2024-08-12, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makilich
var dessutom Sportchef för Brynäs IF

Nä, du tänker nog på Micke Sundlöv.
Citera
2024-08-13, 00:21
Medlem
Gravad-taxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Vad är "extremt få"?

Om det är 5-10 % så är du rätt ute i Sverige.

10-15% i Norge

Var har du fått den statistiken ifrån?
Citera
2024-08-13, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Go2brain
Från det du länkade.
Uttryck med betydelsen förolyckas
Dö knall och fall
Betydelse: Dö plötsligt och utan förvarning
Exempel: "artisten dog knall och fall efter konserten"
Falla offer för
Betydelse: Dö, skadas eller drabbas av något; bli lurad av, inte kunna stå emot något
Exempel: "Turisterna hade fallit offer för kidnappare; hon föll offer för en bedragare"
Kosta någon livet
Betydelse: Det leder till att någon dör
Exempel: "Dålig brandsäkerhet har kostat många hyresgäster livet"
ljuta döden
Betydelse: Dö
Exempel: "Uppemot en tredjedel av Europa befolkning tros ha ljutit döden under pestens härjningar"
Ond bråd död
Betydelse: Hastig död; dö omedelbart
Exempel: "När de såg fiendehären insåg de att bara ond bråd död väntade dem på slagfältet"
Sätta livet till
Betydelse: Dö
Exempel: "Många har fått sätta livet till i gängkriget"
Skörda offer
Betydelse: Föra med sig dödsoffer
Exempel: "pesten skördade offer i nästan varje familj"
Stryka med
Betydelse: Förolyckas
Exempel: "De strök med i den stora svälten"
våldsam död
Betydelse: Död genom olycka eller brott
Exempel: "Han gick en våldsam död till mötes i flygolyckan"
Relaterade exempel står det ju.
Oavsett så var de första uppgifterna i media att det var en olycka. Förolyckas är en omskrivning för att dö i en olycka.
Nu var det ingen olycka, och många medier har ändrat, men inte alla.
Det var ett plötsligt sjukdomsfall.
Citera
2024-08-13, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Jag försöker inte underminera vikten av Cardio, det är det som är viktigt för livslängden. Däremot är plötsliga hjärtstopp och okänd orsak vanligare bland väldigt tränade än mulliga soffgubbar. Om vi pratar ung ålder så klart, efter 60-70 är dina år korta utan tränat hjärta.

Fick en existentiell kris när en vän som sprang maratons och var i sitt livs form bara stupade och dog på ett ögonblick vid 35, läste då oerhört mycket om plötsliga hjärtstopp hos ”yngre”, och man vet helt enkelt inte varför atleter tenderar att plötsligt dö i större utsträckning

Beklagar din sorg. Hade en ytlig bekant som dog under liknande omständigheter, dock på motionscykel. Sannolikt handlade det om att han körde ett lättare pass eftersom han inte kände sig helt hundra, dvs hade något virus i kroppen. Personligen tror jag detta är orsaken till att så (relativt många) yngre dukar under, att man underskattar riskerna med att träna med infektion i kroppen. I mina yngre dagar kunde jag bli sjukt frustrerad om jag tvingades ställa in träning av nämnd orsak.

Och inte för att jag befann mig på den nivån själv men elitidrott är ju inte snällt mot kroppen.
Citera
2024-08-13, 13:50
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Vad är "extremt få"?

10-15% i Norge

Glöm det.
Citera
2024-08-13, 16:21
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Beklagar din sorg. Hade en ytlig bekant som dog under liknande omständigheter, dock på motionscykel. Sannolikt handlade det om att han körde ett lättare pass eftersom han inte kände sig helt hundra, dvs hade något virus i kroppen. Personligen tror jag detta är orsaken till att så (relativt många) yngre dukar under, att man underskattar riskerna med att träna med infektion i kroppen. I mina yngre dagar kunde jag bli sjukt frustrerad om jag tvingades ställa in träning av nämnd orsak.

Och inte för att jag befann mig på den nivån själv men elitidrott är ju inte snällt mot kroppen.

Tack 🙏🏼

Ja jag tror du är något på spåren. Är man dessutom i gudomlig form kan det kanske vara enklare att förbise signalerna som kroppen sänder, då man har mer fysisk motståndskraft och säkert mental också, efter många års träning.
Citera
2024-08-13, 20:32
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Extremt få grejar milen på 45 minuter.
När jag gick på högstadiet klarade flera lärare 40+ milen på 45. Minst 3 stycken minns jag sprang om oss elever på milen när vi hade tävling. Vi kom in på 55 typ. En av dem var 50+ tror jag. Varför snackar ni om att springa milen när det handlar om bestiga en topp, han har knappast joggat upp. Låter mer som han ramlat och slagit ihjäl sig.
Citera
2024-08-13, 21:49
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Vad är "extremt få"?

10-15% i Norge

Av 8503 herrar som sprang Midnattsloppet år 2023 var det 824 stycken som sprang på 45 minuter eller snabbare.

Det är knappast ett tvärsnitt av befolkning som springer Midnattsloppet. Gissar att max 1% av alla män äldre än 15 år klarar milen på under 45 minuter.
Citera
2024-08-13, 23:30
Medlem
Tråkigt att Boo Ahl dog
Vi tänker på hans anhörig
Senast redigerad av Stenr 2024-08-13 kl. 23:33.
Citera
2024-08-14, 09:56
Medlem
RIP Boo

stackars Ann
Citera
2024-08-14, 10:44
Medlem
Bartman777s avatar
Jag växte upp på 90-talet och minns Ahl som en spelare jag såg upp till. Han var en väldigt bra målvakt då, iallafall i mina ögon. Detta var mitt i min hockeykortssamlande era, och jag har fortfarande kvar hockeykort på honom. Han betydde en del för mig då, hockeynörd som jag var och alltid varit.

Det var Boo Ahl, Markus Ketterer, Jarmo Myllys och Petter Rönnqvist som var de stora målvakterna för mig då.

Mycket tragiskt att han gått bort.
Citera
2024-08-14, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
En vältränad hockeyprofil som dör plötsligt i unga år. Det låter som vaccin-inducerad myokardit.

Japp säkert därför media var så snabba med att kalla det för en olycka!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in