2024-08-11, 21:38
Medlem
En vanlig dag i Ryzzhelvetets armé

https://x.com/Gerashchenko_en/status/1822680690162381023
Citera
2024-08-11, 21:38
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Den ryska armén kapitulerar i drivor där Ukraina nu rycker fram. Och de 17-åriga reserver man har kvar blir till till slarvsylta eftersom ryssarna envisas med att transportera dem i prickvänliga konvojer.

Ryssland har snart inte mycket motstånd att bjuda, som det ser ut.

Om det inte är den där uralbergs-armén då. Är det nu vi äntligen ska få beskåda den?

Föränderligt läge. Jag tror ju inte det var meningen att avancera så här fritt. Man har nog redan uppnått vissa mål man satt, men om det nu bjuds, så är det bara att ta.
Fortfarande taktiskt - tryck iväg civilbefolkningen och trampa på mot allt som kan kapa försörjning till andra militära grenar.

Tiden som passerat sedan rysslands special-operation inleddes har visat att ryska militära kapaciteter är katastrofalt dåligt ställda, som om man bara målat upp en bild av sin stora styrka, men som i verkligheten är ett gigantiskt luftslott. Att små grupper ukrainska styrkor kan köra på så här inne i ryssland befäster bara uppfattningen.

Skulle fan inte bli förvånad om man når Kreml tillslut, och jämnar hela skiten med marken med putte hängande i en snara från en lyktstolpe.
Citera
2024-08-11, 21:41
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Antiterror-operation... Varför använder du rysk terminologi myntad av Kreml i denna diskussion? Menar du på fullt allvar att det är en sådan som ryssarna ägnar sig åt i området runt Kursk?

Alltså, varför använder du dig av rysk terminologi och anser du att det är en antiterror-operation.

Gärna ett bättre svar än "för att terminologin är korrekt".

Tack!

Begreppet används på samma sätt som när tyskarna talade om "bandenkampf" under kriget, vilket de i allmänhet benämnde operationer mot partisaner bakom frontlinjerna i Östeuropa och Ryssland.

Det var dock, tvärtemot vad namnet torde göra gällande, inga småoperationer. Några få av de stora operationerna under kriget var...

Unternehmen Bamberg --- Deltagande tysk eller tyskallierad trupp ca 25 000 man
Unternehmen Südostkroatien --- Deltagande tysk och tyskallierad trupp om ca 30 000 man
Unternehem Kugelblitz --- Deltagande tysk och tyskallierad trupp om ca 30 000 man

Man hade också en egen utmärkelse som utdelades till manskap och officerare som utmärkt sig i dessa operationer: https://en.wikipedia.org/wiki/Bandit-warfare_Badge
Citera
2024-08-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Föränderligt läge. Jag tror ju inte det var meningen att avancera så här fritt. Man har nog redan uppnått vissa mål man satt, men om det nu bjuds, så är det bara att ta.
Fortfarande taktiskt - tryck iväg civilbefolkningen och trampa på mot allt som kan kapa försörjning till andra militära grenar.

Tiden som passerat sedan rysslands special-operation inleddes har visat att ryska militära kapaciteter är katastrofalt dåligt ställda, som om man bara målat upp en bild av sin stora styrka, men som i verkligheten är ett gigantiskt luftslott. Att små grupper ukrainska styrkor kan köra på så här inne i ryssland befäster bara uppfattningen.

Skulle fan inte bli förvånad om man når Kreml tillslut, och jämnar hela skiten med marken med putte hängande i en snara från en lyktstolpe.
Hoppas faktiskt att inte just den delen händer då det finns en hel del historia och fina byggnaden inom kremlmuren. Resten för gärna bli verklighet.
Citera
2024-08-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Putin gör Bortnikov (FSB) till ansvarig för operationen mot det ukrainska intrånget, istället för Gerasimov.

Blir det te eller flygtur för Gerasimov?
Det är ett intressant val, för det visar att det fortfarande är lojalitet och att ge goda nyheter till tsaren som är prioriteringen, inte att ta hand om problemen.

Gerasimov är en sån där hal person, lite som Shogij, som skulle kunna klara sig helskinnade p.g.a. obruten lojalitet, men ändå sluta sina dagar fattig och bortglömd. Den som lever får se. Kan bli "gripen för korruption", råka ut för en "olycka", etc, men jag blir inte förvånad om han bara ersätts och sedan hör man ingenting mer. Säker p.g.a. lojalitet, men uträknad. Men ingenting förvånar väl längre, så jag skulle inte satsa pengar och ära åt något håll...
Citera
2024-08-11, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Zaporizjzja kärnkraftverk är nedstängt sedan 2022 när ryssen tog över, så nej, Ukraina behöver inte välja.
Dessutom är det ju en anlagd brand av ditforslat¹ material. Det är inte så att nedstängda kärnkraftverk efter flera månader fattar eld hursom. Detta är bara psykterror av ryssarna just för att rysstrollen i väst ska börja ropa på "fred" och sprida än fler lögner om såväl kärnkraft som kärnvapen. Det bästa man kan göra i nuläget är att inte låtsas om det alls, och bara anmäla alla inlägg från vatniks som tar upp branden som ett stort hot.

1) Edit: däck möjligtvis: https://x.com/Osinttechnical/status/1822707569963728976
Citera
2024-08-11, 21:52
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Men betydligt mindre trupper än att försöka erövra staden med våld. Mycket handlar förstås om ryssarna klarar av att hålla området runt Kursk, tappar man allt runt staden och inte längre har kontakt med den så är staden isolerad.

Jag har en känsla av att Ukraina inte kommer lägga energi på att erövra staden Kursk om den försvaras. Det finns så mycket annat som de kan attackera under tiden fram till hösten/vintern i syfte att förstöra Rysslands förmåga att ockupera Ukraina.

Dessutom känns det betydligt enklare att lägga sig i bakhåll och attackera när ryssarna försöker att befria staden.

Ja, jag tänkte fel om hur mycket trupper som behövs. 5-10,000 verkar det vara (besparar er beräkningen, om ingen insisterar), jag trodde det var mer. Så ditt resonemang är rimligt.
Citera
2024-08-11, 21:53
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Det värsta är att en skadad tiger är farligare än en frisk och stark... Vad kan det få för konsekvenser om Ryssland och Putin lider allt för stora nederlag på slagfältet, opinionen och propagandamässigt. Tar man tillslut fram de strategiska kärnvapnen?
Citera
2024-08-11, 21:53
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperHardStarCore
En vanlig dag i Ryzzhelvetets armé

https://x.com/Gerashchenko_en/status/1822680690162381023

Dom ser klena och undernärda ut vilket de förmodligen också är, ryssar är ett trälfolk utan en enda tanke på att ens protestera än mindre agera när de tvingas till fronten med mössan i hand. Som får redo för slakt.
Citera
2024-08-11, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det värsta är att en skadad tiger är farligare än en frisk och stark... Vad kan det få för konsekvenser om Ryland och Put in lider allt för stora nederlag på slagfältet, opinionen och propagandamässigt. Tar man tillslut fram de strategiska kärnvapnen?

Gissar nog mer på Kupp. Sen om det är bättre eller sämre är nog skitsamma. Den som tar över kommer ju bara roffa åt sig smulorna och landet hamnar ytterligare 20år bakåt.
Någon kommer tröttna som har insyn.

Enda förlorarna är UK raina oavsett. Sen om de återfår deras förlorade områden spelar nog inte så stor roll.
Citera
2024-08-11, 22:01
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Begreppet används på samma sätt som när tyskarna talade om "bandenkampf" under kriget, vilket de i allmänhet benämnde operationer mot partisaner bakom frontlinjerna i Östeuropa och Ryssland.

Det var dock, tvärtemot vad namnet torde göra gällande, inga småoperationer. Några få av de stora operationerna under kriget var...

Unternehmen Bamberg --- Deltagande tysk eller tyskallierad trupp ca 25 000 man
Unternehmen Südostkroatien --- Deltagande tysk och tyskallierad trupp om ca 30 000 man
Unternehem Kugelblitz --- Deltagande tysk och tyskallierad trupp om ca 30 000 man

Man hade också en egen utmärkelse som utdelades till manskap och officerare som utmärkt sig i dessa operationer: https://en.wikipedia.org/wiki/Bandit-warfare_Badge
Tackar för ett intressant inlägg, visst är det så att varje stridande part använder en viss typ av nomenklatur för att definiera sig själva och fienden.

I det här fallet tror jag att användaren jag ifrågasatte försökte beskriva det som att Ryssland bekämpar terrorister i Kursk och Belgorod. Hyffsat verklighetsfrånvänt...
Citera
2024-08-11, 22:03
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swec_fullmoon
Gissar nog mer på Kupp. Sen om det är bättre eller sämre är nog skitsamma. Den som tar över kommer ju bara roffa åt sig smulorna och landet hamnar ytterligare 20år bakåt.
Någon kommer tröttna som har insyn.

Enda förlorarna är UK raina oavsett. Sen om de återfår deras förlorade områden spelar nog inte så stor roll.
Vet inte om jag förstår din mening, men jag trodde det betydde allt att Ryssland drar sig tillbaks, slutar kriga och återlämnar ukrainska territorier. Men vad vet jag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in