Citat:
Ursprungligen postat av
ItsWednesday
Sry, jag är ingen möp. Raketer syftar på alla typer av långdistansvapen från artilleri till robotar och missiler.
Vi får väl se, Ukraina tycks ju ha slagit ut stora lager med vapen för ryssarna. Sen finns det säkert mer inåt landet, men det ska ju fraktas mot fronten också. Fördelaktigen i långa raka konvojer.
Ja, i Kursk rapporterades att denna offensiv lyckades slå ut upp till 700 glidbomber. Siffran är antagligen överdriven, men låt oss anta 350 glidbomber. Denna operation lyckades därmed reducera glidbombs-eldkraften med cirka 5% i Augusti.
Ryssarna har ett bra vapen som har extremt stor eldkraft som är en viktig del av deras eldkraft, TOS1 och TOS2 (termobariskt kortdistans-artilleri (raketburet). Den blir dock jobbig att använda när fronten är så flytande och ryssarna inte är på offensiven, dvs som i Kursk.
Min gissning är att om två veckor senast så är fronten mer låst i Kursk, och då börjar ryska krigsmaskinen mala på som de brukar (trots att det är på ryskt territorium). De kommer göra grus av sin egen småstad Sudzha, men det tar lång tid. Jag liknar ryska armén med en mördarsnigel. Jag reviderar min prognos om Ukraina tar 5-6 nya settlements runt Kursk eller öppnar lika stora fronter på andra ställen inne i Ryssland.