2024-08-14, 02:48
Avslutad
jag hoppas att Essie lever. Men om hon stals, hur gör personen då när han/hon ska rasta Essie? gå till veterinären där de kommer behöva uppgifter om hunden?

eller har pappan/dottern gjort något med Essie??

inget nytt som framkommit? är set sant att det pågår wn utredning om djurplågeri?
Citera
2024-08-14, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Essie var inte kopplad i den video som PÖ gick ut med som "de sista bilderna på Essie", och eftersom hon "försvann" hade uppenbarligen ingen uppsikt över henne. Fast du kanske menade när hon var på promenad utanför tomten?
Var lite satir. Hundstackarn som det verkar, var bara rastad på tomten,
Citera
2024-08-14, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Ja märkligt kan man tycka? med tanke på då det är en Jaktlabrador och det är förbud mot lös hund 1 mars till 20 augusti? Men det är klart på den lilla tomten som hundstackaren fick rasta sig själv på så var det väl ingen fara. Att essie skulle få springa lös betvivlar jag skarpt, uppbunden verkar vara mer hennes lott.

Man kan bli lite lurad av order Jakt kring jaktlabrador. Många jaktraser som man kanske generellt tänker har mer driv bort från ägaren och lättare kan smita iväg om de känner doft av vilt. Jaktlabbar är apporternde, främst i vatten. De vill bära saker till sin förare och vad det är kvittar. De har ganska obetydligt intresse i klövdjur, lukta gott men inte att de drar iväg. Ligger mer i generna att vara nära sin förare. Såg i grupp för jaktlabbr en labbe som låg på bronobrydd och framför i trädgården en älgfamilj som beslutade sig för att vila. Assistenthundar är väldigt bra dresserde så det är väldigt osannolikt att hon skulle rymma pga vilt eller att hon varit okopplad. Dock inte omöjligt om hon blivit rädd och tar till flykt, men som mamma c skrev i ett meddelande A skulle kunna slå ihjäl Essie utan att hon gör något. Så tyvärr tror jag inte att hon flytt heller...fast hon kanske borde
Man får även ha lös hund på sin egen tomt, där gäller inte koppeltvånget
Citera
2024-08-14, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NFLT
Man kan bli lite lurad av order Jakt kring jaktlabrador. Många jaktraser som man kanske generellt tänker har mer driv bort från ägaren och lättare kan smita iväg om de känner doft av vilt. Jaktlabbar är apporternde, främst i vatten. De vill bära saker till sin förare och vad det är kvittar. De har ganska obetydligt intresse i klövdjur, lukta gott men inte att de drar iväg. Ligger mer i generna att vara nära sin förare. Såg i grupp för jaktlabbr en labbe som låg på bronobrydd och framför i trädgården en älgfamilj som beslutade sig för att vila. Assistenthundar är väldigt bra dresserde så det är väldigt osannolikt att hon skulle rymma pga vilt eller att hon varit okopplad. Dock inte omöjligt om hon blivit rädd och tar till flykt, men som mamma c skrev i ett meddelande A skulle kunna slå ihjäl Essie utan att hon gör något. Så tyvärr tror jag inte att hon flytt heller...fast hon kanske borde
Man får även ha lös hund på sin egen tomt, där gäller inte koppeltvånget
Betvivlar inte en sekund att det är koppeltvång på egna tomten. Haft hundar själv som gått lösa på min tomt,
Citera
2024-08-14, 02:58
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
jag hoppas att Essie lever. Men om hon stals, hur gör personen då när han/hon ska rasta Essie? gå till veterinären där de kommer behöva uppgifter om hunden?

eller har pappan/dottern gjort något med Essie??

inget nytt som framkommit? är set sant att det pågår wn utredning om djurplågeri?

Risken är tyvärr stor att de som stal Essie också har dödat henne.

Såvitt känt pågår ingen utredning om djurplågeri. Det är polisen som utreder sådana ärenden, och om utredning pågår så råder förundersökningssekretess.

Det före kommer sådana påståenden i tråden, men alla sådana påståenden saknar belägg, men många vill gärna ljuga om det.
Citera
2024-08-14, 07:01
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Denna kommentar gör mig orolig.
Känns som man förbereder på att Essie kommer hittas död, och därför redan nu börjar sprida teorier för att kunna anklaga tjuvarna för hundens död. Eftersom man vet att folk kommer misstänka familjen.
Det var min första tanke också. Nu har flash den store sått ett frö. Man kan undra varför man är så blind för det uppenbara. Fast kommer den ursäkten på tal någon gång i framtiden så vet de flesta att familjen hämtat inspiration ifrån flashback...man hade kanske önskat att det hade varit annat som inspirerat mer.
Citera
2024-08-14, 07:35
Medlem
Flax75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead660
Ja skulle det nu vara så att hon fortfarande är i livet,så är det inte så fritt och ljuvligt. Begränsad av risken att den/ de som ev har henne är försiktiga t ex

Hon kan ha det jättebra. Bo på landet och springa i trädgården och gå i skogen.
Så bor jag, och hon skulle lätt kunna vara här utan att nån skulle se henne.
Citera
2024-08-14, 07:40
Avslutad
[quote=Knucklehead660|89207518]
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Är högst troligt att så inte är fallet,att det liv hon levde levs av fler . Om vi ändå är inne på det spåret.Hur många vanliga familjehundar finns det där ute som ägs av mindre kunniga ägare

Väldigt många. Ännu fler. Och det är lika illa det. Jag skrev ett långt inlägg tidigare i det temat här, där jag hoppas att alla som reagerar här för Essie också gör det i "vanliga" fall när de ser andra djur fara illa i omgivningen. Grannens katt, pojkvännens hund, okänd persons häst etc.
Citera
2024-08-14, 07:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Såvitt känt pågår ingen utredning om djurplågeri. Det är polisen som utreder sådana ärenden, och om utredning pågår så råder förundersökningssekretess.

Det före kommer sådana påståenden i tråden, men alla sådana påståenden saknar belägg, men många vill gärna ljuga om det.

Vad får dig att tro det, att risken är stor? Varför bemöda sig med att, så som du antar, rädda en hund och sedan döda den? Skulle en assistent slå ihjäl Essie menar du? Skjuta henne? Det är ganska långsökt. En assistent kan inte ta hunden till veterinär för avlivning utan att det upptäcks vem Essie är. Så hur skulle hon dödats enligt dig och i vilket syfte?
Citera
2024-08-14, 08:27
Medlem
Citat:

Du skriver:

"Risken är tyvärr stor att de som stal Essie också har dödat henne".

Vad har du för bevis på att hunden är stulen?
Citera
2024-08-14, 08:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flax75
Hon kan ha det jättebra. Bo på landet och springa i trädgården och gå i skogen.
Så bor jag, och hon skulle lätt kunna vara här utan att nån skulle se henne.

Ja samma här. Ingen skulle reagera ett smack om jag tog hit en hund. Grannarna bryr sig inte ett jota. Essie kan gott och väl befinna sig på landet någonstans i Sverige, eller utanför Sverige, där hon aldrig kommer bli upptäckt. Hur personen/personerna sedan tänkt lösa ev veterinärbesök etc det är en annan fråga och vem vet, kanske åker personen dit då, om den/de behöver besöka veterinär med Essie... Men det är ju en senare fråga. Den som ev räddade Essie, OM någon gjort det, kanske inte tänkte på det just då, utan såg sig nöd och tvungen att akut hjälpa hunden därifrån.
Citera
2024-08-14, 08:43
Avslutad
Citat:
Ja, så är det.

Näthatarna i tråden gnäller å ena sidan om att Essie fick jobba alldeles för mycket, och å andra sidan om att hon inte fick motion så att det räckte.

Om någon har Essie vid livet idag, så måste Essie få inte bara den motion hon behöver utan också den övriga stimulans hon behöver. Hon behöver få jobba både med sin hjärna och sin nos, för att bli stimulerad.

Om någon har Essie vid livet idag, måste de tillgodose dessa behov. Problemet är bara att om de går ut med henne riskerar de upptäckt. Så att tro att Essie skulle ha det bättre idag än innan, för att hon blivit stulen, det är extremt naivt. Det mest sannolika är, tyvärr, att hon är tagen av daga av de som stal henne. Och för egen del tror jag mer på att det skedde av hat mot familjen, än något annat.

Men icke desto mindre, de som stal henne har satt sig själva i knivig situation om de skall försöka ge henne ett bättre liv än vad de menar att hon hade tidigare.

Ååh, här fick jag svaret på min tidigare fråga till dig. Hat. Alltid hat. Det är allt du ser. Hat, hat, hat. Så tragiskt. Vilken begränsad värld.

Jag tänker tvärtom. Jag tror att OM Essie tagits från familjen av någon så gjordes det av kärlek och omsorg för Essie. Inte hat mot familjen. Och om det var anledningen att Essie räddades, lever hon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in