2024-08-10, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag håller med dig
Något problem har mamman det är uppenbart
men hon kanske inte är en elak människa det tror jag inte
Jag blir lite illa berörd av vissa saker mamman gör
Ser man hennes insta så är hon som en fjortis
Mamman har ju bedömts att inte klara av att ta hand om sitt barn. En välfungerande person kan ju ofta ta hand om sitt barn själv.

Emili@ bedömdes ju vara naiv och snäll med ett autisisk handikapp

.Äpplet faller ju inte långt från trädet.
Citera
2024-08-10, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lin1234
Nej precis, missbruksproblem och mycket bråk i hemmet framkom i LVU-utredningen vilket inte är ovanligt. Att mamman inte får tillbaks vårdnaden om E när hon har separerat från den mannen och har en stabil inkomst, ett fast boende och inga missbruksproblem är ett mysterium. Jag anser att LVU utredningen är väldigt tunn och inte indikerar några allvarliga problem hos mamman efter separationen. Utifrån de utredningar som jag läst finner jag det otroligt märkligt att soc väljer att familjehemsplacera E typ 17 ggr och till sist sätta henne på HVB hem och SIS. Jag vet såklart inte hela historien men allt kanske hade varit annorlunda om E och mamman fått mer stöd i hemmet. Faktum är att det finns åtskilliga studier som visar att barn som placeras i mycket hög grad hamnar i utanförskap och missbruk. När det gäller båda MGM däremot indikerar alla utredningar på att de borde ha omhändertagits mycket tidigare än vad som gjordes.

Var hittar du LVU-utredningen?
Citera
2024-08-10, 09:38
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Inte enligt släktingen som skrivit här i tråden. Hon hamnade på Sis för att skyddas. Mot bakgrund av det hade en normalfungerande förälder aldrig släppt sin dotter vind för våg.

Jag reagerar inte starkt. Jag konstaterar att mamman är lågbegåvad bara.

Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Just så.

Man låter inte sin 14-åriga dotter åka iväg 8 mil bort, i synnerhet inte på kvällen helt ensam utan att mötas upp av någon vuxen (ex den andra föräldern) i den andra staden, och då ska man ha kontakt med den vuxna också.

Och det mamman skrev på insta om begravningen att de som ville se E skulle få göra det, och att hon skulle va uppklädd som "kattig" gjorde att det vände sig i magen. Främmande människor som ska se hennes döda dotter kattig, alltså vafan..

En ganska sund reaktion från personen i fråga.

Sen lägger mamman upp en massa saker på instagram så, så himla ifred verkar inte hon behöva vara, pratar i media hur mycket som helst också. En annan hade legat i fosterställning i månader över vad som hänt. Men inte hon, hon pratar med media redan dagen efter mordet (eller om det t.o.m var samma dag de fått reda på det) samt är fullt aktiv på sociala medier (och nej, jag orkar inte höra skitsnacket om att man reagerar och hanterar saker olika)
De flesta hade nog haft en helt privat begravning utan främmande människor närvarande. Men vissa har förstås större behov av uppmärksamhet än andra! Bara att titta på hennes insta, alla bilder hon lagt ut på sig själv.

Självklart hade de inte kunnat tro att hennes "vänner" skulle mörda henne, MEN det händer en massa skit lite varstans i samhället så varför riskera att det kan hända ens 14-åriga dotter nåt? Och så jävla långt bort - på kvällen - ensam eller nej juste hon skulle ju träffa sina exemplariska kompisar från SIS-hemmet

Uppenbarligen, hade det ju betydelse. Hade hon varit någorlunda normalbegåvad så hade detta möjligen kunnat undvikas. Sen kan förstås mördarna ha försökt lurat E på nåt annat sätt vid ett senare tillfälle.

Det tror jag inte vederbörande hade gjort, de flesta vettiga människor hade inte släppt iväg sin 14-åriga dotter på det sättet.
Och pyjamasparty, seriöst, är det inte småbarn, typ 10-åringar som har det, om företeelsen alls finns kvar? Nog hade jag reagerat på om min dotter kommit dragandes med nåt sånt hittepå i den åldern.

Man behöver inte va nån raketforskare för att förstå att det kan hända saker, i synnerhet om kvällarna/nätterna, speciellt med tanke på hur det här landet har utvecklats de senaste decennierna. Behöver inte va ens vänner som ska mörda en, finns andra människor som kan göra andra saker.

Det har ju kommit fram att E har autism, och det är oftast ärftligt.
Så hur kan man utgå från att mamman inte heller ligger på ett autismspectrum?

Och det med pyjamasparty citerar jag vad jag skrivit tidigare:

[Jag tror många gör misstaget och lägger en tolkning i just "pyjamasparty". Det har så många olika betydelser för tonåringar, och för den enskilda individen också.

Vem är vi att avgöra eller ens säga vad "Pyjamas-party" hade för innebörd för tjejerna. Det kan som sagt vara att de ska sova över, umgås med tjejkompisar, och ja om det nu innebar att de även skulle festa med grabbar...

Låt oss leka med tanken att för BO så var ett PJ-party att sova över hos tjejkompisar, och ja kanske festa, eller umgås med killar - vad som.. Hon sa det oavsett till sin mamma, och vem är vi att säga att mammans tolkning av PJ-party är den samma som min/din - eller BO's?
Ord har olika betydelser för olika människor.
]

Dra sen in två eventuella personer med autism i ekvationen.
Citera
2024-08-10, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Det är väl väldigt märkligt att mamman anklagas för att ha förstört sin dotter! Det är ju inte ens möjligt eftersom hon inte bott med henne. Emilia har flyttats runt på en massa olika hem! Det är nog där i de hemmen ni får leta efter bovarna som förstört Emilia. Det folk borde bli illa berörda över är hur illa Emilia blivit behandlad av myndigheter! Ett barn som skiljs från sina nära och kära! Det är på dessa inrättningar barn och unga lär sig det de skulle skyddas ifrån! Ingen ifrågasätter det! Jag tycker att Emilias mamma ska söka skadestånd hos staten för att de har misskött sitt uppdrag. På grund av det misslyckade omhändertagandet är nu Emilia död endast 14 år gammal!

Mördarungarna får nog sitt straff! De ska ju försöka leva ett liv efter det här! Hur tror ni alla förståsigpåare att det livet kommer att se ut!

Nu tackar jag för mig och ni andra kan ju fortsätta i er lilla bubbla.

Lite lektyr för den som har något intresse och orkar!

Barnen som samhället svek - åtgärder med anledning av övergrepp och allvarliga försummelser i samhällsvården
SOU 2011:9

Utredningen föreslår även att förutsättningarna för att införa en framtida skyldighet för kommunen att betala skadestånd till barn och unga som utsätts för övergrepp eller allvarlig försummelse i samhällsvården ska utredas.

Utredningen föreslår också åtgärder för att förhindra upprepning. Utredningen konstaterar att övergrepp och allvarliga försummelser förekommer i en oacceptabel omfattning även i dagens samhällsvård och att omedvetenheten om frågan är anmärkningsvärt stor. Det behövs ett långsiktigt program för ökad säkerhet inom samhällsvården av barn och unga.

Utredningen anser att Barnskyddsutredningen förslag om att socialnämndens ansvar att förebygga, upptäcka och åtgärda risker och missförhållanden ska lagfästas..

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2011/02/sou-20119/

Den här diskussionen har ju varit uppe i tråden vid åtskilliga tillfällen. Jag upprepar.

Att man har synpunkter på bristande omsorg och omvårdnad från moderns sida aktuell kväll innebär inte att man skuldbelägger mamman. Det är snarare ett uttryck för att man lider med och känner empati för BO som
stod helt ensam i den utsatta situationen hon hamnat i. Att de sociala myndigheterna och samhället gör fel och brister i sin myndighetsutövning tror jag nog vi alla kan vara överens om.

Något måste det ha varit i mammans föräldraskap som gjorde att hon inte ansågs lämplig att ta hand om sin dotter. Och nej det räcker inte att påstå att hon hade en alkoholiserad pojkvän tidigare.

Däremot kan man verkligen ifrågasätta hur de sociala myndigheterna lät BO komma hem flera veckor mellan två boenden om det nu förelegat så stora brister. Där borde det nog göras en anmälan. I synnerhet om det förelegat en hotbild men även sett till BO’s utveckling och förändrade utseende det senaste året (inte att skuldbelägga BO utan en signal till omgivningen att hon utvecklades åt ett mindre lämpligt håll).
Citera
2024-08-10, 09:51
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
"Ingen riktig chans"? Jag hoppas du är medveten om att det bara är spekulation. Varför försvarar du en mamma som beskriver sin döda dotter som "kattig"?

Om nu dottern har en autismdiagnos är det desto allvarligare att hon tillåtits att åka iväg.
Och ännu viktigare att ha en vårdnadshavare som är uppmärksam på sådant som autisten inte uppfattar. Tonfall, dolda avsikter osv – till exempel när det utlovas "pyjamasparty" några mil bort.

Absolut... och om mamman också har en odiagnoserad autism ? Vem vill du då skylla på?
Citera
2024-08-10, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Den här diskussionen har ju varit uppe i tråden vid åtskilliga tillfällen. Jag upprepar.

Att man har synpunkter på bristande omsorg och omvårdnad från moderns sida aktuell kväll innebär inte att man skuldbelägger mamman. Det är snarare ett uttryck för att man lider med och känner empati för BO som
stod helt ensam i den utsatta situationen hon hamnat i. Att de sociala myndigheterna och samhället gör fel och brister i sin myndighetsutövning tror jag nog vi alla kan vara överens om.

Något måste det ha varit i mammans föräldraskap som gjorde att hon inte ansågs lämplig att ta hand om sin dotter. Och nej det räcker inte att påstå att hon hade en alkoholiserad pojkvän tidigare.

Däremot kan man verkligen ifrågasätta hur de sociala myndigheterna lät BO komma hem flera veckor mellan två boenden om det nu förelegat så stora brister. Där borde det nog göras en anmälan. I synnerhet om det förelegat en hotbild men även sett till BO’s utveckling och förändrade utseende det senaste året (inte att skuldbelägga BO utan en signal till omgivningen att hon utvecklades åt ett mindre lämpligt håll).

Vad får ni hotbild ifrån?
Troligtvis var hon hemma en period mellan 2 boenden.
Citera
2024-08-10, 10:01
Medlem
Citat:

Precis så! Nästan! Det räcker gott och väl med en alkoholiserad pojkvän som anledning, speciellt om de fått något emot Emilias mamma! Det kan räcka med att de inte gillar henne! Då skiter de i rätt eller fel, bara de får som de vill! De kör sitt race oavsett hur mycket de skadar barnet.

Bara detta motsägelsefulla att Emilia fick komma hem till sin så kallade olämpliga mamma säger väl allt! Tjyv och rackarspel.

Fy fan för socialkärringar. Förr i tiden var det barnavårdsnämden som knackade på dörren! De gjorde allt för att krossa min mamma! De krossade hela vår familj! Splittrade och särade, allt för att ta ifrån min mamma allt. De gillade inte vår mamma. Hon hade det inte de hade. De var avundsjuka. Vi barn fick ett helvete! Låt Emilias mamma vara ifred nu!
Senast redigerad av Ajabaja555 2024-08-10 kl. 10:12.
Citera
2024-08-10, 10:11
Medlem
SIXTEN14s avatar
Citat:
Precis så! Nästan! Det räcker gott och väl med en alkoholiserad pojkvän som anledning, speciellt om de fått något emot Emilias mamma! Det kan räcka med att de inte gillar henne! Då skiter de i rätt eller fel, bara de får som de vill! De kör sitt race oavsett hur mycket de skadar barnet.

Bara detta motsägelsefulla att Emilia fick komma hem till sin så kallade olämpliga mamma säger väl allt! Tjyv och rackarspel.

Fy fan för socialkärringar. Förr i tiden var det barnavårdsnämden som knackade på dörren! De gjorde allt för att krossa min mamma! De krossade hela vår familj! Splittrade och särade, allt för att ta ifrån min mamma allt. Vi barn fick ett helvete! Låt Emilias mamma vara ifred nu!

❤️
Citera
2024-08-10, 10:13
Medlem
Citat:
Om man skriver på det här sättet så gör man det för att såra och skada någon. Otroligt lågt, elakt och obegåvat! Inte speciellt snällt! Har du ärvt elakheten från dina föräldrar.?! Precis som du säger så faller äpplet inte långt från trädet! Jag föredrar snälla människor!

Skulle inte förvåna mig alls om du jobbar som socialassistent! Dom brukar vara som du! De saknar helt ryggrad och kan vara otäcka varelser
Hold your horses!
Förstår inte vad du menar att jag är elak?
Jag menar bara att mamman kanske har en oförmåga pga tex autism. Emili@ var ju autistisk och det är ju ärftligt En förklaring till det inlägget jag citerade.
Jag kan inte förstå det att jag uttryckt mig elakt????? Jag tycker också att diskutionen om mammans skuld i mordet är fruktansvärd
Och jag jobbar inte inom socialtjänsten
Senast redigerad av Vemdalen62 2024-08-10 kl. 10:24.
Citera
2024-08-10, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
På det påhittade pyjamaspartyt?

Många människor ställer upp för andra människor, det är en mycket fin egenskap. Men inget man låter en 14-åring åka 8 mil bort på kvällen för.
Och så klart hon inte ångrar, hon har väl inte tillräckligt med förstånd till det..

Ni som blir upprörda eller reagerar måste ha levt ett väldigt skyddat liv. Jag tycker att alla var ute och sprang från 12-13 års ålder om somrarna i Skåne, från alla möjliga familjer. Pyjamaspartyn, sena kvällar på festivaler, pojk och flickvänner, alkohol och testa på att röka på. Sedan kan man ha åsikter om det. Det är typ bara USA och Norden som släpper sina barn lösa på det sättet. Men att det är något ovanligt det är det inte. Och ni konservativa som har något emot att hon kallar sin dotter för kattig förstå att ni har en annan ideologi. Det är ok att vara konservativ/religiös men man ska nog inte förvänta sig att andra tänker eller agerar likadant.
Citera
2024-08-10, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcbiker
Vad får ni hotbild ifrån?
Troligtvis var hon hemma en period mellan 2 boenden.

Jag tror det framkom alldeles i början, sen var väl det om jag förstod det rätt en av anledningen till att BO fått byta boenden så ofta.

Det stämmer så som jag har uppfattat det att hon var placerad hemma mellan två boenden (det skrev jag väl också?).
Senast redigerad av Mellanting 2024-08-10 kl. 10:42.
Citera
2024-08-10, 10:27
Medlem
Citat:
Jag tror det framkom alldeles i början, sen var väl det om jag förstod det rätt en av anledningen till att BO fått byta boenden så ofta.

Som jag förstod det så var E väldigt naiv och det kunde försätta henne i situationer som inte var bra för henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in