2024-08-10, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Jag vet inte var du får infon ifrån att den slagits ner, de jag följer säger och länkar till fyre återtagna byar och att rysk militär är på plats och tar possitioner, och att det verkar som ukrainarna slutat vara aktiva i anfallet utan gräver ner sig.

https://liveuamap.com/en/2024/10-august-over-76000-people-have-been-evacuated-from-the

Det har rapporeterats från ryskt håll att det var 1000 man i de ukrainska styrkorna och man hade dödat 945 av dessa, vilket får anses som att Ukraina blivit besegrade i denna operation. Detta har även repeterats av ett antal proryska användare här i tråden.

https://www.reuters.com/world/europe/russia-says-fighting-continues-kursk-video-shows-burnt-out-russian-trucks-2024-08-09/

Citat:
The ministry said that in the previous 24 hours, Russian troops, air strikes and artillery had "suppressed raid attempts by enemy units deep into Russian territory in the Kursk direction".
It said that Ukraine had lost up to 945 soldiers and 102 armoured vehicles in total, while mentioning no Russian losses.
Reuters could not verify the battlefield accounts. On Wednesday, Gerasimov had said the Ukrainian attack was mounted by up to 1,000 troops.
Citera
2024-08-10, 17:43
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Undrar hur länge Ukraina planerat denna attack. De lär ha en väl utarbetad plan och syfte. Framförallt lär de haft koll på det ryska motståndet i regionen.

De har planerat aktionen länge.
Ännu någon lösdrivare från ukraina som uttalat sig om kurskäventyret:

https://x.com/nexta_tv/status/1822184791485096139

Nu när vi fått höra syftet med operationen kan vi bedöma om syftet uppnåddes? Knappast va?
Citera
2024-08-10, 17:43
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Det har rapporeterats från ryskt håll att det var 1000 man i de ukrainska styrkorna och man hade dödat 945 av dessa, vilket får anses som att Ukraina blivit besegrade i denna operation. Detta har även repeterats av ett antal proryska användare här i tråden.

https://www.reuters.com/world/europe/russia-says-fighting-continues-kursk-video-shows-burnt-out-russian-trucks-2024-08-09/

Ja, för ryssar är ju kända för att hålla sig till sanningen...
Citera
2024-08-10, 17:45
Medlem
Citat:

ja du, det jag läste var att första dagen var det ca 1000 som gick över gränsen, de förlorade 300.
sedan fyllde ukraina på i en strid ström upp till nuvarande ca 10000.
jag har inte sett rysska källor rapporterat antal förluster för ukraina, annat än första dagen, inklusive en del pansar.

du kanske får vara lite mer källkritisk mot dina källor i framtiden eller inte dra felaktiga slutsatser själv.
Citera
2024-08-10, 17:46
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Men det finns bara ryska uppgifter.
Det finns inga andra uppgifter, förstått?

Då måste det va helt ok att använda de siffrorna!
Citera
2024-08-10, 17:46
Medlem
Citat:

Nej precis, det är ju det som är min poäng. Om 945 av 1000 ukrainare besegrats i denna operation bör det inte heller finnas någon anledning med evakuering av 76k från Kursk. Ryssen ljuger som vanligt och vi har en del förvirrade användare som sväljer Kremls lögner med hull och hår.
Citera
2024-08-10, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenheten
Varför skriver du ”ukriansk” hela tiden? Har du problem med ditt tangentbord? Dyslexi?
Vi lär väl få se med tiden hur pass allvarligt detta blir. Men klart står det att det är allvarligt i politisk mening. Nu när ryssar evakueras från genuint ryskt territorium.

sorry, det går fort ibland, jag menar Ukrainsk.

Man brukar evakuera från områden, precis som Ukraina har sedan några veckor evakuerat på sin sida om gränsen i Sumy.
Citera
2024-08-10, 17:47
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Nu när vi fått höra syftet med operationen kan vi bedöma om syftet uppnåddes? Knappast va?

Är operationen över ännu?

Citat:
This was stated in an interview with the Financial Times by former Minister of Defense of Ukraine Andriy Zagorodnyuk.

Zagorodnyuk said it includes diverting Russian troops fighting elsewhere in Ukraine, as well as bringing the war home to Russians and discouraging them from supporting the war effort. It also aims to expose Russia’s weaknesses, including its inability to protect its own border, and to try to seize the initiative a year after an unsuccessful counteroffensive, following months of Russian gains.

På vilket sätt har de inte uppnått de påstådda målen menar du?
Citera
2024-08-10, 17:48
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Men det finns bara ryska uppgifter.
Det finns inga andra uppgifter, förstått?

Då måste det va helt ok att använda de siffrorna!

Ja, om man tar dem med en nypa salt, vilket den jag citerade inte tycktes göra.
Citera
2024-08-10, 17:49
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Nej precis, det är ju det som är min poäng. Om 945 av 1000 ukrainare besegrats i denna operation bör det inte heller finnas någon anledning med evakuering av 76k från Kursk. Ryssen ljuger som vanligt och vi har en del förvirrade användare som sväljer Kremls lögner med hull och hår.

Ah, ok. Svårt att skilja på vatniks och vanliga människor ibland.
Citera
2024-08-10, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
ja du, det jag läste var att första dagen var det ca 1000 som gick över gränsen, de förlorade 300.
sedan fyllde ukraina på i en strid ström upp till nuvarande ca 10000.
jag har inte sett rysska källor rapporterat antal förluster för ukraina, annat än första dagen, inklusive en del pansar.

du kanske får vara lite mer källkritisk mot dina källor i framtiden eller inte dra felaktiga slutsatser själv.

Jaha, jag kom i alla fall med källa som stödjer det jag skrev (med ett officiellt uttalande från Gerasimov dessutom) men du vill inte bemöda dig med att länka till det du läst?
Citera
2024-08-10, 17:50
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TasteMyGlock
Enligt ryska galningar skulle Kiev intas på 7 dagar… så då borde de vara klara nu efter 2,5 år.

Någon som kan hjälpa till att hitta dessa inlägg - har sökt men ej funnit dem

Halmgubbe! Jag var inte en av dem så vet inte varför du adresserar dessa fantasier till mig? Se inlägget ovan detta så kan du läsa om tomtarna som tror att Moskva snart skall intas, då du inte verkar tro mig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in