2024-08-13, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Jo, men det är ingenting som du hittar i en "bli rik fort" bok utan det blir till att gräva ner sig i litteratur som är för matematiktung och tråkig för att ha den stora massan som målgrupp.
Ok, och den statistiken visar att den här strategin inte fungerar och du har tagit till dig den faktan?
Citera
2024-08-13, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Varför skulle jag påstå på ett anonymt forum att jag presterar bättre än index?
Ja varför är det så viktigt för dig att på ett anonymt forum hävda att du presterar bättre än vilket index det nu än är som du jämför dig med.

Citat:
Ingen normal person kan väl tro att en global indexfond är det allra bästa sättet att placera sina pengar?
Vilket är anledningen till att så många placerar sina pengar i diversifierade portföljer.
Citera
2024-08-13, 19:53
Medlem
Citat:
Ja varför är det så viktigt för dig att på ett anonymt forum hävda att du presterar bättre än vilket index det nu än är som du jämför dig med.

Vilket är anledningen till att så många placerar sina pengar i diversifierade portföljer.
Nej det är inte viktigt för mig att just jag kan prestera det.
Jag vill bara få de som är nog korkade att tro att man inte kan prestera bättre än en indexfond att inse hur lurade de är.
Men flera av dem tjatar hela tiden om hur just jag gör och då får jag försöka förklara det för dem.
Citera
2024-08-13, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ok, och den statistiken visar att den här strategin inte fungerar och du har tagit till dig den faktan?
Den matematiken pekar på att du har oddsen emot dig.

Tänk stryktipset. Du kan med rätt kunskap förbättra dina odds så att utfallet blir bättre än slumpen men i längden är det väldigt få som kan försörja sig på att spela på stryktipset. Och av dem som klara av att leva på sina stryktipsvinster så handlar det om en hel del tur eftersom du inte kan påverka utfallet.
Citera
2024-08-13, 20:59
Medlem
Själva aktierna har exakt samma utveckling om de köps av en aktiefond, långsiktig investerare eller en traidare.

Den som valt en aktie på måfå och är långsiktig ägare i ett aktiebolag betalar en courtage när man köper aktierna och en när man säljer. Det försvinner således väldigt lite pengar på avgifter.

Den som traidar på måfå kommer att i genomsnitt få samma utveckling på aktierna som en långsiktig investerare som handlat på måfå. Dock så kommer pengar att försvinna i en stor mängd courtage. Ska man därför tjäna mer än den långsiktiga investeraren så behöver man vara duktigare än genomsnittet och lyckas välja bra investeringar.

En aktiefond som på måfå valt företag att investera i kommer att ha samma utveckling som den långsiktiga investeraren. Aktiefonden betalar dels courtage och man har även en del förvaltningskostnader. En indexfond traidar inte utan är lite mer långsiktig och man betalar därför mindre i courtage än en daytradare så i slutändan är nog kostnaderna lika mellan dessa.

I min värld så är det därför bättre att vara långsiktigt investerare. Tänk företag där en aktie vid årsskiftet kostar 100kr. Den långsiktiga köper och säljer ett år senare för 110 kr och betalar totalt 2 courtage. Parallellt så köper daytradare samma aktie och de äger aktierna en bankdag var, totalt så blir det då 250 st köp- och 250 st säljcourtage. Aktiens utveckling är ju identisk med den långsiktiga investeraren men det försvinner totalt 500st courtage. Några investerare gör så klart en riktigt bra affär men majoriteten har ju förlorat jämfört med den långsiktiga investeraren. För att lyckas med training så behöver man således vara betydligt bättre än genomsnittet.
Citera
2024-08-13, 21:03
Medlem
Citat:
Den matematiken pekar på att du har oddsen emot dig.

Tänk stryktipset. Du kan med rätt kunskap förbättra dina odds så att utfallet blir bättre än slumpen men i längden är det väldigt få som kan försörja sig på att spela på stryktipset. Och av dem som klara av att leva på sina stryktipsvinster så handlar det om en hel del tur eftersom du inte kan påverka utfallet.
Stryktips?
Du har ju inte ens försökt förstå strategin.
Vilket då även innebär att du(och ingen annan) inte heller har nån matematik och statistik som säger att strategin fungerar eller inte.
Du får läsa inläggen ordentligt först, det blir väldigt konstiga svar annars.
Citera
2024-08-13, 21:32
Medlem
Citat:
Stryktips?
Du har ju inte ens försökt förstå strategin.
Vilket då även innebär att du(och ingen annan) inte heller har nån matematik och statistik som säger att strategin fungerar eller inte.
Du får läsa inläggen ordentligt först, det blir väldigt konstiga svar annars.

Jag och rätt många andra har frågat dig sådär 200ggr om din ”strategi”.
Du har förklarat din strategi exakt 0ggr…
Citera
2024-08-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Backa 10 inlägg i tråden.
Den enda som skiljer är insatsen och hävstången.
Citera
2024-08-13, 21:40
Medlem
Citat:
Backa 10 inlägg i tråden.
Den enda som skiljer är insatsen och hävstången.

Pratar vi Avanza?
Vart hittar du en hävstång med 200ggr, vilken är det?
Går det att göra via ISK?
Vad betalar du i räntor,avgifter,courtage om du sätter 10K/gång? Vad blir nettot efter alla kostnader när du träffar rätt?
Vad blir kostnaden när du torskar, är det enbart fina 10K?

Ditt exempel är rent hittepå tills du förklarar något mer än ”kolla här, 200ggr pengarna”.

Och om det hade varit idiotsäkert, varför kör inte alla samma sak som du gör? Det finns ju en anledning till att långt mkt smartare människor än du inte ägnar sig åt detta (gissar jag).
Senast redigerad av Cooltrayne 2024-08-13 kl. 21:43.
Citera
2024-08-13, 21:48
Medlem
Citat:
Pratar vi Avanza?
Vart hittar du en hävstång med 200ggr, vilken är det?
Går det att göra via ISK?
Vad betalar du i räntor,avgifter,courtage om du sätter 10K/gång? Vad blir nettot efter alla kostnader när du träffar rätt?
Vad blir kostnaden när du torskar, är det enbart fina 10K?

Ditt exempel är rent hittepå tills du förklarar något mer än ”kolla här, 200ggr pengarna”.

Och om det hade varit idiotsäkert, varför kör inte alla samma sak som du gör? Det finns ju en anledning till att långt mkt smartare människor än du inte ägnar sig åt detta (gissar jag).
Varför inte alla gör så kan jag inte svara på.
Hur mycket man max kan förlora och vad kostnaderna är har redovisats.
Vad nettot blir får du räkna ut själv, formeln har du ju.
Vart du handlar och om du gör det på isk får du välja själv.
Citera
2024-08-13, 21:50
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Jag måste rätta dig där. Både smurfen och tipparen har förklarat att de köper billigt och säljer dyrt.
Citera
2024-08-13, 21:52
Medlem
Citat:
Varför inte alla gör så kan jag inte svara på.
Hur mycket man max kan förlora och vad kostnaderna är har redovisats.
Vad nettot blir får du räkna ut själv, formeln har du ju.
Vart du handlar och om du gör det på isk får du välja själv.

Va oväntat att du inte svarade den 201a gången heller….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in