2024-08-09, 18:17
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
Det räcker med att man går in på din initiala länk och vad du utgår från själv via citat från första inlägg!

Vet inte varför du tycker det är så underbart! När du drar ned brallorna på dig själv!

Initialt handlar det om 2020-2021( 31 december. ) står tydligt och du kan ej redigera bort det vilket sitter som en våt filt över alla dina argument efteråt!
Jag kommer korrigera dig hela kvällen! om jag måste, tyck vad du vill, säg vad vill.

16 januari kom vaccineringen igång i indien, så att inte ha med det i beräkningen lixom pandemin påföljder ekonomisk är oseriöst.
Nej, lilla antivaxxar-patrasket kan inte ha med vaccin som en tänkbar orsak till överdödligheten 2020 eftersom Indien inledde vaccinering förrän året efter. Förstår lilla antivaxxar-patrasket?

Underbar läsning - fortsätt för all del att skämma ut dig själv.

Herregud...
Citera
2024-08-09, 18:20
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Jag skummade igenom denna rapport! Men det verkar som att du får medhåll här.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8528469/
Citat!
We examine the impact of the COVID-19 pandemic on the livelihoods of the poor in a semi-rural setting in Bangladesh.
Lilla antivaxxar-patrasket är så jävla blåst att du först hänvisar till en studie som inte har med någon statistik över dödsstatistik eler dödsorsak att göra - samtidigt som det finns studier som visar att de åtgärder som du menar hade ihjäl folk - dessutom i exakt det land DU hänvisade till - i själva verket RÄDDADE livet på folk. Och forskarna menar dessutom att exakt samma förhållande rådde i Indien.

Citat:
5. Discussion and conclusion
Bangladesh and India are emerging and developing countries with similar socio-demographic characteristics. The countries share a 4100 kilometer border and there are extensive interactions and movements of people between the two countries. Thus, without enforcement of strict policies, we would expect similar trajectories of COVID-19 incidence and mortality in the two countries. This proposition is supported by our data: despite differences in COVID-19 testing practices across the two countries, we found that the reported numbers of COVID-19 deaths were nearly identical in Bangladesh and India before the nationwide lockdown in Bangladesh. In other words, although India was testing and identifying more COVID-19 cases compared to Bangladesh, a similar number of COVID-19 deaths were reported in both countries. Furthermore, the increase in COVID-19 cases in Bangladesh was similar to India in the second half of Mar 2021, consistent with the hypothesis that the Delta variant had begun spreading in Bangladesh as well as India.

We further hypothesised that administrative measures, in particular a lockdown, could cause differences in COVID-19 outcomes across the countries. This hypothesis is supported by the sharp rise in COVID-19 cases and deaths in India in Apr 2021 and the flattening of COVID-19 cases and deaths in Bangladesh. We also show that the differences in number of reported deaths between the two countries is unlikely to be explained only by an increased testing policy in India.

We estimated that under no lockdown, Bangladesh would have seen 117% (95% PI, 72–170%) more deaths in the month of Apr 2021. We compare this to the estimated counterfactual deaths in other, developed countries in the absence of interventions.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1755436523000580#sec4

Haha, underbar läsning - fortsätt skäm ut dig själv!
Citera
2024-08-09, 18:43
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Lilla antivaxxar-patrasket är så jävla blåst att du först hänvisar till en studie som inte har med någon statistik över dödsstatistik eler dödsorsak att göra - samtidigt som det finns studier som visar att de åtgärder som du menar hade ihjäl folk - dessutom i exakt det land DU hänvisade till - i själva verket RÄDDADE livet på folk. Och forskarna menar dessutom att exakt samma förhållande rådde i Indien.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1755436523000580#sec4

Haha, underbar läsning - fortsätt skäm ut dig själv!

Vet inte varför du tycker det är så underbart! Du kopplar dåligt ihop texten med innebörden!
Hur kan du inte ha med denna aspekt att pandemin inte påverkas av en fattig befolknings försörjning!
Det står ju klart och tydligt att utan lockdown skulle bangladesh seen 117% more deaths.
Det betyder ju inte att det blir noll döda! Korkskalle

Konkret så är det fel av dig att enbart klassa överdödligheten enbart på grund av covid-19 sjukdom
Vaccinering under 2021 bidrog förmodligen samt en fattig befolkning förmåga att försörja sig.

Citat!
We estimated that under no lockdown, Bangladesh would have seen 117% (95% PI, 72–170%) more deaths in the month of Apr 2021.
Det betyder inte noll döda 0 döda det betyder inte noll döda
Fatttar du?
Citera
2024-08-09, 19:04
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Vet inte varför du tycker det är så underbart! Du kopplar dåligt ihop texten med innebörden!
Hur kan du inte ha med denna aspekt att pandemin inte påverkas av en fattig befolknings försörjning!
Om du fått för dig att 5 miljoner människor avlidit pga att Indien införde en lockdown (4st faktiskt).
Jag råkar ha uppgifterna över samtliga rapporterade dödsfall fram till 30 Juli i Indien som orsakats direkt eller indirekt av Indiens första lockdown 2020 som varade mellan 25 Mars - 31 Maj.

Uppgifterna täcker personer som dog av följande anledningar:
1. Självmord
2. Trafikolycka pga re-allokering
3. Trafikolycka pga re-allokering
4. Polisbrutalitet pga ovilja att följa restriktioner
5. Nekad vård
6. Svält

Sammanlagt finns uppgifter om 942 dödsfall 2020 som orsakades direkt eller indirekt av den lockdown som infördes 2020. Jag har namn på de avlidna, ålder, ort och källa för uppgiften.

Av de 1,190.000 personerna för vilka man inte vet dödsorsaken återstår således 1,189,058 personer. Dessa personer avled INTE av något vaxxiiiiiiiiin.

Citat:
Konkret så är det fel av dig att enbart klassa överdödligheten enbart på grund av covid-19 sjukdom
Vaccinering under 2021 bidrog förmodligen samt en fattig befolkning förmåga att försörja sig.
Nej, men det förstår inte lilla antivaxxar-patrasket. Det logiken säger är att något vaccin inte orsakade någon död under 2020 - av den enkla anledningen att vaccineringen inte inleddes förrän året efter. Men det förstår inte lilla antivaxxar-patrasket eftersom man behöver TRE hjärnceller för att få till den logiken.

Underbar läsning - fortsätt skäm ut dig själv!
Citera
2024-08-09, 19:20
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Om du fått för dig att 5 miljoner människor avlidit pga att Indien införde en lockdown (4st faktiskt).
Jag råkar ha uppgifterna över samtliga rapporterade dödsfall fram till 30 Juli i Indien som orsakats direkt eller indirekt av Indiens första lockdown 2020 som varade mellan 25 Mars - 31 Maj.

Uppgifterna täcker personer som dog av följande anledningar:
1. Självmord
2. Trafikolycka pga re-allokering
3. Trafikolycka pga re-allokering
4. Polisbrutalitet pga ovilja att följa restriktioner
5. Nekad vård
6. Svält

Sammanlagt finns uppgifter om 942 dödsfall 2020 som orsakades direkt eller indirekt av den lockdown som infördes 2020. Jag har namn på de avlidna, ålder, ort och källa för uppgiften.

Av de 1,190.000 personerna för vilka man inte vet dödsorsaken återstår således 1,189,058 personer. Dessa personer avled INTE av något vaxxiiiiiiiiin.

Nej, men det förstår inte lilla antivaxxar-patrasket. Det logiken säger är att något vaccin inte orsakade någon död under 2020 - av den enkla anledningen att vaccineringen inte inleddes förrän året efter. Men det förstår inte lilla antivaxxar-patrasket eftersom man behöver TRE hjärnceller för att få till den logiken.

Underbar läsning - fortsätt skäm ut dig själv!
De är bara du som skämmer ut dig själv med att ändra kontexten av denna debatt!
Fakta är att myndigheterna har själva gått ut ca 500.000 tusen döda det innebär inte 4,5 miljoer döda i covid skall läggas till utan att man tar hänsyn till andra parametrar, som vaccin, fattigdom, självmord, och annat som nu folk dör av.
Citera
2024-08-09, 19:31
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
De är bara du som skämmer ut dig själv med att ändra kontexten av denna debatt!
Fakta är att myndigheterna har själva gått ut ca 500.000 tusen döda det innebär inte 4,5 miljoer döda i covid skall läggas till utan att man tar hänsyn till andra parametrar, som vaccin, fattigdom, självmord, och annat som nu folk dör av.
Jaha, men nu förstår lilla antivaxxar-patrasket att vi i den här tråden diskuterar de studier och de uppgifter som gör gällande att uppgifterna om antalet döda i COVID-19 inte är korrekta, och att det faktiska antalet döda i COVID-19 är uppemot 10 ggr högre an det officiella. Du förstår inte det? Nej? Du är helt enkelt så urbota ointelligent att du tror att tråden INTE handlar om det?

Hittills har du försökt spåra ur diskussionen på varje sätt som bara ett rejält ointelligent och fläskigt antivaxxar-patrask kan.

Och NEJ, det är inte något vaccin som dödat 5 miljoner människor. I synnerhet inte de 1.19 miljoner människor som odokumenterat avled under 2020, eftersom vaccinet ännu inte introducerats.

Herregud, klappmongot har noll logik....
Citera
2024-08-09, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Ingen dog, då man kan inte dö av något som inte finns.
Förresten kan inte TS bara dra åt helvete en gång för alla? Varenda jävla inlägg handlar ju bara om att stoppa in så många "antivaxxpatrask" som möjligt.
Den mest patetiska idioten i forumets historia utan någon som helst konkurrens...

Kan hålla med om att TS sätt att konstant dumförklara er stackars konspirationsteoretiker inte är världens bästa sätt att argumentera. Men att hävda att covid aldrig ens existerat får dig att framstå som oerhört korkad. I samma klass som dom som hävdar att jorden är platt. Någonstans på vägen kanske han tröttnade på skiten ni vräker ur er. Går inte ta seriöst.

För att återgå till ämnet så har det framkommit några intressanta anledningar. Ekonomiska, religösa och sen är Indien som sagt ett u-land så möjligheten att bekräfta dödsorsak för alla som dog under pandemin var antagligen inte ens möjligt. Rimligtvis är det en kombination av ovilja från regeringen, befolkningen och utvecklingsnivån i landet som ligger bakom det hela.
Citera
2024-08-09, 21:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kakm0nster
Kan hålla med om att TS sätt att konstant dumförklara er stackars konspirationsteoretiker inte är världens bästa sätt att argumentera. Men att hävda att covid aldrig ens existerat får dig att framstå som oerhört korkad. I samma klass som dom som hävdar att jorden är platt. Någonstans på vägen kanske han tröttnade på skiten ni vräker ur er. Går inte ta seriöst.

För att återgå till ämnet så har det framkommit några intressanta anledningar. Ekonomiska, religösa och sen är Indien som sagt ett u-land så möjligheten att bekräfta dödsorsak för alla som dog under pandemin var antagligen inte ens möjligt. Rimligtvis är det en kombination av ovilja från regeringen, befolkningen och utvecklingsnivån i landet som ligger bakom det hela.

Det är bra att du sitter med facit i hand när det gäller allt och kan avgöra vad som är konspirationsteorier ...
Du vet inte ett skit när det gäller något, du har bara bildat dig en uppfattning utifrån det du har läst och hört. Samma sak med alla andra idioter som tror sig veta när de egentligen inte vet ett skit.
Citera
2024-08-09, 21:13
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Jaha, men nu förstår lilla antivaxxar-patrasket att vi i den här tråden diskuterar de studier och de uppgifter som gör gällande att uppgifterna om antalet döda i COVID-19 inte är korrekta, och att det faktiska antalet döda i COVID-19 är uppemot 10 ggr högre an det officiella. Du förstår inte det? Nej? Du är helt enkelt så urbota ointelligent att du tror att tråden INTE handlar om det?

Hittills har du försökt spåra ur diskussionen på varje sätt som bara ett rejält ointelligent och fläskigt antivaxxar-patrask kan.

Och NEJ, det är inte något vaccin som dödat 5 miljoner människor. I synnerhet inte de 1.19 miljoner människor som odokumenterat avled under 2020, eftersom vaccinet ännu inte introducerats.

Herregud, klappmongot har noll logik....
Du vill inte nudda ämnet längre! Att vaccinet introducerades 16 januari 2021, du reagerar inte således att överdödligheten från 1 jan 2021-31 dec 2021 hade ca 4 miljoner döda odokumenterade fall.
Vilket skall jämföras med året innan!

En dramatisk ökning! Från 2020 till slutet av 2021 således.

De odukemnterad fallen tidigt 2020 kan mycket väl delvis vara vårdmissar, då man initialt förevigade de äldre i en permanent sömn av morfin.

Folk blev av med arbeten och försörjning. Svält och självmord
Brott rån mord olycksfall, så allt odokumenterad död behöver inte vara covid-19
Citera
2024-08-10, 08:04
Medlem
Citat:
Ja, jag har haft förmånen att arbeta på flera platser i Indien vid flera tillfällen och under långa perioder. Företrädesvis på platser där det pågår medicinsk forskning och tillverkning av läkemedel och läkemedelsklassade produkter.

På vilket sätt menar du att en person som klassas som fattig i Indien skulle ha påverkats av en lockdown på ett sådant fatalt vis att personen avled, och av vad? Fick inte gå ut ur sin koja på 1m och bajsa på trottoaren? Och då föll han ihop död av förstoppning? Var det så?

Herregud...

Indisk överklass skiter verkligen i de lägre kasterna och känner inte till deras livsföring. Som en konsekvens förstår expats ännu mindre. I den landsby där jag känner folk så förlorade de flesta familjerna sina inkomster när männen inte längre kunde jobba i storstäderna eller i Gulfstaterna. Det medförde inte direkt svält (där) eftersom de odlar ris men det ger i längden bristsjukdomar och frånvaro av pengar gör att de inte har råd att köpa dyrare mediciner (även om generisk antibiotika är snorbillig). I tillägg hade Indien en väldigt omfattande lock down (mycket strängare än i Sverige) och sjukvården väldigt inriktad på endast Covid-19. Förvånande att någon som ändå har besökt ett utvecklingsland inte förstår att det är en sammanhang mellan ekonomi och hälsa.
Citera
2024-08-10, 10:11
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Indisk överklass skiter verkligen i de lägre kasterna och känner inte till deras livsföring. Som en konsekvens förstår expats ännu mindre. I den landsby där jag känner folk så förlorade de flesta familjerna sina inkomster när männen inte längre kunde jobba i storstäderna eller i Gulfstaterna. Det medförde inte direkt svält (där) eftersom de odlar ris men det ger i längden bristsjukdomar och frånvaro av pengar gör att de inte har råd att köpa dyrare mediciner (även om generisk antibiotika är snorbillig). I tillägg hade Indien en väldigt omfattande lock down (mycket strängare än i Sverige) och sjukvården väldigt inriktad på endast Covid-19. Förvånande att någon som ändå har besökt ett utvecklingsland inte förstår att det är en sammanhang mellan ekonomi och hälsa.
Som jag påpekade har jag detaljerade uppgifter om rapporterade dödsfall från Indien där personer avlidit av orsaker direkt eller indirekt kopplade till lockdowns. I synnerhet självmord av finansiella orsaker, men även självmord av rädsla för sjukdomen och dödsfall där tre personer klättrade över en bergstopp för att slippa passera en vägspärr och blev begravda i snö.

Ja, jag inser precis som alla andra att både psykisk och fysisk ohälsa påverkar dödligheten då den övergripande hälsan försämras. Det betyder dock inte att om du inför en lockdown så ramlar det per automatik ihop en miljon och dör (vilket föreslås av individer som av olika orsaker är så ointelligenta att de inte vill erkänna att folk dog av COVID-19).

Jag tror du och jag har helt olika uppfattning om vad som utgör "fattig" i Indien. Du har uppenbarligen ingen som helst kunskap om indisk arbetarklass och deras levnadsförhållanden. Jordbrukande bybor av det slag du beskriver ter sig sannolikt som en idyllisk dröm för majoriteten av fattiga arbetare i Indien. Jämför det med någon som blir vräkt från sin kartong- och plåtlåda i den toalettlösa slummen efter tre dagar för att de inte kunde betala den dagliga hyran. Men så är det när folk som varit i Goa på en två veckors semester får för sig att de skall debattera "fattig i Indien" med någon som faktiskt vet vad hon talar om. Stackars okunniga människa, hoppas du slipper lära dig vad "fattig i Indien" faktiskt innebär. Pajas.

Herregud...
Citera
2024-08-10, 14:26
Medlem
Citat:
Som jag påpekade har jag detaljerade uppgifter om rapporterade dödsfall från Indien där personer avlidit av orsaker direkt eller indirekt kopplade till lockdowns. I synnerhet självmord av finansiella orsaker, men även självmord av rädsla för sjukdomen och dödsfall där tre personer klättrade över en bergstopp för att slippa passera en vägspärr och blev begravda i snö.

Ja, jag inser precis som alla andra att både psykisk och fysisk ohälsa påverkar dödligheten då den övergripande hälsan försämras. Det betyder dock inte att om du inför en lockdown så ramlar det per automatik ihop en miljon och dör (vilket föreslås av individer som av olika orsaker är så ointelligenta att de inte vill erkänna att folk dog av COVID-19).

Jag tror du och jag har helt olika uppfattning om vad som utgör "fattig" i Indien. Du har uppenbarligen ingen som helst kunskap om indisk arbetarklass och deras levnadsförhållanden. Jordbrukande bybor av det slag du beskriver ter sig sannolikt som en idyllisk dröm för majoriteten av fattiga arbetare i Indien. Jämför det med någon som blir vräkt från sin kartong- och plåtlåda i den toalettlösa slummen efter tre dagar för att de inte kunde betala den dagliga hyran. Men så är det när folk som varit i Goa på en två veckors semester får för sig att de skall debattera "fattig i Indien" med någon som faktiskt vet vad hon talar om. Stackars okunniga människa, hoppas du slipper lära dig vad "fattig i Indien" faktiskt innebär. Pajas.

Herregud...

Vad vet du om mig? Min fru, som jag besökt i Indien längre perioder och som jag diskuterat detta med min fru (forskare) som har bott mer än 2.5 år i en indisk landsby i Himalaya, pratar flytande hindi etc.. Majoriteten av indier är lantbrukare och bor inte i slummen utanför en storstad. De som har rest til en storstad har tidigare bott på landet och sökt lyckan i storstäderna. Du verkar ha en lite skev bild av indisk "arbetarklass". Vem som har det värst i Indien är dock helt irrelevant för frågeställningen. Om topic. Lock down i Indien förorsakade många dödsfall pga regn och skär fattigdom, nä och att de inte uppsökte sjukvård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in