2024-08-10, 21:21
Medlem
Allt är relativt. Trading är för dom som är insatta. Indexfonder funkar bättre för oinsatta.
Citera
2024-08-13, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Kom nu inte med floskeln att det inte går över tid. Ju mer tid desto lättare.
Sannolikhet för att det inte fungerar över tid är inte en floskel utan baseras på matematik och statistik.
Citera
2024-08-13, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Sannolikhet för att det inte fungerar över tid är inte en floskel utan baseras på matematik och statistik.
Nej inte om man har en strategi där man investerar en liten del av sitt kapital med hög hävstång och ligger likvid med resten.
Det har du aldrig sett nån matematisk uträkning eller statistik på.
Blir bara mer vinstgivande och mindre risk ju mer tid man har.
Citera
2024-08-13, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1871
Det enda riktiga indexet sp500 har avkastat 10% i snitt de senaste 60 åren, inte 7%. Om du tror att du kan slå det i längden så är du dum eller okunnig eller både och. Det är bevisat att det inte går, läs på.
Är varken dum eller okunnig.
Om man däremot tror att det inte går att prestera bättre än ett genomsnitt, fast om man inte följer genomsnittet så presterar man garanterat sämre.
Ja då vet jag inte vad det är för fel på en.
Men läsa kanske skulle råda bot på det.
Citera
2024-08-13, 11:21
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Som när man var yngre och spelade på oddset typ.
En vinst på 20försök men ingen nämnde de övriga 19.

Japp, det kallas confirmation bias. Man fokuserar på det som fungerar och blundar för bakslagen helt enkelt för att det känns bra.

Man har väldig tur med några enskilda investeringar i något eller några år, får för sig att man har "knäckt koden" trots att man är en helt vanlig svensson med en medelmåttig IQ, och sedan börjar man klappa sig själv på axeln och skryta om sin outlierstrategi på Flashback. När man sedan tittar på totalvinsten efter 10 år visar det sig att man har förlorat mycket mer än man har dragit in, och i takt med att insikten sjunker in blir man tystare och tystare. Man erkänner förstås aldrig att man har haft fel heller.

Här är en utmaning till TS - lägg upp ett skärmklipp med en graf som visar att du har överträffat index de senaste 10 åren.
Senast redigerad av BavarianBeetle 2024-08-13 kl. 11:25.
Citera
2024-08-13, 11:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Många olika.
Tror du att det krävs en supermetod för att prestera bättre än en indexfond?
Du är väl inte en sån som tror att en indexfond är det allra bästa sättet att investera sitt kapital i?

Hur jag gör var inte frågan. Frågan var varför så många påstår att indexfonder är det bästa sättet att investera sitt kapital i, och om nån på riktigt verkligen tror det om de tänker till lite.

Det gäller ju resultatet av all trading, dina superförvaltning ska räknas samman med en massa mindre lyckade försök.

Det duger inte att bara peka efteråt på de fonder som slagit indexfonderna utan man måste väga in de fonder som gick sämre än index också och de är många men det görs inte så mycket reklam för dem.
Citera
2024-08-13, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det gäller ju resultatet av all trading, dina superförvaltning ska räknas samman med en massa mindre lyckade försök.

Det duger inte att bara peka efteråt på de fonder som slagit indexfonderna utan man måste väga in de fonder som gick sämre än index också och de är många men det görs inte så mycket reklam för dem.
Nu bryr jag mig inte det minsta om fonder.
Investerar inte i det annat än min PPM.
Citera
2024-08-13, 11:28
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Nu bryr jag mig inte det minsta om fonder.
Investerar inte i det annat än min PPM.

Nu är det skit samma om han skrev fonder eller inte. Poängen är att du måste räkna in alla vinster och förluster. Kan du bevisa att dina totala investeringar har slagit index under en tioårsperiod eller längre?
Citera
2024-08-13, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Japp, det kallas confirmation bias. Man har väldig tur med några enskilda investeringar i något eller några år, får för sig att man har "knäckt koden" trots att man är en helt vanlig svensson med en medelmåttig IQ, och sedan börjar man klappa sig själv på axeln och skryta om sin outlierstrategi på Flashback. När man sedan tittar på totalvinsten efter 10 år visar det sig att man har förlorat mycket mer än man har dragit in, och i takt med att insikten sjunker in blir man tystare och tystare. Man erkänner förstås aldrig att man har haft fel heller.

Här är en utmaning till TS - lägg upp ett skärmklipp med en graf som visar att du har överträffat index de senaste 10 åren.
Kommer inget skärmklipp.
Har och har haft pengar på så många ställen och jag tänker inte sammanställa det i nån bild.

Nu kommer ju givetvis svaret att jag inte vågar för att det inte fungerar, men det skiter jag fullständigt i. Jag vet att det fungerar och vill man bara tala om för nån anonymt att man är ett troll och sitter i mammas källare får man väl skämma ut sig så om man vill.

Varför skulle jag påstå på ett anonymt forum att jag presterar bättre än index?
Vad skulle det göra för nytta? Ingen normal person kan väl tro att en global indexfond är det allra bästa sättet att placera sina pengar?

Räkna själv istället när du fått möjligheten till en så klockren metod att tjäna pengar.
Större vinster vid uppgång, mindre förluster vid nedgång och mindre risk att förlora sitt kapital.
Mycket märkligt beteende att man ska påstå sig veta nåt utan att själv räkna efter först.
Det normala vore väl att räkna först och skulle det visa sig inte fungera så kan man kritisera metoden?

Här kommer lite hjälp med formeln.
Satsa 1% av ursprungligt kapital.
Typ 1 000 000 med hävstång 200 varje dag på omx30, alltså 10000 varje dag.
De dagar index nån gång är ner mer än 0,5% så förloras 10000kr.
De dagar index inte nån gång är ner mer än 0,5% multipliceras 10000 gånger 200 gånger börsutvecklingen.
Dra sen av 300 kronor per plusdag för avgifter och ränta.
Upprepa varje dag hela året.
Citera
2024-08-13, 11:46
Medlem
Citat:
Nu är det skit samma om han skrev fonder eller inte. Poängen är att du måste räkna in alla vinster och förluster. Kan du bevisa att dina totala investeringar har slagit index under en tioårsperiod eller längre?
Ja det kan jag bevisa. Bara du räknar själv enligt uppgifter i formel.
Citera
2024-08-13, 12:47
Medlem
Citat:
Japp, det kallas confirmation bias. Man fokuserar på det som fungerar och blundar för bakslagen helt enkelt för att det känns bra.

Man har väldig tur med några enskilda investeringar i något eller några år, får för sig att man har "knäckt koden" trots att man är en helt vanlig svensson med en medelmåttig IQ, och sedan börjar man klappa sig själv på axeln och skryta om sin outlierstrategi på Flashback. När man sedan tittar på totalvinsten efter 10 år visar det sig att man har förlorat mycket mer än man har dragit in, och i takt med att insikten sjunker in blir man tystare och tystare. Man erkänner förstås aldrig att man har haft fel heller.

Och när man studerar siffrorna (det finns professorer i ekonomi som har gjort det, tex här i Sverige på Handels) så visar det sig att de flesta som haft en väldigt bra period på några år som trader, sällan klarar av att matcha det i längden, utan i stort sett alla underpresterar mot index i längden. De har ju haft ”tävlingar” där proffesionella analytiker har försökt men inte lyckats.

Jag tvivlar dock inte på att det går att slå index, men det är väl kanske 5% som lyckas på längre sikt.
Citera
2024-08-13, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Nej inte om man har en strategi där man investerar en liten del av sitt kapital med hög hävstång och ligger likvid med resten.
Det har du aldrig sett nån matematisk uträkning eller statistik på.
Jo, men det är ingenting som du hittar i en "bli rik fort" bok utan det blir till att gräva ner sig i litteratur som är för matematiktung och tråkig för att ha den stora massan som målgrupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in