2024-08-12, 11:29
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Någon, möjligen unge, har tryckt och lösgjort p-broms som satt bilen i rullning? Ungar pillar ju på allt möjligt.

Av att dömma av bilderna jag precis såg av bärgningen, ser det ut som en Kia Spotage eller Hyundai SUV av nyare modell, då bör ju rimligen bilen varit igång och någon frigör p-bromsen...samtidigt som någon trycker på bromsen, en växel ligger i och/eller neutral läggs i...

Föresten, hela familjen sitter i bilen och trycker medans pappan står och fiskar en tid...?!
Citera
2024-08-12, 11:59
Medlem
Crapmagics avatar
Vet man hur dom andra lyckades ta sig ur den sjunkande bilen?

Orkar inte läsa 17 sidor
Citera
2024-08-12, 12:11
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Av att dömma av bilderna jag precis såg av bärgningen, ser det ut som en Kia Spotage eller Hyundai SUV av nyare modell, då bör ju rimligen bilen varit igång och någon frigör p-bromsen...samtidigt som någon trycker på bromsen, en växel ligger i och/eller neutral läggs i...

Föresten, hela familjen sitter i bilen och trycker medans pappan står och fiskar en tid...?!

Låter väldigt märkligt...
Har dom blivit ovänner? Uttråkade så att dom satte sig i bilen för att pappan inte fått napp?
Citera
2024-08-12, 12:27
Medlem
Jultrollets avatar
Uppdaterade rubriken med att en kvinna har avlidit.

/Moderator
Citera
2024-08-12, 13:36
Medlem
chran508s avatar
Kan ju vara så att hela familjen varit med och fiskat men så har barnen tröttnat eller så kanske de skulle åka när som helst och pappan bara skulle dra några sista kast (Det har man själv varit skyldig till ett gäng gånger). Dottern ska tydligen ha sovit iaf, vilket kan förklara varför mamman var i bilen.
Senast redigerad av chran508 2024-08-12 kl. 13:39.
Citera
2024-08-12, 14:48
Medlem
Har bilen varit parkerad på plan jämte ån så är det runt 5m i höjdskillnad
och avstånd 45m ner till ån.
Har bilen varit parkerad på plan och mamman sitter i baksäte med flickan
och grabben får vara själv i framsäten så har han kanske ryckt och tryck på
de knappar han har kommit åt och på så sätt fått bilen i rullning.

https://en.mapy.cz/letecka?mereni-vzdalenosti&rm=9jYOayJSxs8x6C&x=15.6304247&y=58.42 23000&z=19

**
Citera
2024-08-12, 15:22
Medlem
Är det någon som vet vem den drabbade familjen är?
Citera
2024-08-12, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wosabi7
Ändå nått som skaver om det var så att pappan stod o fiskade o resten av familjen satt i bilen.
Barn älskar väl att vara med i händelsernas centrum och att titta när pappa tar en fisk borde väga tungt. Vet inte åldrar så kanske var för liten för att fatta.
Men vilken pappa bestämmer sig för att ta med familjen och fiska och dom sitter i en varm bil.
Kall bil skulle jag gissa. Med tanke på årstiden.
Citera
2024-08-12, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Låter väldigt märkligt...
Har dom blivit ovänner? Uttråkade så att dom satte sig i bilen för att pappan inte fått napp?
Yngsta barnet var väl runt 1 år? Mamman kanske satte sig i bilen för att amma och ge treåringen något att äta samtidigt.
Citera
2024-08-12, 17:24
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Yngsta barnet var väl runt 1 år? Mamman kanske satte sig i bilen för att amma och ge treåringen något att äta samtidigt.

Absolut så klart...
Sen har väl 3 åringen lekt i bilen och kommit åt handbromsen eller nått?
Citera
2024-08-12, 20:11
Medlem
Yoghurtbyxors avatar
Om det är en Kia Sportage kan det vara en växelväljare av den här modellen:

https://parkers-images.bauersecure.com/wp-images/4342/main-interior/930x620/kia-sportage-05.jpg

Alltså en sån man snurrar med en stor P-knapp i mitten. Ganska lätt för ett barn att vrida och trycka på. Vissa moderna bilar har ju också att handbromsen läggs ur automatiskt i drive (eller så var den aldrig åtdragen). Mitt problem med den här teorin är dock att jag aldrig varit med om att man kan ändra växlar i en automat-bil utan att trycka ner fotbromsen. Är det nån som har varit med om det?
Citera
2024-08-12, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xmlrRl/kvinna-dod-efter-olyckan-i-linkoping
Det skadade barnet vårdas fortfarande. Skadeläget beskrivs som oförändrat – där har polisen en fortsatt utredning om vållande till kroppsskada.
Om man är livshotande skadad efter en drunkningsolycka, vilka chanser har man då att återhämta sig? Jag som varken har insyn i denna olyckan eller i sjukvård generellt tänker ju tyvärr att "vårdas fortfarande" i ovanstående text i praktiken innebär att man bara inte har stängt av respiratorn än...

Det finns ett fall i Jämtland (tror jag) där en 14 åring föll i vid en kanotolycka och var millimiter från döden. Han hade hjärtstopp i 6 h, och kunde räddas. Tack vare att han samtidigt blev extremt nedkyld, och det sparar kroppens behov av syre. Leo heter han, om jag minns rätt, har varit med i Malou efter 10. Tror det var nästan 10 år sen. Han har vissa bestående skador men såg ändå hyffsat fungerande ut i nåt reportage efteråt.
Det är troligen ovanligt att det går så "bra".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in