2024-08-12, 09:08
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperHardStarCore
Ukraina tar inte bara dåligt utbildade mobiker utan stridsmoral som fångar utan även FSB officerare, så pass att FSB pamparna surnat till:
https://x.com/igorsushko/status/1822394823208526160

I en diktatur är ju lojalitet en väldigt skiftande.
Sjukt kul att Putins grabbar hissar vit flagg direkt ukrainare visar sig. Hoppas hela FSB kollapsar och vi får se ett inbördeskrig i Ryssland
Citera
2024-08-12, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Sjukt kul att Putins grabbar hissar vit flagg direkt ukrainare visar sig. Hoppas hela FSB kollapsar och vi får se ett inbördeskrig i Ryssland
De förstår antagligen att Putins nederlag närmar sig.

Nu gäller det bara att överleva fram till Rysslands krigsförlust är ett faktum.
Citera
2024-08-12, 09:11
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Scott Ritter säger att ryssland har kallat upp amerikanska ambassadören och förklarat att de kommer eskalera i någon slags motaktion USA, ambassadören blev skärrad. Detta ska ha skett tidigare när ukraina klusterbombade civila med amerikanska vapen som enligt scott ritter behöver amerikansk assistans för att användas, bomberna träffade folk som solade på en strand, flera dog.

Om det stämmer så pågår redan någon slags upptrappning mellan ryssland och USA, förmodligen via proxy.
Det skulle inte förvåna mig om USA dras in i fler konflikter än den i mellanöstern.

Uttalandet tyder på att ryssarna har fler avskräckande förmågor än kärnvapen och att de avvaktar med kärnvapen eftersom det är USA som är deras egentliga fiende. Det kan va att de beväpnar antagonister till USA men de verkar även jobba långsiktigt mot att utveckla robotar med mellanräckvidd som lämpar sig för att atombomba europa med.

Har Scott Ritter kontakter som var med vid mötet? Scott Ritter håller på att förlora sin trovärdighet tycker jag, allt han har sagt har visat sig inte stämma med verkligheten.

Det är möjligt att Ryssland kan förse Iran med raketteknologi, kärnvapen etc.
Citera
2024-08-12, 09:19
Medlem
Citat:
Det är ingen stad som attackerats i kurskäventyret!

Till och med Ryssland själv motbevisar dig...

https://tass.com/emergencies/1827527
Citera
2024-08-12, 09:23
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Finns i vart fall inga tecken på att ukraina förlorat något slag i Kursk, utan de vinner alla konfrontationer och tar väldigt mycket fångar.

Men tror expansionen går något långsammare nu när ryssarna ändå fått dit mer resurser.

Men samtidigt ökar brohuvudets yta och gränser så blir längre sträcka för ryssarna att hålla emot på. Ryssarna måste få dit stora mängder kompetent trupp för att stoppa detta. Har de det?
Citera
2024-08-12, 09:28
Medlem
Citat:
Är du trög?
Vad vi vet är att tusen män utan flagg har kaosat i ryssland.

Ryssarna vet något som du inte vet.
Att det är Ukraina som håller på att demilitarisera Ryssland...

https://tass.com/politics/1827023
Citera
2024-08-12, 09:30
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Jag misstänker att ukrainarna fått mer fria händer att använda vapnen från väst lite mer hur dom vill, även stridsflygplanen. Därför dom gått in i Ryssland nu.

Måhända dom är i numerärt underläge men det övervägs tror jag av att dom är tekniskt överlägsna med vapen från väst (obs tror).

Troligen läge för Putin att "diskret smita ut bakvägen" och söka politisk asyl i Nordkorea.

Spännande det här!

Om det stämmer att Ukraina attackerat Putins air force 1 kan det bli svårt att smita. Det här är så vackert.
Citera
2024-08-12, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullhora
Varför?
Rapporteras av vem?

Rimligtvis borde färskare information finnas, åtminstone översiktlig på det sätt jag frågade.

Ovanligt tyst om saken i MSM får mig att misstänka att de stannat upp, och aty motbevisa det borde vara enkelt om misstanken är fel. MSM är ju annars sjukt entusiastiska när detta krig utvidgas.

Media är ingen källa då de inte har egna reportrar på plats utan de citerar källor.

Att inte någon ”motbevisar” dina misstankar är inte relevant. Hittills har hela kriget visat att 1. Ryssarna ljuger precis hela tiden om allting och 2. Ukraina och övriga demokratiska källor talar sanning, i den mån det går att fastställa. Man kanske inte säger allt man vet och en del sägs med eftersläpning men eftersom det västliga systemet inte bygger på lögn och korruption är det faktiskt så enkelt.
Citera
2024-08-12, 09:35
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullhora
Varför?
Rapporteras av vem?

Rimligtvis borde färskare information finnas, åtminstone översiktlig på det sätt jag frågade.

Ovanligt tyst om saken i MSM får mig att misstänka att de stannat upp, och aty motbevisa det borde vara enkelt om misstanken är fel. MSM är ju annars sjukt entusiastiska när detta krig utvidgas.

Färska uppgifter är osäkra och sporadiska. Om någon tex skriver att de sett ukrainska fordon i en by kan det ju vara ett spaningsfordon som nu ligger mil framför andra ukrainska förband. Så terrängen dit är inte tagen. Officiella uppgifter ligger Ukraina lågt med av lätt insedda skäl och man försöker nog hindra information från enheterna. Det har ju lagts upp videosar på ryska förstärkningar med känt resultat.

Vad gäller utvidgning av kriget och MSM, dit jag antar du räknar DN, så har DN från vecka 1 haft en notis i tidningen om att Putins orättfärdiga krig måste stoppas, så de vill absolut inte utvidga kriget utan stoppa det. Hur och när det tar slut är till största delen Rysslands ansvar, som också startade kriget.
Citera
2024-08-12, 09:36
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:

Med 90% säkerhet var denna nya "combined arms warfare" operationen som de lärt sig av NATO ett prakfjasko och det är därför det är så tyst.
NATO och Zelensky vill helst sopa detta under mattan nu?
Med tanke på att informationen om denna offensiv är ytterst knapphändig, så drar du väldigt stora växlar.
Citera
2024-08-12, 09:39
Medlem
Europas fattigaste land totaläger "världens bästa armé" just nu. Vackert att se!
Citera
2024-08-12, 09:41
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Precis vbad jag fruktat. Att Herr Z inte sklle ge sig med att köra ut ryssen utan att gå vidare in i Ryssland. Alla normala människor vill väl få ett slut på kriget och att hgöra som Ukraina gör nu är kontraproduktivt som fan.

Jag tror inte att Ukrainas invasion av Ryssland har annat syfte än att förkorta kriget. Hur det går med det får vi se men värt ett försök då återtagandet i sig kört fast. Ryssland kan få slut på invasionen när de vill genom att dra sig ur Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in