Citat:
Ursprungligen postat av
Arccosinus
Tyvärr är det alltför få diktatorer som i modern tid fallit för trycket och att det därefter införts demokrati.
Putins monumentala fiasko bäddar dock för att någonting sådant ska hända. Ett tecken på att han ”motar Olle i grind” är att det har införts en i det närmaste total blockad av Internet.
Motsvarigheten till Nordkoreas Intranet tycks inte vara långt borta och därmed har Ryssland uppfyllt alla kriterier för en totalitär stat.
Mitt inlägg handlade väl i o.f.s. snarare om att många av Putins misstag beror på en oförmåga att förstå hur andra tänker och därmed att förutse hur de kommer agera, vilket förklarar hur han hamnat i den här sitsen. Och att detta fenomen är rätt vanligt bland diktaturer.
Men det du skriver, om hur Ryssland utvecklas, är absolut minst lika intressant. Jag uppfattar som du att det utvecklats i en allt mer totalitär riktning med fler och fler inskränkningar och minskad öppenhet såväl internt i landet som externt mot andra länder. Och det är knappast tillfälligheter heller, tvärtom är det en nog fullt medveten förändring för att säkra makten.
Med tanke på att de är självförsörjande med t.ex. mat och energi kan de också kanske klara det någorlunda, åtminstone på kort sikt. Dock kommer de ju allt mer gå miste om nya influenser och innovationer och därmed bli allt mer akterseglade vilket kan generera en allt mer missbemåten befolkning om/när det uppdagas. Men dessa problem är jag tveksam till om Putin och hans närmsta riktigt förstår, de är ju trots allt uppväxta med marxistisk teori i vilken dessa tankemönster saknas. Och utan kritiker om kring sig kommer de ju inte få höra det heller.