2024-08-13, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Det är den attityden som skapat det här helt onödiga kriget.

Ryssland är en stormakt inom alla relevanta områden och man gör bäst i att även väga in Rysslands intressen som grannland. Om man som Ukraina satsar på rysshat, uppbyggnad av armé riktad mot Ryssland och inbördeskrig mot den etniskt ryska delen av Ukraina så ska man inte bli överraskad över att Ryssland tröttnar.

Ryssland kommer puckla på Ukraina tills Ukraina ger upp. Sen är det fred. Alternativet är att Nato går in och då är Sverige aktiv deltagare i ett europeiskt storkrig där antagligen kärnvapen används.

Tror du missuppfattat situationen, Ivan.

Ukraina har redan tagit ett större landområde i Ryssland på en vecka än vad Ryssland lyckats med på ett år. Därtill skickas minst 1000 ryssråttor till helvetet varje dag. Allt går enligt plan för Putin 😉
Citera
2024-08-13, 11:04
Bannlyst
Två frågor:

Är det sanktionerat från USA att använda F16 i motoffensiven och i så fall hur, var, osv.?

Har Ukraina avvaktat med offensiven tills F16 kommit i bruk?
Citera
2024-08-13, 11:07
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ryssland är en stormakt inom alla relevanta områden och man gör bäst i att även väga in Rysslands intressen som grannland. Om man som Ukraina satsar på rysshat, uppbyggnad av armé riktad mot Ryssland och inbördeskrig mot den etniskt ryska delen av Ukraina så ska man inte bli överraskad över att Ryssland tröttnar.
Fast nu var det ju Ryssland som initierade inbördeskriget. Igor Girkin har till och med erkänt det. Blir inte det du skriver ovan fånigt då?

Citat:
Ryssland kommer puckla på Ukraina tills Ukraina ger upp. Sen är det fred. Alternativet är att Nato går in och då är Sverige aktiv deltagare i ett europeiskt storkrig där antagligen kärnvapen används.
Lite kärnvapenskrammel igen ja.
Citera
2024-08-13, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Fint. Då kan vi ju börja flytta lite på Rysslands gränser nu då. Kan ju börja med den gränsen Ukraina flyttar nu. Sen tycker jag Finlands gräns borde flyttas in till som den var innan Vinterkriget, och även inkludera Fjärrkarelen.
Vidare tycker jag att Kaliningrad passar bättre någon annanstans än i Ryssland.

Man kan ju i annat fall tycka att vi borde rört oss lite mer från 1600-taöet och inte enkom gå på "den starkes rätt".

Skulle Ryssland verkligen hårdkrascha riktigt ordentligt så finns det olika krafter som vill se ändringar i gränsdragningar.

Finland, förnekar åtminstone officiellt om de vill ha tillbaka Karelen och områden de förlorade under andra världskriget. Mestadels med argumentet att det är ett väldigt fattigt område.

Kaliningrad, här fördrevs den ursprungliga befolkningen. Det är lite mer komplicerat än att Polen/Litauen kan ta över området, men troligen vill Europa på nåt sätt neutralisera Kaliningrad eftersom det i praktiken är en militärbas.

Flera provinser i östra delen av Ryssland kan se chansen till att bli självständiga länder eller bli en del av Kina. Speciellt områden som tidigare varit kinesiska eller har en stor andel kinesiska invånare. Kina har väl ett viss intresse också att förbättra sitt geografiska läge samt där finns områden med råvaror som kan exploateras.

I övrigt så diskuteras en uppdelning av Ryssland till mindre länder som ett sätt att minska risken för framtida krig. Ett bevarat Ryssland kommer förr eller senare (med sin mentalitet) att återigen kriga.

Rent historiskt sett så finns väldigt många områden i Ryssland som ryssarna har gått väldigt hårt åt, som kanske upplevt att de inte haft en chans att hävda sig. Om Ryssland kollapsar och de får vittring på lite frihet så kommer de nog vilja ha den, så flera områden kanske utropar sig till självständiga länder.
Senast redigerad av SecretGarden352 2024-08-13 kl. 11:12.
Citera
2024-08-13, 11:12
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Dessa gränser är för alltid eviga tror du?
Vem har bestämt dessa gränser?
Fram med namnen nu, det kanske är gud själv?

Kolla på en karta från 1600-talet.
Varför gäller inte dessa gränser idag om det inte går att flytta gränser?
Så enligt dig ska man blicka tillbaka till årtalet då en landsgräns faller dig i smaken och sedan gå in militärt för att tvinga det angripna landet att dra om gränserna? Sagt det tidigare och det är inte konstigt att ni ses som helt efterblivna på alla plan. Lycka till med er ryzzka SMO 😄😄😄
Citera
2024-08-13, 11:12
Avslutad
Citat:
Om jag förstår er rätt så var det genialiskt av Zelensky att hissa ukrainska flaggan i några gränsbyar för nu kan Zelensky byta dessa byar mot Donbass, Zaporiza och Krim?

Haha varför tror ni Putin idkar byteshandel med ryskt territorium?

Vi kan väl isåfall skicka 1000 gubbar till norge och byta något norskt fylke mot oljefonden?
Varför inte? Det är tydligen så man gör affärer enligt er?

Det är genialiskt av andra anledningar. Genom att signalera att ukrainska flaggan vajar på ryskt territorium sänder man chockvågor genom ett genomkorrupt etablissemang av fega ryska ja-sägare som springer Putins ärenden och som ljugit sig själva till att tro att det bara är Ryssland som har en gudagiven rätt att angripa sina grannländer. Det tvingar in propagandan i ett annat hörn som inte nödvändigtvis gynnar Ryssland och som blottlägger det himmelskriande hyckleriet.

Och, naturligtvis, det undergräver hela den ryska krigsmaktens auktoritet inklusive Putins själv. För en mycket kort man som är besatt av att verka som machon i huset är det naturligtvis förödande.

Och som på beställning pumpas mängder av videos ut av ryska byar som välkomnar ukrainarna och säger "Slava Ukranini" i X-videos, precis som under andra världskriget, allt för att mjuka upp stridsmoralen och förmedla bilden av en ostoppbar fiende.
Senast redigerad av Krakem 2024-08-13 kl. 11:15.
Citera
2024-08-13, 11:16
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Det har snart gått tre år och ingen svensk journalist har åkt till Donbass och frågat vad folk säger där?
Är inte donbass vårt närområde och donbassborna våra skandinaviska bröder?

Det är säkert mängder av västerländska journalister som vill åka till Donbas och rapportera. Men de blir inte insläppta av de ryska myndigheterna. Varför tror du att de inte blir det?

Citat:

Ryssland invaderade Ukraina i februari 2014. Innan det fanns någon ukrainsk armé värd namnet, innan det fanns något inbördeskrig i Ukraina och medan Zelensky et al fortfarande pratade ryska på TV. Din logik går helt enkelt inte ihop.
Citera
2024-08-13, 11:16
Bannlyst
Kursk-fiaskot är ju tio gånger mer förnedrande för Putin än Kiev-fiaskot? Större magplask än det vi ser kan man inte ens fantisera ihop? U cant make this shit up
Citera
2024-08-13, 11:18
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Jag tillhör den stora skara svenskar som var Nato-motståndare innan kriget men snabbt ändrade uppfattning när Ukraina invaderades och jag fruktade att orcerna skulle komma till Sverige och våldta mina döttrar. Är fortsatt positiv till Nato och har också blivit mycket mer positivt inställd till USA, är väldigt tacksam över att ha dem på vår sida.

Liknande för mig att jag ändrade uppfattning när Ryssarna gav sig på Ukraina och paniken i ryska leden som uppstod efter det initiala haveriet. Har heller inte ändrat mig eftersom jag inte är någon nickedocka, man får stå för sina beslut.
Citera
2024-08-13, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Liknande för mig att jag ändrade uppfattning när Ryssarna gav sig på Ukraina och paniken i rysska leden som uppstod efter det initiala haveriet. Har heller inte ändrat mig eftersom jag inte är någon nickedocka.

Man kan se de Tyska fabrikerna febrilt producerar tanks - Slaget om Kursk - Hamburg 1-0

Moskva har inte Washington och London bakom sig denna gången.
Citera
2024-08-13, 11:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Kursk-fiaskot är ju tio gånger mer förnedrande för Putin än Kiev-fiaskot? Större magplask än det vi ser kan man inte ens fantisera ihop? U cant make this shit up

Kursk räknas historiskt som en av Sovjetunionens största segrar mot nazityskland. Här samlade tyskarna ihop sig till historiens största pansarslag 1943 men tvingades sedermera till reträtt och, med det, kunde man inte återhämta sig rent materiellt. Som ett eko från historien kanske vi skriver att det mest förnedrande (och ultimata) nederlaget för Ryssland skedde just i Kursk.

Av förståeliga skäl har den ryska propagandan inte velat dra dessa paralleller men de finns där och Putin, om någon, känner till det och räds. Alla diktatorer är vidskepliga och lätt paranoida. Känner man den ryska tidslinjen rätt är det nu det skall komma en massa massavrättningar inom den närmaste staben.
Citera
2024-08-13, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Är endå rätt förundrad att dom ena stunden fördömmer att Ryssland gör detta i Ukraina men hyllar att Ukraina gör det på Ryska territorium.. man blir väldigt förvirrad över hyckleriet.

Hur kan du inte fatta att ländernas anfall skiljer sig åt? Ryssland anfaller för att erövra, Ukraina anfaller för att försvara sig. Skärp dig nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in