2024-08-11, 19:02
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vet du verkligen hur komplicerat det är att söva en hund? Sätta en venkateter och spruta in typ Propofil, raka bort all päls där ingreppet ska ske, väcka upp hunden.

Det är inget man gör på en kafferast och inget man gör för att ta bort ett chip. En gissning är att ett sådant ingrepp skulle kosta typ 100k.
Det kostar inte 100 000 kr att operera ut ett chip
Sövningen och ingreppet är inte värre än en vanlig hanhunds kastrering. Hanhunds kastrering kostar ca 3000 kr.
Citera
2024-08-11, 19:05
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
i det här fallet kan det ses som just det, för om Essie återvänder till PÖ kommer hon att fortsätta lida...
Jo, men hon lider inte av att ha sitt chip.
Jag tror inte någon veterinär kommer vara villig att riskera sin legitimation för att ta ut chippet och chippa om Essie.
Om Essie hittas hoppas jag hon hamnar i polisens förvar medans länsstyrelsen gör sin utredning av familjen.
Citera
2024-08-11, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Att du med flera är näthatare är inget jag tror, det är något jag konstaterat. Det är ett faktum, det har ni själva bevisat!
Att man inte tror vad du och pappan påstår innebär inte att man är "näthatare".

Du måste inse att alla inte tror på vad du säger, trots att du tjatar på. Och det innebär inte att man hatar.
Citat:
Nej, det är allt annat än "fullt troligt". Det är helt osannolikt. Jag har redan förklarat varför klart och tydligt flera gånger i tråden. Sök på "hata slumpen" så hittar du mina inlägg och resonemang på den punkten.
Du är så sjukt inne på det där med att hata. Jag tror inte heller på slumpen. Och din teori i ämnet är väl väldigt mycket slumpen. Släpp hatare, släpp allt, se klart och inse att pappan har tagit Essie bort från oss.

Citat:
Att du sedan dessutom är så korkad att du varken förstår att det stjäls hundar till höger och vänster och att kriminella kan ha alla möjliga olika orsaker att stjäla hundar visar bara hur sanslöst naiv du är också. Så sent som i fredags anmäldes ännu en hund stulen. Den hade tydligen sedan dödats och dumpats.
Inser du inte hur dumt det är? Varför skulle kriminella stjäla hundar? De har väl annat att pyssla med.
Citera
2024-08-11, 19:09
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Jo, men hon lider inte av att ha sitt chip.
Jag tror inte någon veterinär kommer vara villig att riskera sin legitimation för att ta ut chippet och chippa om Essie.
Om Essie hittas hoppas jag hon hamnar i polisens förvar medans länsstyrelsen gör sin utredning av familjen.
nej jag tror att hon tyvärr är död och inte reddat, men så länge veterinärer är villiga att sälja droger med mera så tvivlar jag inte på att det finns veterinärer som gör detta för att undvika att hunden kommer tillbaka till PÖ...
Citera
2024-08-11, 19:10
Medlem
Citat:
Det kostar inte 100 000 kr att operera ut ett chip
Sövningen och ingreppet är inte värre än en vanlig hanhunds kastrering. Hanhunds kastrering kostar ca 3000 kr.
Om man behöver söva hunden så hamnar vi nog där. Vid kastrering behöver man inte raka av så mycket päls, om ens något.

Hur som helst, man snor inte en hund och strular med att ta bort chip med mera.

Kriminella gäng som blixtmannen yrar om är bara komiskt.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-08-11 kl. 19:13.
Citera
2024-08-11, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det är säkert så att ansvaret dessvärre kommer hamna på familjen. Det är ju synd, för då kommer ju det här, om det skett några fel, att upprepas. Detta då Hundhjälpen och SBK inte kommer behöva förändra något utan kommer alltid kunna skylla ifrån sig på köparen, som anlitat en aktör som ska kunna göra bedömningar och bidra med kompetens.

Men det kanske är dags att inse, SBK och privata aktörer som Hundhjälpen kanske inte klarar av det här uppdraget, utan staten får istället ta över det.

När man skaffar sig ett djur oavsett om det är en katt, hund eller ett lamadjur måste man själv sätta sig in i lagstiftningen kring kraven på djurhållning, dessutom måste man lära sig hur allt kring den djurart man skaffar fungerar, dessutom är det stor skillnad på vilken ras man skaffar. Det kan man aldrig lasta på leverantören av djuret. Ett djur är ingen dammsugare med bifogad användarmanual. Du kan slå på din dammsugare och så länge den inte går i kras kommer den fortsätta fungera då du trycker på knappen. Men slår du ett djur, skriker den i örat eller på annat vis behandlar den illa kommer den inte vilja vara nära dig, det räcker med en gång så kan det vara kört. Djuret kommer aldrig lita på den personen som gör den illa mer.

I detta fall har nog P berättat för Hundhjälpen att de redan har hunden Molly så de är "hundvana". Så med tanke på det trodde nog hundhjälpen att kompetensen fanns inom familjen.
Senast redigerad av PerOlga 2024-08-11 kl. 19:18.
Citera
2024-08-11, 19:14
Medlem
Citat:
Inte troligt. En kompetent veterinär skulle aldrig göra det.
Det krävs en inkompetent veterinär som är villig att begå ett lagbrott. Chansen att "hund tjuven" bara råkar känna en sån veterinär känns inte troligt.

Om det är HH eller har någon anknytning till "Hundsverige" så har man kontakter. Flera skriver "olagligt" och man riskerar sitt jobb. På den här planeten har vi nog sätt värre saker än det.
Citera
2024-08-11, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Kan vara så också.

Jag funderar mycket på hur reaktionerna och känslorna ha varit när HH och fodervärd och uppfödaren har fått ta del av film- och bildmaterialet. Antigen har bara HH materialet och beskrev muntlig vad som hände i det materialet eller så skickades det vidare till de andra. Lätt att sånt sprids vidare om det skickas digitalt. Hur hade en hundvän känt när den ser eller hör hur Essie har fått illa? Kan det vara ett motiv för att ta nästa steg?

Jag vet inte...

Det tror jag. Många kan agera för att rädda djur i nöd. En del passerar lagliga gränser.
Citera
2024-08-11, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heartfordogs
Det har jag också tänkt på! För varför gör man en anmälan mot familjen, sedan gör intervju med EP och berättar om hur ett ekipage funkar och hoppas den som stulit hunden lämnar den tillbaka..
För det går ju inte att göra ett återköp av en assistanshund. Om HH ville ta hunden tillbaka hade P velat ha köpeskillingen tillbaka med vilket inte gick. Därför denna överenskommelse om försäkringsärendet att skapa. HH tog hunden till uppfödarens kennel när JS fick medias radar på sig och sen blivit omplacerad till ett nytt hem med mycket omsorg att ge utan andra hundar i hushållet?
Oj det var en variant på spekulation.
HH skulle inte på något vis gå med på ett försäkringsbedrägeriförsök.
Utsätta hela verksamheten för det.
Citera
2024-08-11, 19:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Om det är HH eller har någon anknytning till "Hundsverige" så har man kontakter. Flera skriver "olagligt" och man riskerar sitt jobb. På den här planeten har vi nog sätt värre saker än det.

Tänker samma. Det finns folk till allt. Till att döda hundar. Till att rädda hundar. Till att ta ut chip. Till att vägra göra det.
Citera
2024-08-11, 19:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Det tror jag. Många kan agera för att rädda djur i nöd. En del passerar lagliga gränser.

Menar du att det är Djurens Rätt som varit framme? Varför tar dom inte på sig dådet då?
Citera
2024-08-11, 19:22
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Ja, om någon kände till situationen eller hade sett filmer på hur hunden behandlades illa så är det inte alls otänkbart att dem skulle ta hunden för att rädda hunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in