Citat:
Ursprungligen postat av
BavarianBeetle
Japp, det kallas confirmation bias. Man har väldig tur med några enskilda investeringar i något eller några år, får för sig att man har "knäckt koden" trots att man är en helt vanlig svensson med en medelmåttig IQ, och sedan börjar man klappa sig själv på axeln och skryta om sin outlierstrategi på Flashback. När man sedan tittar på totalvinsten efter 10 år visar det sig att man har förlorat mycket mer än man har dragit in, och i takt med att insikten sjunker in blir man tystare och tystare. Man erkänner förstås aldrig att man har haft fel heller.
Här är en utmaning till TS - lägg upp ett skärmklipp med en graf som visar att du har överträffat index de senaste 10 åren.
Kommer inget skärmklipp.
Har och har haft pengar på så många ställen och jag tänker inte sammanställa det i nån bild.
Nu kommer ju givetvis svaret att jag inte vågar för att det inte fungerar, men det skiter jag fullständigt i. Jag vet att det fungerar och vill man bara tala om för nån anonymt att man är ett troll och sitter i mammas källare får man väl skämma ut sig så om man vill.
Varför skulle jag påstå på ett anonymt forum att jag presterar bättre än index?
Vad skulle det göra för nytta? Ingen normal person kan väl tro att en global indexfond är det allra bästa sättet att placera sina pengar?
Räkna själv istället när du fått möjligheten till en så klockren metod att tjäna pengar.
Större vinster vid uppgång, mindre förluster vid nedgång och mindre risk att förlora sitt kapital.
Mycket märkligt beteende att man ska påstå sig veta nåt utan att själv räkna efter först.
Det normala vore väl att räkna först och skulle det visa sig inte fungera så kan man kritisera metoden?
Här kommer lite hjälp med formeln.
Satsa 1% av ursprungligt kapital.
Typ 1 000 000 med hävstång 200 varje dag på omx30, alltså 10000 varje dag.
De dagar index nån gång är ner mer än 0,5% så förloras 10000kr.
De dagar index inte nån gång är ner mer än 0,5% multipliceras 10000 gånger 200 gånger börsutvecklingen.
Dra sen av 300 kronor per plusdag för avgifter och ränta.
Upprepa varje dag hela året.