2024-08-09, 13:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GillarAttPilla
Pizzorna på vanliga pizzerior/kebabhak aka turkpizza har fan blivit riktigt äckliga senaste åren. Finns nog med trådar om hur jävla dyra dom blivit så det behöver vi inte ta upp här, men smaken?! Vad har hänt?

Det är tamejfan så att en billys har mer smak än en kebabpizza nu för tiden.
Håller med dom kan missa saker som peppar på maten har även upplevt en fucking kebabpizza som på något vänster smakat osaltat.

Pizzaturkarna beter sig som judar med sin prissättning på en 85% gräddat bröd plus tomatsås topping som kostar dom själva 10-15kr att tillaga.

Jag bojkottar skiten vill inte ge pengar till svettiga turkar efter att ha sett restaurangbranschen på nära håll.
Citera
2024-08-09, 13:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RightRite
Smakar ju lika jävla vidrigt då som nu. Billiga råvaror... Osten luktar och smakar gympasal... Nej usch. Fattar inte hur ni kan betala för den här skiten. Sjukt äckligt.

Käka en riktig pizza istället om ni vill ha god pizza. Napolitansk.

Gör efen kebab hemma istället. Hur lätt som helst.

Svettiga jävla kök alltså. Spyr när jag tänker på det.
Vi skulle kunna ha en trevlig restaurangkultur i Sverige men dumma fittor vill hellre äta en toköverprisad svettig kebab eller en "smashed burger" fyfan.
Citera
2024-08-09, 13:43
Medlem
Volta.1234s avatar
Jag vill att min käft är drängt i tomatsås bara jag tar en första tugga så ja, De är snåla med tomatsåsen och kebaben som igentligen kommer från nån grisröv smakar inte speciellt bra.
Citera
2024-08-09, 13:57
Medlem
hippilis avatar
Att smaken har blivit sämre tror jag beror på att det ska snålas in på precis allt, deg ost fyllning ja allt. Jag beställer extra allt då smakar pizzan oftast bättre men med dom priserna dom tar kan man lika gärna köra en Billys I mikron
Citera
2024-08-09, 14:03
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Att smaken har blivit sämre tror jag beror på att det ska snålas in på precis allt, deg ost fyllning ja allt. Jag beställer extra allt då smakar pizzan oftast bättre men med dom priserna dom tar kan man lika gärna köra en Billys I mikron

Grandiosas pan pizza är bättre än turkpizza. Lägg på extra fyllning så har du en god pizza

https://www.grandiosa.se/produkt/pan-pizza-classic/

Om man inte har råd med resturangpizzor som ligger på 129kr och över.
Citera
2024-08-09, 14:14
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Grandiosas pan pizza är bättre än turkpizza. Lägg på extra fyllning så har du en god pizza

Instämmer den är god och värd pengarna.

Kommer ihåg på 80 talet så var det "pizza krig" och det var en tävlan att göra billigast, godast och snabbast pizza i staden jag bodde i och folk åt pizza varannan dag, sånt skulle dom haft nu och fått fart på sin försäljning.

Nu för tiden är det hämt pizza 4 eller 5 gånger om året, för smaken är inte som förr, dom är små, knappt fyllning och otroligt dyra så det blir frysta grejer här dom är inte heller så goda men man blir mätt slipper åka iväg det går fortare så man kan undra hur många pizzabagare får slå igen i vinter? Folk äter för bli mätta och för det ska vara gott och smidigt.

Med dom priserna dom tar ut för en pizza kan man lika gärna gå på en riktig fin restaurang som smakar bättre och bli mätt
Citera
2024-08-09, 14:18
Medlem
Gorbis avatar
Citat:

Lustigt du nämner just den pizzan, den brukade vara ok men då hade de cheddar och jarlsbergsost på pizzan.
Sist jag köpte den pizzan smakade den just ingenting.
Citera
2024-08-09, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
De allra flesta pizzerior vill hela tiden öka vinsten, precis som i alla andra branscher, så dom sänker ständigt inköpspriserna och då får kvaliteten ta stryk och så länge folk fortsätter köpa pizzor så fortsätter dom prioritera vinsterna.

Nja, jag tror de har blivit drabbade av inflationen etc som alla andra. Högre lokalhyror, högre inköpspriser på matvaror etc. Samtidigt kan de inte höja priserna hur mycket som helst, för kunderna är inte villiga att betala det. Har fått intrycket att pizza är ganska priskänsligt, folk vill ha billig/prisvärd snabbmat. Konkurrensen har dessutom hårdnat genom årens lopp, då det i regel finns gott om pizzerior. Samtidigt som det antagligen ofta är långa arbetsdagar etc, och även ägarna jobbar mycket.

Skulle inte förvåna mig om många pizzerior egentligen har svårt att gå runt rent ekonomiskt, men de kan inte höja priserna för mycket för då blir det ännu färre kunder. Då går det sämre för pizzerian. Det slutar med att man får försöka sänka utgifterna, bland annat för inköp av råvaror/ingredienser. Det blir nog sämre kvalitet på maten, och påverkar smaken. Jo, det kan finnas en del riktigt lönsamma pizzerior. Men långt ifrån alla borde ha bra vinster.
Citera
2024-08-09, 14:28
Medlem
Jag håller med, jag köper nästan aldrig pizza på pizzerior längre, dom är antingen smaklösa, äckliga, dåligt gräddade eller så är det 50/50 om man får en pirog eller normal storlek på calzonen, som givetvis är dåligt gräddad eller platt och livlös eller så har dom glömt osten.
Det finns ingen standard på blatte pizzerior, det var bättre förr på 80/90 talet, då rymdes pizzorna inte ens på tallriken och så fick dom vika ihop pizzan så att den rymdes i pizzakartongen!
Köpte man en Calzone Magnum för att ta med så fick dom klippa och tejpa ihop 2 kartonger för att calzonen skulle rymmas!

Nu är det Tonys som gäller, mycket billigare och godare än på många pizzerior, sen kan man alltid ha några i frysen som backup!
Citera
2024-08-09, 14:32
Medlem
RightRites avatar
Citat:

Håller med dig till 100%

På med rålök och bea. Så jääävla mycket fräschare och godare än turkpizzan.
Citera
2024-08-09, 14:34
Medlem
RightRites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Vi skulle kunna ha en trevlig restaurangkultur i Sverige men dumma fittor vill hellre äta en toköverprisad svettig kebab eller en "smashed burger" fyfan.

Pizzerior tjänar på att folk är lata och hungriga. Det går ju typ 3 pizzerior per invånare i alla städer, så du behöver ju inte gå längre än 5 min för att handla.
Citera
2024-08-09, 14:38
Medlem
Enligt rubriken till tråden så har pizza blivit äckliga, sedan skriver de flesta att pizza numera är smaklös. Det går ju inte ihop alls. Äckliga hade de kanske blivit med vaniljsås som fyllning samt lingonsylt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in