2024-08-10, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
https://pdfupload.io/docs/535dde04

Tackar, såg du något i dagboken om datum för muf eller huf var satt?
Citera
2024-08-10, 19:26
Medlem
Citat:
Mycket intressant. Tack!
Citera
2024-08-10, 19:31
Medlem
Citat:
Den 3 juni inkom till tingsrätten Sara Nilssons svaromål, vari väsentligen följande framgår.

”Sara Nilsson bestrider ansvar för brott och skyldighet att betala skadestånd.” Hon ”medger att hon publicerat de aktuella uppgifterna i artikeln och filmen”. Grunden för hennes inställning (bestrider straff- och skadeståndsrättsligt ansvar) är följande.

Sara bestrider att hon har utpekat målsäganden såsom brottslig eller klandervärd eller lämnat missaktande uppgift om honom.

Min kommentar: Sara menar med andra ord att det inte föreligger någon förtalsgrundande uppgift - inget utpekande och ingen beskyllning. Redan på grund härav förnekar hon sålunda brott. Det lär bli synnerligen svårt för henne att få gehör för detta. Målsäganden går enkelt att identifiera och publiceringen innehåller definitivt klandrande/missaktande information i förtalsbestämmelsens mening.

Om det nu skulle vara fråga om ett utpekande och missaktande uppgift, hävdar Sara vidare att ”det med hänsyn till omständigheterna varit försvarligt att lämna uppgifterna om” målsäganden ”och de uppgifter som lämnats varit sanna eller i vart fall har det funnits skälig grund för dem”. Vidare menar hon att ”oavsett uppgifternas tillåtlighet” har målsäganden ”inte lidit skada” (därför ingen skadeståndsskyldighet). I alla händelser förnekar hon grovt brott.

Min kommentar: Försvarlighetsbedömningen framträder som den springande punkten i målet. Sara måste, för att undgå förtalsansvar (bli friad), ta sig förbi det här hindret. Argumentation i försvarlighetsfrågan, alltså varför hon menar att det är försvarligt, lyser i svaromålet med sin frånvaro, men den kommer att föras, senast vid huvudförhandlingen (själva rättegången).

Om hon lyckas få juryn att köpa hennes försvarlighetsargument, vilket högst sannolikt verkligen inte är gjort i en handvändning, möter nästa hinder: Hon måste för att bli friad bevisa att de publicerade uppgifterna är sanna eller att hon åtminstone hade skälig grund för att anta att de var sanna. Sara har bevisbördan här. Målsäganden lyfte fram redan i åtalet att vissa av uppgifterna inte vara sanna. I tråden blev det en diskussion bland annat om att han påstås ”sexchatta med barn”. Spörsmålet gällde huruvida ”barn” i sammanhanget får sägas betyda ”verkligt barn”. I så fall är den uppgiften uppenbart osann. Det ska bli intressant att se om - och hur - den frågan utvecklas av parterna under processen.

Den skriftliga bevisning Sara åberopar i svaromålet handlar, såvitt jag förstår, om sanningshalten. Sedan åberopar hon bland annat förhör med sig själv för att styrka sanning/skälig grund, liksom försvarligheten.

Sara påkallar att målet handläggs under medverkan av jury.

Sammanfattningsvis gör Sara, som jag läser svaromålet, gällande att publiceringen inte är förtalsgrundande och om den nu bedöms vara det, är den försvarlig och sann/skälig grund.
Jag tror inte Sara räknar med att bli frikänd. Tack för dina tankar kring detta. Det i din text jag fetat är särskilt intressant, där kan det starta viktiga diskussioner på ny nivå på riktigt.
Citera
2024-08-10, 22:09
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Jag tror inte Sara räknar med att bli frikänd. Tack för dina tankar kring detta. Det i din text jag fetat är särskilt intressant, där kan det starta viktiga diskussioner på ny nivå på riktigt.

Jag tror att Sara Nilsson startar en insamling för täcka böter, skadestånd och rättegångskostnader.
Citera
2024-08-10, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag tror att Sara Nilsson startar en insamling för täcka böter, skadestånd och rättegångskostnader.
Jag tror till och med någon startar den åt henne.
Citera
2024-08-10, 22:32
Medlem
Om Sara blir dömd blir det ju pr för dumpen som visar att de behövs för annars härjar gäddorna fritt
Winwin

Hur kan detta inte vara sex chatt eller vad missar jag?

https://dumpen.se/2024/01/05/polisens-it-forensiker-och-gadda-i-ett-napp-342-uppsala/

Edit aha han har tekniskt inte chattat med barn för fiskaren är vuxen
Senast redigerad av usr1 2024-08-10 kl. 22:42.
Citera
2024-08-10, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det är en av sakerna som diskuteras flitigt i tråden, men eftersom det drunknar i allt annat kan jag försöka mig på en snabb genomgång av vad lagen säger om förtal.

Den relevanta bestämmelsen finns i 5 kap. 1 § brottsbalken, som lyder:
Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.
Det första kravet för att något ska vara förtal är att någon blir utpekad. Om jag till exempel skulle säga att jag en gång i tiden blev våldtagen av en medlem i Sveriges fotbollslandslag, utan att ge mer detaljer än så, då vore det inte förtal. Just eftersom ingen blir utpekad. Det finns olika sätt att peka ut någon. Det går exempelvis att säga namnet på personen det rör sig om, men även en ocensurerad bild är tillräckligt. Det behöver inte vara särskilt lätt att identifiera vem det rör sig om, så länge det är möjligt. Om Dumpen hade censurerat samtliga inlägg fullständigt, så att det hade varit omöjligt för någon att lista ut vem det rör sig om, då hade det alltså inte varit förtal av det skälet.

Nästa krav är att:
• personen utpekas såsom brottslig, eller
• personen utpekas såsom klandervärd i sitt levnadssätt, eller
• en uppgift lämnas som är ägnad att utsätta den utpekade för andras missaktning
Just det kravet tror jag de flesta anser är uppfyllt när det gäller Dumpens utpekningar.

Om ovanstående är uppfyllt innebär det alltså att kraven i första stycket av lagparagrafen är uppfyllt. Det innebär att det är vad som ibland kallas förtal ”i teknisk mening”. Alla yttranden som är förtal ”i teknisk mening” leder inte till straff. Dels kan det finnas generella skäl, som att gärningsmannen (den som förtalar) inte är straffmyndig, eller att det inträffade för så pass länge sedan att det är preskriberat. För förtal finns även en särskild sådan grund. Den hittar vi i andra stycket av lagparagrafen.

Den första delen, ”skyldig att uttala sig”, den tar upp situationer där någon är kallad att vittna i en rättegång och liknande. Det är inte aktuellt här. Annars krävs att ett uttalande ska vara ”försvarligt” och sant. Sanningsbiten är inte så kontroversiell. Lek med tanken att Dumpen hade hittat på alltihopa. Om det rörde sig om en ren fabulering tror jag vi alla skulle tycka att det vore rimligt att de också åkte dit för förtal. Det är den här biten om ”försvarlighet” som är kinkig.

Angående försvarlighet skriver Åklagarmyndighetens rättsliga vägledning så här (sidan 11):
Försvarlighetsbedömningen kan vara svår och aktualiserar ofta en avvägning mellan olika motstående – allmänna eller enskilda – intressen. Yttrandefrihetsaspekter ska beaktas. Exempelvis anses det finnas ett tungt vägande intresse av att den allmänna nyhetsförmedlingen är fullständig och vederhäftig och det intresset kan därför ofta få väga över den enskildes anspråk på skydd mot nedsättande uttalanden. Det måste också finnas utrymme för den politiska debatten och för en allmän diskussion om andra samhälleliga, kulturella och vetenskapliga frågor.

Vid försvarlighetsbedömningen måste man ta hänsyn till när, hur och till vem den nedsättande uppgiften lämnades. Syftet med uttalandet har också betydelse. Det finns ett ganska stort utrymme att i umgänget med närstående och vänner göra uttalanden som kan uppfattas som nedsättande. Vidare kan det vara försvarligt att diskutera aktuella uppgifter men vara brottsligt att t.ex. dra fram en gammal brottmålsdom ur glömskan.

Det kan vara försvarligt att, i varningssyfte, på ett sakligt sätt lämna uppgifter till exempelvis föräldrar till barn på en förskola om att en viss utpekad person, som dömts för sexualbrott mot barn, brukar uppehålla sig i närheten av förskolan. En mer allmän spridning av uppgifter, på internet eller annars till en stor krets, om att någon har gjort sig skyldig till exempelvis sexualbrott eller är pedofil, kan vara men anses ofta inte försvarligt även om syftet uppges ha varit att varna andra för personen. Bedömningen måste, liksom annars, göras mot bakgrund av omständigheterna i det enskilda fallet. Som exempel kan nämnas att några ungdomar som på Facebook hade publicerat bild på en person (som var polis) tillsammans med påståenden om att personen var pedofil och hade försökt få med sig barn i en skåpbil, har dömts för grovt förtal. I inlägget fanns också en uppmaning till vidare spridning.

Att lämna ett omdöme eller tjänstgöringsintyg är en vanlig situation där en intresseavvägning måste göras och där det ofta kan vara försvarligt att, på ett sakligt sätt, lämna nedsättande uppgifter.
Tack
Citera
2024-08-10, 23:19
Medlem
populopiduss avatar
Om hon blir dömd, borde det inte vara fritt fram för tidigare uthängda gäddor att anmäla henne för förtal då? Känns ju som det är typ öppet mål för dom då, och bara att håva in pengar (och viss typ av plåster på såret).

Skulle i så fall bli dödsdomen för Dumpen.
Citera
2024-08-10, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Om hon blir dömd, borde det inte vara fritt fram för tidigare uthängda gäddor att anmäla henne för förtal då? Känns ju som det är typ öppet mål för dom då, och bara att håva in pengar (och viss typ av plåster på såret).

Skulle i så fall bli dödsdomen för Dumpen.
Gäddorna kommer exponeras hårt i rätten och även verkliga offer för dem kan träda fram, om inte i rätten så i media, på Facebook, på arbetsplatsen och så vidare. Dessutom så kommer allt de skrivit, deras bilder och databeteende bli offentliga handlin gar. jag tvivlar på att särskilt många av dem vill ta den risken.
Citera
2024-08-10, 23:27
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Gäddorna kommer exponeras hårt i rätten och även verkliga offer för dem kan träda fram, om inte i rätten så i media, på Facebook, på arbetsplatsen och så vidare. Dessutom så kommer allt de skrivit, deras bilder och databeteende bli offentliga handlin gar. jag tvivlar på att särskilt många av dem vill ta den risken.

Samtidigt så är det många som fått sina liv förstörda och antagligen är jävligt hämndlystna. Skulle inte förvåna mig om det sitter ett gäng och väntar på att hon ska bli dömd så dom kan följa efter, men vad vet jag.

Det finns en aspekt till att väga in här dock, och det är om Dumpen måste ta bort artikeln om gäddan vinner målet. För om så är fallet kan det ju vara ett sätt för gäddorna att tvinga Dumpen att ta bort dom från deras sida.

För övrigt är gäddornas bilder och chattloggar redan offentliga handlingar just för att dom ligger på Dumpen.
Citera
2024-08-10, 23:31
Medlem
Citat:

Vad spelar det för roll om chattarna läggs ut? Allt finns redan ute på dumpen där personerna hängs ut för full rulle.

Har du ens varit inne på dumpen och tittat? Alla gäddor är redan exponerade.
Citera
2024-08-10, 23:50
Medlem
Lesslers avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av PigChampion
Tackar, såg du något i dagboken om datum för muf eller huf var satt?

Varsågod! Noterade inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in