2024-08-09, 08:18
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nej men det här tyder på att det finns underrättelser om att det är läge att attackera ryssarna nu.

Det är riktigt att det inte är marktupper på Krim, ja.

Jag gissade på Lipetsk nordost om Kursk och mellan Voronezj och Moskva.

Det lär väl ge sig med tiden.
Citera
2024-08-09, 08:19
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag är lite oroad över kärnkraftverket i Kursk, faktiskt. Instabilitet och evakueringar går inte väl ihop med den reaktortypen.

I Ukraina rör det sig om relativt stabila tryckvattenreaktorer av typ VVER, men Kurskverket har den avsevärt mindre stabila RBMK-1000 reaktorn (4 st), samma som i Tjernobylverket.

Även med säkerhetsuppdateringar och ombyggnationer sedan Tjernobylkatastrofen så är inte en RBMK-reaktor i närheten av att vara så säker och stabil som t.ex. en VVER eller en västbyggd tryck eller kokvattenreaktor.

Tänker du att Ukraina vill bomba detta kärnkraftverk också?
Citera
2024-08-09, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Enligt korren på svt har det florerat rykten att Ryssland själva planerade en offensiv o denna region.

Möjligt, men inte i den närmsta framtiden. Hade de planerat något innan hösten så hade de redan flyttat trupper till området.
Citera
2024-08-09, 08:20
Medlem
Har det varit mycket strider i natt eller är ukrainarna utvilade och har sovit gott, redo att marchera vidare djupare in i Ryssland?

Med andra ord, har Ryssland ännu lyckats att bjuda på något motstånd?
Citera
2024-08-09, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag gissade på Lipetsk nordost om Kursk och mellan Voronezj och Moskva.

Det lär väl ge sig med tiden.
Jag kan ha hört fel på BBC.

(Jag fick uppfattningen att Lipetsk ligger på Krim. Kanske dumt av mig att skriva det innan jag visste säkert.)
Citera
2024-08-09, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Har det varit mycket strider i natt eller är ukrainarna utvilade och har sovit gott, redo att marchera vidare djupare in i Ryssland?

Med andra ord, har Ryssland ännu lyckats att bjuda på något motstånd?
Nja om man ser logiskt på det hela har nog inte ryssarna mycket att sätta emot just där.

Deras armé är ju i huvudsak redan engagerad i Ukraina i allmänhet och i Donbass i synnerhet.
Citera
2024-08-09, 08:29
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedSvensk
Sa inte du att ni råttor stoppade Ukraina dag 1? Du och lillputtes hund halvmongolen gerasimov måste sluta ljuga 😄.
Citera
2024-08-09, 08:32
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedSvensk

Nej. Reaktortypen är instabil, det är vad jag menar. Den kräver mycket mer övervakning och mycket mer vaksamhet än en modernare kok eller tryckvattenreaktor.

Rn instabil reaktor med inbyggda svagheter mår inte bra av en instabil situation där erfaren personal kanske inte kommer till jobbet p.g.a. krig, exempelvis.
Citera
2024-08-09, 08:33
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Jag kan ha hört fel på BBC.

(Jag fick uppfattningen att Lipetsk ligger på Krim. Kanske dumt av mig att skriva det innan jag visste säkert.)

Vi gör alla sådant, rusar ur badet och skriver fulla med safter.

Bra att vi har mods.

Men de borde bli utsparkade snart, ukrainarna alltså ... eller så får man tro att Putins välde är ett gistet ruckel.
Citera
2024-08-09, 08:33
Medlem
Taktiskt sett så har vi kanske följande situation.

Ukraina verkar klara av att gå in i det nya slagfältet Kursk utan att lida stora förluster när de förflyttar sina trupper. Det är då man är väldigt utsatt. Om ryssarna inte utnyttjar den fördelen så har Ukraina helt enkelt flyttat på slagfältet permanent. Ryssarnas försvar har istället valt att fly fältet, en gång, två gånger och kanske fler ggr.

När då ryssarna anländer till slagfältet för att i större skala mota bort ukrainarna, då riskerar ryssarna att möta en armé som inte flyr fältet. I det läget när ryssarna transporterar in sina trupper till slagfältet är de oerhört utsatta för konsekvenser. Risken för ryssarna är att de blir återigen den anfallande parten i kriget, men nu i sitt eget land. De vill ju mota bort ukrainarna.

Som ni ser av ovanstående resonemang så är det jätteintressant vad som hänt sista 3-4 dagarna och vad som händer den kommande veckan. Lyckas inte ryssarna utnyttja tillfället att attackera medan ukrainarna förflyttar sig och anfaller, då har man ett helvete framför sig senare när de själva måste flytta in stora trupper till slagfältet. Vi kan få se videos av långa kolonner som slaktas på vägarna till Kursk eller inom Kursk.
Citera
2024-08-09, 08:34
Medlem
Torchs avatar
Riktigt smart drag av Ukraina. Nu får ryssen smaka på sin egen medicin.
Citera
2024-08-09, 08:37
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nej. Reaktortypen är instabil, det är vad jag menar. Den kräver mycket mer övervakning och mycket mer vaksamhet än en modernare kok eller tryckvattenreaktor.

Rn instabil reaktor med inbyggda svagheter mår inte bra av en instabil situation där erfaren personal kanske inte kommer till jobbet p.g.a. krig, exempelvis.

Ok då har de stridande ett ansvar där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in