Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Frågan är hur man möter en galen person i debatt. Att framföra logiska resonemang och statistik, realistiska lösningar och nutida värderingar funkar nog inte på Trump, som inte har någon kanal för att kunna lyssna, hålla sig till ämnet och bearbeta information.
Harris kan inte heller sänka sig till hans nivå heller.
Så det är en svår sits för Harris team helt klart.
Trump har varit en svår motståndare i debatter, både i republikanernas primärval 2016 och i presidentvalen 2016 och 2020. Inte nödvändigtvis för att Trump är en särskilt skicklig debattör (vilket han enligt min mening inte är) utan för att motståndarna inte har vetat hur de ska hantera honom.
Clinton som helt sonika försökte ignorera honom och Biden som uppenbart irriterades (“will you shut up man”). Liknande tendenser såg man i primärvalet 2016. Trump debatterar helt enkelt inte som en politiker på den nivån förväntas.
Detta var även ett sänke för Clintonkampanjen och i viss mån för Bidenkampanjen. When they go low we go high som Clinton uttryckte det. När Trump vevade iväg med lögner och annat ovidkommande var Biden statsman och försökte prata sakfrågor, varpå Trumps galenskaper inte uppmärksammades.
Harriskampanjen är en helt annan sak. Jag tycker det är fascinerande hur lite detta har kommit fram i svensk media, då det är ett rejält paradigmskifte. Harriskampanjen har lagt silkesvantarna på hyllan och drar sig inte för att förlöjliga Trump. Inte minst framkommer detta i kampanjens digitala annonsering där de nyttjar memes m.m. oerhört effektivt.
Så, sammanfattningsvis: Harris kan absolut sänka sig till Trumps nivå och köra över honom i en debatt. Om Trump börjar veva iväg så förutser jag ett svar i stil med:
”Well… That was weird… I almost thought that Donald was gonna go on a rant about dishwashers and Hannibal Lecter again, was anything in that incoherent rambling actual policy? Anyhow, here is my plan for…”
Vi har redan tidigare sett hur Walz gått hårt åt Trump och Vance i media, jag ser inget skäl för att Harris skulle avhålla sig från att göra detsamma i en debatt. Trumpkampanjen är redan i gungning och Trump saknar momentum, utan självsäkerhet så är han ganska svag.
Nu kan mycket hända fram till debatten, men det är viktigt att framhålla att Harriskampanjen är något väsensskilt från Bidenkampanjen och Clintonkampanjen. De är redo att ge sig in i gyttjebrottningen, och har än så länge visat sig oväntat duktiga på detta.