2024-08-11, 15:54
Medlem
Lagopussys avatar
Det här är kriminalfall-forumet. Kan vi släppa klädval och Instagram-språk?
Citera
2024-08-11, 15:56
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Vad bra att de larmade.
https://www.dn.se/sverige/larmet-fullt-pa-sis-barn-kan-morda-i-sommar/
"Larmet: Fullt på Sis – barn kan mörda i sommar!
Publicerad 2024-07-04

Lite snedvinklad rubrik må jag tycka.
I det här fallet & många andra, är det dom som är/varit på SIS hem som mördar.
Inte dom som aldrig kommit till SIS hemmet utan dom som där blivit upplärda.
Mycket av kamratuppfostran förekommer även på dessa hem, se bara detta fall.
Det du inte visste innan om brott & tillvägagångssätt visas du av dina kamrater.
Har du aldrig rökt på, boffat, dragit lina eller tagit tram, får du snart testa.
Dina vänner på SIS skaffar dig, uppmuntrar dig & visar dig hur man knarkar.

Du blir upplärd på många sätt & vis då du sitter på SIS
Citera
2024-08-11, 16:01
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Helt sinnessjukt!! O så här har det sett ut senaste 10åren! Skillnaden nu sista 3åren är väl att främst den gängkriminella brottsligheten blivit så mycket grövre!

För två år sen hade vi en 16åring som va misstänkt för mordförsök men fanns inget häkte som kunde ta emot honom o omöjligt o få loss en plats på SIS, så efter 2 dagar anhållen så fick han släppas ut o hem till familjen!! Dvs tillbaka till gänget. Greps efter några veckor igen för grovt vapenbrott mm. Skönt att ingen behövde dö under tiden han va ute, inte va man vet iaf…

Denna ständiga akuta platsbrist är också en anledning till att ungdomar släpps ut som egentligen borde vara fortsatt inlåsta!
Tex tjejerna i det här fallet!!

O visst fick dom rätt SIS, barn kan mörda i sommar… 💔

Dom 2 MGM satt på SIS båda två och hade permission, så dom hade plats på SIS.
E däremot skulle få ett familjehem istället, släppt efter en kortare SIS placering.
Citera
2024-08-11, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja tyvärr så ser man att mamman har någon sorts problematik
Ännu svårare då att ta hand om barn som har diagnoser m. m

Jag kan inte låta bli att tänka på att
alla inblandade har ursbrung fr kulturer där kusingiften är tillåtet
i många sådana släkten så är det tyvärr så att det påverkar hälsostatus och ger ofta olika defekter på barn

Andra gången minst du skriver om kusingifte. Det är fortfarande tillåtet i Sverige.
Jag talade om sist att Rs föräldrar var från olika länder, motsats till kusingifte. Tror nästan att Es romska morfars föräldrar också var födda i olika länder.
Citera
2024-08-11, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Andra gången minst du skriver om kusingifte. Det är fortfarande tillåtet i Sverige.
Jag talade om sist att Rs föräldrar var från olika länder, motsats till kusingifte. Tror nästan att Es romska morfars föräldrar också var födda i olika länder.
Nu var det inget som jag sagt att detta gäller de här tjejerna men de har sitt ursprung fr länder där det är vanligast så min tanke var att de här tjejernas problematik kan ev bottna i inavel
En ren hypotetisk tanke

Jag vet att det är tillåtet i Sverige och att höger regering vill förbjuda det
Just pga att det kan ge div defekter och ohälsa
Men också för att hedersvåld /hedersförtryck är som störst inom kusingifte
Citera
2024-08-11, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchillNoir
Vad heter mamman på instagram?
https://www.instagram.com/annuchka_kaldaras?igsh=eno3amhpeXA0MjVm
Citera
2024-08-11, 17:57
Medlem

Citat:
Nu var det inget som jag sagt att detta gäller de här tjejerna men de har sitt ursprung fr länder där det är vanligast så min tanke var att de här tjejernas problematik kan ev bottna i inavel
En ren hypotetisk tanke

Jag vet att det är tillåtet i Sverige och att höger regering vill förbjuda det
Just pga att det kan ge div defekter och ohälsa
Men också för att hedersvåld /hedersförtryck är som störst inom kusingifte

Kan tillägga att det påstås att Es far var från Colombia. Ingen kusin där heller. Finns det inavel längre bak i släkten späder man ut det om man lämnar.
Citera
2024-08-11, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Lite snedvinklad rubrik må jag tycka.
I det här fallet & många andra, är det dom som är/varit på SIS hem som mördar.
Inte dom som aldrig kommit till SIS hemmet utan dom som där blivit upplärda.
Mycket av kamratuppfostran förekommer även på dessa hem, se bara detta fall.
Det du inte visste innan om brott & tillvägagångssätt visas du av dina kamrater.
Har du aldrig rökt på, boffat, dragit lina eller tagit tram, får du snart testa.
Dina vänner på SIS skaffar dig, uppmuntrar dig & visar dig hur man knarkar.

Du blir upplärd på många sätt & vis då du sitter på SIS
Mycket bra sammanfattning, som förtjänar att läsas av de som har möjlighet att påverka, i alla led. Inte bara de med direktkontakt med de intagna.

(All instutionsvård, för utlämnade varelser, tycks löpa risker att balla ur, gäller det så katthem, omsorg om äldre, ungdomar…you name it. Håna mig gärna, men de jag har sett fungera bäst, har drivits av den kristna högern, och liknande idealister. Offentlig insyn och täta kontakter med yttervärlden måste kunna gå att få till trots sekretessen? ”Röda kors-kärringar” och övrig besöksverksamhet skulle kunna ge nån sorts inblick i/kontakt med en normal värld, eller hur det ska uttryckas.
Självklart har jag egna bias, begränsad erfarenhet och är förmodligen lika blåögd som tråden anser att vissa i detta drama är…)
Senast redigerad av rosalenin 2024-08-11 kl. 18:09.
Citera
2024-08-11, 18:12
Medlem
Citat:
En ren hypotetisk tanke

Läs Annas Facebook. Skriv hennes namn i sökrutan så kommer det fram en massa inlägg om Anna långt tillbaka. På något inlägg skriver hon om en alkoholiserad mor. Och alkohol kan ge fosterskador då man är gravid. Anna i sin tur kan också ha druckit alkohol medan hon väntade Emilia.

Alkohol = fosterskador.
Citera
2024-08-11, 18:17
Medlem
Citat:

Kan tillägga att det påstås att Es far var från Colombia. Ingen kusin där heller. Finns det inavel längre bak i släkten späder man ut det om man lämnar.

Jag tror att det är alkoholmissbruk från Anna som har gett Emilia fosterskador. Och inte något inavel.
Citera
2024-08-11, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Kan det inte vara personalen från SIS-hemmet som är misstänkt för skyddande av brottsling eftersom R kontaktade denne "kort efter mordet"? Personen kan ske inte kontaktade polisen. Kanske fanns det t.o.m. en möjlighet att Emilia fortfarande levde när personalen kontaktades? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/B0xebg/uppgifter-mordmisstankt-flicka-angerfull-efter-mordet-pa-emilia Eller vad det den personen som kontaktade polisen?

Enligt vissa här kan det inte vara så. Hade den diskussionen uppe för någon dag sedan.
Citera
2024-08-11, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Det är ju hon i första led som brustit i sin roll som mamma och fortsatte att göra så även när E nu var hos henne i väntan på ny placering. Både mamman och myndigheterna har brustit. Stackars flicka att flytta runt så många ggr. Soc borde ha placerat E i ngn trygg fin familj, men det kanske de gjorde först, jag har ingen info om det. Istället placeras hon på sämsta tänkbara plats.
Sen borde de inte låtit E vara hos sin mamma, uppenbarligen. En mamma som mer verkar bry sig om sig själv och få en massa uppmärksamhet. Bara att titta på hennes Instagram och i media.
Sinnessjukt att skriva om sin dotter som kattig inför en begravning. Sen är det även stört att sätta en jävla smiley efter. "Vi kommer klä henne i sina rosa juicy kläder och skor. Hennes smycken och självklart en tiara på huvudet ❤️ så kattig 😉"
det betyder att hon skulle bli så söt/ snygg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in