2024-08-10, 00:42
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Vad menas med flatspinn?

En normal spinn är med nosen nedåt (korskruvsliknande).

Flatspinn är med hög nos. Flygmaskinen faller med buken mot marken, men roterar fortfarande.
Flatspinn kan uppstå pga att man har gaspådrag på motor/motorer.
Problemet är att rodren som behövs för att komma ur en spinn maskas av flygpkanskroppen och ”flyger” i turbulent luft och ger därför dålig verkan.
Citera
2024-08-10, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snarka
Har du sett några siffror på att just denna är sämre än andra propellerkärror?

Nej, jag har inte tagit på mig uppgiften att jämföra alla turbopropmodeller.

Modellen och flygplanstypen marknadsförs som en säker och relativt billig arbetshäst för kortare distanser som ska vara lika säker som jetplan.

Samtidigt när man läser så har tidigare modeller varit känsliga för isbildning ( som också orsakat olyckor), balanskänsliga vid packning, känsliga för vind vid start och landning och turbulens då de går lägre än jetplan. Så sammantaget låter det som det krävs skickliga piloter men på något ställe stod det att nyutbildade piloter ofta hamnar på detta typ av plan ( lägst i rang) vilket inte låter så betryggande.

Men vad vet jag. Länkade till flygforum i mitt förra inlägg och hoppades få ta del av insatta personers kunskap och åsikter.
Citera
2024-08-10, 01:39
Medlem
är det inte dessa som lyfter och landar just över södermalm jämt? alltid tyckt att planet ser väldigt ostabilt ut. konstig form. ser ut att kämpa med att flyga. den här plantypen är nog inget plan man kan glidflyga med om motorerna lägger ner
Senast redigerad av aromatti 2024-08-10 kl. 01:45.
Citera
2024-08-10, 02:37
Avslutad
Ja, ganska tråkigt. Egentligen skulle du uppleva middag hos familj eller semester men istället är du i himlen, hos Muhammeds 32 dvärgar eller i tomma intet.

Livet kan gå snabbt. Men fyfan att dö av en flygkrasch av allt.
Citera
2024-08-10, 03:05
Medlem
Ilimitados avatar
Har sett flera klipp från kraschen, bland annat från nedslagsplatsen. Det låter onekligen som att motorerna var igång ända till nedslaget.
Kan det verkligen vara isbildning? Sånt ser man väl bara på högre höjd?
Jag tror att man tappat någon viktig del från stjärtpartiet, ena vingen eller liknande.
Senast redigerad av Ilimitado 2024-08-10 kl. 03:11.
Citera
2024-08-10, 03:25
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
...
Samtidigt när man läser så har tidigare modeller varit känsliga för isbildning ( som också orsakat olyckor), balanskänsliga vid packning, känsliga för vind vid start och landning och turbulens då de går lägre än jetplan. Så sammantaget låter det som det krävs skickliga piloter men på något ställe stod det att nyutbildade piloter ofta hamnar på detta typ av plan ( lägst i rang) vilket inte låter så betryggande.
...

Enligt CNN gick minst tio passagerare till fel gate initialt och fick inte åka med för att de kom fõr sent. Det kanske bidragit genom att tyngdpunkten hamnade för långt bak.

https://www.google.com/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2024/08/09/americas/brazil-plane-crash-intl-latam

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Man vill ju gärna se en fullständig passagerarlista med ALLA namnen. När udda olyckor sker så är det nästan alltid någon avgörande person ombord som man tar av daga. Globalisterna/sionisterna skiter fullständigt i övriga "deplorable useless eaters".

Vi borde ge dig 10 passagerarlistor och se om du kan plocka ut den från olycksplanet.
Senast redigerad av KlappMungon 2024-08-10 kl. 03:37.
Citera
2024-08-10, 03:53
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underfundmedsund
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1283951

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qPyL0m/passagerarplan-har-kraschat-i-brasilien

Video på kraschen.

https://x.com/CensoredMen/status/1821961801371697565

Vad får ett plan att snurra sådär? Motorfel?
Modellen är litet inrikesplan.
Citera
2024-08-10, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Modellen är litet inrikesplan.

Det stämmer. Skrev rubriken lite hastigt, baserat på videon, innan jag var helt säker på vilken sorts modell det rörde sig om.
Citera
2024-08-10, 06:59
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Tydligen inga döda på marken
Alla 61 ombord var väl döda på marken?
Citera
2024-08-10, 07:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Nej, jag har inte tagit på mig uppgiften att jämföra alla turbopropmodeller.

Modellen och flygplanstypen marknadsförs som en säker och relativt billig arbetshäst för kortare distanser som ska vara lika säker som jetplan.

Men vad vet jag. Länkade till flygforum i mitt förra inlägg och hoppades få ta del av insatta personers kunskap och åsikter.
Jag förstår men det forumets åsikter verkade vara i klass med vissa här, dvs trams och åsikter.
Citera
2024-08-10, 07:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Alla 61 ombord var väl döda på marken?
Du får nog fundera lite på den meningen tror jag
Citera
2024-08-10, 07:13
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Du får nog fundera lite på den meningen tror jag
Behövs inte, förstår vad du menar men håll med om att den låter konstig i detta sammanhang.

Ingen person som befann sig på marken innan planet störtade, ska ha funnits blandcde döda. Det är en mer korrekt skriven mening. Men jag vet, svenska språket narras lite med oss ibland
Senast redigerad av Dimpen 2024-08-10 kl. 07:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in