2024-08-09, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead660
Tillstånd krävs om man säljer hundar från 3 eller fler kullar per år.

Eller säljer mer än 3 hundar från annan uppfödning. Essie kommer från annan uppfödning.
Citera
2024-08-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Alla vill nog veta vad mer som sägs i Enköping om Essie försvinnande..

Majoriten förstår att familjen Ö är inblandad på ett eller annat sätt.
Citera
2024-08-09, 19:19
Medlem
Citat:
Eller säljer mer än 3 hundar från annan uppfödning. Essie kommer från annan uppfödning.
Ja hon kom från annan uppfödare,men det säger ju inte så mycket om hon var nummer 2 eller 5 2023
Citera
2024-08-09, 19:32
Medlem
Jag tror folk har börjat leta efter Essie nu. Tyvärr var första fyndet inte en labrador utan en stor bulldog. Idag hittades en bulldog halvt nergrävd, den var chippad men inte reggade i varken SKK eller Jordbruksverket.
Citera
2024-08-09, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Kan någon reda ut mina frågetecken?
Maj -22 kom artikeln ut om "eva" som blev utslängd från sitt boende. Som då skulle flyttat hem till föräldrarna. Var det inte i början av 23 som A blev utslängd pga skyddstopp? Varifrån blev hon utslängd maj 22? För det är väl kartlagt att artikeln handlade om henne?

A verkar ha kommit till Torggatan 9 (som Saga23 länkat dokument om) 2021 med kort varsel. Utslängd från ett boende innan dess? Sista anmälan från det boendet (som finns i Sagas dokument) är från den 14 april 2022. Blev hon utslängd därifrån efter det? Skulle gärna vilja ha en tidslinje på olika boenden.

I mars 2023 fick familjen hem Essie och då hade de redan hyrt in sig i föräldrahemmet. Att HH inte fick några signaler om aggressivt beteende från boendet ter sig i mina ögon ganska logiskt då det borde hamna inom området för sekretess.
Citera
2024-08-09, 19:39
Medlem
Citat:
Alla vill nog veta vad mer som sägs i Enköping om Essie försvinnande..
Det sägs inte mycke. Tror att många tycker detta är ofattbart och märkligt. Så mycke som verkar konstigt. Något stort pådrag vid försvinnandet märktes aldrig av, var nog bara familjens närmsta.
Citera
2024-08-09, 19:45
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malaquena
A verkar ha kommit till Torggatan 9 (som Saga23 länkat dokument om) 2021 med kort varsel. Utslängd från ett boende innan dess? Sista anmälan från det boendet (som finns i Sagas dokument) är från den 14 april 2022. Blev hon utslängd därifrån efter det? Skulle gärna vilja ha en tidslinje på olika boenden.

I mars 2023 fick familjen hem Essie och då hade de redan hyrt in sig i föräldrahemmet. Att HH inte fick några signaler om aggressivt beteende från boendet ter sig i mina ögon ganska logiskt då det borde hamna inom området för sekretess.
Jag har ju inte fått uppfattningen att hon flyttade hem redan 2022...men så var det visst enligt några användare. Jag antar att man måste ansöka om assistans i hemmet. När tilldelades hon det första gången?
Citera
2024-08-09, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Jag har ju inte fått uppfattningen att hon flyttade hem redan 2022...men så var det visst enligt några användare. Jag antar att man måste ansöka om assistans i hemmet. När tilldelades hon det första gången?

Jag har förstått det som att hon flyttade hem 2023, strax innan Essie kom? Men då måste hon ju varit på något annat boende 2022-2023, någon som vet var?
Undrar också när hon blev tilldelad assistans först? Hon verkar dock ha haft det redan i Saltå om jag inte minns fel. Som sagt, om någon kunde fylla i luckorna så man får en tydlig tidslinje så vore det av intresse (tycker iaf jag).
Citera
2024-08-09, 20:03
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Jag har förstått det som att hon flyttade hem 2023, strax innan Essie kom? Men då måste hon ju varit på något annat boende 2022-2023, någon som vet var?
Undrar också när hon blev tilldelad assistans först? Hon verkar dock ha haft det redan i Saltå om jag inte minns fel. Som sagt, om någon kunde fylla i luckorna så man får en tydlig tidslinje så vore det av intresse (tycker iaf jag).
Då har vi uppfattat samma sak, men flera användare menar på att hon flyttade hem 2022. Saga kanske kan reda ut det åt oss😁
Citera
2024-08-09, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glasmunken
Arbetsgivaren har inte skyldighet att polisanmäla den här typen av incidenter. Då anmäler man till arbetsmiljöverket.

Angående mordet, så var det privat verksamhet, men som kommunen köpte platser på.

Kommunen sa inget särskilt kring mordet. Mest typ, det är inte kommunal verksamhet, så vi lägger oss inte i.

Du kan söka på Agn*ta R*sin, myndighetschefs uttalanden.

Som för övrigt är en stor bidragande orsak till A's situation.

*=e
Jag vet att det var en privat verksamhet och kommer ihåg mordet mycket väl. Hennes uttalande att kommunen inte har ansvar bla bla bla, det stämmer ju på ett sätt, samtidigt som kommunen har allt ansvar även för de platser de handlar upp.

Vad jag ville säga var att man uppmanade anställda i kommunens vård och omsorg att inte prata om LSS och mordet under den perioden för att inget negativt skulle skada kommunens rykte. Det får mig att tro att det mörkas en hel del av det som händer inom LSS.
Citera
2024-08-09, 20:21
Medlem
Anna-Helgas avatar
Citat:
Det här borde det finnas info om hos Enköpings kommun. Alla dokument från nämnder och styrelser bör vara offentliga, även om delar säkert är sekretessbelagda. Borde ändå gå att finna med lite möda. Och visst har vi väl haft det här på tapeten tidigare i tråden, minns frågor omkring vilken nämnd som har ansvar för vad i just Enköping. Någon som minns bättre?

Och jo, för den som undrar vad det här har med Essies försvinnande att göra, det är viktigt för att få en tidslinje, kunna följa utvecklingen, våldet och det hänger i hög grad ihop med familjens agerande omkring Essie och hur familjen vill att det ska verka vara, för att kunna skylla ifrån sig på allt och alla och inte ta ansvar för att det var fel att utsätta en oskyldig hund för lidande medvetet.

Edit: Hittade ett inlägg om nämnderna! https://www.flashback.org/sp89030967
Senast redigerad av Anna-Helga 2024-08-09 kl. 20:26.
Citera
2024-08-09, 20:31
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Här är journalisten som skrev i EP. Det var en gammal räv, som jag tänkte. Gediget cv.

https://www.facebook.com/bengt.johansson.140
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in