Citat:
Ursprungligen postat av
Rotebro-Retard
Nu vaknade islam-apologeten till liv och skiftar fokus som vanligt från kärnämnet och pratar istället om tramsiga, triviala saker som hur man ska skriva inlägg.
1. Jag var väldigt tydlig med att det är ett förslag.
2. Oavsett. Problemet existerar redan och är väldigt utbrett då det är accepterat av alltför många inom islam och giftermål sker redan idag med 9-åringar lite överallt i muslimska länder, men det sker inofficiellt i byarna. Poängen är att det finns krafter som vill legalisera det överallt.
Klart det är ett problem. Det fattar de flesta människor men jag har en fråga till dig. Ursäkta har du någon studie eller välrenommerad artikel du kan hänvisa till om att det är utbrett i alla muslimska länder.
I Indonesien lagen "It was amended in September 2019 so that the age of marriage with parental consent for girls is the same as boys at 19 years. As per the Marriage Law 1974,the age of marriage for both women and men without parental permission is 21."
Dock förekommer barnäktenskap i Indonesien. Men de har som mål att det ska upphöra 2030. Barnäktemskap är vanligast vid hos 16-18åringar. Det förekommer även vid lägre åldrar. Barnäktenskap är kraftigt sjunkande. Det konstiga kan tyckas är att Aceh den mest konservativa muslimska delen i Indonesien och självstyrande har den lägsta andelen av barnäktenskap.
Jag tar upp Indonesien som det är världens största muslimska land (Befolkning) och där har andelen barnäktenskap är fallande från att ha varit ett stort problem.
Min uppfattning är att barnäktenskap (Andel) minskar i världen och även så i muslimska länder.
"UNICEF, New York, 2023. The practice of child marriage has continued to decline globally. Today, one in five young women aged 20 to 24 years* were married as children versus nearly one in four 10 years ago." (UNICEF)
Tyvärr går barnäktenskap ofta upp i länder i krig EX Afghanistan och Jemen. Jag själv såg det extrema som hände i Kambodja i efter Khmer-rouge och kriget under 1990-talet. Där exploderade barnprostitutionen och det är ett steg värre.
*Gift innan de var 18år.