2024-08-13, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Tveksam till din info!
Om det inte tar många dagar för ryzzland att få fram artilleri, varför har ryzzfan inget artilleri på plats?
Övrig info du ger har samma relevans som ditt påstående ovan.

Min info kommer från ukrainska soldater:

” Mattias Carlsson, reporter på Expressen, befinner sig i Sumy nära gränsen till Kurskregionen. I SVT:s direktsändning berättar han att han under dagen pratat med flera soldater som säger att det märkts av en stor skillnad under det senaste dygnet.

– De här soldaterna berättade för oss att motattackerna blivit mycket hårdare och man möter mycket hårdare motstånd.

– De berättade att de blivit beskjutna med allt som ryssarna har, flygplan, artilleri, drönare och granatkastare. Allt de kan få tag på skjuter de mot ukrainarna.”
Citera
2024-08-13, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ja och lägg därtill att det gick bra för ukraina, visst de förlorade lite mark men de dödade många ryssar vid den fronten de redan hade.
Varför bytte de ut en vinnande strategi?

De vill ännu mer göra livet till ett helvete för de ryska trupperna i Ukraina.
Citera
2024-08-13, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
Trycka i en skyttegrav är de bästa minst sannolikhet att bli skadad brukar som regel vara de bästa försvaret

Då tycker jag Ryssen ska fortsätta med det.
Citera
2024-08-13, 22:12
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ja, men då kärnvapen är ett politiskt vapen lika mycket som militärt, så handlar det inte om att "bara dra av det" utan kärnvapeneskalering får nog ses som en del i kärnvapenkrigföringen. Och då kommer saker som övning först¹, utträde ur NPT-avtalet och provstoppsavtal, vanliga provsprängningar (på egen mark), demonstrativa provsprängningar (t.ex. över internationellt vatten), sedan användning. Detta är parallellt med "MAD-doktrinen" (som inte är, och har aldrig varit, en formell doktrin från någon utan bara ett kallt konstaterande om strategisk, ömsesidig nukleär utväxling), dvs man kan ha ett slags "MAD-förhållande" med andra kärnvapenmakter, och samtidigt hålla på med eskalering med andra. Ryssland har ju hotat, demonstrativt kärnvapenövat, och åtminstone hotat att lämna NPT och nästa steg skulle alltså vara en provsprängning, den första för rysk del sedan 1990/1991 någon gång.

Anledningen är att man behöver utvärdera världens svar varje gång. Man har direkt förlorat om man använder ett taktiskt kärnvapen mot egen mark och andra kärnvapenmaktern tolkar det i en MAD-kontext.

Dvs, när man säger att kärnvapenrisken ökar, så handlar det om att man (Ryssland) fortsätter upp på eskalationstrappan och nästa logiska dramatiska steg torde vara en provsprängning, dvs något som inte ansvarsfulla stater sysslat med sedan 90-talet. Det finns mer subtila småsteg som mer får uppmärksamhet bland diplomater och ledare, som lämna NPT, lämna provstoppavtal, etc, mer formellt. "Hotat" om saken har man ju redan gjort.

Ryssland har konsekvent underskattat västs beslutsförmåga och de är de ju inte ensamma om, utan det har även överraskat väst självt. Putin behöver alltså fundera noga på om han vill eskalera här och i så fall hur. Antingen fortsätter man bara med att hota och väsnas, ungefär som att världen riskerade glömma bort att Ryssland är en kärnvapenstat, eller så går man vidare med "stegen" och utvärderar. Varje steg i stegen, om de är fysiska (provsprängning, etc) kommer kunna följas av andra och ses som ett skifte i nukleär posering. Omvärldens reaktioner kan alltså inte förutses, men kommer ske parallellt med eskalering.

En "plötslig" bomb mot trupp i Kursk kanske inte logiskt kan uteslutas, men det är i vart fall väldigt, väldigt osannolikt eftersom Putin då satsat på ett kort som med väldigt stor sannolikhet inte kommer falla ut väl. "Hoppar" man över steg i trappan på detta vis, blir svaret från världen mer beslutsamt, snabbare och hårdare. Kina kommer inte vara på rysk sida för fem öre här, eftersom dylik användning av kärnvapen förstör eskaleringstrappan som trovärdig mekanism, vilket förtar nyttan med kärnvapen för alla kärnvapenmakter.

Det ligger alltså i världens intresse att en makt som "missbrukar" kärnvapen aldrig någonsin mer kommer kunna använda kärnvapen mot någon någonstans, så även Kinas. Däremot ska man inte tro att Kina har något inflytande på vad Ryssland på förhand. Det här med att Kina skulle ha "förbjudit" Putin att använda kärnvapen tror jag är snömös. Putin kan komma att använda kärnvapen för sin egna personliga överlevnad, och det är ungefär allt man behöver veta. Naturligtvis kommer bara en kärnvapenmakt använda kärnvapen om de tror att de på något vis "tjänar" på det. Kärnvapen för att skrämmas har inte fungerat hittills och det borde teoretiskt inte spela någon roll var man befinner sig här på en skala mellan "hota" och "taktiskt användning".

Den parallella möjligheten är ömsesidig kärnvapenutväxling. Dvs, eftersom Putin inser att han behöver provspränga före taktisk användning, så kanske han desperat vill använda en strategisk all-out-attack i stället. Dvs mot USA, England, Frankrike (och möjligtvis också då även mot Kina). Problemet här är dock att detta kräver en väldigt påtaglig förändring i nukleär postering, tar veckor eller månader att förbereda och kommer exponera Ryssland för inte bara diplomatiska, utan väldigt handfasta försök från världen för att stoppa. Man kommer t.ex. se om ubåtar med SLBMs går ut, om stridsspetsar tas ur förråd, osv.

Min gissning är då snarare att vi ser en provsprängning först. Men här finns det ytterligare ett problem, och det är att det också är en synbar förändring i posering. Så när västmakterna ser en sådan förändring, men inte någon provsprängning, eller en provsprängning som var oväntat liten, vad ska man dra för slutsats? Exponerade just ryssen hur dåligt ställt det är med kärnvapenförmågan eller testade man bara en liten bomb? Eftersom kärnvapen bygger på trovärdighet behöver ju sådant kommuniceras åtminstone ungefärligt innan. Putin har sett hur illa det är med hans konventionella militär, så hur mycket har försvunnit i korruption i "vapen som absolut aldrig kommer användas"?

Missförstå mig rätt, vi ska inte tro att Rysslands kärnvapen inte fungerar. Däremot är det kanske mer knivigt för Ryssland om funktionen inte är 100%, speciellt inte inför en demonstration. Vad händer om Ukraina skjuter ner en robot som visade sig bära kärnvapen? Noll militär verkan, men Ryssland har just öppnat ett kärnvapenkrig.

Det finns alltså bra mycket mer att tänka på och ta hänsyn till, och mer logik bakom besluten, än vad rysstrollen som sitter och hetsar om röda linjer känns vid. Det finns ingen "röd knapp" och plötsligt sprängs 6000 stridsspetsar. Kärnvapendoktrinen måste vara trovärdig och det är man hotar med kärnvapen på riktigt. Varje trappsteg upp riskerar att underminera detta, om man inte kan vara helt hundra på att saker fungerar som de ska.

Jag har sagt det tidigare, men ja, jag tror och har hela tiden trott att vi faktiskt går mot kärnvapenkrig. I detta krig, eller ett omedelbart påföljande och orsakat krig. Och samtidigt, nej, jag tror inte det blir någon undergång för någon, annat än Ryssland som i fler meningar än en förlorade kriget ca en vecka in i det 2022.

1) För skurkstater som Ryssland och Nordkorea finns förstås ett "nollte steg", hota och bräka.
Jag är tacksam över att jag fått lära mig något ikväll och över att få in fler tankar i mitt arma huvud, det där med 'eskaleringstrappan' inser jag först nu hur logiskt den är uppbyggd. Jag imponeras. Kudos och allt det där...
Citera
2024-08-13, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ja och lägg därtill att det gick bra för ukraina, visst de förlorade lite mark men de dödade många ryssar vid den fronten de redan hade.
Varför bytte de ut en vinnande strategi?

Ingen aning förhoppningar att vinna på andra fronter som leder till enklare segrar möjligen vid eventuella förhandlingar brukade hända på västfronten i första världskriget att de gjordes räder så kallade mindre anfall för att skapa luckor
Citera
2024-08-13, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Låter rimligt, särskilt som att den ukrainska framryckningen i princip verkar ha avstannat nu. Var har du hört det om försvarslinjer längs E38? Antar att det är i närheten av Kursk där R200 korsar E38 som det görs då?

Vanliga media rapporterade om det för ett par dagar sedan så de har nog hållit på 3-4 dagar:

https://www.bbc.com/news/live/cze5n6w06j3t
Citera
2024-08-13, 22:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ja, fast det handlar nog inte så mycket om tillstånd längre. Ukraina har demonstrerat att nu fan bryr man sig inte längre om dessa folkrättsvidriga restriktionerna och väst får nog acceptera det. Det tror jag är en del av logiken kring offensiven. Och det är fanemig på tiden.

Däremot så är ATACMS naturligtvis värdefulla vapen som man inte slösar med och jag tror att man förvisso kan flytta fram lavetterna (HIMARS), men inte alltför långt eftersom de är högvärdiga mål.

Ukraina har en begränsad mängd ATACMS förmodar jag, att riskera utebliven påfyllning genom att trotsa USA vore dumdristigt.

Det finns en anledning till att Ukraina gick in i Ryssland och vad de själv påstår så handlar det om att skydda sin befolkning. Man skyddar inte folket enbart genom att invadera, det finns sannolikt mål som man kan nå genom manövern, till exempel att kunna verka med sina vapen på ett sätt som inte är görligt från ukrainskt territorium.

Även om Ukraina slår ut ryskt artilleri i Kurskregionen kan ryssarna bomba med flyg.

Skjuter Ukraina fram luftvärn och ATACMS så kan man möjligen slåt ut rysk förmåga att attackera Kharkiv och Sumy från luften?

Intressant att detta sker i nära anslutning till att F-16 tillförts ukrainska flygvapnet.
Citera
2024-08-13, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Vore fantastiskt kul om zelensky går ut och annekterar hela Ryssland.

Frågan om det finns tillräckligt med resurser till att göra det från NATO. Menar du då kriga från söder till östkusten eller överta Moskva och överta regeringen?
Citera
2024-08-13, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Då tycker jag Ryssen ska fortsätta med det.

Båda parter borde börja fredsförhandlingar de vore de bästa
Citera
2024-08-13, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag kan tänka mig att Ukraina går ut med så lite som möjligt under denna opreation för att inte ge ryssar info!

Ja så kan det vara... är nog även större område dom har tagit än vad som sägs.
Citera
2024-08-13, 22:20
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
Kärnvapen som sprängs på egen mark kan inget land göra något åt på sin höjd lite protester från omvärlden inget annat. De skulle även skapa en radioaktiv zon som inte går att ta sig igenom knappast något som avslöjas för omvärlden när de sker
Det är väldigt överdrivet.
Rysslands minsta kända kärnvapen kan ha så lite sprängraft som 0,01 ton TNT.
Det är inte ens en bråkdel av hiroshima bomben.

En sådan liten atombomb skulle endast bränna ihjäl folk inom ett par meter och tryckvågen skulle endast skada byggnader inom tio meter, förutom möjligtvis utslagna rutor som kanske skulle ske på 20 meter från smällen.

Tsar Bomba var inte bara störst, den var renast också!
Citera
2024-08-13, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Ryssland flyttar trupper från kaliningrad till kursk.

Källa, liveuamap

Ja det verkar var något stort på gång..
läste också att det går många rykte i Kiev att Ryssland ska göra något stort..

”Svenska Dagbladets Fredrik Fahlman befinner sig i Ukrainas huvudstad i Kiev, och trots att det i nuläget är lugnt säger Fahlman att man är orolig för ryska vedergällningar.

– Många är väldigt oroliga för det, och det går många rykten om att det kommer komma en stor attack. Och många känner att Ryssland förmodligen kommer agera stort. Det här är bara rykten och ingen vet, men Kievbor väntar på ett svar.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in