2024-08-07, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyHunter
Finns heller inga rapporter om att IgG4 orsakar cancer. Finns dock en sjukdom som ger förhöjda nivåer av IgG4 där vissa patienter utvecklar cancer. Men det finns ännu inga indikationer på att IgG4 orsakar cancer. Däremot finns det indikationer att man kan få svårare att vaccinera mot framtida virus.
Det borde dock inte vara ett problem för de som redan nu tycker alla vaccin är farliga och onda.

Så än idag finns det ingen koppling på IgG4 och cancer men man har som du nämner lite av sett olika immunoreaktioner och dessa är viktiga att förstå.

Just mRNA används ju för att utveckla vaccin mot cancer och det skulle man inte göra om man hade stark evidenc på koppling till cancer.

Var gärna skeptisk till vaccin men håll er till fakta, allt annat är bara farligt och orsakar fara för tredje person.

Tack för ett vettigt svar. Först dock: blanda inte in mig i ett "er", jag är inte en vaccinmotståndare, det jag försöker göra är att följa den ifrågasättande forskning som finns. Du minns kanske hur vaccinmotståndare utmålades som idioter kring Pandemrix/svininfluensavaccinet och hur ett antal hundra unga svenskar sedan fick narkolepsi, och du minns kanske hur detta fortfarande spelas ned trots att det är en realitet. Det behövs att diskussionen inte bara inbegriper medicinska reklampersoner utan även det som kallas djävulens advokat eller the tenth man rule. Som jag har skrivit tidigare: Om de studier jag hänvisar till har fel så blir ingen gladare än jag, om korrektamund0 har fel så blir ingen ledsnare än hon.

Precis som du skriver så är IgG4 ett möjligt problem för framtida vaccinationer och man kan lägga till att man har haft det problemet även med vaccinering mot malaria och HIV, med skillnaden att man inte har vaccinerat nästan hela världens befolkning med dessa. Precis som du skriver har ingen bevisat en koppling mellan högt IgG4 och cancer, och jag har själv undrat hur de studier som finns kan dra sådana generella kopplingar, men många har i tunga tidskrifter, som Nature, likväl pekat på att kopplingen kan finnas.

Det är också så att många har pekat på att frekvensen av cancer har gått upp, och visst är det "intressant" att det är okej för till exempel läkare och forskare att fundera över om det kan bero på lockdowns och färre läkarbesök, eller om det kan bero på Covid-19, men det är absolut förbjudet att ens tänka tanken att vaccinets spikprotein skulle kunna bidra. Tag till exempel Washington Post 6 juni 2024, jag citerar endast rubriken av copyrightskäl men hela artikeln är intressant:
‘Unusual’ cancers emerged after the pandemic. Doctors ask if covid is to blame. https://www.washingtonpost.com/health/2024/06/06/covid-cancer-increase-link/
Möjliga kopplingar mellan vaccinet och cancer har setts i studier, till exempel denna 2023 från EXCLI Journal (Impact Factor 4), "Bell’s palsy or an aggressive infiltrating basaloid carcinoma post-mRNA
vaccination for COVID-19? A case report and review of the literature":
We report on an aggressive, infiltrating, metastatic, and ultimately lethal basaloid type of carcinoma arising shortly after an mRNA vaccination for COVID-19. The wife of the patient, since deceased, gave the consent for publishing the case. The malignancy was of cutaneous origin and the case showed symptoms consistent with Bell's palsy and trigeminal neuralgia beginning four days post-vaccination (right side head temporal pain). The temporal pain was suggestive for inflammation and impairment of T cell immune activation. (...) In this study we describe all aspects of this case and discuss possible causal links between the rapid emergence of this metastatic cancer and mRNA vaccination. We place this within the context of multiple immune impairments potentially related to the mRNA injections that would be expected to potentiate more aggressive presentation and progression of cancer. The type of malignancy we describe suggests a population risk for occurrence of a large variety of relatively common basaloid phenotype cancer cells, which may have the potential for metastatic disease. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37927346/
Kommer även ständigt studier om möjliga kopplingar mellan Covid-19 och cancer. Men lägg märke till att samhället inte fryser ut dessa forskare trots att heller inte den kopplingen bevisats (https://journals.lww.com/md-journal/fulltext/2024/08020/investigation_of_the_relationship_between_covid_19 .38.aspx).

Vi har också en överdödlighet som ingen kan förklara (det är dock tillåtet att spekulera kring alla möjliga orsaker utom vaccinet). BMJ 3 juni 2024:
Conclusions Excess mortality has remained high in the Western World for three consecutive years, despite the implementation of containment measures and COVID-19 vaccines. This raises serious concerns. Government leaders and policymakers need to thoroughly investigate underlying causes of persistent excess mortality. https://bmjpublichealth.bmj.com/content/2/1/e000282
Lägg märke till att din vapendragare korrektamund0 tvärtom har påpekat i Covidtråden att fler inte dör nu än före pandemin. Det stämmer inte med forskningen.

Av erfarenhet vet vi ju också att politiska handlingar har mörkats tidigare. Svenska Dagbladet visade till exempel hur svenska regeringen faktiskt försökte förstöra tsunamibanden (till exempel https://www.svd.se/a/47ab9535-363b-3d49-9cdc-5ac1efdc3f7b/regeringen-backar-om-tsunamibanden). Inom medicin kan vi tänka på hur blodskandalen i UK mörkades i ett halvt sekel av flera regeringar varvid de som drabbats (30.000 personer och förstås deras anhöriga) utmålades som idioter och först 2024 fick de upprättelse, som The Guardian skriver om 20 maj 2024:
UK infected blood scandal made worse by ‘chilling’ cover-up, inquiry finds. https://www.theguardian.com/uk-news/article/2024/may/20/infected-blood-scandal-cover-up-inquiry-concludes
Det betyder inte att det finns nån mörkning nu, men det betyder att man ska akta sig för att polarisera genom att måla upp skeptiska eller kritiska personer som idioter. Att anklaga människor med mindre makt för "konspirationsteorier" skulle ju kunna ses som ett våldsmedel som makten använder. För det är ju aldrig de styrande som anses ha "konspirationsteorier", av någon märklig anledning.

Man kan notera att de som utmålas som "antivaxxare" ofta står med sitt eget namn, och då utsätts för förföljelse, medan det däremot inte finns någon "vaccin-reklamare" som står med sitt namn. Istället bedriver dessa ofta en form av förföljelse med hjälp av anonyma konton på nätet, anonyma "Fact checks" och liknande. Du kan lita på att om någon av skeptikernas/kritikernas kritik visar sig sann så kommer dessa "fact checkers" och anonyma korrektamund0s att vara som bortblåsta med vinden.

Men jag har en annan fråga till dig: Vad tror du själv att de förhöjda nivåerna av IgG4 efter Covid-mRNA-vaccination kan bero på? (Brogna et al uppmätte spikproteinfragment från vaccinet 6 månader efter vaccination,https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37650258/)

Som du själv påpekade kan dessa IgG4-nivåer få negativa effekter på kommande vaccination, och effekten av vaccinet har ju sjunkit stadigt (för korrektamund0 är däremot de förhöljda IgG4-nivåerna inga som helst problem eller konstigheter, vilket kan vara okej för en reklamare att säga men forskningen håller inte med henne här heller).
Citera
2024-08-07, 14:50
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Lägg märke till att din vapendragare korrektamund0 tvärtom har påpekat i Covidtråden att fler inte dör nu än före pandemin. Det stämmer inte med forskningen.
Till skillnad mot lilla antivaxxar-patrasket har jag för vana att ALLTID infoga referenser till statistik i de fall jag hänvisar till någon. I motsats till lilla antivaxxar-patrasket som hasplar ur sig påståenden till höger och vänster utan någon referens alls. Med det sagt:

Infoga gärna en referens eller ett citat när du påstår att någon sagt eller påstått något - så slipper du framstå som en substanslös antivaxxar-patraskare. I alla avseenden bör du sluta ljuga och hitta på vad andra sagt

Herregud...
Citera
2024-08-07, 15:12
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Tack för ett vettigt svar. Först dock: blanda inte in mig i ett "er", jag är inte en vaccinmotståndare, det jag försöker göra är att följa den ifrågasättande forskning som finns. Du minns kanske hur vaccinmotståndare utmålades som idioter kring Pandemrix/svininfluensavaccinet och hur ett antal hundra unga svenskar sedan fick narkolepsi, och du minns kanske hur detta fortfarande spelas ned trots att det är en realitet. Det behövs att diskussionen inte bara inbegriper medicinska reklampersoner utan även det som kallas djävulens advokat eller the tenth man rule. Som jag har skrivit tidigare: Om de studier jag hänvisar till har fel så blir ingen gladare än jag, om korrektamund0 har fel så blir ingen ledsnare än hon.

Precis som du skriver så är IgG4 ett möjligt problem för framtida vaccinationer och man kan lägga till att man har haft det problemet även med vaccinering mot malaria och HIV, med skillnaden att man inte har vaccinerat nästan hela världens befolkning med dessa. Precis som du skriver har ingen bevisat en koppling mellan högt IgG4 och cancer, och jag har själv undrat hur de studier som finns kan dra sådana generella kopplingar, men många har i tunga tidskrifter, som Nature, likväl pekat på att kopplingen kan finnas.

Det är också så att många har pekat på att frekvensen av cancer har gått upp, och visst är det "intressant" att det är okej för till exempel läkare och forskare att fundera över om det kan bero på lockdowns och färre läkarbesök, eller om det kan bero på Covid-19, men det är absolut förbjudet att ens tänka tanken att vaccinets spikprotein skulle kunna bidra. Tag till exempel Washington Post 6 juni 2024, jag citerar endast rubriken av copyrightskäl men hela artikeln är intressant:
‘Unusual’ cancers emerged after the pandemic. Doctors ask if covid is to blame. https://www.washingtonpost.com/health/2024/06/06/covid-cancer-increase-link/
Möjliga kopplingar mellan vaccinet och cancer har setts i studier, till exempel denna 2023 från EXCLI Journal (Impact Factor 4), "Bell’s palsy or an aggressive infiltrating basaloid carcinoma post-mRNA
We report on an aggressive, infiltrating, metastatic, and ultimately lethal basaloid type of carcinoma arising shortly after an mRNA vaccination for COVID-19. The wife of the patient, since deceased, gave the consent for publishing the case. The malignancy was of cutaneous origin and the case showed symptoms consistent with Bell's palsy and trigeminal neuralgia beginning four days post-vaccination (right side head temporal pain). The temporal pain was suggestive for inflammation and impairment of T cell immune activation. (...) In this study we describe all aspects of this case and discuss possible causal links between the rapid emergence of this metastatic cancer and mRNA vaccination. We place this within the context of multiple immune impairments potentially related to the mRNA injections that would be expected to potentiate more aggressive presentation and progression of cancer. The type of malignancy we describe suggests a population risk for occurrence of a large variety of relatively common basaloid phenotype cancer cells, which may have the potential for metastatic disease. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37927346/
Kommer även ständigt studier om möjliga kopplingar mellan Covid-19 och cancer. Men lägg märke till att samhället inte fryser ut dessa forskare trots att heller inte den kopplingen bevisats (https://journals.lww.com/md-journal/fulltext/2024/08020/investigation_of_the_relationship_between_covid_19 .38.aspx).

Vi har också en överdödlighet som ingen kan förklara (det är dock tillåtet att spekulera kring alla möjliga orsaker utom vaccinet). BMJ 3 juni 2024:
Conclusions Excess mortality has remained high in the Western World for three consecutive years, despite the implementation of containment measures and COVID-19 vaccines. This raises serious concerns. Government leaders and policymakers need to thoroughly investigate underlying causes of persistent excess mortality. https://bmjpublichealth.bmj.com/content/2/1/e000282

Av erfarenhet vet vi ju också att politiska handlingar har mörkats tidigare. Svenska Dagbladet visade till exempel hur svenska regeringen faktiskt försökte förstöra tsunamibanden (till exempel https://www.svd.se/a/47ab9535-363b-3d49-9cdc-5ac1efdc3f7b/regeringen-backar-om-tsunamibanden). Inom medicin kan vi tänka på hur blodskandalen i UK mörkades i ett halvt sekel av flera regeringar varvid de som drabbats (30.000 personer och förstås deras anhöriga) utmålades som idioter och först 2024 fick de upprättelse, som The Guardian skriver om 20 maj 2024:
UK infected blood scandal made worse by ‘chilling’ cover-up, inquiry finds. https://www.theguardian.com/uk-news/article/2024/may/20/infected-blood-scandal-cover-up-inquiry-concludes
Det betyder inte att det finns nån mörkning nu, men det betyder att man ska akta sig för att polarisera genom att måla upp skeptiska eller kritiska personer som idioter. Att anklaga människor med mindre makt för "konspirationsteorier" skulle ju kunna ses som ett våldsmedel som makten använder. För det är ju aldrig de styrande som anses ha "konspirationsteorier", av någon märklig anledning.

Man kan notera att de som utmålas som "antivaxxare" ofta står med sitt eget namn, och då utsätts för förföljelse, medan det däremot inte finns någon "vaccin-reklamare" som står med sitt namn. Istället bedriver dessa ofta en form av förföljelse med hjälp av anonyma konton på nätet, anonyma "Fact checks" och liknande. Du kan lita på att om någon av skeptikernas/kritikernas kritik visar sig sann så kommer dessa "fact checkers" och anonyma korrektamund0s att vara som bortblåsta med vinden.

Men jag har en annan fråga till dig: Vad tror du själv att de förhöjda nivåerna av IgG4 efter Covid-mRNA-vaccination kan bero på? (Brogna et al uppmätte spikproteinfragment från vaccinet 6 månader efter vaccination,https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37650258/)

Som du själv påpekade kan dessa IgG4-nivåer få negativa effekter på kommande vaccination, och effekten av vaccinet har ju sjunkit stadigt (för korrektamund0 är däremot de förhöljda IgG4-nivåerna inga som helst problem eller konstigheter, vilket kan vara okej för en reklamare att säga men forskningen håller inte med henne här heller).

Effekten av vaccinet har inte sjunkit utan viruset har muterat, det är vad som hänt.
Överdödlighet mäter alla orsaker, kan ju vara bra att hålla i minnet.
Överdödligheten började 2020, gick ner 2021-2022 men ligger fortfarande kvar på en hög nivå.
Så som du vill spekulera så kan man ju då tänka sig att det är alarmisterna som skrämt folk att inte vaccinera sig eftersom överdödligheten faktiskt gick ner när vaccinationerna kom igång på allvar i Sverige.
Att köra med skrämselpropaganda för att man själv inte vill vaccinera sig är ett feltänkt och vill man bli seriöst tagen så av håller man sig från sådant.

Varför skulle forskarvärlden frysa ut någon som lägger fram en potentiell koppling till cancer? Det är dock endast ett fall som de tar upp där och man vet ju att infektionen kan skapa rejäl oreda i kroppen under extremt lång tid efter. Men till idag har vi inga indikationer att vaccinen orsakar det som påstås, vi har en extrem mängd på Flashback som sprider rykten däremot och försvarar dem med mer osanning.

Helt ok att inte vilja/våga vaccinera sig men förkastligt att spy ut sin oro med skitfilmer osv.

Du undra vad som orsakar IgG4 nivåerna, om du kan något om immunsystemet så vet du hur vaccin fungerar. Vaccin är konstruerade att starkt aktivera immunsystemet och vissa har genetik som då kickar igång rejält, tillfälligt höga IgG4 nivåer är inte skadligt. Men som med extremt mycket så kommer det forskas vidare.

Tycker nog inte vaccin-kritikerna står med sina egna namn, de som gör det gör det för att parasitera på en konspiration. Kolla igenom vilka som är mest högljudda på Flashback om diverse alarm, de står inte direkt med sina egna namn. Då hade de inte vågat hota folk till livet på Flashback. Forskare som inte funnit koppling till cancer och vaccin står klart och tydligt med namn i rapporten.

Svar nog?
Citera
2024-08-07, 15:13
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:

Allvarligt, vad är det för mental rubbning du lider av? Antingen är du gravt mentalsjuk alternativt trollar du. Det lutar åt det första alternativet, skulle jag säga.

Det är uppenbart för de flesta att du har noll vetenskaplig bakgrund. Du är inte kapabel att hantera information som inte stämmer med din verklighetsbild och får ideligen för dig att någon som påpekar bristerna i dina argument per automatik har en motsatt åsikt. Du är helt enkelt vetenskapligt illiterat.

Ett av dina favoritargument är att IgG4 skulle ha cencerogena funktioner som skapar Turbocancer. Du verkar uppriktigt sagt sitta och runka hela dagarna till "forskningsrapporter" som pumpas ut av vaccinmotståndare sem sedan avsiktligen feltolkad av antivaxxar-patrask för att få det låta som "det är BEVISAT att IgG4 orsakar turbocancer. Du är så ointelligent att du går på hela skiten. Och vad värre är, när någon påpekar för dig att det i själva verket inte alls finns något bevis för att IgG4 orsakar turbocancer så tolkar du det svaret som "DIN ÅSIKT ÄR ATT IgG4 INTE ORSAKAR TURBOCANCER!!". Nej, det är inte min åsikt, min åsikt är att de "forskningsrapporter" som du ideligen hänvisar till inte visar att IgG4 orsakar turbocancer.

Det här är ett återkommande problem med ointelligenta antivaxxar-patraskare . Hänvisningar till att tester visar att COVID-vaccin minskar smittspridningen tolkas som:
DU VILL TVÅNGSVACCINERA SMÅ BARN! (nej, lilla dumhuvudet, jag menar inte att DU skrivit exakt så). Antivaxxar-patrask kan helt enkelt inte läsa.

Nu går DU till och med så långt som att öppet påstå att om IgG4 skulle visa sig orsaka cancer "så kommer dessa "fact checkers" och anonyma korrektamund0s att vara som bortblåsta med vinden"?

Jag tar det igen så att även en treåring, en idiot och för all del lilla dumhuvudet också skall ha en chans att förstå:
Nej, det finns inga bevis för att IgG4 orsakar turbocancer. Det betyder inte att IgG4 INTE orsakar turbocancer. Det betyder att det inte finns något bevis för det. Förstår lilla dumhuvudet?

Allvarligt, ta dig en rejäl funderare på hur du skall hantera dina antivaxxar-pastraskerier på FB. Nej, jag kommer inte vara som bortblåst om det skulle visa sig att IgG4 orsakar turbocancer, men just nu finns det inga bevis för att så är fallet. Det finns inte ens bevis för att "Turbocancer" öht existerar.

Herregud...
Senast redigerad av korrektamund0 2024-08-07 kl. 15:16.
Citera
2024-08-07, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det är närmast komiskt att se hur ett par skribenter kämpar frenetiskt för att hålla tanken på en global medicinskt katastrof vid liv. I det frenetiska arbetet ingår att misstänkliggöra vaccin för precis allt.

Om jag inte missminner mig totalt inleddes antivaccinrörelsens arbete redan innan vaccinet börjat användas och det första man påstod var att själva avsikten med vaccinet skulle göra kvinnor sterila

I vanlig ordning kommer antivaxxarna inte med något nytt, de återanvänder istället samma skit om och om igen och nu fyra år senare har vi antivaxxar-patrask som frenetiskt försöker hålla tanken på en steril befolkning vid liv genom att helt enkelt hävda att befolkningen minskar - och om siffrorna visar att så inte alls är fallet så är siffrorna manipulerade eller forskningen ägd av Bill Gates.

Vi har att göra med en grupp människor som är så kapitalt hjärntvättade och mentalt sjuka att den enda jämförelsen landar vid religiösa sekter i stil med Peoples Temple Agricultural Project (Jonestown).
https://en.wikipedia.org/wiki/Jonestown

Frågan är om det öht går att avprogrammera dessa stackars vilsna människor.

"– Men barnafödandet hade redan börjat gå ner under 2022. Jämför vi januari–september 2023 med genomsnittet under motsvarande period de senaste tio åren så har antalet födda barn minskat med över 12 procent i år, säger Lovisa Sköld."

https://www.scb.se/pressmeddelande/barnafodandet-sjunker--lagsta-pa-over-50-ar/

Bill Gates har sagt att han vill minska världens befolkning med 10-15 %.
Citera
2024-08-07, 17:11
Medlem
Tack för ditt svar, som också var bra, men jag vill påstå att du samtidigt fortfarande tjatar om antivaxxare, det får du gärna göra, men jag är inte en antivaxxare, utan månfaldigt mRNA-vaccinerad, så din fixering vid antivaxxare får du gärna ta med sådana.

Du skrev tidigare:

Citat:
Men det finns ännu inga indikationer på att IgG4 orsakar cancer. Däremot finns det indikationer att man kan få svårare att vaccinera mot framtida virus.

Och du svarade nu, jag citerar en stor del av ditt svar eftersom jag tycker att det var seriöst av dig att erkänna att överdödligheten finns, och du har givetvis helt rätt i att alla rykten som går kan vara negativa, och som du säger sjönk överdödligheten och steg sedan och människors ökande ovilja att vaccinera sig är en viktig sak att också diskutera. Du vet kanske också att överdödligheten i Sverige 2020 också berodde på att gamla personer gavs morfin utan att få träffa läkare (observera att jag inte spelar ner Covid-19:s farlighet, jag har varnat för viruset i de flesta av mina poster och vet hur det påverkar hela kroppen). Jag fetar det du skrev om IgG4 eftersom jag tänkte stanna upp vid det:

Citat:
Effekten av vaccinet har inte sjunkit utan viruset har muterat, det är vad som hänt.
Överdödlighet mäter alla orsaker, kan ju vara bra att hålla i minnet.
Överdödligheten började 2020, gick ner 2021-2022 men ligger fortfarande kvar på en hög nivå.
Så som du vill spekulera så kan man ju då tänka sig att det är alarmisterna som skrämt folk att inte vaccinera sig eftersom överdödligheten faktiskt gick ner när vaccinationerna kom igång på allvar i Sverige. (...)

Helt ok att inte vilja/våga vaccinera sig men förkastligt att spy ut sin oro med skitfilmer osv.

Du undra vad som orsakar IgG4 nivåerna, om du kan något om immunsystemet så vet du hur vaccin fungerar. Vaccin är konstruerade att starkt aktivera immunsystemet och vissa har genetik som då kickar igång rejält, tillfälligt höga IgG4 nivåer är inte skadligt. Men som med extremt mycket så kommer det forskas vidare.

Tycker nog inte vaccin-kritikerna står med sina egna namn, de som gör det gör det för att parasitera på en konspiration. Kolla igenom vilka som är mest högljudda på Flashback om diverse alarm, de står inte direkt med sina egna namn. Då hade de inte vågat hota folk till livet på Flashback. Forskare som inte funnit koppling till cancer och vaccin står klart och tydligt med namn i rapporten.

Svar nog?

I ditt första svar skrev du att man kan få svårare att vaccinera mot virus i framtiden på grund av dessa IgG4-nivåer, men i ditt andra svar lämnar du det en aning och talar om att "tillfälligt höga IgG4 nivåer är inte skadligt". Men om tillfälliga sådana nivåer inte är skadliga så är det väl inget problem med framtida virus-vaccinationer? Och vad menar du för resten med "tillfälliga"?

I The Pediatric Infectious Disease Journal 30 juli 2024 redovisas en studie av vaccinering av barn 5-11 år med Pfizers mRNA-vaccin. Det är för övrigt tillåtet att citera precis hela artikeln om jag skulle vilja och anger källan eftersom den lyder under Creative Commons CC-BY-NC-ND (se Permissions bredvid artikeln), men jag citerar nu endast deras slutsats:
In summary, we report on increased spike-specific IgG4 levels in children 1 year after BNT162b2 vaccination, such as the effect observed in adults. While our study does not allow to predict effects on population level due to the small cohort size, it gives insight into the longitudinal dynamics of the spike-specific IgG subclass composition in children. IgG4 responses should gain more attention in health and disease, especially in the context of mRNA vaccination. Understanding the unusual mechanism triggering IgG4 production is crucial, as more mRNA vaccines are currently under development and could hit the global market soon. https://journals.lww.com/pidj/fulltext/9900/delayed_induction_of_noninflammatory_sars_cov_2.95 9.aspx
De fann att IgG4-nivåerna var låga 5 veckor efter andra vaccinationen men sedan steg och var höga ett år efter. Är IgG4 som stiger och är höga ett år efter vaccination en "tillfällig" och ofarlig effekt enligt dig, som du anser att föräldrar till barn i dagsläget kan strunta i?
Senast redigerad av Lamento 2024-08-07 kl. 17:13.
Citera
2024-08-07, 17:24
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"– Men barnafödandet hade redan börjat gå ner under 2022. Jämför vi januari–september 2023 med genomsnittet under motsvarande period de senaste tio åren så har antalet födda barn minskat med över 12 procent i år, säger Lovisa Sköld."

https://www.scb.se/pressmeddelande/barnafodandet-sjunker--lagsta-pa-over-50-ar/
Barnafödandet har minskat i 15 år. Och nu menar du att det är någon form av sensation att det minskar även i år? "Det måste vara vaxxxxiiiiiiin, alaaaaarm", alaaaaaarm!!!!" Pajas.

Om vi gör så här då (eftersom du inte klarar av att räkna själv). Här är SCBs summering av fertiliteten:

https://www.scb.se/en/finding-statistics/statistics-by-subject-area/population/population-composition/population-statistics/pong/tables-and-graphs/births-and-deaths/age-specific-fertility-rates-1751---2023/

Och klarar du inte av att räkna ut fertiliteten och den årliga minskningen själv (det gör du antagligen inte), så har jag gjort det här:
Kod:
År	Fertility	Change
1912	3,438.5		-1.4%
1913	3,323.5		-3.5%
1914	3,258.5		-2.0%
1915	3,061.5		-6.4%
1916	2,988.5		-2.4%
1917	2,922.5		-2.3%
1918	2,833.5		-3.1%
1919	2,731.0		-3.8%
1920	3,224.5		15.3%
1921	2,932.0	       -10.0%
1922	2,655.5	       -10.4%
1923	2,549.5		-4.2%
1924	2,427.0		-5.0%
1925	2,335.0		-3.9%
1926	2,218.0		-5.3%
1927	2,106.5		-5.3%
1928	2,082.0		-1.2%
1929	1,950.0		-6.8%
1930	2,005.5		 2.8%
1931	1,875.5		-6.9%
1932	1,829.5		-2.5%
1933	1,716.5		-6.6%
1934	1,704.0		-0.7%
1935	1,702.0		-0.1%
1936	1,753.0		 2.9%
1937	1,773.0		 1.1%
1938	1,835.0		 3.4%
1939	1,897.0		 3.3%
1940	1,862.0		-1.9%
1941	1,920.5		 3.0%
1942	2,189.5		12.3%
1943	2,413.0		 9.3%
1944	2,610.0		 7.5%
1945	2,629.5		 0.7%
1946	2,577.5		-2.0%
1947	2,510.5		-2.7%
1948	2,480.5		-1.2%
1949	2,397.5		-3.5%
1950	2,306.5		-3.9%
1951	2,221.0		-3.8%
1952	2,241.0		 0.9%
1953	2,264.0		 1.0%
1954	2,184.5		-3.6%
1955	2,245.5		 2.7%
1956	2,280.5		 1.5%
1957	2,274.0		-0.3%
1958	2,244.0		-1.3%
1959	2,227.5		-0.7%
1960	2,172.0		-2.6%
1961	2,212.5		 1.8%
1962	2,246.0		 1.5%
1963	2,327.0		 3.5%
1964	2,474.0		 5.9%
1965	2,413.5		-2.5%
1966	2,367.0		-2.0%
1967	2,280.0		-3.8%
1968	2,086.0		-9.3%
1969	1,942.0		-7.4%
1970	1,937.5		-0.2%
1971	1,977.5		 2.0%
1972	1,926.5		-2.6%
1973	1,879.5		-2.5%
1974	1,887.5		 0.4%
1975	1,779.0		-6.1%
1976	1,688.0		-5.4%
1977	1,648.0		-2.4%
1978	1,600.5		-3.0%
1979	1,657.5		 3.4%
1980	1,678.5		 1.3%
1981	1,632.5		-2.8%
1982	1,617.5		-0.9%
1983	1,609.5		-0.5%
1984	1,652.0		 2.6%
1985	1,733.0		 4.7%
1986	1,793.5		 3.4%
1987	1,838.0		 2.4%
1988	1,960.5		 6.2%
1989	2,016.5		 2.8%
1990	2,136.5		 5.6%
1991	2,117.0		-0.9%
1992	2,089.5		-1.3%
1993	1,996.5		-4.7%
1994	1,889.5		-5.7%
1995	1,738.0		-8.7%
1996	1,606.0		-8.2%
1997	1,532.0		-4.8%
1998	1,510.9		-1.4%
1999	1,503.2		-0.5%
2000	1,547.4		 2.9%
2001	1,570.0		 1.4%
2002	1,653.1		 5.0%
2003	1,717.3		 3.7%
2004	1,751.9		 2.0%
2005	1,769.1		 1.0%
2006	1,853.7		 4.6%
2007	1,879.1		 1.4%
2008	1,906.8		 1.5%
2009	1,935.4		 1.5%
2010	1,984.9		 2.5%
2011	1,901.3		-4.4%
2012	1,905.5		 0.2%
2013	1,888.3		-0.9%
2014	1,880.6		-0.4%
2015	1,848.7		-1.7%
2016	1,853.4		 0.3%
2017	1,778.8		-4.2%
2018	1,751.5		-1.6%
2019	1,704.6		-2.7%
2020	1,663.9		-2.5%
2021	1,668.9		 0.3%
2022	1,520.9		-9.7%
2023	1,449.3		-4.9%

https://www.scb.se/en/finding-statistics/statistics-by-subject-area/population/population-composition/population-statistics/pong/tables-and-graphs/births-and-deaths/age-specific-fertility-rates-1751---2023/

Citat:
Bill Gates har sagt att han vill minska världens befolkning med 10-15 %.
Nej. Och med tanke på att du redan fått saken förklarat för dig ett tjugotal gånger kan man direkt säga att du avsiktligen väljer att ljuga och desinformera. Bill Gates har aldrig sagt att han vill minska världens befolkning.

Citat:
Bill Gates har aldrig påstått något dylikt. Suck...
Det Bill Gates har påstått är att om vi är duktiga på att tillhandahålla vaccin, sjukvård och utbildning i konsten att använda preventivmedel så kan vi minska befolkningsÖKNINGEN med 10-15%. Den metoden har vi använt i t.ex. Afrika de senaste 60-70 åren och det har gjort att de inte längre behöver föda fram 6-7 barn per kvinna. Fertiliteten i Afrika låg på 6.7 barn per kvinna 1970 och idag är den 4.1 barn per kvinna.

Vad Bill Gates talar om är att minska befolkningsökningen ytterligare genom att vara ÄNNU bättre på att vaccinera och utbilda i konsten att knulla med kondom. Resultatet är då att koldioxidutsläppen minskar (eftersom varje person orsakar mer koldioxid), och det är DET Bill Gates talar om när han nämner minskning av befolkningsÖKNINGEN.
Senast redigerad av korrektamund0 2024-08-07 kl. 17:28.
Citera
2024-08-07, 17:28
Medlem
Citat:

Det här epitet anti-vaxxare är efterblivet.

Varje vaccin måste stå egna ben.

Jag tror att det sker en enorm övervaccinering. I USA ges 70+ vacciner. Om man ger så många vacciner så gör de nog mer skada än nytta, men vissa vacciner kan absolut ge en positiv nettoeffekt.

Men för luftburna, snabbt muterande virus med låg dödlighet är vacciner eller mRNA-injektioner sannolikt fel väg att gå.
Senast redigerad av borskungen 2024-08-07 kl. 17:32.
Citera
2024-08-07, 17:39
Medlem
Citat:
Barnafödandet har minskat i 15 år. Och nu menar du att det är någon form av sensation att det minskar även i år? "Det måste vara vaxxxxiiiiiiin, alaaaaarm", alaaaaaarm!!!!" Pajas.

Om vi gör så här då (eftersom du inte klarar av att räkna själv). Här är SCBs summering av fertiliteten:

Och klarar du inte av att räkna ut fertiliteten och den årliga minskningen själv (det gör du antagligen inte), så har jag gjort det här:
Kod:
År	Fertility	Change
1912	3,438.5		-1.4%
1913	3,323.5		-3.5%
1914	3,258.5		-2.0%
1915	3,061.5		-6.4%
1916	2,988.5		-2.4%
1917	2,922.5		-2.3%
1918	2,833.5		-3.1%
1919	2,731.0		-3.8%
1920	3,224.5		15.3%
1921	2,932.0	       -10.0%
1922	2,655.5	       -10.4%
1923	2,549.5		-4.2%
1924	2,427.0		-5.0%
1925	2,335.0		-3.9%
1926	2,218.0		-5.3%
1927	2,106.5		-5.3%
1928	2,082.0		-1.2%
1929	1,950.0		-6.8%
1930	2,005.5		 2.8%
1931	1,875.5		-6.9%
1932	1,829.5		-2.5%
1933	1,716.5		-6.6%
1934	1,704.0		-0.7%
1935	1,702.0		-0.1%
1936	1,753.0		 2.9%
1937	1,773.0		 1.1%
1938	1,835.0		 3.4%
1939	1,897.0		 3.3%
1940	1,862.0		-1.9%
1941	1,920.5		 3.0%
1942	2,189.5		12.3%
1943	2,413.0		 9.3%
1944	2,610.0		 7.5%
1945	2,629.5		 0.7%
1946	2,577.5		-2.0%
1947	2,510.5		-2.7%
1948	2,480.5		-1.2%
1949	2,397.5		-3.5%
1950	2,306.5		-3.9%
1951	2,221.0		-3.8%
1952	2,241.0		 0.9%
1953	2,264.0		 1.0%
1954	2,184.5		-3.6%
1955	2,245.5		 2.7%
1956	2,280.5		 1.5%
1957	2,274.0		-0.3%
1958	2,244.0		-1.3%
1959	2,227.5		-0.7%
1960	2,172.0		-2.6%
1961	2,212.5		 1.8%
1962	2,246.0		 1.5%
1963	2,327.0		 3.5%
1964	2,474.0		 5.9%
1965	2,413.5		-2.5%
1966	2,367.0		-2.0%
1967	2,280.0		-3.8%
1968	2,086.0		-9.3%
1969	1,942.0		-7.4%
1970	1,937.5		-0.2%
1971	1,977.5		 2.0%
1972	1,926.5		-2.6%
1973	1,879.5		-2.5%
1974	1,887.5		 0.4%
1975	1,779.0		-6.1%
1976	1,688.0		-5.4%
1977	1,648.0		-2.4%
1978	1,600.5		-3.0%
1979	1,657.5		 3.4%
1980	1,678.5		 1.3%
1981	1,632.5		-2.8%
1982	1,617.5		-0.9%
1983	1,609.5		-0.5%
1984	1,652.0		 2.6%
1985	1,733.0		 4.7%
1986	1,793.5		 3.4%
1987	1,838.0		 2.4%
1988	1,960.5		 6.2%
1989	2,016.5		 2.8%
1990	2,136.5		 5.6%
1991	2,117.0		-0.9%
1992	2,089.5		-1.3%
1993	1,996.5		-4.7%
1994	1,889.5		-5.7%
1995	1,738.0		-8.7%
1996	1,606.0		-8.2%
1997	1,532.0		-4.8%
1998	1,510.9		-1.4%
1999	1,503.2		-0.5%
2000	1,547.4		 2.9%
2001	1,570.0		 1.4%
2002	1,653.1		 5.0%
2003	1,717.3		 3.7%
2004	1,751.9		 2.0%
2005	1,769.1		 1.0%
2006	1,853.7		 4.6%
2007	1,879.1		 1.4%
2008	1,906.8		 1.5%
2009	1,935.4		 1.5%
2010	1,984.9		 2.5%
2011	1,901.3		-4.4%
2012	1,905.5		 0.2%
2013	1,888.3		-0.9%
2014	1,880.6		-0.4%
2015	1,848.7		-1.7%
2016	1,853.4		 0.3%
2017	1,778.8		-4.2%
2018	1,751.5		-1.6%
2019	1,704.6		-2.7%
2020	1,663.9		-2.5%
2021	1,668.9		 0.3%
2022	1,520.9		-9.7%
2023	1,449.3		-4.9%

Nej. Och med tanke på att du redan fått saken förklarat för dig ett tjugotal gånger kan man direkt säga att du avsiktligen väljer att ljuga och desinformera. Bill Gates har aldrig sagt att han vill minska världens befolkning.

Nu försöker du blanda bort korten.

Det finns en långsiktig trend att svenska kvinnor föder allt färre barn. Det här beror på faktorer som feminism, längre utbildningstider etc.

Sedan har vi massiv invandring från tredje världen. Dessa kvinnor föder betydligt fler barn än etniska svenskor.

Det här är dock långsiktiga trender som inte kan förklara den katastrofala minskning i barnafödande som började ca 9 månader efter att man började massvaccinera kvinnor i fertil ålder.
Citera
2024-08-07, 17:49
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Nu försöker du blanda bort korten.

Det finns en långsiktig trend att svenska kvinnor föder allt färre barn. Det här beror på faktorer som feminism, längre utbildningstider etc.

Sedan har vi massiv invandring från tredje världen. Dessa kvinnor föder betydligt fler barn än etniska svenskor.

Det här är dock långsiktiga trender som inte kan förklara den katastrofala minskning i barnafödande som började ca 9 månader efter att man började massvaccinera kvinnor i fertil ålder.
Det är ingen katastrofal minskning, Jag begriper inte var du FÅR allt ifrån. Det finns hur mycket forskning och analyser som helst att läsa i ämnet. Jag fattar inte var du får ut av att att sitta här och spy ur dig det ena påhittet efter det andra? Komplett antivaxxar-patraskeri från början till slut.

Fertilitetsgraden påverkas av en myriad faktorer, inte minst ekonomiska och sociala. Ibland går det upp och ibland går det ner. Det här har jag förklarat för dig så många gånger nu att man tycker att slanten borde trillat ned.

Citat:
There are several factors such as lifestyle factors, an increase in sexually transmitted diseases, rise in obesity and environmental factors involved in urbanisation and urban lifestyle that are affecting fertility and have led to rise in male and female subfertility. In addition there are socio-economic factors that have led to women and couples delaying having children. Lack of affordable housing, flexible and part-time career posts for women and affordable and publicly funded (free) child care have contributed to the current low fertility/birth rates. Couples/women are delaying starting a family which has led to a true decline in their fertility levels due to ovarian ageing and related reasons leading to reduced chance of conception.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4255510/

"Vaxxxiiiiiiiin, vaxxxiiiiiin, alaaaaarm, alaaaaarm!!!"

Herregud...

PS:
Vi hade en liten pandemi 2020-2023. Du missade det? Det gjorde att folk förlorade jobbet, många blev sjuka. Undrar om det kan ha påverkat beslutet att vänta med att skaffa barn?
Citera
2024-08-07, 18:45
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Tack för ditt svar, som också var bra, men jag vill påstå att du samtidigt fortfarande tjatar om antivaxxare, det får du gärna göra, men jag är inte en antivaxxare, utan månfaldigt mRNA-vaccinerad, så din fixering vid antivaxxare får du gärna ta med sådana.

Du skrev tidigare:

Och du svarade nu, jag citerar en stor del av ditt svar eftersom jag tycker att det var seriöst av dig att erkänna att överdödligheten finns, och du har givetvis helt rätt i att alla rykten som går kan vara negativa, och som du säger sjönk överdödligheten och steg sedan och människors ökande ovilja att vaccinera sig är en viktig sak att också diskutera. Du vet kanske också att överdödligheten i Sverige 2020 också berodde på att gamla personer gavs morfin utan att få träffa läkare (observera att jag inte spelar ner Covid-19:s farlighet, jag har varnat för viruset i de flesta av mina poster och vet hur det påverkar hela kroppen). Jag fetar det du skrev om IgG4 eftersom jag tänkte stanna upp vid det:

I ditt första svar skrev du att man kan få svårare att vaccinera mot virus i framtiden på grund av dessa IgG4-nivåer, men i ditt andra svar lämnar du det en aning och talar om att "tillfälligt höga IgG4 nivåer är inte skadligt". Men om tillfälliga sådana nivåer inte är skadliga så är det väl inget problem med framtida virus-vaccinationer? Och vad menar du för resten med "tillfälliga"?

I The Pediatric Infectious Disease Journal 30 juli 2024 redovisas en studie av vaccinering av barn 5-11 år med Pfizers mRNA-vaccin. Det är för övrigt tillåtet att citera precis hela artikeln om jag skulle vilja och anger källan eftersom den lyder under Creative Commons CC-BY-NC-ND (se Permissions bredvid artikeln), men jag citerar nu endast deras slutsats:
In summary, we report on increased spike-specific IgG4 levels in children 1 year after BNT162b2 vaccination, such as the effect observed in adults. While our study does not allow to predict effects on population level due to the small cohort size, it gives insight into the longitudinal dynamics of the spike-specific IgG subclass composition in children. IgG4 responses should gain more attention in health and disease, especially in the context of mRNA vaccination. Understanding the unusual mechanism triggering IgG4 production is crucial, as more mRNA vaccines are currently under development and could hit the global market soon. https://journals.lww.com/pidj/fulltext/9900/delayed_induction_of_noninflammatory_sars_cov_2.95 9.aspx
De fann att IgG4-nivåerna var låga 5 veckor efter andra vaccinationen men sedan steg och var höga ett år efter. Är IgG4 som stiger och är höga ett år efter vaccination en "tillfällig" och ofarlig effekt enligt dig, som du anser att föräldrar till barn i dagsläget kan strunta i?

Det var vad rapporten många av er hänvisade till, finns dock inget tydligt att det kommer vara så.
Att tillfälligt ha höga nivåer är ett av kroppens försvarsmekanismer.
Vill du påstå att tillfälligt höga nivåer är skadliga så har kroppen ett problem i sig. Det är lite samma som högt blodtryck som normalt är ofarligt under kortare tid.
Citera
2024-08-10, 00:06
Medlem
Citat:
Det är ingen katastrofal minskning, Jag begriper inte var du FÅR allt ifrån. Det finns hur mycket forskning och analyser som helst att läsa i ämnet. Jag fattar inte var du får ut av att att sitta här och spy ur dig det ena påhittet efter det andra? Komplett antivaxxar-patraskeri från början till slut.

Fertilitetsgraden påverkas av en myriad faktorer, inte minst ekonomiska och sociala. Ibland går det upp och ibland går det ner. Det här har jag förklarat för dig så många gånger nu att man tycker att slanten borde trillat ned.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4255510/

"Vaxxxiiiiiiiin, vaxxxiiiiiin, alaaaaarm, alaaaaarm!!!"

Herregud...

PS:
Vi hade en liten pandemi 2020-2023. Du missade det? Det gjorde att folk förlorade jobbet, många blev sjuka. Undrar om det kan ha påverkat beslutet att vänta med att skaffa barn?

Jo, det är en katastrofal minskning i barnafödandet sedan man började covid-vaxxa. Demografer är förundrade över vad det beror på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in