2024-08-09, 23:27
Medlem
Xfly flyger för SAS och har ATR 72-600 i sin flotta. Jag flög det mellan Köpenhamn och Landvetter nyligen. Lågt i tak, högljutt från propellrarna och ingen komfort. Olycksplanet var dock ATR 72-500. Flygplanstypen har haft problem med nedisning men verkar vara billig i drift, vilket lockar flygbolagen.

Högt och lågt om flygplanstypen:

https://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=263915
Citera
2024-08-09, 23:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Sök på ATR72 och icing.
Exempel: https://en.wikipedia.org/wiki/American_Eagle_Flight_4184
mja men efter vad jag förstått så var det pilot fel som orsakade 4184 att det sedan var is var inte orsaken till krashen utan efter vad jag förstått ska man ej flyga med autopilot i dessa förhållanden och det gjorde dom, men rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2024-08-09, 23:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Tur det iaf! Men stackars, stackars de ombord och deras anhöriga.

Vad är det som är udda med att ett flygplan störtar? Att något sker sällan betyder inte att det är udda.
Att en sionist skulle ha utfört detta låter tämligen långsökt, om du ursäktar.
Ja tänk den ombord sista sekunderna, alla förstod men ingen kunde göra något.
Citera
2024-08-09, 23:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Xfly flyger för SAS och har ATR 72-600 i sin flotta. Jag flög det mellan Köpenhamn och Landvetter nyligen. Lågt i tak, högljutt från propellrarna och ingen komfort. Olycksplanet var dock ATR 72-500. Flygplanstypen har haft problem med nedisning men verkar vara billig i drift, vilket lockar flygbolagen.

Högt och lågt om flygplanstypen:

https://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=263915

Har du sett några siffror på att just denna är sämre än andra propellerkärror?
Citera
2024-08-09, 23:43
Bannlyst
– Vi har dessutom att göra med Sveriges vanligaste inrikesflygplan

Säger en expert på Aftonbladet.
Kul nu vågar man flyga
Citera
2024-08-09, 23:57
Medlem
boorlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vahra

Kul nu vågar man flyga

Flugit inrikes Sverige med BRA, ATR 72-600 flertalet gånger.
Citera
2024-08-10, 00:02
Medlem
Jag skulle också vilja ha listan över passagerare. Tänk på att senaste olyckan dog en viss ledare för Wagnergruppen. Säger inte att det är så, men vi behöver vänta på all fakta.
Citera
2024-08-10, 00:04
Medlem
Mirrabelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boorly
Flugit inrikes Sverige med BRA, ATR 72-600 flertalet gånger.

Sverige har helt annat väder…
Citera
2024-08-10, 00:16
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturprofeten
Absolut, så kan det vara. Var mest ett försök att beskriva ljudet som jag uppfattade det. Frågan är ju vad som hände på c:a 16000ft. Enl FR24 så minskar fart och man stiger till runt 17000ft drygt.Sen börjar det snurra .

Ljudet är faktiskt konstigt och svårförklarat, speciellt frekvensen som låter ungefär som helikopterrotorblad, i storleksordningen 25/sekund. Skulle innebära orimligt lågt propellervarv.
Hörde det bara en gång innan med lågt ljud på mobilen, men efter att ha lyssnat med normal ljudnivå så…

Spinnen är mer en flatspinn än en normal spin. Som någon skrev innan, kan man ha fått reversering/Beta på ena motorn?
Det skulle förklara den flatspinnliknande karaktären på spinnen och möjligen propellerljudet också.
Får man ena motorn att reversera och hamnar i spinn går det nog inte komma ur spinnen om man inte får dragkraft i motorn eller flöjlar den.
Citera
2024-08-10, 00:24
Medlem
Det där med nedisning kan nog vara en bidragande faktor.

Den här rapporten är förvisso rätt ny, men gissar på att liknande förhållanden har rådit under dagen.
https://www.checkwx.com/weather/SDCO/sigmet
Citera
2024-08-10, 00:28
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vahra

Kul nu vågar man flyga
Det är väldigt sällan en kraschar.
Den här flygplanstypen är extremt vanlig. Finns runt 800-900 av dom.

Bara att ställa in ATR-72 på typ Fligtradar24 så ser du att det är hundra+ i luften samtidigt på dagtid. Såg ett 20-tal bara över UK, Irland & Kanalöarna och 8-10 över Kanarieöarna. Finnair hade 7-8 stycken över Finland. När jag kollade i eftermiddags. Sånna här flyger varje dag med Braathens till typ Ängelholm, Visby o.s.v.

Verkar ha varit 13 krascher med minst 1 död. 5 senaste 10 åren.

Det finns betydligt vanligare sätt att dö på.

https://asn.flightsafety.org/asndb/type/_AT72/1
Citera
2024-08-10, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Ljudet är faktiskt konstigt och svårförklarat, speciellt frekvensen som låter ungefär som helikopterrotorblad, i storleksordningen 25/sekund. Skulle innebära orimligt lågt propellervarv.
Hörde det bara en gång innan med lågt ljud på mobilen, men efter att ha lyssnat med normal ljudnivå så…

Spinnen är mer en flatspinn än en normal spin. Som någon skrev innan, kan man ha fått reversering/Beta på ena motorn?
Det skulle förklara den flatspinnliknande karaktären på spinnen och möjligen propellerljudet också.
Får man ena motorn att reversera och hamnar i spinn går det nog inte komma ur spinnen om man inte får dragkraft i motorn eller flöjlar den.

Vad menas med flatspinn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in