2024-08-09, 13:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Är det någon som vet att det var himar eller gissar alla? Och stämmer det att flygplatsen med lager av glidbomber sköts med Neptun. Det vore ju mumma om Ukraina gjorde det med egna missiler. Den har visat framfötterna i så fall, båtar, s400 och nu lager med glidbomber.

Den videon jag länkade är M30A1 det ser man på alla hålen. Flygplatsen vet jag inte men Ukraina använde väl 2 Neptun till att sänka kryssaren Moskva?
Citera
2024-08-09, 13:29
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Finskt nej till möte mellan Trump och Putin – Ukraina styckas inte i Helsingfors, säger utrikesministern till The Times
https://svenska.yle.fi/a/7-10061830

Det är inte bara "anti-Putin, utan och det är anmärkningsvärt : Anti Trump !

Sedan, angående den ryska konvojen som blev bortblåst. Misstänker att Ukraina lyckades få "två flugor i en smäll". För denna konvoj förflyttades då mot kursk-hållet och att få stopp på offensiven. Nå väl.., man skickar knappast rekryter som förstärkning för att få ett "stopp" på den. Dvs det är troligt att det var veteraner, "battle-tested" trupper som ryssarna tappade.

Inte de vanliga "offerlammen".
Citera
2024-08-09, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är inte bara "anti-Putin, utan och det är anmärkningsvärt : Anti Trump !

Sedan, angående den ryska konvojen som blev bortblåst. Misstänker att Ukraina lyckades få "två flugor i en smäll". För denna konvoj förflyttades då mot kursk-hållet och att få stopp på offensiven. Nå väl.., man skickar knappast rekryter som förstärkning för att få ett "stopp" på den. Dvs det är troligt att det var veteraner, "battle-tested" trupper som ryssarna tappade.

Inte de vanliga "offerlammen".

Det är också självklart att Finland inte kan vara värd för ett sånt möte. Känns mer som något för Orban eller Erdogan.
Senast redigerad av YBB641 2024-08-09 kl. 13:38.
Citera
2024-08-09, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Du menar att Ryssland skulle börja anse dem värda någonting? Det tror jag inte alls. Och frågan är om de ens vill tillbaka.
Nä, Putin ser inget värde i dem, men däremot är de nu värnpliktiga och det är en helt annan demografisk grupp, vilket kan leda till problem för Putin. Putin står inför dilemmat att omallokera SMO-slödder från kriget till Kursk, eller att även värnpliktiga börjar tillfångatas, såras och dödas, vilket kanske inte ensamt och isolerat skulle utgöra något hot, men är ännu en av alla de gnistor som Putin måste förhålla sig till, som var och en kan leda till social oro, uppror och hotar regimsäkerheten. Putin kan också komma att ställas inför valet att mobilisera mer explicit, eller fortsätta mot den oundvikliga utnötning vi ser. Så det kan vara signifikant, även om det enskilt bara är en detalj i det stora hela. Jag tror att detta är en (om än inte avgörande) detalj som fått Ukraina att planera en offensiv mot faktiska Ryssland. Man inser att det behövs för att påskynda den oundvikliga kollapsen. Edit: eller rättare sagt, skjuta kollapsen än länge på en skala från osannolik-trolig-oundviklig, till höger.
Citera
2024-08-09, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Värnpliktiga är känsligare än kontraktssoldater framför allt. De skall inte skickas i strid för Ryssland säger sig inte vara i krig utan bedriver bara specialoperation. kanske Putin kommer förklara att landet är i krig nu. Helt sjukt om han inte gör det. Landet är militärt invaderat av 2 brigader med tunga vapen, ukrainska helikoptrar landar på ryskt territorium; och inte vara i krigstillstånd?!

Haha sitter han som i en rävsax nu?
Förklarar han krig måste de väl följa andra regler och lagar än i nuläget. Tror inte han vill det förutsatt att de inte hinner andra lagarna innan.
Förklarar han inte krig kan han också uppfattas som svag/feg. Ett riktigt dilemma!
Citera
2024-08-09, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Nä, Putin ser inget värde i dem, men däremot är de nu värnpliktiga och det är en helt annan demografisk grupp, vilket kan leda till problem för Putin. Putin står inför dilemmat att omallokera SMO-slödder från kriget till Kursk, eller att även värnpliktiga börjar tillfångatas, såras och dödas, vilket kanske inte ensamt och isolerat skulle utgöra något hot, men är ännu en av alla de gnistor som Putin måste förhålla sig till, som var och en kan leda till social oro, uppror och hotar regimsäkerheten. Putin kan också komma att ställas inför valet att mobilisera mer explicit, eller fortsätta mot den oundvikliga utnötning vi ser. Så det kan vara signifikant, även om det enskilt bara är en detalj i det stora hela. Jag tror att detta är en (om än inte avgörande) detalj som fått Ukraina att planera en offensiv mot faktiska Ryssland. Man inser att det behövs för att påskynda den oundvikliga kollapsen. Edit: eller rättare sagt, skjuta kollapsen än länge på en skala från osannolik-trolig-oundviklig, till höger.

Jag tippar också att de värnpliktiga inte är en spjutspets eller vad man ska kalla det. Det skulle snabbt bli drivor av döda värnpliktiga om de mötte förband från Ukraina i strid.
Citera
2024-08-09, 13:45
Medlem
Jag skulle ge ett finger för att få höra vad som sägs och viskas i Kremls korridorer nu. Antar att det går mer vodka än kaffe.
Citera
2024-08-09, 13:49
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Jag skulle ge ett finger för att få höra vad som sägs och viskas i Kremls korridorer nu. Antar att det går mer vodka än kaffe.

Intressant med den kompakta tystnaden från väst nu också. Skulle gissa det är ganska uppspelt stämningpå dom olika högkvarteren. Silent approval.
Citera
2024-08-09, 13:58
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren

Vad Vitrysslands diktator sa direkt/indirekt är ganska intressant . CSTO mumlade han något om och utan att direkt göra något .

Ganska säker på att beredskapen höjts i såväl Polen som baltstaterna nu .
Citera
2024-08-09, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Vad Vitrysslands diktator sa direkt/indirekt är ganska intressant . CSTO mumlade han något om och utan att direkt göra något .

Ganska säker på att beredskapen höjts i såväl Polen som baltstaterna nu .
Kan du bjuda på någon länk?
Citera
2024-08-09, 14:01
Medlem
Silfverryggs avatar
Moskovskij Komsomolets säger som det är:
Citat:
- Zelenskyjs regim har gjort ett kraftfullt drag och orsakat obehagliga konsekvenser för vår sida. Om fienden är stark - och ingen tvivlar på att de ukrainska väpnade styrkorna är en stark och motiverad motståndare för Ryssland – då måste man vara beredd på att fienden kan göra starka och oväntade drag och överraska ibland, skriver tidningen Moskovskij Komsomolets.

Sedan har vi Izvestija:
Citat:
Vi måste vara uppriktiga om det. Fienden handlade skickligt, djärvt och i enlighet med alla krigskonstens regler. Man använde drönare som luftskydd för sina taktiska styrkor och mobiliserade sedan sina reserver och taktiska bataljonsgrupper som attackerade olika sektorer i Sudzja, Koronev och Rylsk. Man ökade också sin luftförsvarsförmåga som följde efter.

Äntligen verkar rysk media säga emot kreml.
Citat:
Enligt Rosenberg (BBC:s Moskvakorrespondent Steve Rosenberg, min anm) har ryska medier också uttryckt åsikter som skiljer sig från Kremls officiella ståndpunkt. Enligt Kreml har attacken stoppats, men flera ryska medier säger rakt ut att så inte är fallet.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010556706.html
Citera
2024-08-09, 14:05
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Du menar att Ryssland skulle börja anse dem värda någonting? Det tror jag inte alls. Och frågan är om de ens vill tillbaka.
Beväringarna: -Fett nice youtube funkar här. Vi går ingenstans!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in