Det jag känner är mest underligt i den här soppan är familjens - och vissa andras - starka tro att en eller flera f.d. assistenter ska ha stulit hunden, som det verkar av ren och skär illvilja. (Vad de tror EGENTLIGEN vet vi förstås inte, men om man utgår ifrån vad de kommunicerar till omvärlden.)
Varför det är underligt? Jo, om man tar på sig familjens glasögon. (Vilket jag alltså gjorde i samband med mammans märkliga inlägg med sin hyllningsfilm.) Då blir det underligt. De är världens bästa familj, alla älskar alla - inklusive djur - och vill alla väl. Att tidigare boende inte har fungerat handlar enbart om att personalen inte har bemött dottern på ett bra sätt. Men familjen vet hur man får allting att bli bra och måste så klart kunna lära ut detta till den som vill.
Vardagen har varit en solskenshistoria nääästan hela tiden, så det så! Dottern älskar hunden över allt annat, och det förstår både hunden och alla som har mött dem tillsammans. Och alla som nu ser filmen borde förstå det också. Allt annat har bara varit någon enstaka tokig händelse som ingen bör lägga någon vikt vid. Eller så har det varit illvilliga konspirationer.
Jamen, om allting har varit så fint och bra, varifrån kommer i så fall detta agg som familjen tycker sig uppleva från tidigare anställda? Hur är det möjligt att bli så till den milda grad hatad så att någon med berått mod (med risk för upptäckt och alla dess konsekvenser) tar sig till tomten och bara stjäl hunden? VARFÖR dessa konspirationer och hatkampanjer? HUR kan de ha uppstått??
Om familjen är så trevlig och kommunikativ och bara vill sin dotter väl, hur kommer det sig att så många JÄTTEKONSTIGA människor har sökt jobb hos dem och inte fungerat alls i sammanhanget och tydligen inte alls har kunnat förmås att ändra sig, utan har tvingats lämna arbetet? (Eller blivit bitna, strypta eller mordhotade.) Alltså, hur många konstiga assistenter kan det finnas och hur kan denna jättefina familj ha sån infernalisk otur och råka på dessa jättekonstiga och oempatiska människor inte bara en utan upprepade gånger?
Jag menar, vad är oddsen för att ha sån otur? Att alla galningar samlas på ett och samma ställe. Hela tiden. Hos just dem.
Alltså stackars, stackars, stackars familjen!

Eller...?