2024-08-13, 13:44
Bannlyst
Tänkte köpa en ny iPad 10th generation..
Men så läste jag denna kundrecension..
” En liten varning om att det är problematiskt att installera bank-id på denna iPad då stöd för nfc saknas.
Det krävs fysiskt besök på banken för att verifiera identitet för installation”

Ringde Apple och min bank men fick halvluddiga svar vad som gäller.

Är det nåt nytt att man måste ta sig till ett bankkontor för att flytta sitt BankID från äldre iPad till ny?

Går det att lösa då jag inte kan ta mig till bankkontor?
Senast redigerad av Fibululan 2024-08-13 kl. 14:06.
Citera
2024-08-13, 13:47
Medlem
Vad har NFC med bankid att göra? Snackar de om apple pay eller liknande? För själva bankid't behöver inte NFC.
Citera
2024-08-13, 13:51
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Tänkte köpa en ny iPad 10th generation..
Men så läste jag denna kundrecension..
” En liten varning om att det är problematiskt att installera bank-id på denna iPad då stöd för nfc saknas. Det krävs fysiskt besök på banken för att verifiera identitet för installation”

Ringde på Apple och min bank men fick halvluddiga svar vad som gäller.

Är det nåt nytt att man måste ta sig till ett bankkontor för att flytta sitt BankID från äldre iPad till ny?

Går det att lösa då jag inte kan ta mig till bankkontor?

För nått år sedan så installerade jag BankId på iPad. Jag loggade in på min bank (Nordea)med paddan, verifierade mig med BankID på telefonen och laddade ner ett nytt certifikat till paddan.

Kan vara annat nu och variera mellan olika banker.
Citera
2024-08-13, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Vad har NFC med bankid att göra? Snackar de om apple pay eller liknande? För själva bankid't behöver inte NFC.

Man ska scanna pass lr legitimation för nytt BankID och då behövs NFC..
Citera
2024-08-13, 14:27
Bannlyst
Pratade med dom på BankID, och tydligen ska man kunna flytta sin befintliga BankID från gammal iPad till nya genom scanna QR-kod på den nya.
Det gamla BankID spärras då automatiskt och kan bara användas på nya.
Ska man däremot öppna nytt BankID så är det fysiskt besök på kontor som gäller.
Nya regler som funnits nåt år p.g.a alla jävla bedragare.
Citera
2024-08-13, 14:28
Medlem
Citat:
Man ska scanna pass lr legitimation för nytt BankID och då behövs NFC..

Görs inte det genom att ta en bild? Har aldrig gjort det men första gången det släpptes var det bild som gällde. Jag må vara efter i utvecklingen dock. Ända sedan körkort inte fungerade har jag inte riktigt kollat men det är fortfarande en extrafunktion att ha identifikation på bankid. Vill man bara kunna använda det för att signera samt logga in så behövs inte legitimationen.
Citera
2024-08-13, 14:40
Bannlyst
Citat:
Görs inte det genom att ta en bild? Har aldrig gjort det men första gången det släpptes var det bild som gällde. Jag må vara efter i utvecklingen dock. Ända sedan körkort inte fungerade har jag inte riktigt kollat men det är fortfarande en extrafunktion att ha identifikation på bankid. Vill man bara kunna använda det för att signera samt logga in så behövs inte legitimationen.

Har ringt min Banks BankID support några gånger nu och får lite olika svar varenda gång.
Citera
2024-08-13, 14:42
Medlem
Citat:
Pratade med dom på BankID, och tydligen ska man kunna flytta sin befintliga BankID från gammal iPad till nya genom scanna QR-kod på den nya.
Det gamla BankID spärras då automatiskt och kan bara användas på nya.
Ska man däremot öppna nytt BankID så är det fysiskt besök på kontor som gäller.
Nya regler som funnits nåt år p.g.a alla jävla bedragare.

Detta är nytt för mig. Jag har alltid flyttat bankid. men om du redan har bankid på en annan enhet behövs som sagt inte NFC alls. Du skannar med kameran. Så ed som har bankid kan flytta mellan enheter utan att besöka kontor. Endast de som behöver helt färsk ska alltså behöva traska in.
Citera
2024-08-13, 14:45
Bannlyst
Citat:
Detta är nytt för mig. Jag har alltid flyttat bankid. men om du redan har bankid på en annan enhet behövs som sagt inte NFC alls. Du skannar med kameran. Så ed som har bankid kan flytta mellan enheter utan att besöka kontor. Endast de som behöver helt färsk ska alltså behöva traska in.

Ja, så sa den senaste jag pratade med, men i min app står det bara skaffa nytt eller förnya BankID.
Inget om flytta?
Citera
2024-08-13, 14:48
Medlem
Citat:
Ja, så sa den senaste jag pratade med, men i min app står det bara skaffa nytt eller förnya BankID.
Inget om flytta?

Du använder "skaffa nytt" på den nya enheten, sedan blir du ombedd att skanna den gamla enheten. Så fungerar det generellt med flytt.
Citera
2024-08-13, 14:54
Bannlyst
Citat:
Du använder "skaffa nytt" på den nya enheten, sedan blir du ombedd att skanna den gamla enheten. Så fungerar det generellt med flytt.
Ok, tack, då kanske man vågar köpa ny iPad utan riska att bli utan BankID på den..
Citera
2024-08-13, 15:00
Medlem
Citat:
Ok, tack, då kanske man vågar köpa ny iPad utan riska att bli utan BankID på den..

https://support.bankid.com/sv/skaffa-mobilt-bankid/byta-telefon-eller-surfplatta

För att vara säker så kollade jag hemsidan. Yepp, fortfarande samma sak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in