Citat:
Ursprungligen postat av
flashmaner
Bra analys.
Tyvärr är risken stor att Essie inte längre är i livet. De som stal henne anade nog inte vilken enorm uppståndelse det skulle bli, och såg kanske ingen annan utväg än att göra sig av med Essie.
Ty, om någon tog Essie av barmhärtighetsskäl, då hade de också postat bevis för att Essie är vid liv idag. Det är så enkelt att göra det anonymt. Men det har ingen barmhärtig samarit gjort.
De som stal Essie gjorde det av hat mot familjen, därom är jag övertygad. Och det hatet ledde till Essies död, är jag rädd. Men det är hatarna för rädda för att medge, ens anonymt.
Sry, novell men...
Der enda vi hatar (min uppfattning) är hur människans ego leder till att djur och människor hamnar i kläm och far illa. Vi, iaf jag, hatar hela situationen, allt från hur samhället sviker till hur en tjej i detta fall A 23 år gammal hamnat i kläm. Hon har inte fått de stöd hon behöver som lett till tråkiga konsekvenser, främst för henne själv, men också för familjen, för personal och för Essie.
Hennes utbrott och anledningen till att vi sitter här idag och diskuterar detta är ett resultat hur samhället, kommunen, vården osv brister. Hela situationen, ovissheten om vad som hänt och vad som är sanning . Det skapar en frustration i många. Det är många av oss som följer detta som har stark misstanke och klump i magen att hon är död.
Många vill dock inte tappa hoppet helt, hon kanske finns där ute? Hur ska man veta...
Om uppgifter ang LSS boendet stämmer och det som sägs av läkare i rätten, att hon är fara för sig själv och andra, att personal fått stoppa henne att inte ta sitt liv. Det är ett resultat av samhället som brister, vården osv. Inget hat mot enskilda individer eller mot personal. De flesta av oss vet att vårdpersonal gör så gott de kan med de förutsättningar det har. Det är enormt svårt att finna personal och allt för ofta blir det mkt vikarier och snabba lösningar med folk som inte har utbildning eller erfarenhet. Att det inte fungerade på boendet förstår vi. Man kan anta att familjen haft många svåra turer kring sin dotter genom livet vilket då leder till desperata försök och handlingar som får konsekvenser. Man ska hela tiden släcka bränder och finna lösningar. Ingen kontinuerligtet i personalen kring A. Vilket blir extra problematiskt för en tjej med hennes funktionsnedsättning där behov av rutiner, lugn och att få ha samma kontakter är viktigt. En stor svårighet för personer med autism är just det sociala och nya personer. Hon blir "utslängd" och familjen står där utan hjälp. Det är säker inte den första gången.bAssistenthund vet man haft god effekt i många fall och man hoppas detta ska bli bra för A.
För det vill jag verkligen tro att deras tanke var, att det skulle vara ett bra stöd. Men i en situation där hon blir utslängd från boendet och flyttar hem, ska ha ny personal, föräldrar som troligen vill väl och är desperata över att finna lösningar. Det upplevs kanske som stort kontrollbehov vilket inte är ovanligt att personliga assistenter får uppleva av närstående. Här verkar det dock kunnat gå till överdrift....De verkar haft bråttom att få folk vilket gjort de haft låga krav och även att det vart mkt unga som fått jobbet som högst troligt inte har så mkt utbildning eller kunskap kring A's problematik. De gör dock så gott de kan och som vi sett de uttryckt sig, tyckte om jobbet med A, men att föräldrarnas sätt att styra gjorde att det inte fungerade samt att det kom onödiga kommentarer. P och C behöver verkligen självransaka sig själva och fundera på varför har det blivit så här...de är inte oskyldiga och är en del av anledningen att vi sitter här i dag och diskuterar. Det betyder dock inte att vi hatar dem eller skyller bara på dem. Vi ifrågasätter varför det gjort som de gjort och varför de fortsätter ageera som de gör. Det som är gjort går inte att ändra men vad som sker framöver kan de styra. Framförallt hatar ingen A.
Att det finns många brister inom familjen och hur föräldrarna löser saker det är vi många som ser.. för om deras lösningar hade funkat, då hade vi inte suttit här idag med dessa diskussioner..Jag kan tycka att om läget är så ostabilt och att man har svårt att finna personal och få genom hos kommunen kring assistenter, att man då helt enkelt borde backat från att köpa assistenthund. Fokus borde helt legat på A och få en vardag med personal på plats och även ett boende på sikt. Att få A's mående bättre ocj stabily innan man tar in en ny hund. Men i A's fall vet jag inte om hon bör ha hund..det borde verkligen inte varit prio. Vid stabilt mående hade hon under kontrollerade former istället kunna träffa vårdhund eller hundar inom familj/vänner. Kanske på sikt en assistenthund men utifrån den info vi fått är det inget som borde vara på tal inom närmaste tiden...Så många incidenter hade kunnat undvikas och tyvärr hamnade en hund i kläm mitt i allt.
Men det är galet tröttsamt att se hur du skriker näthatare, mobbare, lögnare osv på precis allt... För så är inte fallet. Vi ogillar de lögner familjen desperat kommer med och hur de fick köpa en hund genom att dölja information. Det betyder inte vi hatar familjen. Många här är djurvänner och har inte samma värderingar som P verkar ha kring hunden. Det skapar helt enkelt diskussioner och mer frustation att detta inte behövde hända oavsett vad som hänt. P. visar inget tecken på att ta ansvar över Essie... Det skapar frustration. Varför ska Essie vara där då från början...för att A ville ha en hund?...Det är bara så galet..
Det vi vill är att djur inte ska fara illa pga människan sätter sig själv i första rummet där andra kommer till skada helt i onödan. ..
Vi försöker vara en röst för Essie, det tråden handlar om. Vänder på stockar och sten för att försöka förstå vad som hänt och få fram sanningen. Tyvärr har detta lett till information som är oroväckande. Men inget av detta hade behövt hänt ifall hon hade fått den hjälp och stöd hon behöver genom LSS och hennes föräldrar, som säkert vill väl i tanke på hur mkt de strider för henne, men nån stans brister det helt enkelt..på flera håll. De kommer med små egentligen obetydliga lögner gör inte saken bättre...De större lögnerna eller döljandet av relevant information...det är värre...men att du gång på gång envisas om att det är massa hat, det säger nog mer om dig och din bitterhet än oss som bara vill veta vad som hänt med Essie, en hund som inte själv kan föra sin talan. Att det engagerar så många och fått en sådan spridning är ändå ett tecken på välmening och omtanke.
Det enda jag ser du bidrar med i denna tråd är att gå på folk med att dumförklara...tala om hur korkade de är..och allt möjligt mot person..Vart hjälper de Essie? Hur mår du egentligen när du uppenbarligen verkar ha något behov att trycka ner folk? Nån stans kanske även du borde rannsaka dig själv.
Och det jag skriver här är mina egna slutsatser, tankar och reflektioner behöver inte vara sanning.