2024-08-13, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Nej? Det pågår inte en utredning om hundstöld.

I alla trådar på fb så spekuleras det. Det har ju dock framkommit väldigt mkt i denna tråd. Bara nu tex att mamman ljugit om när videon är tagen. Eller du kanske tycker det är oviktigt att mamman ljuger för 40.000 följare i deras grupp. Vad mer ljuger dom om då?
Framförallt varför ljuger dom så mkt?

Det har inte framkommit en massa, och det har absolut inte framkommit att mamman har ljugit om när filmen spelades in. Vissa tror det, av olika orsaker, men att folk tror det betyder inte att hon ljugit.
Citera
2024-08-13, 12:57
Moderator
Maviels avatar
Då är det återigen en hel del tjafs och chattande i tråden. Snälla bråka inte med varandra om vad ni tycker om varandra. Att påpeka vad andra skriver i tråden och vilken ton de har drar hela diskussionen OT. Det tillför INGET till tråden att påpeka att en användare är ny, eller huruvida en användare har en viss vinkling. Tack, oneliners är också tämligen onödigt.

Använd er av RP knappen istället. Håll er till att diskutera fallet.

/Mod
Senast redigerad av Maviel 2024-08-13 kl. 13:13.
Citera
2024-08-13, 13:03
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasami
Fast nu överdriver ni ju och har uppenbarligen ingen trädgård själva.. vädret ändras och trä ändrar tex. färg vid regn, gräset kan bli gult om mkt sol ligger på under en dag och det händer faktiskt att folk flyttar utemöbler till ett skuggigare eller soligare ställe på tomten..

Inga överdrifter.

Till skillnad från övervakningsvideon har gräsmattan halvt torkat ut och häcken är oklippt.

För mig är det dock mest slående att växtarrangemanget på trädäcket är ett helt annat. Det ändras inte från en dag till en annan.

Det var även ganska regnigt och inte direkt supervarmt veckan innan Essie försvann (dock molnigt precis två dagar innan). Finns ingen anledning för gräsmattan att gå i gulgrönt.
https://www.vadernu.com/europe/sweden/uppsala/enkopings-kommun/enkoping/past#day=4&month=7
Senast redigerad av larkascending 2024-08-13 kl. 13:06.
Citera
2024-08-13, 13:09
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead660
Om vi tittar på första delen med ombud,.
Vad skall man med ett ombud till om man gör en anmälan,vem ombudet är ombud för bör framgå.

Annars kan det bli runda arkivet för anmälan hos polisen.
För att undvika jag har hört scenariot

Nu var det anmälan till LS jag tänkte på. Om den tas på allvar eller ej beror ju helt på innehållet.

Att polisen välkomnar anonyma tips är så välkänt att det torde vara uppenbart. De har till och med gjort iordning en speciell sida där man på ett enkelt sätt kan vara helt anonym.
Citera
2024-08-13, 13:24
Medlem
Flax75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du kanske skulle ha tittat på videon innan du kläckte ur dig dina galenskaper. Visst finns det stolar och bord, de står till vänster på gräsmattan, utanför det urklipp ur videon som bilden utgör.

Däremot finns agilityredskap på den ena bilden, men inte på den andra. Det missade du visst. Men inte heller det säger ett skvatt om hur lång tid det gått mellan bilderna.

Ogräset runt trädäcket växer visst väldigt fort på några dagar 🤣
Citera
2024-08-13, 13:28
Medlem
Efter kontakt med LS så har jag fått svar att det finns ett pågående ärende efter att ny information kommit till Ls kännedom om andra djur i hushållet.

Det är alltså inte nedlagt denna gång gällande dessa ärenden som jag och några till sagt förut så stänger LS ärenden som nu när 4954-2024 och 5671-2024 är nedlagt då det inte finns någon hund att kontrollera men det öppnar nya ärenden i nya diarienummer när det kommer in ny anmälan eller annan information som är nytt och aktuellt för dem. Så förhoppningsvis gör Ls sitt jobb denna gång. Så fort handlingar finns tillgängliga lägger jag ut dessa.
Citera
2024-08-13, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Nu var det anmälan till LS jag tänkte på. Om den tas på allvar eller ej beror ju helt på innehållet.

Att polisen välkomnar anonyma tips är så välkänt att det torde vara uppenbart. De har till och med gjort iordning en speciell sida där man på ett enkelt sätt kan vara helt anonym.
Jaha anmälan till Ls,beror väl lite på handläggaren och hur denne läser den.
Sen om det finns fler inkomna anmälningar mot samme person och tyngd.
Om handläggaren läser in " misstanke" om misskötsel,.
Eller om anmälan har tyngd i form av faktiska observationer bevittnade av person "anmälaren"
Vill man extra tryck så ser man till att ha så ingående info som möjligt.
I detta fall finns det väl redan anmälningar av allehanda slag hos dem?
En ny kan bli bilaga till dessa
Citera
2024-08-13, 13:47
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkies
En fråga... varför är " skriket mitt i hoppet" problemet? Och en "hundtränare berömmer mitt i loppet"?
En undran endast..
När man tränar djur ska man berömma exakt när de gör rätt, så att varmt braa (eller liknande )mitt i hoppet får hunden att vilja hoppa igen.
Klickerträning funkar så också. Man klickar när djuret gör rätt, sen kommer fisken.
Skriket är dock motsatsen eftersom det inte låter harmoniskt.
Det var så jag menade.

Man måste lära barn göra rätt (kommunicera rätt) med djur. De är inga leksaker.

Nu har det också kommit bevis på att filmklippen ligger långt ifrån varandra i tid.
Citera
2024-08-13, 14:00
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det har inte framkommit en massa, och det har absolut inte framkommit att mamman har ljugit om när filmen spelades in. Vissa tror det, av olika orsaker, men att folk tror det betyder inte att hon ljugit.

Du har ju hängt i tråden länge. Nog måste du ha märkt vid det här laget hur familjen ljuger och nästlar in sig värre och värre, att damage control inte funkar. Det blir inte ens reduction utan fuck up.

Du har inte kommit med några synpunkter på det vad jag kan komma ihåg.

De verkar ju dysfunktionella hela bunten och även mamman tyvärr, som jag personligen hade lite hopp om.
Citera
2024-08-13, 14:04
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Kanske kan någon sprida bilden i gruppe "Essie - vad vet vi".
https://ibb.co/ZBVb9jv

Man ser det så tydlig på att trädäcket är slipat/behandat på ena bilden, häcken är klippt annorlunda, gräsmattan har växt framför trädäcket. Så mamman har ljuget om tiden när filmen spelades in. Hur mycket av det som står i inlägget är då sant.
Jag tecknar ganska mycket och reagerar mest på att däcket och den 4 kantiga grejen till vänster är högre på bilden där A är med än på bilden när Essie försvann.

För mig säger det att filmen där Essie försvann är från ett år tidigare.

Kan man jämföra storlek på hunden?

Med alla de här rosenröda lögnerna börjar jag också luta åt att Essie skadats allvaligt av A. Särskilt då Hegamon lyser med sin frånvaro.
Citera
2024-08-13, 14:08
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead660
Om vi tittar på första delen med ombud,.
Vad skall man med ett ombud till om man gör en anmälan,vem ombudet är ombud för bör framgå.

Annars kan det bli runda arkivet för anmälan hos polisen.
För att undvika jag har hört scenariot

Många polisanmälningar görs genom ombud, ofta är det advokater som är ombuden som gör polisanmälningar. Det är absolut inget konstigt med det.

I det här fallet finns dock ingen som helst information om att det skulle föreligga någon annan polisanmälan än den som polisen själva vidarebefodrade till Länsstyrelsen, och den lär polisen ha lagt lika snabbt som de först lade ner anmälan om stölden av Essie.

Djurplågeri faller under allmänt åtal, det behövs ingen identiferad ursprunglig anmälare. Däremot behövs en trovärdig anmälning som är utredningsbar. Och det om något finns inte i det fallet.

Då är det annorlunda med brottet gällande stöld av Essie, där öppnade polisen ärendet igen, eftersom det faktiskt finns en trovärdig anmälan och saker att utreda.
Citera
2024-08-13, 14:27
Medlem
MrBubss avatar
Jag var inne och kollade på Facebook-gruppen "Essie sanningen måste fram" och någon hade förstorat upp bilderna och där syns det tydligt att trä-däcket numera är av stenplattor, så det råder ju ingen tvekan om att det är lång tid mellan bilderna.

Familjen har ju inte direkt varit öppna eller transparanta någon gång utan de tycker att de kan släppa någon information när det behagar dem. Dessutom får ju ingen komma med frågor eller funderingar utan alla ska köpa deras "sanning".

En mycket märklig formulering stod LÖ för i sitt sista inlägg i Facebook-gruppen "Essie ska hem".

Han skrev...Just nu får vi många frågor om tystnaden. Det beror på att det är ett polisärende med förundersökningssekretess.

Vem eller vilka kunde fråga när de stängt av människors möjlighet att kommentera eller ställa frågor...?? Han tror uppenbarligen att människor är fullkomligt korkade!

Familjen har ju själva ställt till det, då de först går ut i tidningar, TV och Facebook för att få sympati. När det sedan uppstår frågetecken kring sökande, hittelön, swish, assistenter, arbetsmiljö etc, så börjar ju människor undra vad tusan är det som har hänt.

De uppträder mycket knepigt och besynnerligt och skapar mest förvirring och irritation.

Därav 10 000 inlägg på Flashback och två nya grupper på Facebook som inte köper familjens utsagor.
Senast redigerad av MrBubs 2024-08-13 kl. 14:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in