2024-08-10, 15:55
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Ja, det anser jag. Hur många gånger ska jag behöva skriva det? Fullfölj komvux och lär dig läsa så att du kan hänga med lite. Inte konstigt att du är ute å slirar helt åt fanders i den här tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Jag förstår att det är frestande för Ukraina att ge igen och angripa på ryskt territorium, och att det även kan vara militärstrategiskt framgångsrikt. Men Ukraina spelar ett högt spel när de angriper på ryskt territorium. Ukrainas bästa chans att besegra Putin är sannolikt att ryssarna själva tröttnar på Putin och kriget - men om ryskt territorium angrips så tänds nog mer krigsvilja hos ryska folket och Putin kan då mycket lättare propagera sina lögner om att Ryssland är under attack från "nazister".

Ukraina borde gjort detta mycket tidigare, att Ukraina har varit tvungna att hålla tillbaka i ett krig och spela efter regler ryssen inte behövt förhålla sig till, har varit djupt problematiskt.

Nu får äntligen ryssen smaka på kriget, det kommer bygga mer opinion mot Putin än något annat.
Citera
2024-08-10, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Vilken kapacitet att skära av de ukrainska förbanden anser du att Ryssland har?

Ja, jag ber om "källa på det".
Eh vad menar du vadå källa? Källa på vad?
Citera
2024-08-10, 15:59
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det var en video med en rysk general som sa att det var utlänningar från polen m.m.

Ukraina säger ingenting om "hjältarna i kursk" så det blir ju svårt att dras med i nån revolutionär stämning när det enda man får höra om "revolutionärerna" är att de är polska soldater utskickade av NATO, inte så romantiskt som om det hade varit Ivan och grabbarna som var trötta på Putin men zelenskys tystnad är nog symbolisk, tyst som i graven för de 1000 soldater han skickade på självmordsuppdrag?
Länk tack.

Ja, jag kan mycket väl tänka mig att en rysk general går ut med ett påstående att den massa utlänningar från Polen springer runt med automatkarbiner regionen. Ryssarna är fan nästan lika förtjusta i konspirationsteorier som palestinier är.

Om jag anser att det är trovärdigt? Nä. Generalen får i sin tur gärna hänvisa till sina källor. Hans officersgrad betyder inte skit, speciellt inte om man är från Ryssland.
Citera
2024-08-10, 16:00
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Eh vad menar du vadå källa? Källa på vad?
Att Ryssland inom kort kommer att kunna skära av dessa förband.
Citera
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Du måste ju vara trög på riktigt. Tror du på fullaste allvar att Zelenskyj har mandat att skicka in Nato-trupper i Ryssland? Tror du Ukrainas militärledning kan fatta ett sådant beslut?
Vad har du för bevis på att det finns Nato-trupper inne i Ryssland just nu?
Jag behöver inte bevisa något.
Det verkar va så Putin ser på saken och han har nu aktiverat antiterrorlagar i kursk.
Nato och ukraina har inte kommenterat vilka eller hur många de skickat in så de som fångas kanske åtalas som terrorister istället för att bli krigsfångar?

Har ryssarna tagit någon levande?
Citera
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Nej. Vill Ryssen ha en buffertzon så får de helt enkelt anlägga en sådan på sin egen mark.

Jojo. Drömma kan man alltid.
Men verkligheten är att lever man granne med en stormakt, oaktat vilken, så håller man sig i skinnet eller betalar priset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag menar staden. Men det är svårt att diskutera för vi vet inte riktigt vad Ukraina vill med det här. AFU kanske är hemma igen om 2 månader igen, och då var det en nothingburger. Lyckad attrition och en operativ framgång för dem måhända, men ointressant rent analytiskt.
Vad menar du nu? Det är inte ointressant analytiskt och de kan falla tillbaka till Ukraina i kväll, det är långt ifrån en nothingburger. Värnpliktiga har för första gången dött och tillfångatagits och ett element i detta är ett slags "skarp övning". Det är en unik ukrainsk doktrin vi ser. Inte en gammal sovjetisk doktrin eller något NATO-fluff, utan en ny, modern ukrainsk. Det kan hända att man faller tillbaka och att allt bara för att "utvärdera", men händelsen som sådan är ändå mycket signifikant. Men det rimliga utan att liksom ha insyn är nog att man härjar runt tills man möter motstånd och innan motståndet blir för stort för att förhindra vidare framryckning, gräver man ner sig och faller tillbaka ett stycke. Nu har man en punkt som Ryssland behöver förhålla sig till, som samtidigt är svår att flytta på och kan komma att gå lika trögt som i Donbas, dvs rysk framryckning i långsamt takt mot massiva förluster. Detta på egen hand förvägrar Ryssland en välbehövlig stridspaus efter månader av offensiv. Hur lite mark Ukraina än håller i Kursk, behöver Putin välja mellan trista alternativ, som mobilisering, fler värnpliktiga förluster, lossa trycket i Donbass.

Jag tror btw inte att målet är Kursk NPP. Det är lite för "brädspelsnonsens". Visst, får man tillfälle tar man givetvis kärnkraftverket, men det är inget som det är värt att slösa flera brigader på. Det kan inte på något enkelt sätt använda som någon sorts tradering med ZNPP exempelvis och Putin lär knappast utrymma hela Zaporizjzja i ett byte, vilket skulle krävas för att ZNPP var i säkerhet. Om nu ryktet stämmer att ryssarna stängt ner Kursk NPP så räcker det gott, det vore ett vettigare mål, förneka rysk industri ström som behövs för uppgivet t.ex. 45% av stålindustrin.
Citera
2024-08-10, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Att Ryssland inom kort kommer att kunna skära av dessa förband.
Har du nån källa på att det inte blir så?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare

Nu får äntligen ryssen smaka på kriget, det kommer bygga mer opinion mot Putin än något annat.

Man kan ju hoppas, men jag är inte helt övertygad om att en majoritet utav ryssarna reagerar så. Särskilt inte när de får informationen om kriget via Putin-kontrollerade medier och kanaler.
Citera
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det var en video med en rysk general som sa att det var utlänningar från polen m.m.

Ukraina säger ingenting om "hjältarna i kursk" så det blir ju svårt att dras med i nån revolutionär stämning när det enda man får höra om "revolutionärerna" är att de är polska soldater utskickade av NATO, inte så romantiskt som om det hade varit Ivan och grabbarna som var trötta på Putin men zelenskys tystnad är nog symbolisk, tyst som i graven för de 1000 soldater han skickade på självmordsuppdrag?

Visa videon, intressant!
Citera
2024-08-10, 16:04
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
Detta måste vara ett av de dummaste saker Ukraina kan göra. Offra de sista bra trupper de har enbart för pr syften. Inom några dagar kommer alla trupper vara eliminerade eller tillfångatagna och den mark de tagit förlorad.

Men det blev ju fina rubriker i västlig media under några dagar….

Kann tänka mig att det blir som med Mariupol att man omringar Kursk
Citera
2024-08-10, 16:04
Medlem
Proumbras avatar
Finns inte en chans att Ukraina kan hålla dessa områden, om dem nu tar tillfällig kontroll över dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in