Citat:
Du bara spekulerar och hittar på. Ser du ljus som rör sig i parabler om du åker berg och dalbana också?
Nej, jag spekulerar inte alls, utan har tagit din accelererande modell på yttersta allvar utifrån mycket väl kända principer som du ju själv verkar acceptera. Själva poängen i den är att accelerationen av skivan orsakar det vi uppfattar som gravitation. Dvs utan denna acceleration finns det ingen gravitation. Och utan gravitation eller andra krafter så rör sig alla objekt med konstanta hastigheter i konstanta riktningar.
Det finns inget bevis för massa attraherar massa, det är korrekt.
Men alternativet måste inte nödvändigtvis vara en platt jord som ständigt accelererar uppåt.
Det finns ju andra alternativ. Du kanske t.ex minns rymdstationen i filmen "År 2001"?
Men alternativet måste inte nödvändigtvis vara en platt jord som ständigt accelererar uppåt.
Det finns ju andra alternativ. Du kanske t.ex minns rymdstationen i filmen "År 2001"?
Man kan då analysera ganska lätt hur denna värld skulle te sig, genom att se den i en oaccelererad referensram där marken accelererar uppåt. Och eftersom markens fart ökar hela tiden så kommer den förr eller senare att komma ifatt ALLT som startar med någon viss fart snett eller rakt uppåt relativt marken. Detta gäller även ljusstrålar som kommer från marken, och alltså kommer man att se marken i alla riktningar, även uppåt.
Jag skrev dock ett fel tidigare. Enligt Newtonsk fysik kommer att kastat objekt att nå som längst med 45° vinkel, och den når då sträckan v²/g där v är objektets utgångshastighet och g är den vanliga tyngdaccelerationen. Om samma gäller för ljus på den platta jorden, så skulle vi alltså se max c²/g vilket blir ca 1 ljusår... Hur stor är den platta jorden? Och om ändlig, finns det då alltså en kant?
För vinklar som är både över och under 45° skulle man se närmare delar av marken.
I specialrelativistisk plattjordsfysik
kan dock den accelererande platta jorden aldrig komma ifatt en ljusstråle som startar precis rakt uppåt. Men om den bara går aningen snett, så är den vertikala komposanten mindre än c, och kommer därmed att hinnas ikapp. Och därmed ser man även i detta fall marken i alla riktningar, utom alldeles exakt rakt uppåt. En annan skillnad mot Newton är att i detta fall kommer man att kunna se marken oändligt långt bort ju mer vertikalt uppåt man tittar. Formler för SR-modellen:
Ett objekt med hastigheten v och utgångshastigheten v, kommer att nå avståndet
s = (v²/g) sin(2θ) / (1 - (v²/c²)sin²θ) .
Det maximala avståndet nås med en vinkel som ges av
cos(2θ) = -(v²/c²)/(2 - v²/c²)
vilket t ex ger 45° när v²/c²<<1, och som närmar sig 90° då v²/c² närmar sig 1.
För den ideala vinkeln nås då avståndet
s = (v²/g)/√(1 - v²/c²)
vilket ger Newtons resultat för v²/c²<<1, men närmar sig oändligt då v²/c² närmar sig 1.
---
Detta handlar dock bara om hur långt objekt och ljus skulle kunna nå. Men det finns mer om detta. För t ex ljuset skulle det bli en rödförskjutning ju längre bort man tittar, därför att marken rörde sig mycket långsammare när den lämnade marken än när den kommer tillbaka vid en senare tidpunkt. När man tittar uppåt mot himlen skulle den del av marken som man ser i olika vinklar vara allt mer rödförskjuten ju högre vinkel man tittar i, och alltså skulle det faktiskt se allt mörkare ut ju större vinkeln är. Men i detta antar jag då att marken skulle vara jämnt upplyst på något sätt...
---
Slutligen, VARFÖR gör jag mig detta besvär? Själva matten är faktiskt väldigt användbar inom relativitetsteorin för att t ex förstå svarta hål! En jämnt accelererande referensram i SR kallas för Rindler space, och det är så jag räknade först. För mig har inget av detta varit bortkastad möda eller tid.
Senast redigerad av nerdnerd 2024-08-06 kl. 11:56.
Senast redigerad av nerdnerd 2024-08-06 kl. 11:56.