• 1
  • 2
2024-08-09, 11:07
Medlem
Jag funderar på om jag ska köpa bil på delbetalning eller full betalning. Personligen, att ha skulder gör mig obekväm.

Mina besparingar kan täcka maximalt 150K, med bara 50K kvar. Jag har 10K nettoinkomst varje månad. Och jag har inga andra stora utgifter i den förväntade framtiden.

Säg om jag ska köpa en 150K bil. Vilket är bättre, delbetalning eller full betalning? Jag kanske ska sikta på en bil med lägre pris?
Citera
2024-08-09, 11:15
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xjshfnss
Jag funderar på om jag ska köpa bil på delbetalning eller full betalning. Personligen, att ha skulder gör mig obekväm.

Mina besparingar kan täcka maximalt 150K, med bara 50K kvar. Jag har 10K nettoinkomst varje månad. Och jag har inga andra stora utgifter i den förväntade framtiden.

Säg om jag ska köpa en 150K bil. Vilket är bättre, delbetalning eller full betalning? Jag kanske ska sikta på en bil med lägre pris?

Att hålla sig skuldfri är en härlig känsla.
Köp den kontant och fortsätt sova gott om nätterna 👍
Citera
2024-08-09, 11:40
Avstängd
Helt klart kontant, om du har råd.
Citera
2024-08-09, 16:52
Medlem
Prioriterar själv en ordentligt buffert framför att helt undvika billån. Men så har jag också sambo, hus och barn vilket gör mig mer riskavert.

Eftersom din nettoinkomst är 10k (vilket jag förutsätter att du kan leva på) borde dock 50k räcka gott som buffert. Jag skulle därför välja att betala bilen kontant om jag var du.

Men jag hade förmodligen också letat efter en billigare bil. Tycker det låter mycket att köpa en bil för 15x månadsinkomsten netto.
Citera
2024-08-09, 17:37
Medlem
Citat:

Alltid skönt att vara skuldfri men ett lån kan vara smartare beroende på vilken ränta lånet är upplagt på. Om du bara har 200K på kontot skulle jag rekommendera att investera med de 150K istället och ta billån med vettig ränta.
Citera
2024-08-09, 18:18
Medlem
Mecanicuss avatar
Med 10000:- nettoinkomst per månad undrar jag varför du väljer en bil för 150000:-?

För övrigt håller jag med tidigare kommentarer om att undvika lån och avbetalningar
Senast redigerad av Mecanicus 2024-08-09 kl. 18:18. Anledning: Stavfel
Citera
2024-08-09, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Med 10000:- nettoinkomst per månad undrar jag varför du väljer en bil för 150000:-?

För övrigt håller jag med tidigare kommentarer om att undvika lån och avbetalningar

Så kanske gå för billigare, som någon bil under 100K?
Citera
2024-08-09, 18:45
Medlem
Säg att du har en nettoinkomst på 10K per månad. Och 200 000 besparingar. Vilken budget skulle vara lämplig för en bil? Förutom kostnaden för själva bilen, hur mycket annan kostnad behövs, som försäkring, bränsle, parkering, etc? Det verkar som att det finns fler saker att tänka på när man köper en bil.
Citera
2024-08-09, 18:50
Moderator
Gromguttens avatar

Bilar -> Privatekonomi

/Mod
Citera
2024-08-10, 08:50
Medlem
Med bara 10 netto bör du köpa en bil för 20-50k som du betalar kontant.
Höga billån vill du undvika med 8% i ränta som det är nu.
Citera
2024-08-10, 12:22
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Beror på. Om det inte blir någon extra kostnad av att betala av den på delbetalning så bör du välja det. Annars ska du köpa den direkt.
Citera
2024-08-10, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Beror på. Om det inte blir någon extra kostnad av att betala av den på delbetalning så bör du välja det. Annars ska du köpa den direkt.

Avbetalning brukar ha en ränta, typ 8% dessa år antar jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in