2024-08-10, 09:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Vad tror du Olga och Ivan tycker om att blöjdvärgen gör deras hemstad till en radioaktiv parkeringsplats?

Eller värnpliktige Oleg som kommer hem till sina medelklassförädrar i Moskva strålskadad?

Använda kärnvapen på sin egen mark är en dödsdom för Putin.
Du överdriver. Ingen skulle drabbas utom de som attackeras, förutsatt att de befinner sig i obygden. Avsikten är främst att avskräcka och demoralisera.
Citera
2024-08-10, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag tror inte folk förstår vilka enorma resurser Ryssland har på lager.
Vi pratar om tusentals av stridsvagnar, pansar, artilleri osv.

Tänker du på dom från 40-talet eller på dom från 50-talet?
Ryssland är genomkorrupt och dom har i dagsläget ingen bra utrustning att använda.
Citera
2024-08-10, 09:32
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Källfritt är väl standard ifrån rysstroll. Men spännande summering och analys i länken jag skickade. Har inte läst den själv i detalj men det finns en fin summering av inventarier av den ryska arsenalen

Ett stort tack!
Citera
2024-08-10, 09:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Även på eget territorium, exempelvis mot mål inne i, låt säga, Kursk? Vilket du säkert påstod.
I obyggda områden ja.
Citera
2024-08-10, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
I obyggda områden ja.
Kan du länka till nåt vederhäftigt som stödjer detta antagande?
Citera
2024-08-10, 09:36
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Du överdriver. Ingen skulle drabbas utom de som attackeras, förutsatt att de befinner sig i obygden. Avsikten är främst att avskräcka och demoralisera.

Så ryzzarna har ett nytt wunderwaffen i form av kärnvapen som bara drabbar Ukrainare och inte ryzzar på samma plats?
Citera
2024-08-10, 09:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Kan du länka till nåt vederhäftigt som stödjer detta antagande?
Det är en konsekvens av deras kärnvapendoktrin och de taktiska kärnvapnens begränsade destruktionförmåga, men jag ska se om jag kan hitta något mer direkt och auktoritativt.
Citera
2024-08-10, 09:39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Så ryzzarna har ett nytt wunderwaffen i form av kärnvapen som bara drabbar Ukrainare och inte ryzzar på samma plats?
Nej.
Citera
2024-08-10, 09:41
Medlem
Citat:
Det är en konsekvens av deras kärnvapendoktrin och de taktiska kärnvapnens begränsade destruktionförmåga, men jag ska se om jag kan hitta något mer direkt och auktoritativt.
Du kan alltså inte bevisa det?
Citera
2024-08-10, 09:47
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Har Ukraina tillåtelse att avvända dem över ryskt territorium (det är möjligt att de inte behöver korsa gränsen då detta är nära den ukrainska)?

Vet inte hur pass riskabelt det är att använda planen i detta området. Hur mycket luftvärn som den ryska krigsmakten kan sätta in samt närvaro av jaktplan. Är området militärt svagt utan några större luftvärnsbestyckningar, ja då finns säkert utrymme att använda F16. Det ska bli intressant om det kommer fram någon information om planen har använts i denna militära specialoperation.

Löses genom folkomröstning.
Nya oblast som ingår i Ukraina och sedan är det problemet löst.

Även för Putin. Behöver inte använda kärnvapen, då dessa nya oblast inte är Ryssland längre.

Tänk vad lite demokrati kan fixa saker.
Citera
2024-08-10, 09:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Du kan alltså inte bevisa det?
FOI har samma uppfattning som mig:
We conclude that Russia is likely to maintain a sizeable fraction of its present TNW arsenal for the foreseeable future as a cost-effective and vital defence component.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKE wixjau89umHAxULIxAIHQy-AI4QFnoECA0QAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.foi.se%2Frest -api%2Freport%2FFOI-R--1057--SE&usg=AOvVaw0O_ptBtZN2JuoFXYbYNtOM&opi=89978449
Citera
2024-08-10, 09:55
Medlem
Citat:
FOI har samma uppfattning som mig:
We conclude that Russia is likely to maintain a sizeable fraction of its present TNW arsenal for the foreseeable future as a cost-effective and vital defence component.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKE wixjau89umHAxULIxAIHQy-AI4QFnoECA0QAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.foi.se%2Frest -api%2Freport%2FFOI-R--1057--SE&usg=AOvVaw0O_ptBtZN2JuoFXYbYNtOM&opi=89978449
Det där duger inte. Citera var det står exakt det du svamlar om .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in