2024-08-11, 18:20
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heartfordogs
Det har jag också tänkt på! För varför gör man en anmälan mot familjen, sedan gör intervju med EP och berättar om hur ett ekipage funkar och hoppas den som stulit hunden lämnar den tillbaka..
För det går ju inte att göra ett återköp av en assistanshund. Om HH ville ta hunden tillbaka hade P velat ha köpeskillingen tillbaka med vilket inte gick. Därför denna överenskommelse om försäkringsärendet att skapa. HH tog hunden till uppfödarens kennel när JS fick medias radar på sig och sen blivit omplacerad till ett nytt hem med mycket omsorg att ge utan andra hundar i hushållet?
Fast då får de plocka ut chipet...
Citera
2024-08-11, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Fast då får de plocka ut chipet...

Absolut! Många uppfödare har nära och personliga kontakter till veterinärer som kan hjälpa dem med det. Kontakter mellan uppfödare och veterinär kan vara väldigt nära att de hjälper med sånt för djurets bästa.
Citera
2024-08-11, 18:26
Medlem
Citat:
Absolut! Många uppfödare har nära och personliga kontakter till veterinärer som kan hjälpa dem med det. Kontakter mellan uppfödare och veterinär kan vara väldigt nära att de hjälper med sånt för djurets bästa.
Att ta ut ett chip är ett operativt ingrepp. Menar du verkligen att det förekommer bland veterinärer att de skär upp en hunds päls och hud bara för att plocka ut ett chip?
Citera
2024-08-11, 18:30
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att ta ut ett chip är ett operativt ingrepp. Menar du verkligen att det förekommer bland veterinärer att de skär upp en hunds päls och hud bara för att plocka ut ett chip?
Ja det förekommer, men inte som dessa användare beskriver.
Det krävs väldigt mycket för att en veterinär lagligt ska få ta ut ett chip och sätta in ett nytt. Veterinären får inte göra det bara för att ägaren vill det.
Om veterinären gör det på det sättet användaren beskriver gör veterinären något olagligt och riskerar sin legitimation om det kommer ut.
Citera
2024-08-11, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Det krävs väldigt mycket för att en veterinär lagligt ska få ta ut ett chip och sätta in ett nytt. Veterinären får inte göra det bara för att ägaren vill det.
Om veterinären gör det på det sättet användaren beskriver gör veterinären något olagligt och riskerar sin legitimation om det kommer ut.
Har du någon källa på att veterinärer tar bort chip? Och varför skulle de göra det?

I min värld känns det som helt osannolikt.

Ett operativt ingrepp för att ta bort ett chip. Helt sjukt. Rakar man bort all päls innan? Annars så är ju risken enorm för infektion.

Men kanske för att avanonymisera Essie?
Citera
2024-08-11, 18:36
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Ja, det finns säkert gott om veterinärer som skulle riskera hela sin yrkeskarriär och blir en brottsling, på en sådan grej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
ja, du är inne på något där och det faktum att de säger att de ska skaffa en ny hund kan naturligtvis bero på att de vill ha pengar från försäkringen, men jag kan inte se att Essie är vid liv, hon blev dödad före 23.59 den 11 juli och begravd på en plats som varken PÖ eller LÖ tror att någon skulle vilja gräva...

men visst hade det varit skönt om Essie levde och hade det bra långt borta från PÖ nu...

Kan vara så också.

Jag funderar mycket på hur reaktionerna och känslorna ha varit när HH och fodervärd och uppfödaren har fått ta del av film- och bildmaterialet. Antigen har bara HH materialet och beskrev muntlig vad som hände i det materialet eller så skickades det vidare till de andra. Lätt att sånt sprids vidare om det skickas digitalt. Hur hade en hundvän känt när den ser eller hör hur Essie har fått illa? Kan det vara ett motiv för att ta nästa steg?

Jag vet inte...
Citera
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Polisen säger att dom inte vet vad som hänt.

Smurfsmurf ljuger om att polisen tror inte att hon blivit stulen.

Det är tydlig att det är du som har lässvårigheter och förutom det nu även svårigheter med läsförståelsen, när du inte förstår skillnaden på avsaknad av bevis, och att tro något.

Vad är det du inte fattar. Nej hon ljuger inte, dom tror inte hon blivit stulen eftersom dom har Nada som pekar på stöld.

Du är bara sur för att din teori gick om stöpet.
Citera
2024-08-11, 18:38
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har du någon källa på att veterinärer tar bort chip?

Det som föreslogs är ett brott. Ett allvarligt brott. Ingen veterinär skulle riskera hela sin yrkeskarriär på något sådant. Det är bara ett gäng okunniga näthatare i tråden som inte vet ett skit om hundar och veterinäryrket som hittar på sådant trams.

Det är enbart om det finns medicinska skäl, som en veterinär får lov att operera bort ett chip.

Faktum är att det är ett undantag från lagregeln om att kirurgiska ingrepp enbart får utföras om det finns medicinska skäl, som gör att veterinärer får sätta in chip i hund. Eftersom det är ett kirurgiskt ingrepp. För att ta ut chip finns inga sådana undantag.
Senast redigerad av flashmaner 2024-08-11 kl. 18:41.
Citera
2024-08-11, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy

Ja det har vi pratat om. Någon nämnde pensionerat veterinär eller nära pension.
Citera
2024-08-11, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det som föreslogs är ett brott. Ett allvarligt brott. Ingen veterinär skulle riskera hela sin yrkeskarriär på något sådant. Det är bara ett gäng okunniga näthatare i tråden som inte vet ett skit om hundar och veterinäryrket som hittar på sådant trams.
Vad får dig att tro att alla som har andra teorier än din är hatare? Släpp det och svara på min fråga istället.

Det är väl fullt troligt att A gjorde illa hunden och att pappan avslutade dennes lidande och sedan grävde ner Essie någonstans,

Du fattar väl för fan att ingen har snott hunden. Varför skulle någon gjort det? Det är en minst sagt bisarr teori. Jag kallar dig dock inte för hatare för att du har den teorin.

Vad vet du om vad polisen tror? Vad vet du om vad försäkringsbolaget tror? Du påstår massor saker, men har inga belägg.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-08-11 kl. 18:45.
Citera
2024-08-11, 18:42
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1besserwisser
Kan vara så också.

Jag funderar mycket på hur reaktionerna och känslorna ha varit när HH och fodervärd och uppfödaren har fått ta del av film- och bildmaterialet. Antigen har bara HH materialet och beskrev muntlig vad som hände i det materialet eller så skickades det vidare till de andra. Lätt att sånt sprids vidare om det skickas digitalt. Hur hade en hundvän känt när den ser eller hör hur Essie har fått illa? Kan det vara ett motiv för att ta nästa steg?

Jag vet inte...

idén är definitivt möjlig men jag tror inte att de hade chansen då jag tror att Essie dog innan någon kunde rädda henne
men angående veterinärer, jag vet att det fanns listor över veterinärer som var villiga att behandla illegala djur i Norge tidigare, då var ormar, ödlor och allt som inte var standarddjur olagligt och veterinärer hade faktiskt en skyldighet att rapportera alla illegala djur, något som många inte följde upp...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in