2007-11-09, 00:42
Medlem
frusciante88s avatar
Hej, har precis köpt en sony vaio med vista,
jag har bara ett konto på den och i kontrollpanelen under användarkonton står att jag är administratör,
men när jag ska göra vissa inställningar blockerar den det och säger att detta bara kan utföras av systemadministratören.
Detta händer när jag till exempel ska aktivera sidpanelen eller installera insticksmoduler i firefox, såsom adobe flashplayer. Hur löser jag detta?
tack på förhand
Citera
2007-11-09, 03:13
Medlem
www.alltomvista.se
Där finns massa info
Citera
2007-11-09, 11:59
Medlem
The_Insanes avatar
Du ska väl bara stänga av UAC så är problemet löst.?
Citera
2007-11-09, 13:14
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_Insane
Du ska väl bara stänga av UAC så är problemet löst.?
Nej, det är det inte. Däremot skapar han förmodligen en drös andra problem framöver. Hur som helst, trådskaparen kan till en början testa att högerklicka på filerna han vill köra och välja 'Run as administrator'.
Citera
2007-11-09, 14:16
Medlem
jallaballas avatar
Det är för att man som administratör i Vista har två olika rättigheter, vanlig användare och administratör. När admin-rättigheterna inte behövs körs program som vanlig användare. När man ska göra saker som kräver admin-rättighet säger windows till att man måste elevera rättigheten. Med UAC påslaget får man då upp ett meddelande om detta och man får välja om man vill godkänna det eller inte. Har man UAC avslaget sker bytet utan att man märker av det.

Är man inloggad på ett konto utan admin-rättigheter kommer man att behöva skriva in användarnamn och lösenord i UAC-rutan. Det går att göra ännu säkrare med krav på ctrl-alt-del och lösenord varje gång rättigheterna ska eleveras, men det skulle snart bli lite jobbigt.

Genom att man kör program som webläsare och annat som vanlig användare kan programmet inte göra några systeminställningar utan att man själv blir medveten om det. Har man UAC avslaget blir man inte underrättad om att en websida försöker installera en trojan eller liknande på datorn. Det är alltså en utmärkt funktion att lämna påslagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in