2024-08-03, 16:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Garanterat att han ligger i våtmerkerna.

Är nog inte den första att dumpas på så sätt.
Citera
2024-08-07, 22:28
Medlem
32åringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennke
Jag hade inte förvånat om man hittar MB i detta område .
troligt MB finns då de inte varit och letat i det området vad jag vet !
Karta där jag tror att MB finns !

Håller med dig.
Det var utmed den skogsvägen strumpan hittades och även smiliesarna var ritade i gruset. Det var där hunden sökte och det finns en ledningsgata som korsar skogsvägen och går ut till väg 25.
När Mattias försvann var nuvarande villaområdet vid Midsommarvägen fortfarande under uppbyggnad så det var mörkt och öde där skogsvägen går in i skogen. Dessutom ligger området nära Klotvägen där Mattias och hans vänner varit på fest tidigare på kvällen. Gissar att han ligger i sankmarkerna utmed ledningsgatan mellan grusvägen och väg 25.

https://maps.app.goo.gl/GYLoPuohdu5y5GZM8?g_st=ac
Citera
2024-08-08, 10:02
Medlem
landbandys avatar
En sak som jag funderat på är att när polisen inte ville ta sig in i sumpmarksområdet så tog sig hundförarna vidare med hunden/-arna och hunden /-arna runt det " svåra" området och fick upp ett spår på andra sidan den svårtillgängliga delen .
( Undrar vilken väg de tog istället ?)

Det var därför polisen ansåg att ( inte alls säkert ju ) M tagit sig vidare, och att det inte behövdes sökas något i "sumpavdelningen " .....

Men nu när de inte hittat M någonstans i den övriga omgivningen ,så vore det väl ändå anledning till att söka just där !!??

Tycker Ni inte ?
Senast redigerad av landbandy 2024-08-08 kl. 10:08.
Citera
2024-08-08, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
En sak som jag funderat på är att när polisen inte ville ta sig in i sumpmarksområdet så tog sig hundförarna vidare med hunden/-arna och hunden /-arna runt det " svåra" området och fick upp ett spår på andra sidan den svårtillgängliga delen .
( Undrar vilken väg de tog istället ?)

Det var därför polisen ansåg att ( inte alls säkert ju ) M tagit sig vidare, och att det inte behövdes sökas något i "sumpavdelningen " .....

Men nu när de inte hittat M någonstans i den övriga omgivningen ,så vore det väl ändå anledning till att söka just där !!??

Tycker Ni inte ?

Det var inte polisen som sökte på mossen med hund, det var en privatperson med en blodhund.
Polisen ritar en cirkel på 3km runt den plats personen senast setts och söker inom det området.
Om de hittar något som är riktigt intressant i utkanten på detta område så ritar de en nya cirkel
runt den punkten och söker där. De gjorde dock inte det efter att strumpan hade hittats.
Citera
2024-08-08, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritte33
Det var inte polisen som sökte på mossen med hund, det var en privatperson med en blodhund.
Polisen ritar en cirkel på 3km runt den plats personen senast setts och söker inom det området.
Om de hittar något som är riktigt intressant i utkanten på detta område så ritar de en nya cirkel
runt den punkten och söker där. De gjorde dock inte det efter att strumpan hade hittats.

Nedan finns länk till området som är 3km runt stället han försvann ifrån.
Mossen som det pratas om är Maråsmossen till höger i bilden, upp mot riksväg 25.

https://we.tl/t-6fHk5LFCR3
Citera
2024-08-08, 20:15
Medlem
Citat:

Ska tilläggas att dessa 3km är baserade på temperatur ute och personens klädsel och berusningsgrad.
Om det hade hänt på sommaren så hade cirkeln varit större då personen förväntas kunna ta sig längre
utan problem.
Citera
2024-08-09, 19:32
Medlem
landbandys avatar
Citat:

Tack för info ,Fritte33.

Den privatperson som gick med blod hunden ; lyckades den och hunden ta sig en bit över sumpmarken ,eller avstod de ?

Intressant att det beror på hur varmt/ kallt det är ute ,om person har ytterkläder eller ej ,hur pass mycket alkohol personen druckit osv.
Senast redigerad av landbandy 2024-08-09 kl. 19:40.
Citera
2024-08-10, 12:57
Medlem
Har inte skrivit i denna tråden på månader, men fortfarande lika insatt i detta fall och tänker på Mattias varje dag. Jag lyssnar på samma poddar om och om igen om honom. Läser om fallet flera gånger. En inre panik och frustration finns inom mig, hur detta fall uppstod och löstes. Hur kan ingen veta något? Hur kan ungdomarna inte veta något? Mannen som avböjde mattias, hur kunde han det och hur är hans ångest idag? Varför skrek Mattias på hjälp och sen slutade? Är det han som ritat ansiktena? Varför saknades en strumpa? Varför sprang han plötsligt iväg från festen och sprang runt bland hus? Varför sprang han motsatt håll än mot stan som han frågade en chaufför om?

Dessa frågor, vill vi ha svar på, men INGEN polis eller behörig till Mattias på festen, känner jag har gjort tillräckligt för detta fall och det är skrämmande! Medier har uttryckt sig så mycket om andra försvunna, men detta fallet är bortglömt rent ut sagt och det är fruktansvärt! Det är en pojke?! Önskade så jag kunde göra nåt mer än spekulera här hemma och lösa det med bekanta. Endast är att skriva in till polisen eller medier om fallet så det inte glöms bort....
Citera
2024-08-11, 17:25
Medlem
landbandys avatar
Citat:

Men då om något, är det väl anledning att söka vidare ; om en utav hans/ broderns strumpa hittas !!!????( samma dna )

Typ en ny cirkel där och då !

Känns ju nästan som att de ville att den försvunna personen skulle dö utav köld.?

Hur pass sumpigt är det på vintern där ? Kan man verkligen sjunka ner hela kroppen då det är fruset ?
Eller funkar sumpmark annorlunda ; att det aldrig finns typ tjäle frusen mark ,där det är sumpigt ?

Tell me ?
Senast redigerad av landbandy 2024-08-11 kl. 17:30.
Citera
2024-08-12, 13:30
Medlem
landbandys avatar
Varför skulle han inte kunnat finnas i närheten utav där strumpan hittades ?

Gillar inte att de inte ville ta notis om strumpan och kolla dna: t på den! Att mamman själv var tvungen att se till så den blev kollad, gör mig tvärförbenad.

Jag tror som jag trott hela tiden ,att det är han själv som försökt meddela sig genom att rita de där " gubbarna" på marken = att han mådde väldigt dåligt och att han var i desperat behov utav hjälp !

Hur skall man annars kunna meddela sig om ingen hör dej ?
Tyvärr är vi alla så vana vid att genom mobilen kan vi nå någon med en smiley,som visar hur vi mår - i verkligheten stannar ju info:t på platsen och kommer inte längre ..... ,förräns för sent.

Antar att hans fötter var så nerkylda att han knappt kände dem och när man hamnar i förfrysning stadie så vill ju kroppen ta av sig kläder eftersom det konstigt nog blir som att man har feber och blir varm då.

Off-top:
De har ju tex hittat två ungdomar i fjällen ett annat år ,som kört bort sig med snöskoter . De hittades avlidna helt avklädda mitt i snökalla skogen , bredvid skotern.Vet inte om de kört slut på bensinen och dessutom var vilse,så :
Kyla är farligt !
Senast redigerad av landbandy 2024-08-12 kl. 13:49.
Citera
2024-08-12, 15:14
Medlem
landbandys avatar
fortsättning .....
Det är därför jag tror att han inte är så långt ifrån de där ritade ledsna smileysarna...

Varför inte kolla upp det ?
Kom igen polisväsendet !

Låt hundarna lukta och söka mer däromkring,de kan ju känna dofter som vi inte har en susning om .....
Lita på hundarna .

(Spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2024-08-12 kl. 15:18.
Citera
2024-08-12, 15:41
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Men då om något, är det väl anledning att söka vidare ; om en utav hans/ broderns strumpa hittas !!!????( samma dna )

Typ en ny cirkel där och då !

Känns ju nästan som att de ville att den försvunna personen skulle dö utav köld.?

Hur pass sumpigt är det på vintern där ? Kan man verkligen sjunka ner hela kroppen då det är fruset ?
Eller funkar sumpmark annorlunda ; att det aldrig finns typ tjäle frusen mark ,där det är sumpigt ?

Tell me ?
Mattias försvann 5 dec så det var knappast fruset mer än ett tunt isflak på ytan, om ens det då Ljungby ligger i södra Sverige.
Vissa sumpmarker fryser aldrig och det beror på vattentillförseln om det kommer t.ex. från en källa eller grundvatten.
Kommer du längre norrut med riktigt låga temperaturer så fryser dom på ytan oftast så dom blir bäriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in