2024-08-12, 10:34
Medlem
Translesbisks avatar
Systembolaget i Nyköping säljer en öl med namnet ”Mannen i CP-trucken” vilket lett till anmälan hos diskrimineringsombudsmannen. Enligt anmälaren kan namnet uppfattas som kränkande.

Ölskaparen har själv CP-skada och använder ”Mannen i CP-trucken” som varumärke. Han skapade ölen för att upplysa om CP enligt han själv.

Någon alkis-Karen som blivit kränkt bland hyllorna på bolaget och springer till DO?
Är namnet på ölen diskriminerande?

https://marcusoscarsson.se/systembolaget-anmals-for-olnamn-anses-diskriminerande/
Citera
2024-08-12, 10:41
Medlem
VoktorDodkas avatar
Ur artikeln;
Citat:
Ölen ”Mannen i CP-trucken” är en brown ale som produceras av bryggeriet Virå Fattighus, enligt Systembolaget.
Är det inte risk att alla fattiga blir kränkta av ett öl som tillverkas i ett fattighus?
Citera
2024-08-12, 10:43
Medlem
Det klassiska "fast jag är X själv" brukar tyvärr inte flyga i rätten. Du kan inte släppa en "Negerölen" bara för att du är svart och använda det som försvar. Eller "Judesvinet" när du själv är jude och har lite mörk humor.

Hela poängen med kränkning och diskriminering är hur mottagaren uppfattar det. Det är hur det tas emot, inte vem som gjorde det.

I alla fall om man ska marknadsföra något. Annan femma på komediklubben eller dylikt.
Citera
2024-08-12, 10:49
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Det klassiska "fast jag är X själv" brukar tyvärr inte flyga i rätten. Du kan inte släppa en "Negerölen" bara för att du är svart och använda det som försvar. Eller "Judesvinet" när du själv är jude och har lite mörk humor.

Hela poängen med kränkning och diskriminering är hur mottagaren uppfattar det. Det är hur det tas emot, inte vem som gjorde det.

I alla fall om man ska marknadsföra något. Annan femma på komediklubben eller dylikt.
Men då måste man veta hur mottagaren uppfattar det, inte bara anta hur de gör det. Det är en subjektiv upplevelse. Om de flesta som är judar tycker att ett öl med namnet judesvinet är roligt, men en vit PK-fascist inte gör det. Vems upplevelse är det då som ska räknas menar du?
Skulle negrer bli upprörda generellt av ett öl som heter Negerölet, eller är det en kränkthet som du klistrar på dem, utan att själv vara neger? Att den som blir kränkt är du, utifrån hur du anser det är kränkande för andra.
Citera
2024-08-12, 10:51
Medlem
Jordgubbes avatar
"Bakom drycken står författaren, entreprenören och Nyköpingsbon Johan Öberg, som själv lever med en CP-skada ... också skrivit en självbiografisk bok 'Grabben i CP-trucken' ... säljer också kläder, väskor och muggar" ... och nu också har en tråd mannen med CP-tråden. Jag vill köpa en keps. Ajdå, det verkar taget.
Citera
2024-08-12, 10:54
Bannlyst
He he, roligt gjort av Cp´t , mindre roligt att någon försöker förstöra hans business.
Jag ska beställa några flaskor, och kanske stödköpa något från hans sida.
https://mannen-i-cp-trucken.se
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/vira-fattighus-3221503/
Senast redigerad av Bomber-O-Granater 2024-08-12 kl. 10:56.
Citera
2024-08-12, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men då måste man veta hur mottagaren uppfattar det, inte bara anta hur de gör det. Det är en subjektiv upplevelse. Om de flesta som är judar tycker att ett öl med namnet judesvinet är roligt, men en vit PK-fascist inte gör det. Vems upplevelse är det då som ska räknas menar du?
Skulle negrer bli upprörda generellt av ett öl som heter Negerölet, eller är det en kränkthet som du klistrar på dem, utan att själv vara neger? Att den som blir kränkt är du, utifrån hur du anser det är kränkande för andra.

Jag personligen bryr mig inte ett piss om vad saker heter. Jag beskrev det så objektivt som möjligt så vet inte riktigt varför du skriver "du" så mycket.

Sen är jag nyfiken på hur du själv anser att det ska tolkas. Måste en endaste jude komma fram och säga "kränkande" eller måste det vara flera? Du gillar uppenbarligen inte att någon annan än den grupp det berör ska klaga. Var drar du gränsen? Hur bör lagen tolkas enligt dig? Du gillar ju att kalla svarta för "negrer" enligt din text så jag antar att du inte bryr dig särskilt mycket om andra rent generellt. Bara en observation. Du får gärna rätta mig om jag har fel.
Citera
2024-08-12, 11:11
Medlem
Translesbisks avatar
Citat:

Det är systembolaget som är anmälda till DO. Inte han som skapade ölen.
Systembolaget kan knappast hävda att de själva är CP-skadade i rätten.
Citera
2024-08-12, 11:15
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:

Nu ska det ju inte upp i rätten och tvärtemot vad du skriver brukar det ”flyga” alldeles utmärkt för negrer att kalla varandra negrer både på skiva och affischer och i shower. Judar har jag aldrig hört säga något negativt om vare sig sig själva eller andra judar.

DO kommer givetvis att komma med en kompromiss där man förstås håller med om att det kan verka nedsättande, men att mannen måste få definiera sig själv på egna villkor - eller något liknande. Något straff eller annat krav från DO kommer det inte att resultera i.
Citera
2024-08-12, 11:16
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag personligen bryr mig inte ett piss om vad saker heter. Jag beskrev det så objektivt som möjligt så vet inte riktigt varför du skriver "du" så mycket.

Sen är jag nyfiken på hur du själv anser att det ska tolkas. Måste en endaste jude komma fram och säga "kränkande" eller måste det vara flera? Du gillar uppenbarligen inte att någon annan än den grupp det berör ska klaga. Var drar du gränsen? Hur bör lagen tolkas enligt dig? Du gillar ju att kalla svarta för "negrer" enligt din text så jag antar att du inte bryr dig särskilt mycket om andra rent generellt. Bara en observation. Du får gärna rätta mig om jag har fel.
Jag anser förstås att det måste vara de som man anser det riktas mot, som måste anse att det är kränkande. Annars är det bara moralism, som jag anser det här är. Att vissa anser sig har rätten att bestämma vad andra ska tycka och känna utifrån sina egna fördomar. humorlösa moraltanter.

Jag ser inte ned på negrer som du, utan står upp för deras rätt att vara negrer.

Edit: Inte heller ser jag ned på cp-skadade som du.
Senast redigerad av EnCarte 2024-08-12 kl. 11:23.
Citera
2024-08-12, 11:17
Medlem
Ganonitos avatar
Vem har blivit diskriminerad? Är det någon cp-skadad som inte fått handla på systembolaget? Det hade väl snarare varit diskriminerande ifall den cp-skadade inte fick döpa sin öl till vad den ville.
Citera
2024-08-12, 11:17
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater
He he, roligt gjort av Cp´t , mindre roligt att någon försöker förstöra hans business.
Jag ska beställa några flaskor, och kanske stödköpa något från hans sida.
https://mannen-i-cp-trucken.se
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/vira-fattighus-3221503/

Slut online ju. 🥲
Bra för bryggaren, men jag ville också stödja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in