2024-08-11, 18:28
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det underliga ocn ovanliga är ju att Ryssland slåss på ukrainskt territorium samtidigt som Ukraina slåss på ryskt. Känns ju inte speciellt optimalt för någon part och frågan är om vi sett en liknanande situation tidigare i något annat krig i motsvarande omfattning eller större?

Ja, det var lite liknande situationer både i Iran-Irak kriget, och mellan Indien-pakistan i minst ett av krigen. Jag kan inte detaljerna, men du kan kolla vidare på dem. Så idén är inte "helt ny".

Gemensamt för bägge dessa krig och kanske Ukrainakriget, är att de fördes mellan relativt jämbördiga parter. Det var inte USA eller Sovjet som jagade fåraherdar eller vevade mot kommunister eller nationalister i u-länder.
Citera
2024-08-11, 18:28
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Förvisso, men Ryssland verkar inte sätta in så mycket. Det är väl mer staden Kursk som kan ta tid att erövra i så fall. Resten verkar mest vara landsbygd i oblasten.

Ryssarna skulle inte låtit asfaltera sin vägar, de har varit landets bästa och mest kompetenta försvar mot anfallande styrkor.
Citera
2024-08-11, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tvingar man Ryssland att omgruppera styrkor från Donetsk och Zaporizhzhia kan man eventuellt få fördel där och sätta in en offensiv för att bryta dödläget.

Ryssland kör ett utnötningskrig vilket Ukraina som är numerärt underlägset troligen inte kan vinna.

Manöverkrigföring och list är den numerärt underlägsnes starkaste vapen.

Ja ett utnötningskrig verkar det definitivt vara, och så småningom lär ju den part som först får resursbrist bli tvungna att hitta på något överraskande. Det kanske är det vi ser effekten av nu? Det är ju förstås sant att ryssarna måste flytta styrkor från andra platser längs frontlinjen, men det gäller ju lika mycket ukrainarna, och den part som har störst brist på vapen och stridande enheter blir ju förloraren oavsett? Kommer att bli intressant att följa denna utveckling, men risken att NATO dras in ökar förstås.
Citera
2024-08-11, 18:33
Medlem
Erik Östs avatar
Är folket tillräckligt dumma i huvvet för att tro på msm-propagandan att Ukraina ligger bakom alla krigs-grejsemojsinghändelser som sker i Ryssland just nu?
Ja jag tror faktiskt det men det är ju för i h-te NATO och inte deras nyttiga idioter Ukraina som står bakom allt, era idioter!
Väst har tydligen gett sig fan på ett världskrig, let the show begin , lycka till alla svenskar men kom inte och beklaga er sedan nu när vi är med i NATO!
Senast redigerad av Erik Öst 2024-08-11 kl. 18:39.
Citera
2024-08-11, 18:36
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Vad är Ukrainas chanser att erövra hela Kursk oblast?

Det beror ju lite på hur extremt de olika sidorna satsar "asymmetriskt". Framför allt Ukraina. Det är svårt att se att Ryssland skulle ignorera att försvara Kursk Nuclear Powerplant.

Men helt analytiskt kan man ta som extrems man tänka sig att Ukraina faller tillbaka till Dniepr för att frigöra soldater.

Så extremt kommer det inte att bli, men man kan tänka sig att Ukraina satsar riktigt hårt. För att ta Kursk stad kommer tiotusentals man behövas, kanske hundratusen. Redan det skulle vara en extrem satsning som jag bara ger 10% sannolikhet. Dessutom är det inte säkert att Ukraina kan, och lykas, även om de vill, kanske 30% sannolikhet. 0.1*0.5 = 0.03.
Dessutom kan det hända något märkligt oförutsett i Ryssland, det är instabilt och svårförutsägligt. På 3 års sikt ger jag också det scenariet 5%.

Så personligt svar på din fråga: 8%. Ni kan själva sätta era egna procentchanser på ovanstående scenarier, detta är blott ett sätt att tänka.
Citera
2024-08-11, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Är folket tillräckligt dumma i huvvet för att tro på msm-propagandan att Ukraina ligger bakom alla krigs-grejsemojsinghändelser som sker i Ryssland just nu?
Ja jag tror faktiskt det men det är ju för i h-te NATO och inte deras nyttiga idioter Ukraina som står bakom allt, era idioter!
Väst har tydligen gett sig fan på ett världskrig, let the show begin , lycka till alla!

Har Nato invaderat Ukraina 2022? Ja jävlar.
Vad gör då ryssarna långt inne i landet, dom är väl inte med i Nato?
Citera
2024-08-11, 18:40
Medlem
Citat:
Väst har tydligen gett sig fan på ett världskrig, let the show begin , lycka till alla man kom inte och beklaga er sedan!

Behövs inget Nato till nån sån planering när ryssarna är så jävla dumma i huvudet som inte försvarar gränsen mot ett land man ligger i krig med.
Citera
2024-08-11, 18:40
Medlem
Citat:
Väst har tydligen gett sig fan på ett världskrig, let the show begin , lycka till alla svenskar men kom inte och beklaga er sedan nu när vi är med i NATO!
Så det är ett trick av Putin, alltihop?
Citera
2024-08-11, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det beror ju lite på hur extremt de olika sidorna satsar "asymmetriskt". Framför allt Ukraina. Det är svårt att se att Ryssland skulle ignorera att försvara Kursk Nuclear Powerplant.

Men helt analytiskt kan man ta som extrems man tänka sig att Ukraina faller tillbaka till Dniepr för att frigöra soldater.

Så extremt kommer det inte att bli, men man kan tänka sig att Ukraina satsar riktigt hårt. För att ta Kursk stad kommer tiotusentals man behövas, kanske hundratusen. Redan det skulle vara en extrem satsning som jag bara ger 10% sannolikhet. Dessutom är det inte säkert att Ukraina kan, och lykas, även om de vill, kanske 30% sannolikhet. 0.1*0.5 = 0.03.
Dessutom kan det hända något märkligt oförutsett i Ryssland, det är instabilt och svårförutsägligt. På 3 års sikt ger jag också det scenariet 5%.

Så personligt svar på din fråga: 8%. Ni kan själva sätta era egna procentchanser på ovanstående scenarier, detta är blott ett sätt att tänka.

Finns det ens ett behov av att erövra staden Kursk? Tänker att det lättaste är att strunta i det och helt enkelt svälta ut staden om så vore. Syftet med Kursk-offensiven är att slåss på det slagfält man valt ut samt skära av försörjningslinjerna. Ingen av det kräver att man erövrar staden Kursk.
Citera
2024-08-11, 18:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag gissar att kärnvapen kräver en hel del koder och en flerstegsraket för att avfyras och inte bara en röd knapp med texten ”avfyra”. Är nog inte helt enkelt att överta avfyringssystemet även om nu byggnaden tas över.

Förmodar att avfyringsystemet även behöver någon form av klartecken från Moskva eller annan bunker också.
Jag har inte mycket koll på detta men en lösning kanske är att slita ut säkerhetselektroniken (om sådan finns) och tjyvkoppla skiten. Ukrainarna har visat sig smarta jämfört med ryssen.

Inte för att jag vill att Ukrainarna använder ryzzarnas nukes då.
Citera
2024-08-11, 18:45
Medlem
Räcker att de tar och håller Sudzah då det är en järnvägshub för transport av ryskt krigsmateriel och dessutom för gasen till Europa. Så staden bör ha ett bra strategiskt värde.
Citera
2024-08-11, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Räcker att de tar och håller Sudzah då det är en järnvägshub för transport av ryskt krigsmateriel och dessutom för gasen till Europa. Så staden bör ha ett bra strategiskt värde.
Ja. Sådant har man naturligtvis haft i åtanke när man planerade offensiven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in