2024-08-12, 18:55
Medlem
Enligt Fotboll Sthlm undersöker Hammarby möjligheten att franchise:a ut sin Akademi och starta upp en Hammarbyakademi i Södertälje (Nordic United, Syrianska, Assyriska är väl topklubbarna där).

Jag är inte ute efter att diskutera just det exemplet, men är det inte en större trend. Att "storklubbarna" (varumärkena) gör större och större barngrupper och ungdomsakademier med bra många fler än vad som kan tänkas få plats i seniortruppen.

Problemet som jag ser är att de konkurrerar ut gräsrotsfotbollen/klubbarna. Föräldrarna sätter hellre sina barn i "fabriker" med allsvenskt varumärke... och är även beredda att betala för det

Det sker på bekostnad av de lokala klubbarna. Är det möjligen främst är ett storstadsproblem/företeelse? Jag tror inte någon klubb är ädlare än någon annan här. Urexemplet är väl BP i Sthlm.

Vad har ni för tankar.

Det berörs i slutet av detta avsnitt av fotboll Sthlm.
https://open.spotify.com/episode/54HkFalXhuXnvT2gfTnSfo?si=SRacjLpqQFqA79flKq3Ufw
Citera
2024-08-12, 19:06
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Enligt Fotboll Sthlm undersöker Hammarby möjligheten att franchise:a ut sin Akademi och starta upp en Hammarbyakademi i Södertälje (Nordic United, Syrianska, Assyriska är väl topklubbarna där).

Jag är inte ute efter att diskutera just det exemplet, men är det inte en större trend. Att "storklubbarna" (varumärkena) gör större och större barngrupper och ungdomsakademier med bra många fler än vad som kan tänkas få plats i seniortruppen.

Problemet som jag ser är att de konkurrerar ut gräsrotsfotbollen/klubbarna. Föräldrarna sätter hellre sina barn i "fabriker" med allsvenskt varumärke... och är även beredda att betala för det

Det sker på bekostnad av de lokala klubbarna. Är det möjligen främst är ett storstadsproblem/företeelse? Jag tror inte någon klubb är ädlare än någon annan här. Urexemplet är väl BP i Sthlm.

Vad har ni för tankar.

Det berörs i slutet av detta avsnitt av fotboll Sthlm.
https://open.spotify.com/episode/54HkFalXhuXnvT2gfTnSfo?si=SRacjLpqQFqA79flKq3Ufw
Vraken och BP är naturligtvis värst med sån här skit. Dom har väl båda två fler kids i sina organisationer än vad vi och apa har tillsammans. Och det är klart att dom inte har plats för en bråkdel av dessa spelare i sina seniorlag, men dom kanske satsar på HTFF2-10 i framtiden, vad vet jag? Nåväl, ytterligare ett steg av Bajen i den moderna fotbollens fotspår. Dom kommer tvinga oss och dif att agera inom kort, då detta tveklöst är en kapprustning, men vad dom själva inte tycks fatta är att detta är ett race to the bottom. Tråkigt.
Citera
2024-08-12, 19:23
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Det var väl på nick?

Jo men det räknas väl ändå?
Citera
2024-08-12, 19:34
Medlem
Free12s avatar
Fan vad bra Bajen spelar! Topp tre känns avgjord.
Citera
2024-08-12, 19:46
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Jo men det räknas väl ändå?
Nej förfan han gjorde målet i luften inte på konstgräset
Citera
2024-08-12, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Nej
Citera
2024-08-12, 21:07
Medlem
Skulle man inte byta ut konstgräset på Tele2 till ngt mer naturgräslikt och inte lika "studsigt"?
Citera
2024-08-12, 21:08
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Nej
Dom lyckades fucka up det, men topp tre bör dom klara ändå.
Citera
2024-08-12, 21:10
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Helt enig.

Starkt att fixa 1p och rätt tydligt att de inte spelar i Europa nästa år.
Citera
2024-08-12, 21:11
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Helt enig.

Du är enig och säger emot? Vilka ska ta tredjeplatsen före dom?
Citera
2024-08-12, 21:14
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Man bör nog slå BP hemma om man vill nå topp-3.
Citera
2024-08-12, 21:16
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Helt enig.

Hammarby är pajjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in