2024-08-11, 00:39
Medlem
Vita Huset säger att de utreder Ukrainas plan och målsättning med invasionen.

https://the-news.com.ua/en/single/u-bilomu-domi-zaiavili-shcho-z-iasovuiut-tsili-i-strategiiu-ukrayini
"We’re in touch with our Ukrainian counterparts and we are working to gain a better understanding of what they’re doing, what their goals are, what their strategy is," Kirby said.
Hoppas bara att de inte börjar gnälla om eskalering och att Ukraina ska backa. Man vet aldrig med Väst. Ukraina tvingas ju fortfarande kriga med händerna delvis bakbundna. Inga attacker med F16 eller långdistansvapen (t.ex ATACMS) på rysk mark tillåts.
Citera
2024-08-11, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Inte för att döda glädjen i dessa dagar, men detta med Kursk är ju et indirekt erkännande av att en direkt återerobring av ockuperade områden är svårare än man tänkte sig.
Så är det. Västerländsk feghet och tröghet med vapenleveranser har tyvärr bidragit till att ryssarna hann bygga enorma fortifikationer och tapetsera hela fronten med minor.
Citera
2024-08-11, 00:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Ryska säkerhetstjänsten FSB har någon sorts gränssoldater, de kapitulerar nu till Ukraina vilket väcker stor uppmärksamhet i Ryssland. Pinsamt för de tuffa FSB som spärrar in barn för att protestera mot kriget.
https://x.com/igorsushko/status/1822394825876078658
Citera
2024-08-11, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Eh, va? Men Ryssland har inte så svårt att försvara det dom tagit, och det är problemet. Det är ju inte inne i Kursk man helst ville vara nu.

Fronten i Ukraina rör sig ju knappt, varför ska Ukraina, som är numerärt underlägsna, slösa soldatliv på en front som inte rör sig. Att Ukraina nu har gått in och tagit ryskt territorium är en taktisk manöver som leder till att Ryssland måste skicka soldater för att mota bort dem. Det visar också att Ryssland inte alls var beredda på att Ukraina skulle gå in i Ryssland, vilket blottar en stor militärtaktisk svaghet. Ryssland skickar nu Wagner från Mali eftersom de inte kan avvara soldater från fronten i Ukraina, då de riskerar att förlora mark. Ukraina har inte råd att offra soldater som Ryssland gör. Alla vet redan att Ukraina har svårt att återta marken som Ryssland ockuperat. Det man däremot inte visste var att Ryssland skulle stå helt handlingsförlamade i sitt försvar av sin egen gräns. Därför måste slutsatsen bli att Ryssland inte kan försvara sin egen gräns, snarare än att Ukraina "indirekt erkänner" att de har svårt att återta ockuperad mark.
Citera
2024-08-11, 00:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Svenska CV-90 i Kursk i Ryska Federationen?!
https://x.com/nevedimka123/status/1821870087109800099
För Poltava och Viborg!
Citera
2024-08-11, 00:57
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Tyvärr är det alltför få diktatorer som i modern tid fallit för trycket och att det därefter införts demokrati.

Putins monumentala fiasko bäddar dock för att någonting sådant ska hända. Ett tecken på att han ”motar Olle i grind” är att det har införts en i det närmaste total blockad av Internet.

Motsvarigheten till Nordkoreas Intranet tycks inte vara långt borta och därmed har Ryssland uppfyllt alla kriterier för en totalitär stat.

Mitt inlägg handlade väl i o.f.s. snarare om att många av Putins misstag beror på en oförmåga att förstå hur andra tänker och därmed att förutse hur de kommer agera, vilket förklarar hur han hamnat i den här sitsen. Och att detta fenomen är rätt vanligt bland diktaturer.

Men det du skriver, om hur Ryssland utvecklas, är absolut minst lika intressant. Jag uppfattar som du att det utvecklats i en allt mer totalitär riktning med fler och fler inskränkningar och minskad öppenhet såväl internt i landet som externt mot andra länder. Och det är knappast tillfälligheter heller, tvärtom är det en nog fullt medveten förändring för att säkra makten.

Med tanke på att de är självförsörjande med t.ex. mat och energi kan de också kanske klara det någorlunda, åtminstone på kort sikt. Dock kommer de ju allt mer gå miste om nya influenser och innovationer och därmed bli allt mer akterseglade vilket kan generera en allt mer missbemåten befolkning om/när det uppdagas. Men dessa problem är jag tveksam till om Putin och hans närmsta riktigt förstår, de är ju trots allt uppväxta med marxistisk teori i vilken dessa tankemönster saknas. Och utan kritiker om kring sig kommer de ju inte få höra det heller.
Citera
2024-08-11, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryska säkerhetstjänsten FSB har någon sorts gränssoldater, de kapitulerar nu till Ukraina vilket väcker stor uppmärksamhet i Ryssland. Pinsamt för de tuffa FSB som spärrar in barn för att protestera mot kriget.
https://x.com/igorsushko/status/1822394825876078658
Jag gissar att det väcker uppmärksamhet eftersom FSB är Rysslands mest Putintrogna myndighetsorgan. De är för Putinregimen vad det islamistiska revolutionsgardet är för mullorna i Iran.
Senast redigerad av Chillgren 2024-08-11 kl. 01:10.
Citera
2024-08-11, 01:25
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Fronten i Ukraina rör sig ju knappt, varför ska Ukraina, som är numerärt underlägsna, slösa soldatliv på en front som inte rör sig. Att Ukraina nu har gått in och tagit ryskt territorium är en taktisk manöver som leder till att Ryssland måste skicka soldater för att mota bort dem. Det visar också att Ryssland inte alls var beredda på att Ukraina skulle gå in i Ryssland, vilket blottar en stor militärtaktisk svaghet. Ryssland skickar nu Wagner från Mali eftersom de inte kan avvara soldater från fronten i Ukraina, då de riskerar att förlora mark. Ukraina har inte råd att offra soldater som Ryssland gör. Alla vet redan att Ukraina har svårt att återta marken som Ryssland ockuperat. Det man däremot inte visste var att Ryssland skulle stå helt handlingsförlamade i sitt försvar av sin egen gräns. Därför måste slutsatsen bli att Ryssland inte kan försvara sin egen gräns, snarare än att Ukraina "indirekt erkänner" att de har svårt att återta ockuperad mark.

Fast vet du hur lång tid det tar innan Wagner är framme och dessutom fått med sig alla vapen, fordon mm? Det bör ju ta sin tid, under tiden kan ju Ukraina hunnit inta klart mer mark.

Jag tror f.ö. Ukraina gör rätt i att inte stånga sig blodiga i ett försök att inta de områden i Ukraina där ryssarna haft gott om tid på sig att minera och gräva ner sig. Istället är nog mer lättrörliga förband på Rysk mark något Rysslands tröga toppstyrda militärmakt kommer ha svårt att rå på. Möjligen undantaget just Wagner som är legosoldater med erfarenhet från gerillakrig. Så från Ryskt håll är det nog det minst dåliga de kan göra att skicka just dem tror jag. Men hur många soldater har Wagner kvar vid det här laget?
Citera
2024-08-11, 01:37
Avslutad
Ska bli spännande att se vad som händer med Sudzha inatt. Kanske man får vakna upp till att det kontrolleras av Ukraina?
Citera
2024-08-11, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Fast vet du hur lång tid det tar innan Wagner är framme och dessutom fått med sig alla vapen, fordon mm? Det bör ju ta sin tid, under tiden kan ju Ukraina hunnit inta klart mer mark.

Jag tror f.ö. Ukraina gör rätt i att inte stånga sig blodiga i ett försök att inta de områden i Ukraina där ryssarna haft gott om tid på sig att minera och gräva ner sig. Istället är nog mer lättrörliga förband på Rysk mark något Rysslands tröga toppstyrda militärmakt kommer ha svårt att rå på. Möjligen undantaget just Wagner som är legosoldater med erfarenhet från gerillakrig. Så från Ryskt håll är det nog det minst dåliga de kan göra att skicka just dem tror jag. Men hur många soldater har Wagner kvar vid det här laget?

Wagner ska ha mellan 1000-2000 soldater i Mali. För någon vecka sedan dödades väl 80 st av dessa och sedan kan de nog inte helt lämna Mali i sticket. Så jag gissar att det blir ungefär 1000-1500 som kommer till Kursk så småningom. Hur de ska resa är okänt. De kan dessutom knappast landa nära Kursk med tanke på risken att bli nedskjutna.

Sedan ska de få tyngre militär utrustning och färdas ( i kolonn? ) till slagfältet där ukrainarna glatt väntar på dem.

Min gissning är att om de hinner fram i tid så kommer de sättas in i försvaret av staden Kursk och bedriva stadskrig.
Citera
2024-08-11, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus

Nu kommer ju Ukrainarna köra samma taktik, minera och gräva ner sig. Putin är redan ursinnig och kommer givetvis att skicka så många soldater han kan, oavsett om de dör eller inte. Det gynnar Ukrainas strategi eftersom för varje dag som Ukraina kontrollerar rysk mark, ju svagare upplevs Putin. Antagligen håller sig inte Ukraina längre bort än deras artilleri kan nå. Skulle inte förvåna mig om de försöker öppna upp ännu en front för att skapa kaos och instabilitet, med tanke på hur dåligt
förberedda Ryssland är på attacker. Frågan är ju också om Wagner har erfarenhet av att bli beskjutna med västerländska vapen? Att kriga mot ett gäng afrikaner med raketgevär är inte direkt samma sak som att bli bombarderade med västerländskt artilleri eller F-16. Har Wagner ens erfarenhet av drönarkrig? Oavsett vad så ska det bli väldigt intressant att se hur detta utvecklar sig under de kommande dagarna.
Citera
2024-08-11, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Nu kommer ju Ukrainarna köra samma taktik, minera och gräva ner sig. Putin är redan ursinnig och kommer givetvis att skicka så många soldater han kan, oavsett om de dör eller inte. Det gynnar Ukrainas strategi eftersom för varje dag som Ukraina kontrollerar rysk mark, ju svagare upplevs Putin. Antagligen håller sig inte Ukraina längre bort än deras artilleri kan nå. Skulle inte förvåna mig om de försöker öppna upp ännu en front för att skapa kaos och instabilitet, med tanke på hur dåligt
förberedda Ryssland är på attacker. Frågan är ju också om Wagner har erfarenhet av att bli beskjutna med västerländska vapen? Att kriga mot ett gäng afrikaner med raketgevär är inte direkt samma sak som att bli bombarderade med västerländskt artilleri eller F-16. Har Wagner ens erfarenhet av drönarkrig? Oavsett vad så ska det bli väldigt intressant att se hur detta utvecklar sig under de kommande dagarna.

Wagner var med i Bakhmut där de drev värvade soldater från ryska fängelser framför sig som mänskliga beten för att se var ukrainarna hade sina positioner. Massor av döda under det slaget. Men nog har Wagner erfarenhet av drönarkriget.

Däremot så blir det annorlunda krig nu för det blir inte ställningskrig bakom minfält och sådant utan mycket mer rörligt krig där man inte vet var fienden dyker upp. Jag tror att de sätter Wagner att strida inne i staden Kursk om de inte förlorat staden innan Wagner kommer fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in