2024-08-09, 21:02
Medlem
Jag tycker att man tvärtom ska göra det olagligt att köpa och att sälja sex. Lämpligtvis fängelsestraff 5 år för de som är hallickar, medan sexköpare och sexsäljare får böter ungefär 100.000 kr.

Samt att utvisning ingår per automatik om de inte är svenska medborgare.

Då är det raka rör och ingen orättvisa mellan någon part. Tydliga regler som ingen kan missförstå.

Tycker inte sexköp hör hemma i Sverige. Vill någon verkligen desperat köpa sex så finns det andra länder där man tycker sexköp är okey och likaså om man vill sälja sex.
Citera
2024-08-10, 06:15
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Om sexköparna struntar i om den de köper har certifikat eller inte och det visar sig att den prostituerade inte har certifikat. Så kommer sexköparen, precis som nu: riskera fängelse eller böter.
Vilken effekt tror du själv att din tänkta certifiering skulle ha på prostitutionen i Sverige?
Citera
2024-08-10, 07:01
Medlem
FindAways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tycker att man tvärtom ska göra det olagligt att köpa och att sälja sex. Lämpligtvis fängelsestraff 5 år för de som är hallickar, medan sexköpare och sexsäljare får böter ungefär 100.000 kr.

Samt att utvisning ingår per automatik om de inte är svenska medborgare.

Då är det raka rör och ingen orättvisa mellan någon part. Tydliga regler som ingen kan missförstå.

Tycker inte sexköp hör hemma i Sverige. Vill någon verkligen desperat köpa sex så finns det andra länder där man tycker sexköp är okey och likaså om man vill sälja sex.
Hur kan det vara ok för dej om folk köpet sex utomlands? Du för ju en otroligt sträng politik för svenskar hä eller hur? Då begriper jag inte att du kan vara så modest när det gäller utlandet. Du är bara en kvirrulant
Citera
2024-08-10, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vilken effekt tror du själv att din tänkta certifiering skulle ha på prostitutionen i Sverige?

Effekten är väl att inte alla prostituerade klumpas ihop. Och att polis etc. kan fokusera insatserna på de som inte har certifikatet (fokusera insatserna på de som alltså inte ska vara i prostitution) och försöka få bort dessa från prostitutionen och lagföra deras köpare.

Det finns ju några enstaka prostituerade på detta forum, som tex. verkar gilla sitt yrke, är sina egna osv. Dessa har ju ingenting med trafficking-offer att göra eller med de som säljer sex i självskadesyfte att göra, eller de som säljer sex för att finansiera droger att göra osv. Och dessa är inte under 18 år (för då hade de inte haft användare på FB).

Det blir ju lite tokigt om polisen avlyssnar prostituerade som gillar att vara i prostitution. Och lagför deras köpare. Vem har gjort något olagligt där? Ingen har kommit till skada. Båda har haft en stund de båda gillar och en av dem har fått pengar för det dessutom. Då är det bra om dessa prostituerade kan ha certifikat och slippa leva i en ljusskygg tillvaro för att dölja allt för polisen. Förmodligen är dessa eskorter inte många i procent.

Sedan finns det många som inte bör vara i prostitution. Som tar skada av att vara i prostitution. Och där faktiskt köparna direkt eller indirekt skadar de prostituerade genom sexköpet. Här behövs verkligen polis och rättsväsende! För att få bort den prostituerade från prostitutionen och för att lagföra köparen.

Bra att kunna särskilja de två grupperna via ett certifikat.
Citera
2024-08-10, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FindAway
Hur kan det vara ok för dej om folk köpet sex utomlands? Du för ju en otroligt sträng politik för svenskar hä eller hur? Då begriper jag inte att du kan vara så modest när det gäller utlandet. Du är bara en kvirrulant

Jag är inte okey med det, men det är inte realistiskt att tro hela världen inför stopp för sexköp samtidigt. Det lär ta lång tid innan kvinnor, barn och män som idag säljer sina kroppar slutar med det.

Men i Sverige ska det inte finnas något sådant behov att sälja sin kropp och det är enkelt att stoppa utlänningar från att komma hit och sälja sina kroppar.

Givetvis handlar det om att överleva för många av de som säljer sina kroppar eller en genväg till att snabbt få en stark ekonomi.

Ingen i Sverige kan heller stoppa svenskar eller "svenskar" att åka utomlands och göra vad de behagar med sexsäljare. Däremot så kan man hjälpa länder som tar fast sexköpare utifrån deras egna lagar att på ett bra sätt se till sexköpare får vad de förtjänar.

Folk förstår inte hur sjukt det är att köpa och utnyttja en annan persons kropp som en handelsvara. En riktigt skarp gräns där skulle bara gagna alla parter i samhället.
Citera
2024-08-10, 11:43
Medlem
Citat:
Effekten är väl att inte alla prostituerade klumpas ihop. Och att polis etc. kan fokusera insatserna på de som inte har certifikatet (fokusera insatserna på de som alltså inte ska vara i prostitution) och försöka få bort dessa från prostitutionen och lagföra deras köpare.

Det finns ju några enstaka prostituerade på detta forum, som tex. verkar gilla sitt yrke, är sina egna osv. Dessa har ju ingenting med trafficking-offer att göra eller med de som säljer sex i självskadesyfte att göra, eller de som säljer sex för att finansiera droger att göra osv. Och dessa är inte under 18 år (för då hade de inte haft användare på FB).

Det blir ju lite tokigt om polisen avlyssnar prostituerade som gillar att vara i prostitution. Och lagför deras köpare. Vem har gjort något olagligt där? Ingen har kommit till skada. Båda har haft en stund de båda gillar och en av dem har fått pengar för det dessutom. Då är det bra om dessa prostituerade kan ha certifikat och slippa leva i en ljusskygg tillvaro för att dölja allt för polisen. Förmodligen är dessa eskorter inte många i procent.

Sedan finns det många som inte bör vara i prostitution. Som tar skada av att vara i prostitution. Och där faktiskt köparna direkt eller indirekt skadar de prostituerade genom sexköpet. Här behövs verkligen polis och rättsväsende! För att få bort den prostituerade från prostitutionen och för att lagföra köparen.

Bra att kunna särskilja de två grupperna via ett certifikat.

Ett bra första steg vore att arbeta fram ett riktigt stödprogram för svenska medborgare som hamnar i prostitution och ge riktig hjälp till dem att åter kunna leva ett normalt liv inkl ofta att bli fri från droger. Seriöst alltså och inte bara med vackra ord. Men samtidigt svårt eftersom vi nu snackar om ganska så skadade människor.

Certifikat för att få utöva prostitution blir fel tänker jag. Det blir industri och statliga bordeller.
Citera
2024-08-10, 12:29
Medlem
Citat:
Ett bra första steg vore att arbeta fram ett riktigt stödprogram för svenska medborgare som hamnar i prostitution och ge riktig hjälp till dem att åter kunna leva ett normalt liv inkl ofta att bli fri från droger. Seriöst alltså och inte bara med vackra ord. Men samtidigt svårt eftersom vi nu snackar om ganska så skadade människor.

Certifikat för att få utöva prostitution blir fel tänker jag. Det blir industri och statliga bordeller.

Håller med. Det är ett bra första steg för de som mår dåligt av prostitution.

Nej, jag tänker mig mer certifikatet som en slags F-skattesedel för eget företag. Där den prostituerade som mår bra av yrket självständigt säljer sex och betalar skatt för det och har alla förmåner som erbjuds i välfärdssamhället. Och den prostituerade ska fan inte in på någon bordell/sexindustri. Utan är sin egen chef.
Citera
2024-08-10, 12:34
Medlem
Citat:
Håller med. Det är ett bra första steg för de som mår dåligt av prostitution.

Nej, jag tänker mig mer certifikatet som en slags F-skattesedel för eget företag. Där den prostituerade som mår bra av yrket självständigt säljer sex och betalar skatt för det och har alla förmåner som erbjuds i välfärdssamhället. Och den prostituerade ska fan inte in på någon bordell/sexindustri. Utan är sin egen chef.

Förstår din poäng. Ja, det är mycket värre om den prostituerade är en anställd som tjänar in pengar till någon annan. Bättre som egen företagare som tjänar till sig själv om man nu ska jämföra två onda ting.
Citera
2024-08-10, 20:02
Medlem
FindAways avatar
Citat:
Jag är inte okey med det, men det är inte realistiskt att tro hela världen inför stopp för sexköp samtidigt. Det lär ta lång tid innan kvinnor, barn och män som idag säljer sina kroppar slutar med det.

Men i Sverige ska det inte finnas något sådant behov att sälja sin kropp och det är enkelt att stoppa utlänningar från att komma hit och sälja sina kroppar.

Givetvis handlar det om att överleva för många av de som säljer sina kroppar eller en genväg till att snabbt få en stark ekonomi.

Ingen i Sverige kan heller stoppa svenskar eller "svenskar" att åka utomlands och göra vad de behagar med sexsäljare. Däremot så kan man hjälpa länder som tar fast sexköpare utifrån deras egna lagar att på ett bra sätt se till sexköpare får vad de förtjänar.

Folk förstår inte hur sjukt det är att köpa och utnyttja en annan persons kropp som en handelsvara. En riktigt skarp gräns där skulle bara gagna alla parter i samhället.
Klart du får tycka vad du vill, ingen bryr sej
Du vet däremot inte vad du yrar om, alla säger alla som jobbar tex på FKK eller i redlighet i Amsterdam gör det båda av nöje och fri vilja, dtäll dej och predika i tex Tyskland om dina insnöade idéer får du se responsen
Citera
2024-08-10, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FindAway
Klart du får tycka vad du vill, ingen bryr sej
Du vet däremot inte vad du yrar om, alla säger alla som jobbar tex på FKK eller i redlighet i Amsterdam gör det båda av nöje och fri vilja, dtäll dej och predika i tex Tyskland om dina insnöade idéer får du se responsen

Nu skickar du mig utomlands, men som du nu förstår så ger jag upp att försöka ändra världen med min åsikt om sexhandeln. Håller mig till Sverige. Lite enklare så eftersom mina åsikter ändå anses ganska normala i Sverige och inte direkt går emot vad folk i allmänhet tycker.

Men visst, vi pratar om världens äldsta "yrke" och människor har alltid i alla tider velat köpa sex. Det kanske löser sig med sexrobotar och medborgarlön. Win-win där ingen behöver sälja sex, men alla kan köpa sex.
Citera
2024-08-10, 20:42
Medlem
FindAways avatar
Citat:
Nu skickar du mig utomlands, men som du nu förstår så ger jag upp att försöka ändra världen med min åsikt om sexhandeln. Håller mig till Sverige. Lite enklare så eftersom mina åsikter ändå anses ganska normala i Sverige och inte direkt går emot vad folk i allmänhet tycker.

Men visst, vi pratar om världens äldsta "yrke" och människor har alltid i alla tider velat köpa sex. Det kanske löser sig med sexrobotar och medborgarlön. Win-win där ingen behöver sälja sex, men alla kan köpa sex.
Och människor har alltid velat sälja sex
Du behöver inte bry dej, det kommer att fortgå till hela världen brinner
Citera
2024-08-10, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Den svenska lagen är i mitt personliga tycke mycket märklig. Det är fullt lagligt att sälja sex, till den nivån att vi har kvinnor som Anna Lidén som hyllas som hjältar i tidningarna när de stoltserar med att ha legat med 1600 män för pengar (källa: https://sverigesradio.se/avsnitt/anna-salde-sex-till-1600-man-kalla-mig-en-hamndlysten-hora). Om en man däremot lägger fingrarna på en kvinna och ger henne ekonomiska förutsättningar att överleva så ska han skaka galler. Min åsikt är tydlig: antingen förbjuder man det helt, eller så legaliserar man det helt.

Trots detta hade jag aldrig själv velat köpa sex då jag lider av OCD och hypokondri, och därför är rädslan för könsjukdomar och andra påträngande tankar kring detta alldeles för stor. Däremot är ämnesområdet väldigt intressant, och jag är nyfiken på hur ni andra reflekterar kring detta. Tycker ni att den svenska sexköpslagen bör avskaffas och man ska få lagligt köpa sex? Varför, eller varför inte?

Omröstning finns här för intresserade (Flashback låter mig inte skapa): https://www.ferendum.com/sv/PID2226803PSD1051929673
Nej. Anledning?
All prostitution, både den nationella och den som sker globalt över nationers gränser, är beroende av mäns efterfrågan. Det är män som upprätthåller och stimulerar efterfrågan på sexuella tjänster. Detta oavsett om den som säljer sex är kvinna, man, transperson eller icke-binär. Att kvinnor köper sex av män är mer ovanligt även om det förekommer. Det beror på den rådande könsmaktsordningen där män är överordnade och kvinnor underord*nade. En sådan kontext ger män rätt att utnyttja och exploatera kvinnors kroppar. Bud*skapet är att andra människors kroppar är en handelsvara för mäns sexualitet, som det står dem fritt att köpa, förbruka och göra sig av med. På så sätt blir prostitutionen en del av mäns sexualiserade våld mot kvinnor.

Sexhandeln är en bred samhällsfråga som påverkar relationerna mellan alla män och kvinnor, inte bara de som är prostituerade eller som köper sex. Det är viktigt att komma ihåg att prostitution ofta innebär att den som säljer sex måste ställa upp på förnedrande och våldsamt sex. Flera studier visar att kvinnor i prostitution löper stor risk att utsättas för såväl fysiskt våld, i form av misshandel och sexuellt våld, som psykiskt våld. Forsk*ning från Kanada visar att dödstalet för prostituerade kvinnor var 40 gånger högre än för befolkningen i övrigt. Enligt Europol påträffas årligen hundratals skjutna, strypta och misshandlade kvinnokroppar tillhörande kvinnor som blivit utsatta för sexslavhandel. Mäns efterfrågan på sexuella tjänster är därför ett stort samhällsproblem som måste motverkas med all kraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in