Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
För att denna invasion skall kunna bli framgångsrik så krävs att ryssarna på något sätt visar att de står på Ukrainas sida. Om de gör motstånd så har jag svårt att se att det kan fungera annat än som en snabb operation med vissa specifika mål. Exempelvis att förstöra en flygplats eller ta över ett vapenlagar.
Men att hålla ett större område med arga ryssar tror jag inte på. Då måste man ju börja bryta mot mänskliga rättigheter. Tvinga folk att underkasta sig. Deportera och fängsla motsträviga, precis som ryssarna har gjort och jag tror inte riktigt det är rätt väg att gå för Ukraina
Nä. Om den är framgångsrik eller inte kommer folk i Ukrainas försvarsstab få luska ut och bedöma och sedan något för historiker att tolka. Så vida det inte händer något uppenbart bra eller dåligt.
Vi vet inte vilka operativa mål som uppnåtts/kommer att uppnås och vi vet inte hur fixa målen är och graden av opportunism. Det enda vi kan ana är att kontroll av gasen nog är ett operativt mål som uppnåtts, att Putin ställs inför en del dåliga alternativ och att det signalpolitiskt blir svårare för väst att ha fåniga och folkrättsvidriga "restriktioner" på vad Ukraina får och inte får och massa åsikter om vad Ukraina bör och inte bör göra, osv.
För att det ska bli riktiga, akuta problem för Putin så hjälper det inte om civila ryssar i konfliktområdet ställer sig på ukrainsk sida. Det som behövs då är snarare
orelaterade oroshärdar som blossar upp och överanstränger inrikestrupperna samtidigt som folklig ilska riktas mot Putin (snarare än nödvändigtvis bejakande av Ukraina). Offensiven är snarare bara en möjlighet att det blir riktigt illa när
något annat går snett för Putin, än att den på egen hand ska skapa någon sorts folkresning.
Framgången bör alltså åtminstone delvis utläsas ur t.ex. ledarsidor i väst och ett skiftande i positioner där (och det har redan börjat ske, fördel Ukraina), vad som händer med gasen och t.ex. hur många värnpliktiga ryssar man skadar eller tillfångatar. Kvadratkilometer är nog bland det sista som spelar stor roll utöver att "fler" självklart är "bättre".