2024-08-12, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Det är farliga tider för Ryssland när världen ser med egna ögon vilket korthus deras militär visar sig vara.

Putin är extremt förnedrad och överkörd vilket säkert triggar en del länder som han tyranniserat, pay back time!

Det är ju det man väntat på, att det ska tändas ett politiskt smatterband, som slutar i Kreml.

Jag trodde från dag ett att det skulle ske uppror i och runt Ryssland, pga av invasionen i Ukraina.

Om inte Ukrainas inbrytning i Ryssland får flera länder och regioner att resa sig, kommer det aldrig att hända.
Citera
2024-08-12, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är ju det man väntat på, att det ska tändas ett politiskt smatterband, som slutar i Kreml.

Jag trodde från dag ett att det skulle ske uppror i och runt Ryssland, pga av invasionen i Ukraina.

Om inte Ukrainas inbrytning i Ryssland får flera länder och regioner att resa sig, kommer det aldrig att hända.
Samma här. Men kriget har pågått länge nu. Ukraina har visat sin styrka gång på gång, och nu senast genom att på fullaste allvar invadera ryssriket, och dessutom med oerhörd inledande framgång. Ändå verkar det inte ens bubbla under ytan i någon av regionerna?

Man ska nog inte underskatta hjärntvätten i länder som Ryssland och Nordkorea.
Citera
2024-08-12, 06:29
Medlem
Hor-Ullas avatar
Har bunkerdvärgen gjort något framträdande eller uttalande sedan mötet i säkerhetsrådet?

Det hette ju från propaganda papegojorna i tv att nu har minsann den stora ledaren personligen tagit över ansvaret för att driva ut Ukrainarna från Kursk.

Och var håller Wagners hus? Hur lång tid kan det ta att flyga upp från Afrika?
Senast redigerad av Hor-Ulla 2024-08-12 kl. 06:33.
Citera
2024-08-12, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Samma här. Men kriget har pågått länge nu. Ukraina har visat sin styrka gång på gång, och nu senast genom att på fullaste allvar invadera ryssriket, och dessutom med oerhörd inledande framgång. Ändå verkar det inte ens bubbla under ytan i någon av regionerna?

Man ska nog inte underskatta hjärntvätten i länder som Ryssland och Nordkorea.

Absolut, det finns mentala spärrar, som inte ens Ukrainas framgångar kan påverka. Förtrycket sitter så djupt i ryssarnas hjärnor, att det ärvs genetiskt.

Nu verkar det iaf som att ukrainarna kommer att stanna i Ryssland i flera månader. De biter sig fast och sprider ut sig. Frågan är om de når Moskva......

Når dessa hjältar Moskva är kriget i princip slut.
Citera
2024-08-12, 07:09
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Absolut, det finns mentala spärrar, som inte ens Ukrainas framgångar kan påverka. Förtrycket sitter så djupt i ryssarnas hjärnor, att det ärvs genetiskt.

Nu verkar det iaf som att ukrainarna kommer att stanna i Ryssland i flera månader. De biter sig fast och sprider ut sig. Frågan är om de når Moskva......

Når dessa hjältar Moskva är kriget i princip slut.

Jag tror att Ukraina kommer att om inte ta Moskva så i varje fall avancera så pass nära att Putin inte längre kan blåneka till katastrofen?

Sedan skulle i vart fall jag bli våldsamt förvånad om USA, UK, France + Nato skulle missa en så snygg lyra som den Ukraina lägger upp. Det kommer nog att levereras vapen av olika slag som gör offensiven till en succé.
Citera
2024-08-12, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Så övergiven pga soppatorsk är en gissning som ligger nära till hands alltså.

Oftast överges tankfordon pga soppatorsk, men ibland och som i det senaste fallet som jag såg video på så var det soppa kvar i tanken.

Kan finnas andra orsaker att överge fordonet, kanske såg någon en drönare och man valde fly för alla vet ju numera vad som händer.

Sedan bryr sig inte besättningen sig om att springa tillbaka till sin stridsvagn när drönaren försvinner.

Bara en teori varför stridsvagnar överges. På slagfältet blir det lätt panik.
Citera
2024-08-12, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Har bunkerdvärgen gjort något framträdande eller uttalande sedan mötet i säkerhetsrådet?

Det hette ju från propaganda papegojorna i tv att nu har minsann den stora ledaren personligen tagit över ansvaret för att driva ut Ukrainarna från Kursk.

Och var håller Wagners hus? Hur lång tid kan det ta att flyga upp från Afrika?

Verkar som att bunkerdvärgen gömt sig i sin bunker senaste 48 timmarna. Lite lustigt beteende när ryska folket skriker efter hjälp.

Wagner, har inte heller sett något av vad de gör. Märkligt tyst, men kan förstå det tar tid att ta sig från Afrika till Kursk och samtidigt även vara tillräckligt tungt beväpnade att kunna stå emot en attack från ukrainare. Min gissning är fortfarande att de placeras i staden Kursk.
Citera
2024-08-12, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Verkar som att bunkerdvärgen gömt sig i sin bunker senaste 48 timmarna. Lite lustigt beteende när ryska folket skriker efter hjälp.

Wagner, har inte heller sett något av vad de gör. Märkligt tyst, men kan förstå det tar tid att ta sig från Afrika till Kursk och samtidigt även vara tillräckligt tungt beväpnade att kunna stå emot en attack från ukrainare. Min gissning är fortfarande att de placeras i staden Kursk.

I en uppdatering vid 22-tiden i går påstår Cornucopia samma sak. Han bifogar också en twitterlänk med en helikopter som lyfter från Kreml. Ta det för vad det är; jag har inte hört något mer.

Här är länken, om någon vill se.

https://x.com/AlexandruC4/status/1822721264886382601
Citera
2024-08-12, 07:44
Medlem
Den ryska katastrofen rullar vidare på ockuperat område.
OBS. Resultat inne på rysk mark efter Ukrainas anfall med stormtrupper mm. redovisas senare. Just nu råder infotystnad därifrån har Ukrainas militärledning bestämt.
Ökar förvirring och kaos i Ryssland.

Sedan början av invasionen har den ukrainska väpnade styrkan eliminerat 592 tusen ockupanter
Måndagen den 12 augusti 2024, 08:05

Under de senaste 24 timmarna har försvarsstyrkor neutraliserat 1 080 ryska inkräktare, bränt 65 artillerisystem och 5 bepansrade stridsfordon.

Källa : Generalstab för de väpnade styrkorna i Ukraina på Facebook

Detaljer : Totala fiendens stridsförluster från 24/02/22 till 08/12/24 ungefär:

personal - cirka 592 000 (+1 080) personer,
tankar – 8 450 (+3) enheter,
bepansrade stridsfordon - 16 368 (+5) enheter,
artillerisystem - 16 728 (+65) enheter,
MLRS – 1 146 (+3) enheter,
luftförsvarssystem – 919 (+1) enheter,
flygplan – 366 (+0) enheter,
helikoptrar – 328 (+0) enheter,
UAV på operativ-taktisk nivå – 13 472 (+73) enheter,
kryssningsmissiler - 2 426 (+1) enheter,
fartyg/båtar – 28 (+0) enheter,
ubåtar – 1 (+0) enheter,
fordonsutrustning och tankbilar – 22 590 (+66) enheter,
specialutrustning – 2 801 (+1) enheter.
Uppgifterna förtydligas.
Ryska
förluster i krig väpnade styrkor.

https://www.pravda.com.ua/rus/news/2024/08/12/7469994/

Vi börjar ana ryssarnas katastrof allt tydligare nu.
Här i siffror. Katastrofala förluster av officerare, soldater och militärt material.
Dag efter dag efter dag...
Citera
2024-08-12, 07:45
Medlem
Citat:

Det har jag själv aldrig trott. Ryssar behöver någon som anför dem. Tar någon initiativet och tar upp fighten med Putin kan han få folket med sig. Men några folkliga protester, typ Maidan, kommer aldrig ske i Ryssland. Man är för passiviserade och uppror förutsätter att man har en känsla av att något är "fel".
Citera
2024-08-12, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
I en uppdatering vid 22-tiden i går påstår Cornucopia samma sak. Han bifogar också en twitterlänk med en helikopter som lyfter från Kreml. Ta det för vad det är; jag har inte hört något mer.

Här är länken, om någon vill se.

https://x.com/AlexandruC4/status/1822721264886382601

Intressant länk. Tack. Ja, där drar nog Putin och även Peskov tror jag.

Cornucopia har visat sig vara både väl informerad och pålitlig källa under hela den ryska invasionen av Ukraina.
Citera
2024-08-12, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Det har jag själv aldrig trott. Ryssar behöver någon som anför dem. Tar någon initiativet och tar upp fighten med Putin kan han få folket med sig. Men några folkliga protester, typ Maidan, kommer aldrig ske i Ryssland. Man är för passiviserade och uppror förutsätter att man har en känsla av att något är "fel".

Jag tror inte heller på något folkligt uppror. Möjligen ute i någon provins där ryssarna rekryterat hårt.

Däremot verkar de ganska villiga att ge upp och låta sig tas tillfånga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in