2024-08-10, 10:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gubba-Klubba50
Socialtjänsten och politiker skiter i svenska lagar (det vet väl du, för du vet väl att kokain är olagligt)

Säkerligen tror socialtjänstens medarbetare att de inte kommer åka dit.

Socialtjänsten vägrar ändra sig och sitt sjuka beteende

Självklart vet jag att kokain är olagligt. Säg rätt ut vad du vill ha sagt istället för att insinuera som den fega ryggradslösa demokratifkentliga rättshaverist du är. Kom igen nu.
2024-08-10, 10:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Självklart vet jag att kokain är olagligt. Säg rätt ut vad du vill ha sagt istället för att insinuera som den fega ryggradslösa demokratifkentliga rättshaverist du är. Kom igen nu.

Socialtjänsten gör så många saker i sin myndighetsutövning som egentligen bryter mot lagen, men tjänstemännen döms aldrig för det. Detta även om de begår allvarliga misstag som får livsavgörande konsekvenser för familjer och barn.

Jag är ganska säker på att utredningarna skulle ha en helt annan karaktär och vara betydligt mer rättssäkra om ljugande i utredningar beivrades och någon form av legitimation plockades av socialsekreterarna när de blir påkomna med att inte hålla sig till sanningen genom exempelvis manipulerade utredningar.

Att kräva rättssäkra utredningar är motsatsen till att vara demokratifientlig.
2024-08-10, 10:39
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag förstår inte hur du kan ha åsikter utan att faktiskt ha läst en riktig utredning i sin helhet och förstått hur socialtjänsten gör när de klipper ihop utredningen från råmaterialet de jobbar med. För detta behöver du dels tillgång till utredningen men också råmaterialet i form av journalanteckningar och loggar/anteckningar.

Läsa domar räcker inte heller, eftersom domstolen inte har allt material, utan bara det socialtjänsten väljer att dela med sig av, eller om föräldrarna faktiskt har koll och begärt ut allt material de kan från soc.

Nej man kan inte bara läsa en utredning för att förstå problemet. Även om man förstår en hel del om vad som kan tänkas fela med tanke på den bristande bevisföringen som socialsekreterarna använder sig av. För att förstå problemet från grunden behöver man tillgång till ALLT material och det har ingen i denna tråd. Därför är det meningslöst att diskutera dessa LVU-fall eftersom materialet som delas på nätet är ofullständigt.

Nu är jag förvirrad, det var du som sa att det räcker med att läsa en lvu-utredning för att förstå hur de jobbar, men nu kan man inte det längre eller vadå?

För att sammanfatta, och kanske så du kan förtydliga om jag misförstått något.

Citat:
Men jag är förvånad att du inte kan ta in det allvarliga i hur soc utredningar ser ut och vad de använder för slags "bevis" för att omhänderta barn. Det är faktiskt skrämmande om man tittar närmare på det och exakt alla som har barn kan drabbas.

Detta är vad du skrev, och då svarar jag, att jag är öppen för att ta in detta, det låter ju allvarligt.

Då hänvisar du mig till att gå och läsa en lvu-utredning, och att det räcker.

Mina frågor som fortfarande är obesvarande.

1. Vilken lvu-utredning ska jag använda, du föreslog någon av fallen som finns i tråden, men finns inget sånt material, men nu när du säger emot dig själv igen och säger att det inte längre räcker så blir ju den frågan ganska irrelevant i så fall.

2. Hur kan det räcka att läsa en lvu-utredning för att dra slutsatser om socialtjänsten, (även med dina nya uppgifter om att det numera inte räcker) så kvarstår detta obesvarat, hur kan man dra några slutsatser om socialtjänsten baserat enbart på ett fall?
2024-08-10, 10:40
Medlem
Citat:
Verkligen inte. Det kan handla om helt andra saker. Exempelvis att socialtjänsten vägrar att lyssna på föräldrarna vad de faktiskt behöver hjälp med och vad deras barn faktiskt har behov av.

Föräldrar med barn med diagnoser har stora svårigheter med denna myndighet och de drar sig inte en sekund för att LVU:a barn.

Hjälpen är "frivllig" enligt SoL, men i praktiken är den tvingande. Går du inte med på exakt vad de okunniga tjänstemännen på soc tycker är bra för dina barn så ryker barnen via LVU.

Finns så många skrämmande historier om detta nu att det är helt otroligt att polletten inte trillat ner ännu hos svenska folket. Alla som har barn kan drabbas, eftersom alla kan få barn med diagnoser.
Sitter en kvinna på tiktok där barnet togs dramatiskt för att hon stuckit långt med det när beslut om lvu kommit , hon fantiserar ihop att lvu tagits olagligt för att det inte finns någon utredning eftersom hon vägrat att delta i på något sätt i en utredning .

Kvinnan där barnet togs med polis förstår inte varför hennes andra barn får vara hemma medan den lilla barnet bara får träffa henne med stöd . Det lilla barnet i detta fall har ingen pappa som finns med i bilden och har heller aldrig funnits det äldre barnet bor vv och har då en vuxen till i sin vardag , är äldre och genom att vara i skola har det tillgång till andra vuxna och kan berätta om det är något som inte är bra , det lilla barnet hade bara mamma
2024-08-10, 10:44
Avstängd
Tanachs avatar
Sofia Palm, varför skickar inte polis och åklagare henne att göra en rättspsykiatrisk undersökning?
2024-08-10, 10:47
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Sofia Palm, varför skickar inte polis och åklagare henne att göra en rättspsykiatrisk undersökning?

För hon inte blivit åtalad för något brott? Får väl se om det stämmer det hon säger att de misstänker henne för förgripelse mot tjänsteman, går det till rätten så kommer hon antagligen behöva göra en undersökning, likt LM fick göra.
2024-08-10, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Vad skulle en sådan undersökning göra för skillnad , hon är inte behov av någon tvångsvård
2024-08-10, 10:50
Avstängd
Tanachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
För hon inte blivit åtalad för något brott? Får väl se om det stämmer det hon säger att de misstänker henne för förgripelse mot tjänsteman, går det till rätten så kommer hon antagligen behöva göra en undersökning, likt LM fick göra.

Hennes förtalskampanj har pågått i flera år och pågår än och polisen och åklagaren har befogenheter att göra något åt saken.
2024-08-10, 10:52
Avstängd
Tanachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Vad skulle en sådan undersökning göra för skillnad , hon är inte behov av någon tvångsvård

Hon mår uppenbart inte bra och skulle behöva rättspsykiatrisk undersökning
2024-08-10, 10:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nu är jag förvirrad, det var du som sa att det räcker med att läsa en lvu-utredning för att förstå hur de jobbar, men nu kan man inte det längre eller vadå?
Alltså jag tror personligen att kvaliteten kan variera. Vissa socialsekreterare gör säkert precis enligt skolboken och manualen, men många fuskar med innehållet. Kanske pga tidsbrist?

Citat:
För att sammanfatta, och kanske så du kan förtydliga om jag misförstått något.
Det är inte fel på alla LVU-utredningar, men många av dem har stora brister i bevisföringen mot föräldrarna. Problemet med LVU-lagen är att den ger ganska stort utrymme för fantasier hos socialsekreterarna. Inget behöver egentligen ha hänt rent fysiskt, utan det handlar snarare om att bedöma risker om vad som eventuellt KAN hända barnet om det fortsätter att bo hemma. Men vad som är en risk är ju egentligen en subjektiv åsikt.

Citat:
Detta är vad du skrev, och då svarar jag, att jag är öppen för att ta in detta, det låter ju allvarligt.
ja det är mycket allvarligt givetvis, eftersom alla som har barn kan drabbas. Helt vanliga föräldrar och det behöver INTE ha med föräldraskapet att göra överhuvudtaget.

Citat:
Då hänvisar du mig till att gå och läsa en lvu-utredning, och att det räcker.
Det är bra att läsa några stycken och särskilt från föräldrar som anser att de är bristande och felaktiga.

Citat:
Mina frågor som fortfarande är obesvarande.

1. Vilken lvu-utredning ska jag använda, du föreslog någon av fallen som finns i tråden, men finns inget sånt material, men nu när du säger emot dig själv igen och säger att det inte längre räcker så blir ju den frågan ganska irrelevant i så fall.
Förslagsvis från någon förälder som anser att den är felaktig om de vill dela med sig av den. Det är ju just detta som är problemet. De är svåra att få tag i och det gör att soc kan jobba relativt ostört och slippa kritik. Många föräldrar känner skam över att ha problem med soc och vill därför inte dela med sig av utredningar eller överhuvudtaget prata om vad de upplevt. De flesta är tysta och finns inte på TT.

Citat:
2. Hur kan det räcka att läsa en lvu-utredning för att dra slutsatser om socialtjänsten, (även med dina nya uppgifter om att det numera inte räcker) så kvarstår detta obesvarat, hur kan man dra några slutsatser om socialtjänsten baserat enbart på ett fall?
Det kan man givetvis inte göra, men vad man kan göra är att faktiskt läsa hela utredningar där föräldrar riktar kritik mot samma utredning. Sedan kan man gå ännu djupare och läsa allt material om de vill dela med sig av det. Det är först när man gjort det som polletten trillar ner. Och när man förstått hur det går till så inser man hur farligt detta är ur ett demokratiskt perspektiv.
2024-08-10, 10:57
Avstängd
Tanachs avatar
Jag tror inte ett dugg på hennes kamp mot sociala utan hennes kamp är egentligen mot hennes förra man Anthony Jamal Rabie
2024-08-10, 11:13
Avstängd
Tanachs avatar
Sofia Palm behöver gripas av polis och åklagare och placeras på sjukhusavdelning för att bli validerad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in