Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Ja det är många som har den uppfattningen och min bestämda uppfattning efter vad jag själv sett är att kritiken är fullständigt korrekt. Det fuskas framförallt med följande:
Läkarutlåtande bortses ifrån, eller vantolkas, läkarjournaler ändras till föräldrarnas nackdel, det klipps och klistras och hoppas i tid, utan att det redovisas i utredningen för att förvilla läsaren och domstolen. Underlag saknas för allvarliga anklagelser i råmaterialet. mm mm. Fuskandet är på en nivå där det är ett systematiskt fel, eftersom det är så många föräldrar som upplever exakt samma problem. Att det kan vara så är för att soc aldrig kan åka dit för detta i princip. Och det spelar ingen roll om det gjort fel fullt medvetet. Ingen stoppar dem och de går bara vidare till nästa familj.
Detta är ju ganska generaliserande uppgifter om en hel myndighet, som du baserar på det du själv läst i deras utredningar, hur många utredningar + material har du läst för att kunna göra dessa antaganden? och hur många är dessa som har denna uppfattning?
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Ja men om vi nu jämför med brottmål så skulle det vara totalt oacceptabelt att fälla någon på felaktiga grunder.
När det gäller LVU är det precis tvärtom. Där gäller i princip omvänd bevisbörda. Det är alltså föräldrarna som måste hitta alla fel i utredningen och försvara sig mot alla anklagelser och hellre fälla en fria gäller som princip i domstolen.
Är det precis tvärt om, eller tror du det?
Om det är så, vad baserar du det på? Finns det något sätt för mig att verifiera detta annat än att bara lita på vad du säger, eller få tag på samtliga drabbade föräldrars material?
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det finns ingen ursäkt att "majorieten av fallen är korrekta" om det är så att ETT fall är felaktigt. Föräldrar ska inte bli av med sina barn på för lösa grunder, men så går det dessvärre till idag för att vi har den ordning vi har och en totalt inkompetent socialtjänst.
Att felaktigt omhänderta barn är oerhört skadligt både för barnet och föräldrarna. Det får bara inte bli fel, precis som att man inte fäller någon som är oskyldig till ett brott i en domstol.
Ok så är svaret på min fråga att
"många" > 0, förstod jag det korrekt?
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Ja det är många faktorer som samverkar som orsakar problemen. Lagstiftningen ger stort utrymme till fantasier. Inkompetenta socialsekreterare jobbar efter manualen och vet inte hur man utreder på ett rättssäkert sätt, eller ens försöker utreda rättssäkert.
Ja, men hur många fälls för det? I princip ingen. Och det spelar ingen roll hur mycket bevis föräldrar har. De åker i princip aldrig dit trots att de begår brott i myndighetsutövningen. Därför har de satt i system att skriva precis exakt vad de vill för att sätta dit föräldrar och omhänderta barn med falska argument.
Men att ingen åker dit för det, kan ju också betyda att de inte begår dessa brott?
Men om det är så att de begår brott, det finns bevis, men ändå så dömmer inte domstolen, då spelar det ju ingen roll vad lagen säger eller hur? Har du några exempel på sånna här felaktiga domar?
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Nej men ändå har du förutfattade meningar om föräldrar utan att läsa allt. Det är möjligt att just dessa föräldrar på TT är rent fel ute och att deras LVU är korrekt. Det vet inte jag. Men jag har inga förutfattade meningar. Jag lyssnar på deras kritik och en del av den kan jag instämma i.
Du har ju jättemånga förutfattade meningar, vad snackar du om?
Men bra då kan vi komma överens om att det inte är så svårt att förstå varför jag har svårt att "ta in det allvarliga", varför sa du då det om det inte stämmer?
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det räcker med att läsa en LVU-utredning för att hitta "bevis" i stil med. Person x har hört från person y att en icke namngiven person z berättat ...... Det är den typen av bevisföring som accepteras av domstolarna. Hade det varit brottmål hade det aldrig någonsin blivit något åtal på så lösa grunder.
Försöker du medvetet missförstå vad jag skriver?
Försöker absolut inte missförstå vad du skriver, tvärtom, jag kanske inte håller med dig, men för att kunna föra en diskussion så måste jag först och främst förstå hur du kommit fram till alla dina påståenden, och du utrycker tyvärr väldigt ofta saker som motsäger sig själva.
Hur kan man dra några slutsatser om hur socialtjänsten arbetar, från en endaste utredning?
Det förstår du väl att det inte går, men samtidigt har du påstått det. Men om du vill reda ut mitt missförstånd, svara gärna med ja eller nej på följande påstående
Att läsa en utredning (inklusive allt material) räcker för att kunna bilda en uppfattning om hur socialtjänsten arbetar
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Läser man bara utredningen kan man hitta svaga argument och lösa rykten som argument. Går man djupare och läser råmaterialet kan man hitta manipulationerna. (mixtrande med läkarutlåtanden, läkarjournaler, vittnesmål mm)
Tycker jag förklarat ganska bra. Och för att få rätt bild är min rekommendation att utan att lägga in egna värderingar läsa igenom en LVU-utredning med kritiska glasögon och sedan gå igenom allt råmaterial. Detta från en förälder som anser sig blivit utsatt för soc fuskande i utredningar. Det finns många exempel på detta och det är därför bland annat Bo Edvardsson fullständigt korrekt kritiserat soc för detta.
Ju fler man läser desto mer förstår man vad som är fel.
ja och socialtjänsten fungerar mycket dåligt. Kolla själv vad den allmänna uppfattningen är om socialtjänsten hos föräldrar som tvingas ha med den myndigheten att göra.
Ok kan jag få några av dessa många exempel tack.
Du har förklarat vad du tycker om socialtjänsten hyffsat bra.
Men du undviker alla frågor kring hur du kommit fram till vissa rätt så extraordinära antaganden.
Ska jag utgå från att allt utgår från de utredningar och material du läst? Som du dessutom återigen inte vill säga hur mycket material det rör sig om. För det skulle ju krävas att gå igenom rätt många utredningar innan man kan börja göra generaliserande antaganden eller hur?