2024-08-09, 20:12
Medlem
leachs avatar
Biden Administration Announces Additional Security Assistance for Ukraine
The capabilities in this announcement include:

Stinger missiles;
Ammunition for High Mobility Artillery Rocket Systems (HIMARS);
155mm and 105mm artillery ammunition;
Multi-mission radars;
Tube-launched, Optically tracked, Wire-guided (TOW) missiles;
Javelin and AT-4 anti-armor systems;
High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV) ambulances;
Small arms ammunition;
Demolitions equipment and munitions;
Equipment to protect critical national infrastructure; and
Spare parts, ancillary equipment, services, training, and transportation.
https://www.defense.gov/News/Releases/Release/Article/3868082/biden-administration-announces-additional-security-assistance-for-ukraine/
Citera
2024-08-09, 20:12
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Kul att se att Ukraina vunnit kriget nu. Bara för Ryssland att ge upp.
Vatniklogiken säger att tar du mark från motståndaren har du vunnit.

Visst får man även se det som en möjlig trendvändning. Det blir spännande de närmsta 2-3 veckorna.

Ja om AFU kan hålla den här marken, och utöka den med låt oss säga 2000%-ish och hålla även den,
så lär Ryssland antingen få ge upp, förhandla och byta tillbaka marken. Eller om de tar mark i sakta tempo och ryssarna inte lyckas göra försvarsbälten. Den här gången kan de inte minera på samma sätt.

Eller plocka fram kärnvapnen och skjuta dem på egen mark. Det kommer inte att orsaka en reaktion från Nato.

Så bortsett från kärnvapnen så gäller vatniklogiken, som nu också är vatpik-logiken.

Vi får även se om jag får bekräftelse på min oro om ukrainska soldater behandlar civila ryssar dåligt, eller om de är föredömliga samt låter västliga journalister vara på området inom några dagar för att visa att allt går rätt till.
Citera
2024-08-09, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Ifall du menar fake filmen med lastbilar och döda personer i äldre Ryska och Ukrainska uniformer så är det antagligen ett fotomontage eller så har de samlat ihop lite krigsfångar och skjutit dem för att göra lite tv av det.
1.1. Såg att någon i tråden teoretiserade om volframkulor i 1.2-2.0km/s, sådana har enorm antändnings och explosionseffekt. En människa som träffas av sådant blir det bara köttslamsor kvar av.

2. I övrigt så verkar Ryssland ha överhanden grovt i denna "repris" av slaget om Moskva, som sedan nedgraderades till slaget om Kursk 2.0 för att numera mest likna en replay av "slaget om Bastogne" med Ukraina i rollen som Hitler-Tyskland.
2.1. Givetvis är det Putin och Stavkan som håller i taktpinnen och de avser antagligen att även att ta några "priser" i den svenska äldre bemärkelsen.

3. Just nu är ställningen enligt Ryssland: “Since the beginning of hostilities in Kursk region, the enemy has lost up to 945 troops and 102 armored vehicles, including 12 tanks, 17 armored personnel carriers, six infantry fighting vehicles, 67 armored fighting vehicles, 12 motor vehicles, two Buk M1 self-propelled artillery systems, and three field artillery guns,” it added. Och det är ett ca. 12h gammalt budskap. https://www.southfront.press/battle-rages-in-russias-kursk-videos/

3.1. Kombinerat med realistiska bedömningar av anfallande styrkan har den lidit 50% förluster och har tydligen grävt ned sig, vilket som jag tidigare skrev direkt bevisar att Ukraina inte gjort sin hemläxa. Får man tro pro-Ukrainska propaganda uppgifter har Ryssland nedkämpat runt 20% av anfallande styrkan och fått den att börja gräva ned sig.
Nu är det ju redan många som kommenterat dina källor men att hänvisa till en nazistsite gör ju dina clowninlägg ännu roligare.

Du minns väl hur du hävdade att himarsrobotar är lätta att skjuta ner med luftvärn från 40-talet, eller att man har lika bra träffsäkerhet med 1800-talskanoner som med moderna vapen?

Dina inlägg är fulla med skit!
Citera
2024-08-09, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Visst får man även se det som en möjlig trendvändning. Det blir spännande de närmsta 2-3 veckorna.

Ja om AFU kan hålla den här marken, och utöka den med låt oss säga 2000%-ish och hålla även den,
så lär Ryssland antingen få ge upp, förhandla och byta tillbaka marken. Eller om de tar mark i sakta tempo och ryssarna inte lyckas göra försvarsbälten. Den här gången kan de inte minera på samma sätt.

Eller plocka fram kärnvapnen och skjuta dem på egen mark. Det kommer inte att orsaka en reaktion från Nato.

Så bortsett från kärnvapnen så gäller vatniklogiken, som nu också är vatpik-logiken.

Vi får även se om jag får bekräftelse på min oro om ukrainska soldater behandlar civila ryssar dåligt, eller om de är föredömliga samt låter västliga journalister vara på området inom några dagar för att visa att allt går rätt till.

Eler också sätter dom något kärnvapen inne i Ukraina på något köpcenter eller sjukhus!
Citera
2024-08-09, 20:28
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Den här operationen har nog omgetts med mycket "hysch-hysch", och i den närmaste framtiden blir det nog på samma sätt. Som jag ser det.., så vet man ju egentligen inte vad målet i slutändan är.

Så med det i bakhuvudet, så förväntar jag inte några västliga journalister på plats. Jag är inte så säker på heller att de vill fara dit, i värsta fall kan de bli tillfångatagna utav ryssarna (förutom att dö då), och få 15 år i sibirien för "spionage" eller något annat.

Putin har ju blivit mer och mer sur, det sista året.
Citera
2024-08-09, 20:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monken1
https://youtu.be/ic2SoyZJLK8?si=_d-5N3wkcwkGzCKq
Skabb-Olga

Hon var allvarlig och bekymrad, så har jag inte sett henne sedan nyheten om att Ukraina skulle få svenska radarflygplan. Generellt rapporterar rysk media mycket om detta; alla i hela Federationen vet i alla fall om det nu.
Citera
2024-08-09, 20:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Ryssland kan minera hur mycket som helst på eget territorium; samt bomba sina egna städer. De har inga hämningar.

Jag tror inte de släpper in några journalister på ett bra tag, situationen där är mycket osäker och farlig. Och hemlig.

Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Eler också sätter dom något kärnvapen inne i Ukraina på något köpcenter eller sjukhus!

Med kärnvapen utplånar de en mindre stad. Många sjukhus, köpcentra och hela stadsdelar med bostäder med en bomb.
Citera
2024-08-09, 20:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det rullar på än så länge.
https://x.com/WarMonitor3/status/1821958189501325805

Jag tycker de borde sätta upp Fria Rysslands flagga, inte Ukrainska. Utropa den självständiga, suveräna Folkrepubliken Kursk.
Citera
2024-08-09, 20:44
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tycker de borde sätta upp Fria Rysslands flagga, inte Ukrainska. Utropa den självständiga, suveräna Folkrepubliken Kursk.

Mja, Kursk oblast är ju en gammal del av Ukraina, det var väl Nikita Chrustjov som gjorde om kartan på 50-talet, det betydde ju inget då men idag så är det kanske viktigare.
Citera
2024-08-09, 20:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
En liten tanke som dök upp i huvudet nu . Om Ukraina tagit Sudzha har de tagit kontroll över LNG terminalen också ? Detta kan ju sätta lite press på lite motsträviga och osolidariska medlemmar i EU/Nato . Olyckor händer så lätt i krigszoner ( Det hela ser ju lite bättre ut för Ukraina om Ryssland själva i sin iver råkar skada transiteringen av gas )

Ja de verkar ha kontroll över den gasanläggningen. Rent tekniskt tror jag inte det är LNG för det är flytande för att transporteras på båtar. Denna gas strömmar nog bara fram i gasform genom ledningarna.
https://x.com/wartranslated/status/1821949619216990321
Citera
2024-08-09, 20:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, Kursk oblast är ju en gammal del av Ukraina, det var väl Nikita Chrustjov som gjorde om kartan på 50-talet, det betydde ju inget då men idag så är det kanske viktigare.

Men politiskt är det bättre med en alternativ regim och regering mot Moskva, än bara ockuperat område.
Citera
2024-08-09, 20:50
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men politiskt är det bättre med en alternativ regim och regering mot Moskva, än bara ockuperat område.

Absolut men vi vet ju inte var det här slutar, tar Ukraina mer av Kursk oblast öppnas ju ett gyllene förhandlingsläge.

Vi får se vad framtiden har i sitt sköte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in