2024-08-12, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Faktum är att PA inte ansvarar för att brukare inte ska begå brott.
Om dom är anställda för att ta hand om en reaktiv brukare så jo då är det deras jobb att se till att något inte händer.
Citera
2024-08-12, 14:07
Medlem
Citat:
Faktum är att PA inte ansvarar för att brukare inte ska begå brott.

Stämmer verkligen det här? Det är väl inte helt orimligt att det i PA:s arbetsbeskrivning står att man ska hjälpa A fatta rätt beslut i situationer?
Citera
2024-08-12, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Stämmer verkligen det här? Det är väl inte helt orimligt att det i PA:s arbetsbeskrivning står att man ska hjälpa A fatta rätt beslut i situationer?
Exakt dom är ju där av en anledning.
Citera
2024-08-12, 14:09
Avslutad
Om det inte är A eller PÖ som tagit hand om Essie, utan främst assistenterna som gör det, så är det mycket tveksamt om A ska ha hund.

Jag pratade med Kommunal tidigare idag kring vad som gäller rent generellt med vad PA får och inte får eller ska och inte ska göra i sina uppdrag när djur finns hos brukaren. Här är ett axplock av svaret jag fick:

Om en brukare kan ansvara för hundens basala behov av exempelvis kärlek, mat, uppfostran och promenader och annan skötsel, kan det ingå i assistenternas uppgift att göra det brukaren inte klarar av själv, dvs utföra och vara förlängd arm/ben/kropp.

I de fall brukaren inte kan ansvara för ovanstående, sköter inte brukaren sin hund genom den personliga assistansen och då är det inte rätt att personliga assistenter "har hunden på schemat".
Senast redigerad av Kryptonitonia 2024-08-12 kl. 14:16.
Citera
2024-08-12, 14:12
Avslutad
Citat:

Så om jag som PA inte hinner hindra en brukare från att skjuta en annan person på vår promenad, är det PA som ska straffas då?
Citera
2024-08-12, 14:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jasami
Om dom är anställda för att ta hand om en reaktiv brukare så jo då är det deras jobb att se till att något inte händer.

Det finns gränser.
Citera
2024-08-12, 14:14
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasami
Jasså så du vet att assistenterna inte berättade detta för pappan fören efter att hunden försvunnit.. Det låter ju jäkligt märkligt?

efter vad PÖ sagt stod det klart att PA skulle följa A:s instruktioner vare sig det var rent djurplågeri eller inte, och det råder ingen tvekan om att efter allt som framkommit så är faktum nu att PÖ inte heller kan se vad djurplågeri är...
Essie har dött efter misshandel och det är sjukt med människor som försvarar djurplågeri...
Citera
2024-08-12, 14:16
Medlem
Citat:
Om det inte är A eller PÖ som tagit hand om Essie, utan främst assistenterna som gör det, så är det mycket tveksamt om A ska ha hund.

Jag pratade med Kommunal tidigare idag kring vad som gäller rent generellt med vad PA får och inte får eller ska och inte ska göra i sina uppdrag när djur finns hos brukaren. Här är ett axplock av svaret jag fick:

Om en brukare kan ansvara för hundens basala behov av mat, kärlek, uppfostran och promenader och skötsel, kan det ingå i assistenternas uppgift att göra det brukaren inte klarar av själv, dvs utföra och vara förlängd arm/ben/kropp.

Kan brukaren inte ansvara för det, så sköter ju inte brukaren sin hund genom assistansen och då är det ju inte rätt att personliga assistenter "har hunden på schemat".

Spännande, informerade du om att det var en assistanshund? Vilket gör att hunden kan ingå i beslutet från kommunen.

Sedan är det här ett träsk av bedömningar. Kommunal har en uppfattning om saken, som arbetstagare. FK/SKR har en annan som huvudman och brukarrörelsen har en tredje. På det har man även rättspraxis.
Citera
2024-08-12, 14:23
Avslutad
Citat:
Spännande, informerade du om att det var en assistanshund? Vilket gör att hunden kan ingå i beslutet från kommunen.

Sedan är det här ett träsk av bedömningar. Kommunal har en uppfattning om saken, som arbetstagare. FK/SKR har en annan som huvudman och brukarrörelsen har en tredje. På det har man även rättspraxis.

Här kommer ett svar från Kommunal på webben som tangerar området, fast vad avser barn:

Vad gäller om brukaren vill att jag tar hand om en bebis?

SVAR:*Det kan ingå i personlig assistans att assistera vid omhändertagande av en bebis, eller för den delen barn som är större. Det är*däremot*inte personlig assistans att täcka upp för en annan förälders brist på föräldraansvar. Återigen är det viktigt att brukaren är med, du är ingen barnvakt.
Citera
2024-08-12, 14:23
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Hej!

Välkommen till tråden! Det är verkligen trevligt att det kommit in någon med lång erfarenhet som PA i tråden. Men att göra entre genom att inleda med värsta härskartekniken är inte särskilt stilfullt! Inte heller att omedelbart börja binda halmgubbar. For the record så har jag av "naturliga skäl" en god insyn i yrket som PA och dess villkor, och till skillnad från många andra i tråden, vilket jag tycker att du borde ha uppmärksammat, så är jag en av de få som är väl införstådda med PA'ns roll som brukarens förlängda "allt".

Jag förstår nog vad du menar med att få sparken, och det du menar är helt korrekt, men det du skriver är något annat och det är inte helt korrekt. De svenska arbetsrättslagarna gäller trots allt för personliga assistenter också. Så nej, man får inte sparken med omedelbar verkan som du skriver. Däremot kan man förlora det aktuella uppdraget, men sin anställning, den har man kvar. För din information så kan jag meddela att personliga assistenter är långt ifrån den enda och långt ifrån den största yrkesgruppen som har sådana villkor för sina uppdrag. Varenda konsult på svenska storföretag har det likadant.

Otacksamma jobb finns det gott om, inte tu tal om den saken.

Som jag tror du märkt så är det en del som skriver rent hittepå i tråden, och som gör kraftiga överdrifter. Den assistent som inte får säga något alls och som inte får göra något alls, kan inte göra sitt jobb. Det är en kraftig överdrift att påstå att den PA som säger något alls eller gör något alls, får sparken. Och den typen av överdrifter haglar det av i tråden. Du som PA borde kunna se överdrifterna och nyansera bilden lite, såvida inte du skriver i affekt, vilket inte är bra.

Jättebra att du med din långa erfarenhet bekräftar det som några av oss andra redan har förklarat otaliga gånger i tråden, vad gäller PA's arbetsuppgifter och att de är brukarens förlängda armar och ben med mera. Då kanske vi slipper en massa falska anklagelser om det här i tråden från de värsta näthatarna.

Här handlar det om en tjej med grav autism som har 40h assistans om dygnet beviljat, det är alltså en stor skara PA's som behövs för att tillgodose hennes behov. Några få av dem som inte har kvar sitt uppdrag har inte bara uttryckt missnöje om sin arbetssituation, utan tydlig bitterhet och aversioner mot familjen. Är det alltid familjens fel då? Klarar du av att göra en opartiskt objektiv bedömning i den frågan?

Alla människor klickar inte och det vet säkert du också. Det som en anställd finner helt fruktansvärt kanske en annan bara rycker på axlarna åt. En av de som anmälde till Länsstyrelsen kallade tjejen som har en autism-diagnos, för CP-skadad. Vad tänker du om en assistent som uttalar sig om sin brukare, en tjej med grav autism, på det viset? Är det en assistent som bör få arbeta för tjejen?

En av assistenterna som uttalade sig, med väldigt mycket och allvarlig kritik emot pappan, berättade dock också att assistenterna tog hand om hunden. Vilket är just precis vad tråden handlar om, hunden, Essie. Många påstår att det inte är deras jobb, att de inte fick göra det, att de inte gjorde det, att det är en lögn att de hade sådana instruktioner osv osv. Men faktum är, att en assistent som jobbat där bekräftat att det pappan säger är sant. Assistenterna tog hand om Essie. Och du bekräftar mycket riktigt att det är en del av en PAs jobb.

Många av de saker som näthatarna i tråden från början, och fortfarande, påstår att pappan ljuger om, har vi fått bekräftat att pappan talar sanning om, och de enda som ljuger är näthatarna.
Det faktum att fler och fler saker som pappan sagt kunnat bekräftas som sanning, borde få en och annan att tänka till. Men näthatarna i tråden tänker inte, de hatar bara, tyvärr.

Är det bara du som får storma in i trådar med värsta härskartekniker? Eller blev du bara sur när hen kallar dig för icke insatt?

Måste ändå säga att det är en makalöst imponerande meritlista du har som är så insatt i vilket ämne som än diskuteras.
Från Juridik till assistanshundar till myndighetsutövning till It tekniker till veterinärer till kameraövervakning till personlig assistans till hyreskontrakt, till hela hundvärlden, till förvaltarskap, till autism till konsulter osv... jag har säkert glömt hälften.

Sen blir det väl lite märkligt att jämföra med konsulter? Det är ju oftast ett tidsbestämt uppdrag eller till att något blir klart. Så dom får ju inte sparken. Dom är ju helt medvetna om från början att uppdraget tar slut och när det tar slut.
Senast redigerad av Banned. 2024-08-12 kl. 14:30.
Citera
2024-08-12, 14:29
Medlem
Banned.s avatar
Citat:

Men att få lov att ha en assistanshund från början så ska ju brukaren eller dennes förälder kunna ta hand om hunden. I det här fallet så har dom ju inte kunnat det.
Dom hade inte ens fått en hund om det hade gått rätt till så det är lite svårt att utgå ifrån någon som fått en hund på felaktiga grunder i den frågeställningen.
Citera
2024-08-12, 14:30
Medlem
Citat:
Här kommer ett svar från Kommunal på webben som tangerar området, fast vad avser barn:

Vad gäller om brukaren vill att jag tar hand om en bebis?

SVAR:*Det kan ingå i personlig assistans att assistera vid omhändertagande av en bebis, eller för den delen barn som är större. Det är*däremot*inte personlig assistans att täcka upp för en annan förälders brist på föräldraansvar. Återigen är det viktigt att brukaren är med, du är ingen barnvakt.

Satt och läste den där igår, men vet inte riktigt om jag tyckte det var relevant. Samtidigt var jag trött, så jag kan ha missat det.
Men läste du om Falköping på samma sida? Jag tappade tyvärr bort de texterna, så kan inte länka tyvärr, men man talade om djur inom omsorg, främst äldreomsorg i och för sig, men ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in