2024-08-10, 02:36
Medlem
Ang rättslig påföljd!

Jag hade helt glömt bort det här fallet med en 15årig tjej som dödade sin 10åriga lillebror för 2år sedan… Hon fick 2år o 8mån sluten ungdomsvård dvs SIS.
För att helt likgiltigt mördat sin lillebror.

Läser man beskrivningen av henne är det mycket som påminner om båda MGM som mördade E.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/76mAm4/atalades-for-mordet-pa-sin-lillebror-doms-till-sluten-ungdomsvard

Edit: jag vet att det skiljer sig med hur det va planerat innan med E o utförandet. Men om den här tjejen i artikeln kunde anses inte lida av psykisk störning o inte ens få 3år när maxstraff är 4år, så är det en tydlig signal på hur domstolarna hanterar mycket unga mördare.
Citera
2024-08-10, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
"Ingen riktig chans"? Jag hoppas du är medveten om att det bara är spekulation. Varför försvarar du en mamma som beskriver sin döda dotter som "kattig"?

Om nu dottern har en autismdiagnos är det desto allvarligare att hon tillåtits att åka iväg.
Och ännu viktigare att ha en vårdnadshavare som är uppmärksam på sådant som autisten inte uppfattar. Tonfall, dolda avsikter osv – till exempel när det utlovas "pyjamasparty" några mil bort.

Det betyder snygg/ söt mm inte katt ;-)

kattig
Senast redigerad av milla200 2024-08-10 kl. 02:58.
Citera
2024-08-10, 06:53
Medlem
Citat:
17 olika placeringar är förstås olyckligt, men utgången av detta visar med all tydlighet att soc bedömning av hemförhållandena stämmer – mamman har dåligt omdöme och brister i omsorg.

Det fanns en känd hotbild mot flickan (det var orsaken till att hon hamnade på SIS enligt en släkting här i tråden), då låter man henne inte åka flera mil ensam och vara borta över natten.

Inför begravningen beskriver mamman sin juicy-uppklädda dotter som "kattig" på sociala medier. Soc bör granskas för beslutet att låta henne flytta hem till denna debila kvinna.
Känd hotbild
Vad kan det vara?
Citera
2024-08-10, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Just så.

Man låter inte sin 14-åriga dotter åka iväg 8 mil bort, i synnerhet inte på kvällen helt ensam utan att mötas upp av någon vuxen (ex den andra föräldern) i den andra staden, och då ska man ha kontakt med den vuxna också.

Och det mamman skrev på insta om begravningen att de som ville se E skulle få göra det, och att hon skulle va uppklädd som "kattig" gjorde att det vände sig i magen. Främmande människor som ska se hennes döda dotter kattig, alltså vafan..

En ganska sund reaktion från personen i fråga.

Sen lägger mamman upp en massa saker på instagram så, så himla ifred verkar inte hon behöva vara, pratar i media hur mycket som helst också. En annan hade legat i fosterställning i månader över vad som hänt. Men inte hon, hon pratar med media redan dagen efter mordet (eller om det t.o.m var samma dag de fått reda på det) samt är fullt aktiv på sociala medier (och nej, jag orkar inte höra skitsnacket om att man reagerar och hanterar saker olika)
De flesta hade nog haft en helt privat begravning utan främmande människor närvarande. Men vissa har förstås större behov av uppmärksamhet än andra! Bara att titta på hennes insta, alla bilder hon lagt ut på sig själv.

Självklart hade de inte kunnat tro att hennes "vänner" skulle mörda henne, MEN det händer en massa skit lite varstans i samhället så varför riskera att det kan hända ens 14-åriga dotter nåt? Och så jävla långt bort - på kvällen - ensam eller nej juste hon skulle ju träffa sina exemplariska kompisar från SIS-hemmet

Uppenbarligen, hade det ju betydelse. Hade hon varit någorlunda normalbegåvad så hade detta möjligen kunnat undvikas. Sen kan förstås mördarna ha försökt lurat E på nåt annat sätt vid ett senare tillfälle.

Det tror jag inte vederbörande hade gjort, de flesta vettiga människor hade inte släppt iväg sin 14-åriga dotter på det sättet.
Och pyjamasparty, seriöst, är det inte småbarn, typ 10-åringar som har det, om företeelsen alls finns kvar? Nog hade jag reagerat på om min dotter kommit dragandes med nåt sånt hittepå i den åldern.

Man behöver inte va nån raketforskare för att förstå att det kan hända saker, i synnerhet om kvällarna/nätterna, speciellt med tanke på hur det här landet har utvecklats de senaste decennierna. Behöver inte va ens vänner som ska mörda en, finns andra människor som kan göra andra saker.
Jag håller med dig
Något problem har mamman det är uppenbart
men hon kanske inte är en elak människa det tror jag inte
Jag blir lite illa berörd av vissa saker mamman gör
Ser man hennes insta så är hon som en fjortis
Citera
2024-08-10, 07:17
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Ang rättslig påföljd!

Jag hade helt glömt bort det här fallet med en 15årig tjej som dödade sin 10åriga lillebror för 2år sedan… Hon fick 2år o 8mån sluten ungdomsvård dvs SIS.
För att helt likgiltigt mördat sin lillebror.

Läser man beskrivningen av henne är det mycket som påminner om båda MGM som mördade E.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/76mAm4/atalades-for-mordet-pa-sin-lillebror-doms-till-sluten-ungdomsvard

Edit: jag vet att det skiljer sig med hur det va planerat innan med E o utförandet. Men om den här tjejen i artikeln kunde anses inte lida av psykisk störning o inte ens få 3år när maxstraff är 4år, så är det en tydlig signal på hur domstolarna hanterar mycket unga mördare.
I det fallet fann domstolen att straffvärdet för en vuxen skulle varit 18 år. Finner domstolen i detta fall att straffvärdet för en vuxen skulle vara något annat än livstid är det en skandal utan dess like. Ser det som helt uteslutet.
Citera
2024-08-10, 07:51
Medlem
Citat:
17 olika placeringar är förstås olyckligt, men utgången av detta visar med all tydlighet att soc bedömning av hemförhållandena stämmer – mamman har dåligt omdöme och brister i omsorg.

Det fanns en känd hotbild mot flickan (det var orsaken till att hon hamnade på SIS enligt en släkting här i tråden), då låter man henne inte åka flera mil ensam och vara borta över natten.

Inför begravningen beskriver mamman sin juicy-uppklädda dotter som "kattig" på sociala medier. Soc bör granskas för beslutet att låta henne flytta hem till denna debila kvinna.

Nu har jag inte gått tillbaka och läst på, men jag är ganska säker på att det inte fanns en hotbild.
Däremot var E naiv och därav kunde hamna i för henne skadliga situationer.
Citera
2024-08-10, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag håller med dig
Något problem har mamman det är uppenbart
men hon kanske inte är en elak människa det tror jag inte
Jag blir lite illa berörd av vissa saker mamman gör
Ser man hennes insta så är hon som en fjortis

Det är väl väldigt märkligt att mamman anklagas för att ha förstört sin dotter! Det är ju inte ens möjligt eftersom hon inte bott med henne. Emilia har flyttats runt på en massa olika hem! Det är nog där i de hemmen ni får leta efter bovarna som förstört Emilia. Det folk borde bli illa berörda över är hur illa Emilia blivit behandlad av myndigheter! Ett barn som skiljs från sina nära och kära! Det är på dessa inrättningar barn och unga lär sig det de skulle skyddas ifrån! Ingen ifrågasätter det! Jag tycker att Emilias mamma ska söka skadestånd hos staten för att de har misskött sitt uppdrag. På grund av det misslyckade omhändertagandet är nu Emilia död endast 14 år gammal!

Mördarungarna får nog sitt straff! De ska ju försöka leva ett liv efter det här! Hur tror ni alla förståsigpåare att det livet kommer att se ut!

Nu tackar jag för mig och ni andra kan ju fortsätta i er lilla bubbla.

Lite lektyr för den som har något intresse och orkar!

Barnen som samhället svek - åtgärder med anledning av övergrepp och allvarliga försummelser i samhällsvården
SOU 2011:9

Utredningen föreslår även att förutsättningarna för att införa en framtida skyldighet för kommunen att betala skadestånd till barn och unga som utsätts för övergrepp eller allvarlig försummelse i samhällsvården ska utredas.

Utredningen föreslår också åtgärder för att förhindra upprepning. Utredningen konstaterar att övergrepp och allvarliga försummelser förekommer i en oacceptabel omfattning även i dagens samhällsvård och att omedvetenheten om frågan är anmärkningsvärt stor. Det behövs ett långsiktigt program för ökad säkerhet inom samhällsvården av barn och unga.

Utredningen anser att Barnskyddsutredningen förslag om att socialnämndens ansvar att förebygga, upptäcka och åtgärda risker och missförhållanden ska lagfästas..

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2011/02/sou-20119/
Senast redigerad av Ajabaja555 2024-08-10 kl. 07:57.
Citera
2024-08-10, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
I det fallet fann domstolen att straffvärdet för en vuxen skulle varit 18 år. Finner domstolen i detta fall att straffvärdet för en vuxen skulle vara något annat än livstid är det en skandal utan dess like. Ser det som helt uteslutet.

Har en tro om att på kåken/sis (där unga sitter för gäng) finns det en viss typ av hat för mord som dessa. Dem får förhoppningsvis straffen dem förtjänar
Citera
2024-08-10, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatThis
Har en tro om att på kåken/sis (där unga sitter för gäng) finns det en viss typ av hat för mord som dessa. Dem får förhoppningsvis straffen dem förtjänar

?
Senast redigerad av Ajabaja555 2024-08-10 kl. 08:10.
Citera
2024-08-10, 08:04
Medlem
Det är väl väldigt märkligt att mamman anklagas för att ha förstört sin dotter! Det är ju inte ens möjligt eftersom hon inte bott med henne. Emilia har flyttats runt på en massa olika hem! Det är nog där i de hemmen ni får leta efter bovarna som förstört Emilia. Det ni borde bli illa berörda över är hur illa Emilia blivit behandlad av myndigheter! Ett barn som skiljs från sina nära och kära! Det är på dessa inrättningar barn och unga lär sig det de skulle skyddas ifrån! Ingen ifrågasätter det! Jag tycker att Emilias mamma ska söka skadestånd hos staten för att de har misskött sitt uppdrag. På grund av det misslyckade omhändertagandet är nu Emilia död endast 14 år gammal!

Mördarungarna får nog sitt straff! De ska ju försöka leva ett liv efter det här! Hur tror ni att det livet kommer att se ut!

Nu tackar jag för mig och ni andra kan ju fortsätta i er lilla bubbla.

Lite lektyr för den som har något intresse och orkar!

Barnen som samhället svek - åtgärder med anledning av övergrepp och allvarliga försummelser i samhällsvården
SOU 2011:9

Utredningen föreslår även att förutsättningarna för att införa en framtida skyldighet för kommunen att betala skadestånd till barn och unga som utsätts för övergrepp eller allvarlig försummelse i samhällsvården ska utredas.

Utredningen föreslår också åtgärder för att förhindra upprepning. Utredningen konstaterar att övergrepp och allvarliga försummelser förekommer i en oacceptabel omfattning även i dagens samhällsvård och att omedvetenheten om frågan är anmärkningsvärt stor. Det behövs ett långsiktigt program för ökad säkerhet inom samhällsvården av barn och unga.

Utredningen anser att Barnskyddsutredningen förslag om att socialnämndens ansvar att förebygga, upptäcka och åtgärda risker och missförhållanden ska lagfästas..

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2011/02/sou-20119/
Senast redigerad av Ajabaja555 2024-08-10 kl. 08:06.
Citera
2024-08-10, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatThis

Vad grundar du det på?
Jag vet att pedofiler och att dom som misshandlar/mördar kvinnor och barn står lågt i status. Men då rör det sig oftast om vuxna.

Men barn som dödar barn vet jag inte.
Har inbillat mig att bland ungdomar så kan såna här brott få viss hög status. Men jag kan ha tvär fel.
Citera
2024-08-10, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcbiker
Vad grundar du det på?
Jag vet att pedofiler och att dom som misshandlar/mördar kvinnor och barn står lågt i status. Men då rör det sig oftast om vuxna.

Men barn som dödar barn vet jag inte.
Har inbillat mig att bland ungdomar så kan såna här brott få viss hög status. Men jag kan ha tvär fel.

Han bara önskar att det vore så. I verkligheten är såklart så att dom har hög status precis som du säger. Mord har nästan alltid det.

Sen handlar status på fängelse sällan bara om vilka brott man begått, det är bara en liten detalj i det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in