2024-08-14, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, så är det.

Näthatarna i tråden gnäller å ena sidan om att Essie fick jobba alldeles för mycket, och å andra sidan om att hon inte fick motion så att det räckte.

Om någon har Essie vid livet idag, så måste Essie få inte bara den motion hon behöver utan också den övriga stimulans hon behöver. Hon behöver få jobba både med sin hjärna och sin nos, för att bli stimulerad.

Om någon har Essie vid livet idag, måste de tillgodose dessa behov. Problemet är bara att om de går ut med henne riskerar de upptäckt. Så att tro att Essie skulle ha det bättre idag än innan, för att hon blivit stulen, det är extremt naivt. Det mest sannolika är, tyvärr, att hon är tagen av daga av de som stal henne. Och för egen del tror jag mer på att det skedde av hat mot familjen, än något annat.

Men icke desto mindre, de som stal henne har satt sig själva i knivig situation om de skall försöka ge henne ett bättre liv än vad de menar att hon hade tidigare.
Ja skulle det nu vara så att hon fortfarande är i livet,så är det inte så fritt och ljuvligt. Begränsad av risken att den/ de som ev har henne är försiktiga t ex
Citera
2024-08-14, 00:21
Medlem
Citat:

Det är kört för Essie. Det är kört för dottern. Det är kört för familjen. Essie är borta och kommer sannolikt aldrig komma tillbaka. Så är det.

Hade pappan, som du fantiserar om, begått sådana brott som du fantiserar om, så hade han redan varit polisanmäld av försäkringsbolaget, och Enköpingsposten hade formligen kastat sig över saken.
Men det har de inte, så han är inte polisanmäld av försäkringsbolaget, alltså finns inga som helst bevis emot honom. För hade det funnits det, då hade försäkringsbolaget grävt fram dem, det påstår du själv.

Det är du och näthatarna i tråden som inte tror på er själva, även fast ni låtsas göra det.
Jag utgår från att du inte har ett arbete att gå till? Vi normalbegåvade förstår att det är något som kallas för semester lagstadgad rätt sen 1938 f.ö Då brukar det stanna av lite med det mesta. Men sen ska du se,då när folk börjar jobba igen då kommer det hända saker. v32-33 brukar det braka loss. Tänker jag tar det pedagogiskt så t,om du fattar hur det fungerar. Och detta med näthatare kan du lägga av med. Vi vill få fram sanningen och vi är många som hatar djurplågeri. och ju mer familjen lägger ut och försöker slingra sig ju gör dom bort sig. Jag gissar på dina kommentarer att du vart tappad som barn. och du bör nog byta "nick" till Don Quijote för du slåss verkligen mot väderkvarnar. och sluta kalla mig för näthatare. du är rent patetisk
Citera
2024-08-14, 00:25
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Hur kan du sitta på sådan information? Vet du något som vi andra inte vet? Gäller inte GDPR och sekretess menar du?

Jag är mycket smartare än vad du ens kan föreställa dig. Därför kan jag sitta på sådan information.
Eftersom du inte visste detta, och jag gjorde det, så vet jag saker du inte vet. Inte ens det klarade du av att lista ut

Offentlighetsprincipen är ett ord du borde slå upp, och sedan lära dig vad det är och vad den innebär.

För så är det, det finns inga andra kända polisanmälningar mot familjen än den jag nämnde, och den är inget annat än rent trams, och blev nedlagd lika kvickt som den kom in, var så säker.

Anmälan om stölden av Essie däremot, den insåg polisen att det var fel att lägga ner, att det var fel att säga att det inte fanns några bevis, så den utredningen öppnade polisen igen, för det fanns bevis. Och så sent som häromdagen så hänvisade pappan själv till den, och att tips i ärendet skulle lämnas till just polisen.

Hur ogärna du än vill att det skall vara så, så är det så det är!
Citera
2024-08-14, 00:29
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Så i din värld är familjen mönstermedborgare och Essie tas hand om perfekt och det finns inget annat i din värld.
Så varför skulle ett gäng assistenter eller någon annan rädda en hund som har ett fantastiskt bra liv?

Svar: Det skulle dom inte! Så nej, hunden är inte stulen.

Men korkade lilla du.

Hunden stals inte för att räddas, hunden stals för att dödas. Den stals av hämnd, och sedan dödades den. För de som stal den hamnade i en rävsax och såg ingen annan utväg.

Hade hunden "räddats" av en barmhärtig samarit, hade vi alla vetat det idag, för då hade den barmhärtige samariten visat oss alla inte bara att Essie behövde räddas utan också att hon är räddad och nu har det bra. Men det har ingen barmhärtig samarit gjort. För det finns ingen. Det är bara näthatare lika korkade som du, som inte fattar detta.
Citera
2024-08-14, 00:34
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
För den som inte tror på bevisen som postats otaliga gånger i tråden angående polisärende om misshandeln av Essie, ring:

Länsstyrelsen Uppsala län Djurskyddsärenden

010-223 30 00

Telefontid mån 13-15, tis - fre 9-11.

Det är offentliga handlingar. Myndigheten är skyldig att lämna ut dem samt svara på frågor. Man kan göra det anonymt.

LS kunde inte göra någon inspektion eftersom Essie lägligt "stals". Men de överlämnade de två anmälningarna till polisen för vidare utredning. Inget har framkommit om att den ska vara nerlagd.

Och i och med detta hoppas jag saken är färdigdiskuterad tills vidare.

Du är lika knäpp som vanligt. Om det nu är en offentlig handling som finns hos Länsstyrelsen och som dom lämnar ut, då hade du haft den och lagt upp den här. Men det har du inte gjort. Så det finns ingen sådan.

För pågående utredningar råder förundersökningssekretess. De är inget som polisen skickar runt till allas beskådan.

Har polisen skickat en sådan handling till LS, så är det för att det INTE är ett ärende hos polisen. Tänk att du fortfarande trots alla gånger detta påpekats i tråden, inte fattat alla dessa enkla grundläggande saker.
Citera
2024-08-14, 00:35
Medlem
Citat:
Jag är mycket smartare än vad du ens kan föreställa dig. Därför kan jag sitta på sådan information.
Eftersom du inte visste detta, och jag gjorde det, så vet jag saker du inte vet. Inte ens det klarade du av att lista ut

Offentlighetsprincipen är ett ord du borde slå upp, och sedan lära dig vad det är och vad den innebär.

För så är det, det finns inga andra kända polisanmälningar mot familjen än den jag nämnde, och den är inget annat än rent trams, och blev nedlagd lika kvickt som den kom in, var så säker.

Anmälan om stölden av Essie däremot, den insåg polisen att det var fel att lägga ner, att det var fel att säga att det inte fanns några bevis, så den utredningen öppnade polisen igen, för det fanns bevis. Och så sent som häromdagen så hänvisade pappan själv till den, och att tips i ärendet skulle lämnas till just polisen.

Hur ogärna du än vill att det skall vara så, så är det så det är!
Alltså? Hur korkad är du??? Så du sitter på FUP som är sekretess , du går förbi GDPR som inte släpper ut uppgifter om familjen som har skyddad ID men det löser du? nu gör du mer och mer bort dig. Jag hoppas på riktigt du tar din medicin och går och lägger dig. Lägg ner du skriv inget mer , du är lika rökt som familjen.
Citera
2024-08-14, 00:37
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead660
Baserat på det som jag läst om i denna tråd,som sägs finnas i form av vittnesmål odyl. Men det är i sig inte nödvändigt baserat på faktisk fakta. Låt ev utredning ha sin gång,så ser man hur myntet landar. Och ja det är högst troligt att de verksamma hundarna där ute har det gott och blir väl omhändertagna.Det är ju inte så att hundarna lämnas åt sitt öde efter överlämnandet..

De som forskar om sådant här har sammanställt några olika förutsättningar för ett lyckat förhållande mellan assistanshund och brukare och förare. En av dessa är att brukaren/föraren har tidigare erfarenhet av hundägarskap. Bland annat för att man behöver ha kunskap om hundar. Denna förutsättning uppfyllde familjen, de hade tidigare erfarenhet av såväl hund som katt.
Citera
2024-08-14, 00:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
1. Essie är sannolikt död, du menar att det är något en assistenthund ska räkna med? Det låter som brott mot djurskyddslagen. Nej Essie hade det betydligt värre än de flesta assistenthundar.

2. Att Essie togs undan när hon blev utåtagerande? Essie var ju till för att att hindra utbrott och utbrotten minskade drastiskt enligt pappan. Så sannolikt har inte essie tagits undan alls. Det var ju Essies uppdrag att vara nära i dessa situationer vilket pappan har vittnat om.

Det är verkligen tragiskt hur någon kan ha så ofantligt lite kunskap om hur en assistanshund fungerar.

Att Essie har lett till en drastisk minskning av dotterns utåtagerande är utmärkt, och en anledning till att hon införskaffades. Att du tror att det betyder att hon skall vara med när dottern blir utåtagerande visar på just din totala okunskap om hur en assistanshund fungerar. Du kan verkligen ingenting.

Hundhjälpen har förklarat att Essie skall tas undan om dottern blir utåtagerande. Pappan har berättat det är vad de fått instruktioner om och att de gör, och en assistent har bekräftat att de gör det!
Citera
2024-08-14, 00:58
Medlem
Citat:
De som forskar om sådant här har sammanställt några olika förutsättningar för ett lyckat förhållande mellan assistanshund och brukare och förare. En av dessa är att brukaren/föraren har tidigare erfarenhet av hundägarskap. Bland annat för att man behöver ha kunskap om hundar. Denna förutsättning uppfyllde familjen, de hade tidigare erfarenhet av såväl hund som katt.
Egentligen borde jag inte svara dig och och dryga ut tråden med svammel. "Den tidigare erfarenhet av hund?" den som innebar att Molly den tidigare hunden fick flytta till Morfaderns kompis i Sorsele? Dit fick inte Essie komma. hon var ju tränad för att INTE säga ifrån. Fy fan på ren Svenska.
Citera
2024-08-14, 01:08
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead660
Ja skulle det nu vara så att hon fortfarande är i livet,så är det inte så fritt och ljuvligt. Begränsad av risken att den/ de som ev har henne är försiktiga t ex

Hypotes: Jämfört med vad hon hade, är det garanterat fritt och ljuvligt.

Hiding in plain sight.

Kennel, hundpensionat, fodervärd, labbe-entusiast, jägare, dödsbohund, omplacering från olämpligt hem, vanvårdshund osv.

Hon kan bo långt ute i skogen vid vägs ände, eller storstan där ingen har koll på vem grannarna är.

Glad och välmående skulle faktiskt räcka för att se ut som en helt annan hund.

Omchippning har vi redan diskuterat igenom.
Citera
2024-08-14, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Hypotes: Jämfört med vad hon hade, är det garanterat fritt och ljuvligt.

Hiding in plain sight.

Kennel, hundpensionat, fodervärd, labbe-entusiast, jägare, dödsbohund, omplacering från olämpligt hem, vanvårdshund osv.

Hon kan bo långt ute i skogen vid vägs ände, eller storstan där ingen har koll på vem grannarna är.

Glad och välmående skulle faktiskt räcka för att se ut som en helt annan hund.

Omchippning har vi redan diskuterat igenom.
Jag skulle gärna vilja ha hund. jag kan ta hand om henne. Stackars hund hur hade hon det på slutet?
Citera
2024-08-14, 01:15
Medlem
Citat:
Bra analys.

Tyvärr är risken stor att Essie inte längre är i livet. De som stal henne anade nog inte vilken enorm uppståndelse det skulle bli, och såg kanske ingen annan utväg än att göra sig av med Essie.

Ty, om någon tog Essie av barmhärtighetsskäl, då hade de också postat bevis för att Essie är vid liv idag. Det är så enkelt att göra det anonymt. Men det har ingen barmhärtig samarit gjort.

De som stal Essie gjorde det av hat mot familjen, därom är jag övertygad. Och det hatet ledde till Essies död, är jag rädd. Men det är hatarna för rädda för att medge, ens anonymt.

Sry, novell men...
Der enda vi hatar (min uppfattning) är hur människans ego leder till att djur och människor hamnar i kläm och far illa. Vi, iaf jag, hatar hela situationen, allt från hur samhället sviker till hur en tjej i detta fall A 23 år gammal hamnat i kläm. Hon har inte fått de stöd hon behöver som lett till tråkiga konsekvenser, främst för henne själv, men också för familjen, för personal och för Essie.

Hennes utbrott och anledningen till att vi sitter här idag och diskuterar detta är ett resultat hur samhället, kommunen, vården osv brister. Hela situationen, ovissheten om vad som hänt och vad som är sanning . Det skapar en frustration i många. Det är många av oss som följer detta som har stark misstanke och klump i magen att hon är död.

Många vill dock inte tappa hoppet helt, hon kanske finns där ute? Hur ska man veta...
Om uppgifter ang LSS boendet stämmer och det som sägs av läkare i rätten, att hon är fara för sig själv och andra, att personal fått stoppa henne att inte ta sitt liv. Det är ett resultat av samhället som brister, vården osv. Inget hat mot enskilda individer eller mot personal. De flesta av oss vet att vårdpersonal gör så gott de kan med de förutsättningar det har. Det är enormt svårt att finna personal och allt för ofta blir det mkt vikarier och snabba lösningar med folk som inte har utbildning eller erfarenhet. Att det inte fungerade på boendet förstår vi. Man kan anta att familjen haft många svåra turer kring sin dotter genom livet vilket då leder till desperata försök och handlingar som får konsekvenser. Man ska hela tiden släcka bränder och finna lösningar. Ingen kontinuerligtet i personalen kring A. Vilket blir extra problematiskt för en tjej med hennes funktionsnedsättning där behov av rutiner, lugn och att få ha samma kontakter är viktigt. En stor svårighet för personer med autism är just det sociala och nya personer. Hon blir "utslängd" och familjen står där utan hjälp. Det är säker inte den första gången.bAssistenthund vet man haft god effekt i många fall och man hoppas detta ska bli bra för A.
För det vill jag verkligen tro att deras tanke var, att det skulle vara ett bra stöd. Men i en situation där hon blir utslängd från boendet och flyttar hem, ska ha ny personal, föräldrar som troligen vill väl och är desperata över att finna lösningar. Det upplevs kanske som stort kontrollbehov vilket inte är ovanligt att personliga assistenter får uppleva av närstående. Här verkar det dock kunnat gå till överdrift....De verkar haft bråttom att få folk vilket gjort de haft låga krav och även att det vart mkt unga som fått jobbet som högst troligt inte har så mkt utbildning eller kunskap kring A's problematik. De gör dock så gott de kan och som vi sett de uttryckt sig, tyckte om jobbet med A, men att föräldrarnas sätt att styra gjorde att det inte fungerade samt att det kom onödiga kommentarer. P och C behöver verkligen självransaka sig själva och fundera på varför har det blivit så här...de är inte oskyldiga och är en del av anledningen att vi sitter här i dag och diskuterar. Det betyder dock inte att vi hatar dem eller skyller bara på dem. Vi ifrågasätter varför det gjort som de gjort och varför de fortsätter ageera som de gör. Det som är gjort går inte att ändra men vad som sker framöver kan de styra. Framförallt hatar ingen A.

Att det finns många brister inom familjen och hur föräldrarna löser saker det är vi många som ser.. för om deras lösningar hade funkat, då hade vi inte suttit här idag med dessa diskussioner..Jag kan tycka att om läget är så ostabilt och att man har svårt att finna personal och få genom hos kommunen kring assistenter, att man då helt enkelt borde backat från att köpa assistenthund. Fokus borde helt legat på A och få en vardag med personal på plats och även ett boende på sikt. Att få A's mående bättre ocj stabily innan man tar in en ny hund. Men i A's fall vet jag inte om hon bör ha hund..det borde verkligen inte varit prio. Vid stabilt mående hade hon under kontrollerade former istället kunna träffa vårdhund eller hundar inom familj/vänner. Kanske på sikt en assistenthund men utifrån den info vi fått är det inget som borde vara på tal inom närmaste tiden...Så många incidenter hade kunnat undvikas och tyvärr hamnade en hund i kläm mitt i allt.

Men det är galet tröttsamt att se hur du skriker näthatare, mobbare, lögnare osv på precis allt... För så är inte fallet. Vi ogillar de lögner familjen desperat kommer med och hur de fick köpa en hund genom att dölja information. Det betyder inte vi hatar familjen. Många här är djurvänner och har inte samma värderingar som P verkar ha kring hunden. Det skapar helt enkelt diskussioner och mer frustation att detta inte behövde hända oavsett vad som hänt. P. visar inget tecken på att ta ansvar över Essie... Det skapar frustration. Varför ska Essie vara där då från början...för att A ville ha en hund?...Det är bara så galet..
Det vi vill är att djur inte ska fara illa pga människan sätter sig själv i första rummet där andra kommer till skada helt i onödan. ..

Vi försöker vara en röst för Essie, det tråden handlar om. Vänder på stockar och sten för att försöka förstå vad som hänt och få fram sanningen. Tyvärr har detta lett till information som är oroväckande. Men inget av detta hade behövt hänt ifall hon hade fått den hjälp och stöd hon behöver genom LSS och hennes föräldrar, som säkert vill väl i tanke på hur mkt de strider för henne, men nån stans brister det helt enkelt..på flera håll. De kommer med små egentligen obetydliga lögner gör inte saken bättre...De större lögnerna eller döljandet av relevant information...det är värre...men att du gång på gång envisas om att det är massa hat, det säger nog mer om dig och din bitterhet än oss som bara vill veta vad som hänt med Essie, en hund som inte själv kan föra sin talan. Att det engagerar så många och fått en sådan spridning är ändå ett tecken på välmening och omtanke.

Det enda jag ser du bidrar med i denna tråd är att gå på folk med att dumförklara...tala om hur korkade de är..och allt möjligt mot person..Vart hjälper de Essie? Hur mår du egentligen när du uppenbarligen verkar ha något behov att trycka ner folk? Nån stans kanske även du borde rannsaka dig själv.

Och det jag skriver här är mina egna slutsatser, tankar och reflektioner behöver inte vara sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in