2024-08-11, 13:11
Medlem
Någon som har en lösning på följande problem:

Jag har en iPhone 11.
Jag har laddat hem en app som heter PEAK PWR, där det ska gå att casta träningspass/videor från telefonen till tv:n via Chromecast.
När jag startar videon och trycker på ”casta-symbolen” får jag upp mina enheter som jag kan casta till, men det händer ingenting när jag trycker på dem, dvs ansluter inte till Chromecast/tv.

Det som gör det hela förvirrande är att jag utan problem kan casta alla andra appar som jag har, t.ex. svt play, Netflix mm
Och, när jag testar appen PEAK PWR på annan familjemedlems telefon/ipad går det att casta träningspassen till tv:n!!

Det verkar alltså vara kombinationen min telefon (Apple id eller annat??) och appen som det har blivit något tokigt med.

Jag har såklart startat om telefonen, raderat appen och tagit hem på nytt flera gånger, nollställt nätverksinställningar mm, t.o.m testat att byta helt till en annan telefon. Ändå funkar det inte att casta från appen, från just min enhet.

Har varit i kontakt med de som ansvarar för appen, och med Apple support, utan att få ordning på det.

Någon smart person som råkat ut för samma och/eller har lösningen? Jag blir galen på detta!!

HJÄLP MIG SNÄLLA! TACK!!
Citera
2024-08-11, 14:54
Medlem
Eponumoss avatar
Du har testat att byta telefon och ändå funkar det inte från din enhet. Vad menar du?

Vissa iOS versioner verkar ha sabbat upp Chromecast för vissa. Har du samma iOS-version som de som funkar?

Chromecast är svajigt i vissa appar, prova att välja lokal uppspelning och sedan den Chromecast du vill casta till igen och sedan lokalt igen och därefter den du vill casta till några gånger. Låter ju knäppt, men har fått det att funka flera gånger i en annan app för mig.
Citera
2024-08-11, 20:22
Medlem
Tack för ditt svar!
Ja, kanske dåligt förklarat men det är för att jag själv knappt vet vad jag pratar/skriver om…

Vi har samma uppdatering på alla telefoner som jag testat med, iOS 17.6.1

Jag testade att byta telefon med min dotter, säkerhetskopierade alltså och flyttade över allt till en annan fysisk telefon. Det var fortfarande så att hon kunde casta från appen till tv:n, men inte jag.

Efter det har vi bytt tillbaka allt igen (snurrigt) och jag har nollställt/raderat min telefon två gånger, och sedan hämtat hem allt innehåll från iCloud igen.
Efter en sådan nollställning fungerar det att casta från appen en kort stund, sedan slutar det att funka igen. Vad kan detta bero på??
Citera
2024-08-12, 09:18
Medlem
GrillTeknikers avatar
Vet inte hur castning fungerar på iPhone riktigt, men man kan inte casta hela skärmen på nåt vis i värsta fall?

Annars (vad jag har hört) så är väl AirPlay 2 till en Apple TV det som gäller på Apple-enheter. En Apple TV är som en Chromecast ungefär, fast från Apple, alltså inte en TV eller streamingtjänst, vilket namnet annars antyder... eller jo, tror det är en streamingtjänst också... ja, du hör ju, sjukt förvirrande namnsättning från Apple, istället för att kalla en spade för en spade...
Citera
2024-08-12, 11:06
Medlem
Enterprises avatar
Tyvärr fungerar iPhone ofta rätt dåligt med Chromecast.
Citera
2024-08-12, 11:36
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Tyvärr fungerar iPhone ofta rätt dåligt med Chromecast.
Nja, det är ju hur utvecklaren har implementerat tekniken från Google. De appar som inte kan casta rekorderligt från iOS är sällan bättre på Android.
Citera
2024-08-12, 11:38
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Nja, det är ju hur utvecklaren har implementerat tekniken från Google. De appar som inte kan casta rekorderligt från iOS är sällan bättre på Android.
Det är inte min erfarenhet. Har inte Android en O/S-inbyggd API för casting, medan på iOS måste apptillverkaren bygga det själv (låt vara med Googles SDK)?
Citera
2024-08-12, 12:38
Medlem
protectors avatar
Kan du inte bara spegla din mobilskärm till tv:n. Brukar funka bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in